Co týden dal: Válku dvou distribucí
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka Co týden dal: Válku dvou distribucí

Co týden dal: Válku dvou distribucí

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

3. 2. 2019 17:00 1
Reklama

Zasněžená neděle je ideální tečkou za překvapivě divokým týdnem. Herní veřejnost se v uplynulých sedmi dnech zmítala v horečce výměn názorů a ostrých prohlášení, klín mezi hráče totiž vrazila rozrůstající se služba Epic Store, která svými exkluzivními tituly začíná trápit Steam. Dozvuky mělo ale i nepovedené představení VIP dema Anthem a čerstvé zkazky o nové generaci konzole od Sony. Rozhodně bylo o čem psát, přišel tedy čas to vše stručně shrnout.

EPICKÁ KRIZE

Co týden dal: Válku dvou distribucí
i Zdroj: Hrej.cz

Epic Games se svým distribučním kanálem Epic Store vtrhli na herní scénu jako uragán. Narozdíl od svých předchůdců, obvykle nezajímavých, podfinancovaných nebo vytvořených v zájmu her jedné společnosti, totiž svou službu rychle zaobalili slušným line-upem atraktivních a exkluzivních titulů. Vedle mírně kontroverzního oznámení exkluzivity Division 2 přišel největší úlovek v pondělí. Vydavatelský dům Deep Silver přišel s oznámením, že očekávaný třetí díl série Metro vyjde právě jen na Epic Storu.

Stávající předobjednávky nicméně stále platí, někteří hráči si tedy užijí i Steam verzi. Navíc stačí rok počkat, příští rok v únoru se Steam hráčům Metro Exodus otevře úplně. Přesto se samozřejmě jedná o cennou kořist, která může miskami vah v zápolení obou služeb výrazně zamávat. Samotné rozhodnutí vydat hru pro PC hráče jen na Epic Store vyvolalo pořádně bouřlivou diskuzi ve všech patrech herního průmyslu. Valve se proti tomuto rozhodnutí ohradilo a tvrdí, že se jedná o “nefér krok vůči hráčům” a samotní majitelé Deep Silver, moloch THQ Nordic, se od podobného chování distancovali. Naopak tvůrci 4A Games a zástupci Epic Games si nové partnerství pochvalují, především z hlediska finanční výhodnosti pro obě strany.

Epic Store se nevyhnou ani předobjednatelé krabicové verze hry, jediní nedotčení hráči jsou tak logicky majitelé konzolí. Na druhou stranu, pokud odmítáte hru pořizovat mimo Steam, doporučujeme nesledovat trailery, které na hru v poslední době lákají. Vypadají totiž skutečně úchvatně.

Další vlaštovkou Epicu je Dauntless, multiplayerové RPG studia Phoenix Labs složeného ze zkušených bývalých autorů studií celého světa. Kooperativní lov příšer si na PC užijí jen ti, kteří přistoupí na nutnost spárovat hru se svým Epic Store účtem. Co přijde příště?

V PŘEDVEČER PS5

Co týden dal: Válku dvou distribucí
i Zdroj: Hrej.cz

Zprávy o očekávaném zlomu konzolového cyklu slýcháme dnes a denně, přece jen ale stále získávají konkrétnější a jasnější obrysy. V týdnu se objevila zpráva poměrně důvěryhodného zdroje, která naznačuje, že už se na novou generaci PlayStation začínají soustředit i first-party studia. To znamená, že vedle svobodných studií, které už zřejmě s devkity nové konzole operují nějaký ten pátek, začínají vznikat i skutečné projekty týmů stojících za nejoblíbenějšími exkluzivitami platformy. Samozřejmě lze pouze spekulovat, o které se jedná, jako pravděpodobná zní ale další zpráva o tom, že Sony stále skrývá několik es v rukávu, které mají zajímat jak majitele současné generace, tak té nadcházející. Zřejmě opět dojde k plynulému přechodu mezi konzolemi, kdy dostanou hráči na výběr.

Uplynulá léta s konzolí PlayStation 4 byla rozhodně bohatá na velkolepé a úspěšné tituly, jeden žánr ale přeci jen ustoupil hodně do pozadí a oproti konkurenčnímu Xboxu One zde PlayStation spíše paběrkoval. Byly to závody. Zatímco studia Turn 10 a Playground Games svým tandemem sérií Forza dobývaly svět a závodil téměř každý majitel konzole Microsoftu, větší závodní exkluzivity na PS4 byly v podstatě jen dvě, překrásný Driveclub a rozporuplné Gran Turismo Sport. Driveclub se v počátcích (rok 2014) potýkal s nepovedeným launchem, postupně ale přerostl v parádní arkádovou zábavu, která nabízí dodnes nepřekonané efekty počasí. Poprávu se stal nejhranější závodní hrou platformy, kromě zmíněného realističtějšího kolegy porazil především poslední tři tituly ze série Need for Speed nebo pestrou tvorbu Codemasters.

Vedle Driveclubu a Gran Turisma byl jedním ze stěžejních titulů nabídky PlayStationu 4 i příběhový blockbuster Detroit: Become Human od studia Quantic Dream. Právě tým kolem příběhového vizionáře Davida Cage ale s novou generací konzolí mírně změní politiku. Do hry vstoupil čínský síťový gigant NetEase, který odkoupil jistý podíl ve firmě a jeho vlivem padlo partnerství s japonskou společností. Do budoucna to může znamenat spoustu věcí, především ale konec exkluzivity tvorby Quantic Dream. Akutně hrozí, že si možné nástupce Detroitu, Beyond a Heavy Rain zahrají i majitelé Xboxu, PC, mobilních zařízení či chytrých televizí.

CO BUDE S ANTHEM

Co týden dal: Válku dvou distribucí
i Zdroj: Hrej.cz

VIP demo Anthem nebyla žádná obrovská výhra. To je zřejmě fakt, na kterém se shodne většina herní veřejnosti. Obrovské problémy s konektivitou a vytížením serverů způsobily, že především z počátku trvání dema si většina zájemců užívala pouze nekonečné načítací obrazovky, při troše štěstí případně procházky po centrálním hubu. BioWare jsou si svých chyb vědomi, za vzniklé problémy se (i hráčům ostatních postižených her, mj. FIFA 19) omluvili a účastníkům akce věnovali památeční skin.

V současnosti probíhá otevřené demo, ke kterému má přístup každý. Pokud jste hráli už minulý týden, máte nárok na některé výhody, tvůrci se ale především snažili vychytat ty největší neduhy a pro tento víkend hru uvést do provozuschopného stavu. Jsou prý připraveni na více či méně očekávaný nápor hráčů, v případě nouze se je navíc nebojí odklonit a umožnit pohodlnou hru alespoň těm, kteří se stihli připojit.

Jedním z čistě hratelnostních neduhů hry, byl nesmírně pomalý pohyb hráčů po centrálním hubu, pevnosti Tarsis. Zatímco v divočině hráči obalení obleky Javelin létají jako po zuby ozbrojené stíhačky, ve svém útočišti nám BioWare zakázali běhat. Toto rozhodnutí odůvodnili pocitem civilnosti a klidu, kterou ve vás absence obleku v kombinaci s pomalou procházkou měla způsobit, z praxe ale víme, že nekonečné chození po táborech je spíše k zlosti (viď, Red Dead Redemption 2). No, v plné hře už virtuální hrdinové protáhnou končetiny i v ulicích města.

 

My už nic protahovat nebudeme. Poslední alespoň částečně lednový týden končí a my se obracíme k tomu následujícímu. Čekají nás velké věci, doufáme ale, že jimi projdete společně s námi. Tak Hrejte s námi!

 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama