Co týden dal: Cestu za vražednými fanatiky
Ne, nebudeme dělat zábavu. Svrbí mě prsty. Svrbí, protože je prvního dubna, čili den, kdy i většina seriózních zpravodajských serverů sklouzne k lacinému humoru a aprílovými články loví nepozorné čtenáře. Jsme si ale jisti, že vy, naši čtenáři, k nepozorným rozhodně nepatříte, takže jsou podobné snahy zcestné. Uplynulých sedm dní nepatřilo k těm informačně nejbohatším, veškerou pozornost si pro sebe ukradl Ubisoft s jeho dlouho očekávanou novinkou. A o tom, že výprava mezi náboženské fanatiky na buranský americký venkov může být zábava, jsme se přesvědčili všichni. Vítejte u pravidelného nedělního souhrnu, prvního dubnového. Cvičky a krucifixy s sebou.
Série Far Cry patří k těm nejhodnotnějším současnosti. Od původně spíše nenápadného technologického experimentu FPS značka nabobtnala v mainstreamový hit, napjatě očekávaný miliony hráčů po celém světě. Zároveň se jedná o nesmírně rozpolcenou sérii, nabízející celou řadu odlišných přístupů k hratelnosti, příběhu i námětu. První otevřeně-koridorovou tropickou sci-fi střílečku totiž následovalo přísně temné a dospělé open-world pokračování. Dalším krokem byl zase odklon od vážnosti a důraz na šílenství a pestrobarevnost v třetím díle. Následující tématické odbočky, respektive výstřelky typu výletu do osmdesátkových béčkových sci-fi nebo pravěké řežby jen potvrzovaly roztodivnost jména. Far Cry se prostě stalo zárukou zábavy a střílečkové divokosti.
Po vysokohorském čtvrtém díle se nicméně do myslí veřejnosti vloudily jisté pochybnosti o rycklaci série. Po druhém herním obratu totiž nové pokračování přineslo přesný opak, téměř identickou hru situovanou do odlišného prostředí. Ostřejší kritika nařkla čtyřku i z naprostého vykrádání svého předchůdce, a takové námitky nejsou úplně zcestné. Chtělo to prostě změnu, a další regulérní pokračování takovou změnu slibovalo.
Pátý díl hodil za hlavu exotiku a zasadil vyprávění do civilnějšího prostředí státu USA. Žádný americký sen se ale nekoná, hlavní hrdina je vržen do kolotoče šílených kazatelů, fanatizovaných buranů s útočnými puškami a zdrogovaných vesničanů lovících odmítače v ozbrojených pick-upech. Propagační materiály slibovaly až tísnivou atmosféru, děsivé záporáky a neotřelý příběh, namíchané s klasickou akční hratelností a hravostí série, výsledek je ale… mírně odlišný. Pavel, redakční odborník na sekty, agresivní ptactvo a opravy rádiových věží, má k novince spoustu výhrad. Především se prý páté Far Cry vůbec neblíží slibovanému okultnímu thrilleru, spíše plní představu “dalšího pokračování dle stejného receptu”. Detailnější kritiku samozřejmě naleznete v jeho intenzivní recenzi.
I proto jsme se rozhodli zavzpomínat na minulost, probrat co revolučního přinesl první díl, co jsme i přes výhrady fanoušků měli rádi na rozporuplném druhém díle, proč jsou tak zábavná další dvě pokračování, i tradičně zapět ódy na konto kultovního Blood Dragon. Nový díl tradiční série Vidcastů byl opět příjemným posezením a debatou, doufáme tedy že jste si jej užili i vy.
Jarda sice nadšeně křižuje vesmír v Elite: Dangerous, my konzervativnější ale napjatě očekáváme No Man’s Sky. Původně exkluzivní záležitost konzole PlayStation 4 a PC se po letech vydá i na konkurenční stroj z dílen Microsoftu. Xbox One verze by měla otevřít své brány v průběhu letošního léta, společně s zatím tajemnou aktualizací NEXT. A že nejsou aktualizace No Man’s Sky žádní trpaslíci už jsme se několikrát přesvědčili na vlastní kůži.
Končí tím jedna éra značně pohnutého osudu velkolepého titulu. No Man’s Sky při oznámení vzbudilo obrovskou vlnu nadšení. Pestrobarevná grafika, obří svět připravený k prozkoumání, otevřená a přelomová hratelnost s takřka neomezenými možnostmi, prostě zaručený hit. Konečný produkt bohužel opět potvrdil vrtkavost velkohubých slibů. Studio Hello Games se zastavilo někde na půl cesty a vycházející verze hry byla spíše bohatším demem než plnohodnotnou peckou, kterou studio slibovalo. Po vlně kritiky, naštvaných reakcí, pří a humorných videí s neboze zmutovanými zvířaty sice přišel obrat a několik skutečně obřích updatů změnilo No Man’s Sky k nepoznání, nepovedený výkop už ale sci-fi sandboxu nikdo neodpáře.
Tak na viděnou v létě.
Red Faction patří k spíše zapomenutým sériím. Přitom představuje naprostou modlu milovníků neřízené destrukce, lze jej nazvat jakýmsi “střílečkovým Burnoutem”. Dalšího dílu se v rámci aktuální generace konzolí zřejmě jen tak nedočkáme, zraky se tak upírají k remasteru povedeného dílu s podtitulem Guerilla. Ten původně vyšel v roce 2009 a byl to naprostý nářez, kde se k zemi hroutily celé budovy a umělou atmosféru Marsu co chvíli naplnila oblaka štiplavého dýmu. Ostrému hlavnímu hrdinovi k tomu navíc stačil pouze neobyčejně obyčejný (obří) perlík, o zábavu bylo postaráno.
Planetární osadu v novém grafickém kabátku rozmetáme někdy v druhém kvartálu letošního roku. Máme se na co těšit.
Zazvonil zvonec, a aprílovému vydání Co týden dal je konec. Uvidíme co přinese příští týden, teď ale máme příležitost užívat si blahodárného prodlouženého víkendu a třeba se intenzivněji věnovat pozdně zimním restům. Nebo vyrazit s pomlázkou pomladit sousední slečny s vidinou panáků lahodných alkoholických nápojů. Volba je na vás. Tak koledujte a Hrejte s námi!
Videa a podcasty za uplynulý týden: Hrajte s námi: Far Cry 5 PC verze, Dohrajte s námi: Demon's Souls #12, Dohrajte s námi: Until Dawn #1, Hrajte s námi: Ni No Kuni II, Vidcast #78: Série Far Cry, hPod #632
Recenze za uplynulý týden: Far Cry 5, Sea of Thieves, Ni No Kuni II: Revenant Kingdom, Surviving Mars, Scribblenauts Showdown