Just Cause je zklamání, přiznává Square Enix

20. únor 2019 12:56 / David Plecháček / Novinky / Diskuze (19)

Square Enix zažívá období, které by se dalo definovat slovním spojením „jako na houpačce“. Některé hry z jeho portfolia jsou úspěšné a vedení si může mnout ruce, jiným se zdaleka tolik nedaří. I to vyplývá z nových finančních výsledků za uplynulá období, stejně jako to, že Square vyhlíží nedalekou budoucnost, v níž by mohlo vydat velký titul a slavit tak zase úspěch.

Meziročně si Square Enix pohoršilo, a to jak na straně hrubých příjmů, tak zisku. Na druhou stranu předvánoční období mohlo vedení zvednout náladu, neboť v něm rostly prodeje Shadow of the Tomb Raider nebo Dragon Quest Builders 2. Finanční výsledky ale vyloženě zmiňují zklamání v podobě Just Cause 4. Nemůžeme se příliš divit. Čtvrtý díl vypadá stejně, ba možná hůře než jeho předchůdce, a to má například na počítačích vyšší nároky, a ani opět relativně povedená výbušná herní náplň nemůže některé evidentní nedostatky v očích hráčů překrýt. Přečíst si můžete naší recenzi.

Do jisté míry je zklamáním i Shadow of the Tomb Raider, který zmiňovala předchozí zpráva, a Square se snaží samo najít odpověď na to, proč obě hry zůstaly za očekáváním: „Myslíme, že ani jedna z nich nedokázala nabídnout zážitek, který by byl dostatečně svěží a přesvědčil by hráče, aby si pořídili právě tuto hru a ne nějaký z konkurenčních titulů.“ Dalším důvodem prý může být i to, že hráči jsou pozorní, jak si hry vedou prodejně v prvních dnech, a podle toho zvažují i svou vlastní investici. „Z tohoto důvodu se musíme těsně před vydáním věnovat určitým reklamám, které by hráče zaujaly.“

Marketingové plány nechme stranou s konstatováním, že především Lara, ale ani Just Cause, si na nedostatek pozornosti nemohly stěžovat. Mnohem důležitější ale je, že Square Enix neskládá zbraně, ale naopak se letos dost možná vytasí s velkým titulem. Stěžejní má být v tomto ohledu letošní E3, následkem tamních oznámení poté výrazný nárůst příjmu ve třetím kvartálu fiskálního roku, čili v období před Vánoci. Co jej způsobí, není zřejmé a můžeme příčinu jen odhadovat. Opakovaně bychom tak mohli vrátit do hry chystané Avengers od Crystal Dynamics. Konečně?

Zdroj: GameInformer

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20876350
Ocelotr2.1 napsal 21. 2. 2019 v 14.48

Už potřetí. Přirovnal bych to k Mercenaries 1 a 2. Jednička nezpochybnitelná klasika PS2, jenže mezi prvním a druhým dílem se chutě hráčů posunuly a "more of the same" už nebylo dost dobré. A platí to skoro u každé hry.

Málokdo dělá hry jako HIDEO, kde je pět pokračování (a spin-offy), ale každý s jinou hratelností.

Nahlásit nevhodný obsah

20922944
Hraběruka napsal 21. 2. 2019 v 09.13

JMBounce: Je to tak, jsou to super hry, jen prostě drobet jiné.

Nahlásit nevhodný obsah

20864720
JMBounce napsal 21. 2. 2019 v 07.19

SpeedyRedy: Mě třeba ty původní díly už nudili a reboot mě k této sérii přitáhl zpátky. Prostě dlouholeté série se unaví a potřebují změnu. Ale chápu tě. Třeba tento problém mám s JC4. To co s tím udělali už není Just cause. Rozdíl je ale v tom, že JC4 posrali po technické i obsahové stránce zatímco nové díly TR jsou povedené, ale prostě jiné.

Nahlásit nevhodný obsah

20842776
JabJab21 napsal 20. 2. 2019 v 22.12

Hraběruka: Tady neni co nechapat. Stejne jako vsude maji lidi jine nazory
a hlavne jine hodnoty. Pro nektere je proste puvodni styl hry velmi dulezity az nedotknutelny, pro jine je to jenom detail a za dulezite povazuji kvalitu hry obecne nebo treba prodeje. Abys mel rad obe serie, nesmis povazovat puvodni (nebo naopak ten novy) format za to nejdulezitejsi cemu je vsechno ostatni podrazene. V opacnem pripade jedno vylucuje druhe.

Editováno: 20. 02. 2019 v 22.17

Nahlásit nevhodný obsah

20874931
SpeedyRedy napsal 20. 2. 2019 v 21.58

Hraběruka: Kontroverze jsou proto, protože vzali ikonu videoher Laru Croft a z badass slečínky udělali lovce přeživšího. Nic jiného složitého v tom, řekl bych není. Je to jako vzít Supermana a udělat z něj Batmana. Pořád bude ten kdo chrání a zachraňuje, klaďas bojujcí proti záporákům, jen už nebude tím, čím si získal popularitu a stal se tak oblíbený. Nově udělaná Lara (reboot) se třeba hodně dobře prodává, lépe nežli klasická Lara, ale nutno dodat, že tehdy se nehrálo tolik jako dnes, hraní nebylo tak rozšířené, reklama nebyla všude tak moc vidět, hry byly dražší atd. A také je dobré zmínit, že některým hráčům ikonická Lara a její dobrodružství zkrátka chybí. Proč se třeba prodává komiksová série klasických dobrodružství Lary známa jako Tomb Raider Archívy 1-4 v české lokalizaci? Protože je tahle Lara ikonická, populární a celosvětově oblíbená. A proč se neprodávají komiksy s novou rebootovanou Larou v české lokalizaci? Ano art styl není příliš povedený ale i tak, i kdy je hra fajn, není o tuhle Laru patřičný zájem.

Editováno: 20. 02. 2019 v 21.59

Nahlásit nevhodný obsah

20922944
Hraběruka napsal 20. 2. 2019 v 20.47

Chápu, že každý má od hry jiné očekávání, ale stejně nevím, proč je tu u této série taková kontroverze v názorech, protože všechno to jsou fakt výborné hry (jak původní tak nové). A hlavně nevidím problém mít rád obě série, protože obě mají něco do sebe, ale samozřejmě respektuji jiné názory.

Editováno: 20. 02. 2019 v 20.49

Nahlásit nevhodný obsah

20874931
SpeedyRedy napsal 20. 2. 2019 v 18.56

Udělali z toho střílečku a tak to byl hit, druhý díl už trochu ubral na páře a bylo to znát na prodejích, třetí díl je spíše adventura a vypadá, že se vrací k číslům tam, kde byla značka předtím ale s tím, že to je jiná hra než Tomb Raider původně byl a tento měl být.

A co se týče prodejů třeba Anniversary, tak tam dobře zabili hratelnost těma checkpointama a co se týče scény s T-Rexem, tak hlavním zážitkem hráče u originálu bylo, rychle najít kryt než si z vás udělá svačinku. V této hře to celé ale zabili tím, že dali T-Rexe jako pouhý boss fight. Veškeré to kouzlo šlo pryč. Nedivím se, že hra moc nefrčela. Ono CORE Design Tomb Raider hry byly super v tom, že dokázali hráče šokovat, vyděsit, překvapit atp. Anniversary byl jen automatický koridor, kde to hrálo v podstatě samo, stejně jako v Legend nebo Underworld.

Pro hardcore fanoušky, tohle je vzkaz od autora remake Tomb Raider 2 (pracuje na dvou levelech do svého dema - Great Wall a Croft Manor):
https://twitter.com/Nicobass_DOX

Editováno: 20. 02. 2019 v 19.02

Nahlásit nevhodný obsah

20842776
JabJab21 napsal 20. 2. 2019 v 18.45

Mitsurugi: Reaguje na to, ze podle tebe TR 2013 mel daleko vetsi prodeje nez ty stary dohromady.

Editováno: 20. 02. 2019 v 18.45

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 20. 2. 2019 v 18.30

SpeedyRedy: Na co teď přesně reaguješ? Moc nechápu jak tvůj komentář souvisí s mým :D

Nahlásit nevhodný obsah

20842776
JabJab21 napsal 20. 2. 2019 v 18.11

Ja se prave dost divim, ze to povazujou za neuspech a srovnavaji to s JC4 coz je uplne jina liga, SOTR je na tom daleko lip. Dokonce i staromilci si SOTR pochvalovali, ze je to konecne aspon trochu podobny a daleko lepsi nez puvodni restart nebo i Rise.

SpeedyRedy: Aspon se muzes uspokojit filmem Tomb Raider, ktery vysel pred par lety, tam je to co ty chces, a pritom je to nova Lara. Proc to zatim nebylo ve hrach se me neptej, ja to nevim.

Editováno: 20. 02. 2019 v 18.13

Nahlásit nevhodný obsah

20874931
SpeedyRedy napsal 20. 2. 2019 v 17.55

Mitsurugi: myslím, že kvalita TR není o prodejích ale o tom čím hra je a má být. Udělat z něčeho (a teď to přeženu) "COD" umí každý. Proč proboha nepropojili v pokračování ztroskotanou Laru s tou, kterou známe? To také tehda slibovali. Říkali, že tam dost věcí změní ale základ zůstane stejný (rok 2010 nebo 2011, už si nevzpomínám). No Lara je jeskynní žena s lukem, kempí a kraftí. Tohle jsme si asi nepředstavovali. Já jsme třeba chtěl vědět proč používá duálky, kdy se k nim dostala, proč nosí ten svůj obleček, červené brýle atp. Nic z toho se nekonalo a tohle je dle mě kámen úrazu, protože komunita fanoušků tohle chtěla a tak nějak na to čekala. Po hře TR z roku 2013 se vývojáři vydali jiným směrem, defakto nám napovídali jak poznáme začátek slavné Lary Croft a udělali si z toho naprosto jinou značku.

Ohledně oblečků. Kdyby nám dali alespoň tohle:
https://postimg.cc/hJ01Yr99
ale ne, to by bylo moc sexistické, takže dostáváme tohle:
https://postimg.cc/zL3dzQHb
připadá mi to jako špatný vtip. Jak s tím někoho může bavit hrát. Tohle se snad nikomu ani nemůže líbit, vždyť je to naprosto nepraktické a neestetické. Už vidím jak s tím někdo plave nebo se potápí, lézení po skalách si je lepší raději ani nepředstavovat.

V mojí komunitě hráčů, kteří si koupili restart 2013 je jen třetina těch, kteří si koupili Shadow. Často mi kámoši říkají, že ta hra se stala něčím (Lara s lukem), co je příliš neláká a nebaví a raději si koupili Spidermana a Red Dead Redemtion 2

Celá ta věc s TR mi připadá jako vzít slavnou hru Mario a udělat z ní třeba MediEvil a pak se divit, proč se hra neprodává a fanoušci nejsou happy.

Ještě dodám, na mnoha fórech fanoušci volají, nechte nás prozkoumat Croft Manor, cestovat napříč světem, jezdit dopravními prostředky a objevovat ztracená údolí, kde prehistoričtí tvorové nejsou podivností. Udělali z Tomb Raidera prostě přeživšího v divočině s craftěním a RPG prvky, které jsou naprosto zbytečné.

Editováno: 20. 02. 2019 v 18.30

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 20. 2. 2019 v 17.28

RomanK47: Nízkým prodejům? Ano, říkalo se, že nesplnil (přehnaná) očekávání, ale TR 2013 pořád prodal víc kopií než Legend, Anniversary a Underworld dohromady.

Jinak pokud je to tuctovka, můžeš mi doporučit nějaké lepší podobné hry? Z definice slova by jich měly být tucty.

Editováno: 20. 02. 2019 v 17.30

Nahlásit nevhodný obsah

20838584
RomanK47 napsal 20. 2. 2019 v 17.23

SpeedyRedy: Přesně tak, nový TR je pro mě jen další mediocre generic akce, naprosto bez zájmu. Předchozí díly jsem si pořizoval a hrál s nadšením (Anniversary považuji za klenot mezi akčními adventurami), reboot jsem dostal 1. díl zdarma, dohrál jej a o pokračování se už nezajímal, tuctovka o ničem - můžou si nechat a pak se divit nízkým prodejům. Hlavně ale ať nezapomenou moderům zaříznout remake skutečných TR a pokračovat v té sérii hnoje, jakou nastolili.

Nahlásit nevhodný obsah

20922944
Hraběruka napsal 20. 2. 2019 v 16.55

Mě se třeba SotTR moc líbí, stejně tak celá trilogie. Každý díl má pro mě své kouzlo.

Editováno: 20. 02. 2019 v 17.07

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 20. 2. 2019 v 16.17

SpeedyRedy: A pak když vyjde SotTR, tak je nejčastější kritikou nedostatek akce. Pár staromilců sice nadává, ale myslím si, že většině se TR a Rise líbí.

Nahlásit nevhodný obsah

20874931
SpeedyRedy napsal 20. 2. 2019 v 16.08

oleg.rusov: hra se stále prodává, ale co si slibují od hry, u které předešlý díl Rise prodal jen něco nad 7 milionů kopií (tím "jen něco nad" je myšleno, že to je tak populární). Hráči zmiňovali, že nechtějí XP body, skill pointy, nelíbí se jim, že má Lara jako hlavní zbraň namísto duálek jen luk, nenosí už šortky, není vtipná, sakrastická, nekomunikuje s hráčem formou svých komentářů a průpovídek viz hry od CORE, nenabízí senzaci typu dinosauři ve nějakém ztraceném údolí, cestování napříč světem. Vše je jen divočina, luk a drama se spoustou do očí svítících hollywoodských zbytečností či nesmyslů (třeba její zbytečné napíchnutí se na tyč v první reboot hře v roce 2013). Dají hráčům nudný, nepříliš zajímavý charakter, kterému říkají Lara Croft a čekají zázraky. Vše co hráči nechtěli do hry nacpali a vše co chtěli jim nedodali. Fakt se nemohou divit. Je to fajn hra ale ke klasickému Tomb Raideru to moc nejde, resp. nepotěší to ty, kteří na TR vyrůstali.

Editováno: 20. 02. 2019 v 16.11

Nahlásit nevhodný obsah

20857741
vokser napsal 20. 2. 2019 v 15.48

Nechápu ,hrál jsem JC 3 a i 4 a 4ka vypadá rozhodne lépe.

Nahlásit nevhodný obsah

20921836
oleg.rusov napsal 20. 2. 2019 v 13.33

SpeedyRedy: Od Lary se ceka daleko vice nez od JC4, je to mnohem silnejsi znacka a Tomb Raider ma i mnohem vetsi rozpocet, takze na tom neuspesnem obdobi ma velky podil.

Nahlásit nevhodný obsah

20874931
SpeedyRedy napsal 20. 2. 2019 v 13.27

The Avengers od Crystal Dynamics je určitě proslaví a postaví zpět na pevné nohy, nicméně jsem rád, že jste nespojili neúspěšné prodejní období her od SE primárně se hrou Shadow of The Tomb Raider jako to udělala většina webů, protože daleko hůře na tom je právě Just Cause 4. Lara se povedla, i když to není tedy žádné terno, či něco co by každý musel mít.

Editováno: 20. 02. 2019 v 13.31

Nahlásit nevhodný obsah