Nový Xbox ovladač je pro handicapované

17. květen 2018 11:39 / David Plecháček / Novinky / Diskuze (13)

Konečně to není battle royale, ale je to slovo spekulace. To se v žebříčku četností brzy objeví na prvním místě. Však i ony se vám přejí. Každopádně je hezké, když se nějaká domnělá zpráva potvrdí. Ještě hezčí pocit ale je, když jí vlastně v počátku moc nevěříte. Tak, jako tomuhle. Těžko definovat, jakým způsobem se vlastně cítíte, když se i přes to potvrdí, ale navíc způsobem, který by vás ani ve snu nenapadl. To se nyní povedlo Microsoftu, který potvrdil existenci obdélníkového ovladače. Není pro každého, o to více fascinující ale je.

Novinka se nazývá Xbox Adaptive Controller a nabídne širokou škálu, jak si hraní na Xboxu upravit k vlastním potřebám. Nejde snad o rozmar nebo chuť hrát hry lépe a pohodlněji, pro cílovou skupinu je totiž stěžejní, že je budou moci vůbec ovládat. Novinka cíli na hráče zasažené nejrůznějšími postiženími. Hry se i podle samotného Microsoftu stávají složitější, herní mechanismy jsou na ovládání komplexnější a promyšlenější a ruku v ruce s tím jdou i složitější ovladače, které nemusí vyhovovat každému. Lidé s postižením jsou tak od hraní odstřihnuti a na konzolích neexistuje způsob, jak jim umožnit prožít příběhy, které hry nabízí, bez pomoci druhých.

Právě k tomu nová platforma slouží. Společnost z Redmondu tak přišla s nejkomplexnějším rozhraním, jaké na trhu existuje. Přivedly jí k tomu příběhy hráčů, kterým osud uštědřil ránu a postavil jim do života překážky, které ostatní nevidí a nedovedou si je mnohdy ani představit. Byl to příběh Dana Bertholomeye, který přišel o schopnost ovládat svou pravou ruku a samozřejmě i dlaň. Byl to ale také příběh Solomona Romneyho, který se narodil bez prstů na levé ruce. Byly to ale příběhy tisíců dalších lidí, kteří mají různé problémy, které jim brání hrát hry.

Samotný nápad se ale datuje už k roku 2014. Před čtyřmi lety totiž jeden z inženýrů společnosti na Twitteru u neziskové organizace Warfighter Engaged viděl po domácku upravený gamepad, který by mohl pomoci zraněným veteránům z nejrůznějších válek. Už tehdy se Microsoft spojil se zakladatelem společnosti, aby zjistil, jak složité je ovládat hry pro kvadruplegiky, lidi po větších či menších amputacích částí těla, ale také lidmi s těžkými traumaty, z čehož začaly vznikat první prototypy.

Cesta to byla složitá, a po prvotních myšlenkách zapojit Kinect se začal rýsovat návrh, který vidíme dnes. Model, který v základu stojí sto dolarů (kolem dvou a půl tisíc korun) a který vyjde později tohoto roku. Základem je slovíčko adaptivní. Ona adaptivita se projevuje na zadní straně, kde se nachází celkem 19 portů, 3,5mm jack vstupů. Do nich lze zapojit různé nástroje, které hráčům pomohou. Velká tlačítka, pedály, zařízení, které můžete ovládat svým dechem / vzduchem vycházejícím z vašich plic, zkrátka tolika věcmi, aby s nimi mohl hrát každý. Myslíme, že více než slova budou názorné obrázky a videa, která si můžete prohlédnout níže.

Zdroj: Microsoft

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20859361
czmarty7 napsal 18. 5. 2018 v 09.14

Za tohle vážně MS bravo, je to naprosto úžasná možnost pro další hráče, fantazie!!

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 17. 5. 2018 v 19.48

MartinEK4: Moment, když "haters gonna hate", tak proč tu nikdo nehejtuje? Teď je to spíš "haters not gonna hate".

Nahlásit nevhodný obsah

20922524
pipa.michal napsal 17. 5. 2018 v 18.07

Konečně nebudu muset hledat jestli musím při míření držet trigger :)

Nahlásit nevhodný obsah

7674522
ThugSoldier napsal 17. 5. 2018 v 17.48

A proč by to někdo hejtoval, když je to skvělý a dobrý???MartinEK4:

Editováno: 17. 05. 2018 v 17.48

Nahlásit nevhodný obsah

20886905
MartinEK4 napsal 17. 5. 2018 v 17.38

Kde jsou teď ti hateři, co jsou pod každým článkem o XO? Vždycky plná huba keců, a když udělá MS něco správně, něco pro handicapované tak nic. Haters gona hate

Nahlásit nevhodný obsah

20878639
Jsoucno napsal 17. 5. 2018 v 17.33

Mitsurugi: Level Sterac +99 :) u komentu s exkluzivitou od Sony jsem vybuchnul smichy na celou tramvaj :)

Nahlásit nevhodný obsah

20875788
DeviR1 napsal 17. 5. 2018 v 15.47

Se divím, že je to napadlo až teď. Ale lepší pozdě, než vůbec.

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 17. 5. 2018 v 15.47

Kéž by tak vývojáři začali myslet na to, že už všichni nemáme tak skvělé oči a dělali ty titulky a nápisy větší. A ne bílé blechy na transparentním pozadí.

Nahlásit nevhodný obsah

20922523
Lia napsal 17. 5. 2018 v 15.44

Už bylo načase. V poslední době alespoň hry nabízejí v nastavení "accessibility", takže si člověk může nastavit pár věcí. Vždycky pro mě bylo a je peklo cokoli, kde se vyžaduje zuřivé mačkání tlačítek. Doufám, že vydrží ten trend a vývojáři (a další) budou myslet na to, že ne všichni máme úplně zdravé ruce.

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 17. 5. 2018 v 15.09

Mitsurugi: Máš pravdu a v tomhle má Sony co dohánět. Microsoft si za svoji snahu zaslouží poklonu. Asi jsem byl ve svém příspěvku přehnaně trpký, protože jsem si zrovna přečetl recenzi Eurogameru na State of Decay 2 s hodnocením "Avoid". Tento rok není pro Microsoft zatím dobrý.

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 17. 5. 2018 v 12.45

Masarkavtrenyrkach: No, pokud jsi postižený, tak ti exkluzivity od Sony můžou být u prdele, protože si je nezahraješ. Hry na Xboxu ale ted už snad ano.

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 17. 5. 2018 v 12.39

+1 pro Microsoft za péči o všechny hráče, včetně těch s tělesným postižením.
-1 pro Microsoft za nedostatek exkluzivních her, které by Xbox odlišily od konkurence.
Takže pořád nula, ale těším se na E3, kde snad Microsoft něco oznámí a já rozbiji prasátko a koupím si i Xbox.

Nahlásit nevhodný obsah

20875195
.Mate napsal 17. 5. 2018 v 12.08

Velký palce nahoru má za tohle u mě Microsoft. Věřím tomu, že takovýto ovladač opravdu nedělají s vidinou zisku, ale s přáním někomu pomoct.

Editováno: 17. 05. 2018 v 12.08

Nahlásit nevhodný obsah