Sony brzy ukončí výrobu PlayStation Vita

19. únor 2019 16:23 / Pavel Makal / Novinky / Diskuze (6)

Na tuzemský start PlayStation Vita si možná řada z vás vzpomíná. I já, jakožto zarytý fanoušek rozličných technologických hraček, jsem neodolal a hned v první den prodejů tuhle naleštěnou krasavici pořídil. Těžko se věří tomu, že od té doby uplynulo už sedm let. A že se Vita pomalu ale jistě loučí.

Vlastně jsme s tím počítali – už v září minulého roku se nechal Hirojuki Oda, viceprezident Sony Interactive Entertainment, slyšet, že v roce 2019 společnost skončí s výrobou svého handheldu a v současnosti nemá v plánu žádného jeho nástupce. Jistou indicií bylo také loňské jarní oznámení, že hry na PS3 a Vitu od letošního března opustí nabídku PlayStation Plus.

Na oficiálním japonském webu PlayStation Vita se nyní objevila informace, že dodávky této kapesní (pokud máte relativně velkou kapsu) konzole ustanou v příštích dnech. Je nicméně pravděpodobné, že úplný konec produkce se bude krýt s koncem fiskálního roku 2019, který připadá na duben.  

Oproti svému předchůdci PlayStation Portable, známému pod zkratkou Sony PSP, se Vita prodávala podstatně hůře. Zatímco PSP se celosvětově prodalo přes 76 milionů kusů, Vita se dle odhadů dostala ke zhruba 16 milionům hráčů. Důvodů jsou nasnadě– drahé a proprietární příslušenství a také nepřesvědčivá nabídka západních AAA titulů. Přestože byla Vita po hardwarové stránce vybavena velmi slušně, pokus přinést na přenosné zařízení varianty velkých značek se nakonec neukázal jako šťastné řešení a tituly jako Uncharted: Golden Abyss, Killzone: Mercenary nebo otřesné Call of Duty: Black Ops – Declassified nedokázaly nabídnout shodnou kvalitu, jako jejich kolegové z domácích konzolí, mnohdy navíc fungovaly spíše jako přehlídka funkcí, které Vita nabízí.

Těch nebylo zrovna málo – kromě dotykového displeje Vita nabízela také zadní dotykovou plošku, kameru, kterou bylo možné využívat pro AR hry, gyroskop, a také, na rozdíl od svého předchůdce, i druhou analogovou páčku, díky níž se ovládání akčních her stalo o poznání pohodlnějším. I přes nedostatek zajímavých velkých her západní provenience si ale Vita cestičku do srdcí mnoha hráčů přeci jen dokázala najít – byla totiž skvělým místem pro hraní nezávislých her. Mohli jste si na ní pohodlně užít takové pecky, jako je Binding of Isaac, Terraria nebo třeba oba díly Hotline: Miami. Spolu s kontinuální zásobou japonských her, k nimž se mnozí hráči dostávali skrz předplatné PlayStation Plus, si Vita nakonec své dlouhodobé fanoušky našla, ostatně příkladem je i náš redakční lovec trofejí Zdeněk, který na ni nedá dopustit ani dnes, kdy ji na postu skvělé platformy pro nezávislé hry rychle střídá Nintendo Switch. Za zmínku také stojí kompatibilita s většinou her z PSP, možnost hrát některé tituly z PlayStation 1 a multimediální funkce. Na Vitě si také skrz funkci Remote Play můžete zahrát hry z PlayStation 3 a 4.

Vita se v průběhu svého života dočkala hardwarové revize, která byla o 20 % užší a 15 % lehčí než původní model. Také vyměnila OLED displej za levnější LCD variantu, přidala však 1GB interní paměť. Zapomenout nesmíme ani na PlayStation TV, zařízení, které funguje prakticky jako domácí varianta Vity a neobsahuje displej, místo toho se připojuje k televizi a k ovládání využívá DualShock 3 nebo 4. Nepodporuje ale hry, které jsou závislé na specifických ovládacích prvcích handheldu.

Jak na Vitu vzpomínáte vy? Měli jste tenhle handheld, nebo jste raději vsadili na jejího populárnějšího současníka, Nintendo 3DS? Podělte se s námi v komentářích!

Zdroj: Dualshockers

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20925169
milan.walter90 napsal 22. 2. 2019 v 01.42

Zdar vita je uzasna , nemam uz na ni cas aa nabizim ji dal raritka v cr k nesehnani! Ps Vita Slim Lime Green firmware 3.65! Plny Flash! Prehrava hry z Ps Vita,PsP,Ps One, Emulatory Gba,nes,snes +16gb sony memory card + 2x origo hra God of war Colection 1a2 dil a Daxter Collection 1az3 dil + neopren obal a origo nabijecka s usb cena 5000kc rychle 500kc dolu dobirka ne zajemci tel 605242514 bo email milan.walter90@gmail.com

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 20. 2. 2019 v 09.27

OneShot: Myslím, že je to možné. Zejména s přihlédnutím k obrovskému úspěchu Switche. Jen si nemyslím, že by to byl ten klasický formát handheldu -- tedy zařízení, které je výhradně na hraní na cestách. Těch důvodů je povícero, ale ten nejdůležitější je samozřejmě finanční.
Očekávání hráčů na opulentnost handheld her neúměrně vzrostl i s tím, jak se zvýšil výkon mobilních CPU/GPU. Jenomže takové produkce jsou drahé. Při tom je zde ale konkurence levných her na mobily a tím i částečně pokroucené vnímání cen zábavního softwaru. Lidé prostě nejsou ochotni platit 50 a více dolarů za "mobilní hru", která nikdy nemůže dosahovat technických kvalit her běžících na strojích připojených do elektrických zásuvek a krmených stovkami Wattů elektrické energie. Nemluvě o problému s dělením vývojářských kapacit na týmy pracujících pro velké platformy a pro handheldy. Mnohdy slibované snadné portování (viz. Sony a Vita vs PS3) bylo vždy jen slibem a reálně to pro velké rozdíly nikdy nešlo.
Podle mne jsou toto vše (plus další) důvody neúspěchu Vity.
Nintendo na to zareagovalo nejrychleji a sjednotila své platformy do jedné - Switch. Má to množství výhod, a jak je zřejmé z nastalé situace, líbí se to i zákazníkům.

Nahlásit nevhodný obsah

20871763
Victor the Cleaner napsal 19. 2. 2019 v 22.35

Neúspěch bych viděl i v době, kdy PS Vita vycházela. Pamatuji si, že to zařízení vstupovalo do období, kdy začínaly být velmi populární tablety. Když člověk si chtěl něco zahrát, tak měl tablet a k tomu směšně levné hry, které sice nebyly tolik propracované, ale lidem to stačilo a dostatečně je to zabavilo. Myslím samozřejmě ty, co nehrají tak často hry. Porovnávám to s dobou, kdy kralovalo PSP. Ze svého okolí jsem viděl, jak na tom hráli i ti, co se běžně o hry zas tolik nezajímají.
Potom když PSPčko skončilo, tak jsem přesně viděl ty lidi, jak všichni k mobilnímu hraní s radostí využívají tablety.

Já si myslím, že handheldy jsou právě závislé na lidech, co nejsou úplně hradcore hráči.
Teď je zase jiné období. Tablety jsou na velkém ústupu. Jejich doba slávy už dávno pominula. Teď by možná handheld od sony mohl mít větší úspěch.
Příkladem může být Switch. Znám teď dva lidi, kteří kdoví jak se o hry nezajímají, ale jsou to přesně ti, co tehdy propadli kouzlu PSP a po dlouhé době se vrátili k aktivnějšímu hraní díky Switchi.

Editováno: 19. 02. 2019 v 22.36

Nahlásit nevhodný obsah

20825828
OneShot napsal 19. 2. 2019 v 18.35

Myslíte, že Sony ještě někdy vydá nějaký další handheld?

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 19. 2. 2019 v 18.11

Vita je skvělá.
Ale naprosto chápu, proč se neuchytila natolik, aby Sony stála za výraznější a dlouhodobější podporu.
Koupil jsem si ji použitou teprve před rokem a půl. Od jejího vydání až do toho data jsem byl přesvědčený, že ji nikdy nekoupím a že ji nepotřebuju. 3DS mi stačilo. Přesvědčila mne až bazarová cena dva tisíce včetně obalu, asi pěti her a dvou paměťových karet (8GB a 32GB -- prodejce se evidentně nepodíval na jejich běžnou cenu).
Koupil jsem si ji výhradně na hraní japonských RPG a japonských vizuálních novel. Ale protože se na inzeráty dají pořídit hry velmi levně, přikoupil jsem si časem i ten vychvalovaný Uncharted a Killzone - a ještě jsem je ani nepustil a leží v krabičkách.
Moje herní sbírka hlavně obsahuje ceněné japonské produkce:
Persona 4 Golden, Ys Memories of Celceta, Trails of Cold Steel, Danganronpa (1,2 a 3) a Nonary Games. Ale neodolal jsem a v častých slevách jsem koupil i Persona Dancing All Night, nebo Steins;Gate a pár dalších japonských podivností jako Mary Skelter, Dungeon Traveler 2 nebo Hyperdimension Neptunia.
I pár západních indie her jsem pořídil: Undertale a Hot Line Miami. Ale Vita je pro mne zajímavá právě tou japonskou produkcí a vytváření "kapesních" verzí západních her bych stejně nedocenil. A zřejmě to nedocenili ani jiní, když Vita neuspěla i když měla Uncharted, Killzone, Call of Duty, Borderlands, Assassin's Creed...

Nahlásit nevhodný obsah

20878639
Jsoucno napsal 19. 2. 2019 v 17.09

Pro mne nejvetsi chybou byla cena her - ze nove tituly stoji okolo litru, ok. Ale ze i po dvou letech stale mely cenovku 1500,-, to mi prislo silene.
Nicmene na cestach jsem ji pouzival hodne. A takhle nejak si predstavuji “mobilni hry”, bohuzel vetsina z nich je uplne o necem jinem.

Skoda, potencial tam byl, ale nektere veci lezly krkem - kuprikladu prohlizec byl jeden z nejhorsich, jaky jsem kdy videl, pametove karty predrazene az to bolelo ( hlavne jediny rozdil v kartach pro vitu byl, ze mely plastovy zobacek. A tada, hnedka to nacenime o litr vyse)

Nahlásit nevhodný obsah