Zaměstnanci hovoří o poměrech v Rockstaru

18. říjen 2018 13:05 / Pavel Makal / Novinky / Diskuze (15)

Vydání Red Dead Redemption 2 je už skutečně za dveřmi a nemine den, aby se neobjevily nějaké nové zprávy, které se jí týkají. V uplynulých dnech se opět rozhořela diskuze o pracovních podmínkách v Rockstaru, jež mají dlouhodobě špatnou pověst.

Na vině je rozhovor s Danem Houserem, zakladatelem společnosti, který přiznal, že v období takzvaného crunche, tedy dokončování Red Dead Redemption 2 pracoval tým i 100 hodin týdně. Houser později tento svůj výrok konkretizoval a uvedl, že se týkal jen jeho a části týmu scenáristů. Tvrdí, že nikdo v žádné pozici není nucen k abnormálně tvrdé práci.

Na toto téma se následně rozhořela diskuze na sociálních sítích a o slovo se přihlásila celá řada bývalých zaměstnanců, kteří vzpomínají na drsné podmínky. Job Stauffer, který pracoval v Rockstaru v době vydání GTA IV na Twitteru zavzpomínal na to, že během dokončování hry byla atmosféra ve studiu skutečně velmi vyostřená. Působilo to prý jako mít pistoli u hlavy a pracovat sedm dní v týdnu. Stauffer dále vzpomíná, že nadřízení doporučovali přijít do práce i v sobotu a v neděli pro případ, že by se v kancelářích objevili Sam a Dan Houserovi. Ti totiž chtěli vidět, že všichni pracují stejně tvrdě jako oni.

Na druhou stranu se ale objevila i opačná tvrzení. Podle všeho nyní Rockstar v reakci na současnou kontroverzi uvolnil podmínky pro vyjadřování se na sociálních sítích a umožnil tak zaměstnancům komentovat situaci ve firmě. Programátorka Vivian Langdon se tak například podělila o to, že nikdy nepracovala více než 50 hodin týdně, a to ještě zřídka kdy. Má prý týdně tak 2-6 hodin placených přesčasů. Další anonymní člen týmu se ozval přímo webu VG247 s tím, že se mu nelíbí aktuální trend očerňování Rockstaru jakožto pracovního pekla na zemi. Zmiňuje, že období crunche není povinné, že jsou za něj vývojáři velmi dobře odměněni a že v případě Red Dead Redemption 2 ani nebylo nijak zvlášť hrozné.

Pravda je tedy zřejmě jako vždy někde uprostřed. Zároveň je jasné, že ne všechna oddělení vývojářského týmu musí období stresu před vydáním pociťovat stejně. Věříme, že stejně jako se my hráči těšíme na to, až si Red Dead Redemption 2 zahrajeme, vývojáři z Rockstar San Diego se těší, až si budou moci v klidu dát nohy na stůl. Jak se na hru těšíte vy? Budete ji hrát hned v den vydání, nebo si raději počkáte? Dejte nám vědět v komentářích.

Zdroj: VG247

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20842776
JabJab21 napsal 24. 10. 2018 v 09.26

U nas mame hodne veci uz napsany v zakone, takze kolikrat neni treba delat odbory. Treba to odstupne tam je taky. Co se tyce ostatnich benefitu co si zminil, tak ty sou ve verejny sprave sice hodne, ale hodne lidi by bralo, kdyby misto tech kravin dostali poradnej plat a ne 14 tisic hrubyho nastupak s vysokou skolou za 40 hodin tydne, z toho na uradech dvakrat tydne doslova od rana do vecera.

Jediny lidi co se maj ve verejny sprave dobre sou vedouci, politici a lidi s praxi deseti/nekolika desitek let.

Clovek co jenom datluje data do pocitace v soukromy firme ma dvakrat vetsi plat nez obycejnej ne-vedouci urednik na urade. Jediny co by teoreticky mohlo platit ve verejny sprave plus minus dobre by byly ministerstva a i tak za stejnou praci v soukromym sektoru dostanete daleko vic.

Editováno: 24. 10. 2018 v 09.33

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr2.1 napsal 24. 10. 2018 v 09.18

Masarkavtrenyrkach: No tak když u nás děláš u soukromníka, zkus na firmě založit odbory ;) Teoreticky teda jako lidi u soukromníka mají nějaký odbory, ale nevšiml jsem si každoročního zvyšování platů jako u státní správy. Odstupný ? Stravenky ? Ošatné ? Příspěvek na jízdný ? 5 týdnů dovolený ? Phe.

Šéfe, potřeboval bych přidat !
No tak přidej chlapče, přidej !

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 19. 10. 2018 v 15.19

Mitsurugi: Je dobře, že jsi zmínil odbory. Herní průmysl za cca 30 let své existence stále žádné nemá, v žádné zemi. Byly tu a stále jsou pokusy je zorganizovat. Stále s prakticky nulovým výsledkem.
Je to obrovský paradox. Herní společnosti se rády pochlubí tím, jak jsou jejich hry výdělečné. GTAV je myslím všeobecně uznán jako nejvýdělečnější produkt v zábavním průmyslu obecně. Nedávno se tady objevila novinková zpráva o tom, kolik desítek tisíc lidí pracuje v herní branži jen ve Velké Británii.
Zaměstnanci v herních společnostech jsou však hájeni méně než popeláři v okresním městě.
Zcela běžnou praxí je najímání jen na dobu určitou, do dokončení projektu (nebo jeho zrušení). Nevíš dne ani hodiny, kdy se rozhodne, že je projekt ukončený a tvým jediným právem je vzít si věci ze stolu a odejít.
U nás je situace samozřejmě trochu jiná. U nás je větších studií málo, z čehož pramení trochu osobnější přístup než na velkém Západě. Ale i u nás je zcela běžný systém práce výhradně na živnosťák, a tedy praktikovaný schwarz systém, kdy studio má jen pár oficiálních zaměstnanců a zbytek jsou živnostníci, kteří v kanceláři sedí jen (prý) pár hodin týdně nebo jsou tu jen náhodou ;-)
Nedivím se, že odstupné (nebo jiný pomocný mechanismus) člověk nedostane u malého studia o pár duších. Vím, že takový podnik je vždy nejistý a rozpočet je vždy napnutý. Ale aby velké firmy jako EA rušily studia škrtnutím pera, to je prostě divné. Hlavně s ohledem na to, že pak po X letech pracně shánějí nové lidi. Microsoft zruší Lionhead, aby si o pár let později kupoval studia a ještě se tím chlubil na E3?

Editováno: 19. 10. 2018 v 15.22

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 19. 10. 2018 v 08.15

stepan.pazderka: V téhle fázi netuším, proč by někdo šel dělat hry. Kdekoliv jinde je dobrá šance, že bude lépe placený, s lepší pracovní dobou, lepšími benefity, méně stresu a lepší job security. V herním průmyslu fakt musí být akorát srdcaři, kterým nevadí pták v zadku, protože fakt chtějí dělat hry.

AAA vydavatelé vydělávají víc než kdy předtím, brečí jak nemají prachy a k zaměstnancům se chovají jak k odpadu. Jestli jsou někde třeba odbory, tak je to tady.

Jinak jasně, na výběr je, nikdo nikoho nenutí tam pracovat, ale stejně mi to přijde hrozné, tyhle korporace zneužívají vášně vývojářů a když je nepotřebují tak je prostě vykopnou.

Editováno: 19. 10. 2018 v 09.09

Nahlásit nevhodný obsah

20875576
Smaug. napsal 19. 10. 2018 v 06.34

RuThaN: Vodopádové plánování můžeš považovat za středověk, ale pokud vyvíjíš produkt několik let a má některé komponenty na sobě závislé, tak k němu více či méně i konvergují i snahy o agilní vývoj. Plus přichází nějaký ten zmatek navíc. Vlastní zkušenost.

Nahlásit nevhodný obsah

8530612
Superman25 napsal 19. 10. 2018 v 04.13

Corvus von Corax: co shanis? A kam chces jit za praci?

Nahlásit nevhodný obsah

20853654
RuThaN napsal 19. 10. 2018 v 01.10

V Rockstaru to nebude o penezich, ale o tom, ze nejaky manazer chce vypadat dobre pred svym sefem, tak tlaci domu a taky o dementnich datech vydani.. na ktery jsou navazany zase nejaky delsi terminy jako reklamy a lisovani, krabice a tak.. a tim s cim vetsim predstihem to domluvite, tak usetrite. Jediny reseni je to tak nehrotit a proste pocitat s tim, ze tyhle veci budou o neco drazsi a zapomenout na vodopadovy planovani terminu, coz je vyvojarsky stredovek, jenze to by se muselo vysvetlit akcionarum, ze hry nejsou jako vyroba housek.

Editováno: 19. 10. 2018 v 01.11

Nahlásit nevhodný obsah

20842776
JabJab21 napsal 18. 10. 2018 v 19.28

No souhlasim s clankem ze pravda bude asi nekde uprostred.

Ale tadyten "crunchtime" fakt nechapu a neni vubec nutnej. Staci jenom nedat konkretni datum vydani a casu mate dost. Jenom kvuli podelanymu datu musej lidi drit jak mezci uplne zbytecne. Nekomu to vadi, nekomu nevadi ci primo vyhovuje ale zbytecny to je, pokud teda jeden den v kalendari nepovazujete za pismo svate.

Uz tady nekdo rikal ze hry sou umeni, a tak by se k tomu meli chovat. Nedokazu si predstavit ze by za malirem nekdo netrpelive preslapoval a popohanel ho aby teda konecne dostal muzu a vyjadril se na to platno at stihnou termin zitra v poledne. Pokud to tak chodi tak malire lituju stejne tak jako lidi, co se budou koukat na obraz spichnutej na posledni chvili.

Editováno: 18. 10. 2018 v 19.33

Nahlásit nevhodný obsah

20923065
stepan.pazderka napsal 18. 10. 2018 v 19.17

Mitsurugi: Nejde o to nic neměnit. Jde o to že máš na výběr. Herních firem je spousty. Určitě si najdeš práci jinde. Pokud chceš ale dělat nejlepší hry ve svém životě, asi se čeká nějaké nasazení.

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 18. 10. 2018 v 18.03

Drepheuss: Ano, proč se snažit něco měnit, takhle to přece chodí a status quo je vždy nejlepší řešení.

Nahlásit nevhodný obsah

20876195
Drepheuss napsal 18. 10. 2018 v 17.56

Mitsurugi: Tohle je ale potřeba brát jako to specifikum práce... to jako kdyby řidič kamionu nadával, že je tejden někde v hajzlu ve Francii a nevidí rodinu...

Nahlásit nevhodný obsah

20860885
Corvus von Corax napsal 18. 10. 2018 v 15.41

Houser Dan by měl vidět crunch u nás v nemocnici teď na podzim! To je jedna operace za druhou. Kdysi jsem míval záda, dnes mám housera jak svině a přesčasů, že je přehazuji vidlemi... :-D A proto také odcházím za normální a lidskou prací, protože nehodlám dál otročit za takřka minimální mzdu v severních Čechách. Protože dokud budou lidi otročit a navíc za tyhle "peníze", tak se v politice a nastavení firem nezmění naprosto vůbec nic.

Editováno: 18. 10. 2018 v 15.45

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 18. 10. 2018 v 14.55

stepan.pazderka: Přesně, zaměstnanci si mají nechat srát na hlavu, pracovat 150 hodin týdně, nechat si zničit osobní život, vyhořet v sedmadvaceti letech a pak dostat padáka po vydání hry.

Nelíbí? Tak vypadni z herního průmyslu, proč bychom se měli snažit zlepšit pracovní podmínky?

Nahlásit nevhodný obsah

20923065
stepan.pazderka napsal 18. 10. 2018 v 14.47

Tohle stěžování na crunchtime mi přijde přinejmenším posměvné. Ve vizuálních efektech se dělá naprosto běžně crunchtime do třech hodin ráno sedm dní v týdnu. Nechci působit negativně, ale pokud někdo chce práci do devíti do šesti každý den tak asi nemá vyvíjet hry. Je to kreativní průmysl a hra muže vyjít pouze jednou. Buď dobrá nebo špatná. Že se ze špatné hry muže stát dobrá půl roku po vydání už firmu nezachrání.

Editováno: 18. 10. 2018 v 19.16

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 18. 10. 2018 v 13.27

Tipuji, že ten crunch u Rockstaru nebude nějak velký (jestli vůbec nějaký). Hru si i vydávají, GTAV jim vydělává neustále takový ranec, že určitě nemají problém posunout si sami datum vydání jak potřebují - nemají asi problém s financováním. Take2 nad nimi asi příliš velkou kontrolu taky nemá.
Crunche jsou hlavně doménou studií, které jsou drženy pod krkem vydavatelem a jím vyplácenými "majlstouny": Práce není odevzdána v daný termín? Tak není na výplaty.

Nahlásit nevhodný obsah