Novinka autorů Dex nevyjde, kvůli Cryteku
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka Novinka autorů Dex nevyjde, kvůli Cryteku

Novinka autorů Dex nevyjde, kvůli Cryteku

David Plecháček

David Plecháček

3. 1. 2019 11:35 5
Reklama

Videoherní projekty se na Kickstarteru už netočí jak na běžícím pásu a vrchol crowdfundingu máme pro tuto chvíli zjevně za sebou. To je ale také možnost si těch pár vybraných titulů lépe zapamatovat. Takto si možná budete pamatovat Ghost Theory, hru od českého studia Dreadlocks, jehož posledním titulem byl chytlavý Dex. Pamatujete? Výborně, tak Ghost Theory zřejmě nevyjde.

A může za to Crytek.

Ačkoliv bychom byli rádi za to, abychom si dělali legraci, není tomu tak a na vině je zřejmě opravdu německá společnost, která lítá od průšvihu k průšvihu. A částečně si za svůj osud mohou i lidé z Dreadlocks, kteří měli velké oči a počítali s holuby, kteří byli ještě tou dobou na střeše.

Hezky popořadě. Ghost Theory byla hra, která svůj cíl na Kickstarteru splnila. First-person hororová adventura od začátku spoléhala na engine Unity, ale záhy vývojářům došlo, že to, co fungovalo s malým Dexem, s velkým Ghost Theory nepůjde. „Po měsících vývoje je jasné, že nám Unity3D stačit nebude,“ říkali v roce 2016 vývojáři.

Řešením měl být Cryengine od sousedního Cryteku, který měl splňovat veškeré potřeby vývojářů. Jenže to není tak úplně pravda. Cryengine sice mohl být ideální volbou, důvodem, proč se k němu ale autoři upjali, byl zřejmě tehdy nový program Cryteku, Indie Development Fund. Ten měl pomáhat nezávislým vývojářům, za předpokladu, že využijí nejnovější verze Cryenginu. Až sedmdesát procent sdílených nákladů znělo jako neuvěřitelné lákadlo i pro vývojáře z pražského studia, a tak neváhali, a o grant se začali ucházet.

A vyhráli. Dreadlocks byli spolu s novinkou vybráni, i přes to, že už před tím autoři získali peníze od samotných hráčů. Jenže jak víme, Crytek není tou nejspolehlivější společností, a navíc sám má finanční problémy. A tak program IDF zrušil, nebyl totiž schopný vývojářům platit slíbené peníze – ani na vývoj Ghost Theory. Německá společnost sice všem postiženým nabídla bezplatnou licenci vlastního enginu, ale evidentně to není zrovna to, co Dreadlock potřebují.

„Soutěžili jsme o miliony dolarů, což s sebou neslo změnu enginu, s čímž jsme strávili měsíce našeho času. Byla to naše naděje. Ale až potom, co jsme byli označeni za vítěze, nám bylo řečeno: Omlouváme se, ale pro vítěze peníze nemáme. Za kompenzaci nám byla nabídnuta licence na tento engine, ale upřímně nám byl tento krok k ničemu, když jsme nemohli zaplatit mzdu vývojářům, kteří by s ním pracovali. Dnes jsou již důkazy zametené pod kobercem a stránka neexistuje, jakoby nikdy nebyla,“ říkají na Kickstarteru vývojáři.

Jenže v roce 2016 hráčům tvrdili, že přechází na nový engine, nikoliv, že bez výhry nebudou mít z čeho platit vývojářům. Otázkou je, kam se poděly finance z Kickstarteru, a proč by vývojáři tuto změnu dělali, aniž by věděli, že budou moci poté zaplatit vlastním lidem. Nejasná situace se samozřejmě backerům nelíbí, a i když vývojáři hází vinu (možná právem) na Crytek, sami dělali nelogické kroky a svými předchozími vyjádřeními nebyli ke své komunitě upřímní.

Otázkou je, co teď, zda se Ghost Theory v nějaké podobě dočkáme, nebo zda je projekt definitivně u ledu. Pravděpodobnější je druhá varianta, a hra bude zřejmě dalším odstrašujícím příkladem pro všechny vývojáře, kteří si nechají zaplatit hru, kterou následně začnou upravovat, až do té míry, kdy jim dojdou prostředky. Byli bychom rádi, kdyby Ghost Theory byla první taková hra, a také poslední. Ani jedno ale zřejmě nebude reálné.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama