Hennigová: Lidé SP hry nekupují, oni je sledují

18. leden 2018 12:37 / David Plecháček / Novinky / Diskuze (56)

Amy Hennigové je nám vlastně trochu líto. Po divokém a především náročném konci v Naughty Dog během práce na Uncharted 4 se nedočkala vysněného konce ani u Electronic Arts. Jak nedávno přiznala, nevydat hru od roku 2011 jí docela ubíjí. Její výsadou však vždy byly singleplayerové hry. S nimi je to ale od té doby o něco složitější.

„Myslím, že jsme teď v bodu zlomu. To, co se stalo s naším Star Wars projektem, ve skutečnosti nevyplulo na povrch. Na internetu se objevilo až přespříliš dramatických článků – o konci lineární příběhových her a podobně – ale podívejte se na skutečné problémy. Na jednu stranu je tu linka, po které jdeme už několik let, tou jsou vzrůstající náklady na vývoj, na straně druhé je ale také poptávka, poptávka hráčů po delších hrách, po reálnějších, uvěřitelnějších, s většími produkčními hodnotami, a tak dále. Ale otázkou je, jak vydělat na hře, do které investujete 100 milionu dolarů?,“ ptá se Hennigová v rozhovoru v magazínu Polygon.

Asi čekáte, kam se slova režisérky stočí. Neutichající debaty na téma zaplacení her tu s námi budou i další týdny, měsíce nebo roky, neboť se herní průmysl dostal na rozcestí a nezná správnou cestu, kudy dál. Lootboxy, hry tvořené jako služba, to jsou současné trendy především větších vydavatelů, které reflektují problém vzrůstajících nákladů. „Hladina rozpočtu se zvyšuje, a tak logicky dává menší a menší smysl tyto (singleplayerové) hry tvořit.“

Hennigová ale šla ještě dále než obvykle. Její myšlenka se totiž nezastavila jen u vyšších nákladů, ale zastavila se až u té druhé strany mince – u nižších prodejů. Jak je to možné, když stále více hráčů říká, že po takových hrách prahne? „Lidé protestují a říkají: 'Proč tyto příběhové lineární hry rušíte? To je to, co chceme hrát.' Jenže trend je jiný, tito lidé je nutně nemusí chtít koupit. Oni je totiž jen u někoho jiného sledují, jak je hraje online,“ dodává.

Her, kterých se nesetkaly s takovým nadšením, začíná přibývat. A ne nutně kvůli tomu. Narazilo na to například loňské Prey, kvalitně (leč ne ideálně) odvedená práce zůstala veřejností prakticky nepovšimnuta. Předloni bychom to samé mohli říct o Dishonored 2, shodou okolností taktéž od Arkane. Ani loňský Wolfenstein se nezdá být takový hit, jak by si vydavatelé přáli. Jenže pro vydavatele je těžké se současným trendem bojovat.

Zdroj: WCCFTech

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20869881
_pedrox_ napsal 20. 1. 2018 v 12.31

Ja si tiež myslím, ako tu už niekto spomínal, že konkurencia je oveľa silnejšia ako niekedy, takisto internet a streameri majú do toho veľa čo povedať, ale na jednej strane, ako ich decká sledujú hrať, tak ich naopak streameri aj vedia namotivovať si hru kúpiť, takže v tomto by som až taký problém nevidel, keďže hry aj de facto pomáhajú predávať. Skôr by som videl problém v masívnej marketingovej podpore a reklamy a tým pádom aj veľkej predraženosti vývoja titulu, ktorý už ale so samotným vývojom vlastne nemá nič spoločné. Potom jasné, že je pre EA málo aj 3 mil. predaných kusov jednej nemenovanej hry, ktorá už len kvôli žánru samotnému má ťažšiu štartovaciu pozíciu. F2P sračky, season passy, lootboxy a podobné zhovadilosti sú už len vrcholom ľadovca. Takže vývojári, resp. ich chlebodarci si za to môžu sami a ja osobne toto nikdy podporovať nebudem. To radšej prestanem s hraním, alebo budem hrať 3 hry ročne a zostane mi aspoň viac času na knihy/komixy a seriály :-)

Editováno: 20. 01. 2018 v 12.36

Nahlásit nevhodný obsah

20865735
El_Rizek napsal 19. 1. 2018 v 22.03

Internet zabil videohry...

Nahlásit nevhodný obsah

20787966
Wizard napsal 19. 1. 2018 v 18.57

UnreAll: Pravdu máš v tom, že nevím, jaká je četnost hráčů, kteří preferují mp a kteří sp, pokud už jsou váhy razantně vychýlené k mp, pak je situace jasná, můj pohled na věc platí pouze obecně. Konkrétní pohled na věc určitě znají manageři z průmyslu, ti určitě mají všechny prodeje sečtené a tuší která bije a ti se určitě budou snažit, aby se prodávalo ad optimum, takže snad všichni hráči budou mít svoje.

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 19. 1. 2018 v 08.33

Myslet si, že se udělá multiplayerová hra, vydá se, a pak se na delší dobu jen sypou peníze, je mylné. Hra se musí udržovat, provoz serverů se musí platit, do hry se musejí přidávat nové věci, jinak to hráči přestanou hrát po měsíci. V důsledku ten ekonomický rozdíl není tak velký oproti singleplayerovým hrám, jak se může na první pohled zdát. SP samozřejmě nevygeneruje příjem na roky dopředu, ale taky nespaluje peníze na roky dopředu (je třeba platit servisní tým) a je možno upřít úsilí do nového projektu.
Kvetoucí multplayerová hra je samozřejmě pro majitele terno. Pakliže neusne na vavřínech a o hru dobře pečuje je ekonomicky vystaráno na pár let dopředu. Ale uspět je větší riziko než udělat singleplayerovou hru, nemluvě o nákladech, které jsou vyšší-- vývoj bude srovnatelný, ale technická náročnost je vyšší a nejdražší bude neustálá propagace a "user acquisition". Prostě všechno má svá pro a proti. EA je v současnosti zaměřen na MP projekty, je to jeho dlouhodobá strategie a paní Hennigové to bylo buď špatně vysvětleno, nebo to špatně pochopila. Myslím, že když pár let počká, dočká se několika výrazných multiplayerových propadáků, pokles zájmu o MP obecně a velkých vydavatelů, kteří budou dávat od přebujelých MP projektů ruce pryč a hledat spásu u menších her se "silným příběhem" a "filmovou atmosférou".

Nahlásit nevhodný obsah

20875576
Smaug. napsal 19. 1. 2018 v 07.34

Drotman: Na překlenování období, než se zaplatí předchozí titul, existují úvěry a pobídky investorů a v některých zemích i dotace. V podstatě říkáš, že se příběhové singlovky nevyplatí dělat a musejí se dotovat z výdělků mulťáků a lootboxovek. Proč na nich tedy vůbec pracovat?
Já bych se přidal k těm, co říkají, ať se klidně velké firmy na tyto hry vykašlou. Stejně si i teď radši zahraju méně technicky detailní hru od malého studia, která bude dobrá po herní stránce.

Nahlásit nevhodný obsah

20859314
h4nsasjks napsal 19. 1. 2018 v 01.15

Drotman: Jenže pokud je to jak říkáš, tak proč čekat ?

Nahlásit nevhodný obsah

20859176
Drotman napsal 19. 1. 2018 v 00.15

Podľa mňa je možné singleplayerové hry vydávať v pohode, aj v dnešnej dobe, pokiaľ máte v portfoliu vydané nejaké multiplayerové hry, hry s otvoreným svetom alebo online hry, do ktorých môžete stále dodávať obsah a pýtať si za to reálne peniaze. Vďaka tomu, že budete mať stály prísun peňazí, budete schopný vydávať aj do singleplayerovej hry, ktorú odohráte raz a zaplatí sa až po pár rokoch. O tom to celé je, nemôžete vydávať iba singleplayerové hry, pretože tie sa hneď nezaplatia a to znamená, že nebudete mať peniaze na výrobu dalšieho titulu.

Nahlásit nevhodný obsah

20853112
Enormeon napsal 18. 1. 2018 v 20.38

Kdyby místo toho stezovani si něco napsala nemusela teď bulet, ze nemá co dělat. Co je nám do pesimistických prognóz, chceme singl i mp, tak ať se snaží. Nebo v ea nemají lidi co ji povzbudi? No to je mi firma :-)

Editováno: 18. 01. 2018 v 20.40

Nahlásit nevhodný obsah

20787966
Wizard napsal 18. 1. 2018 v 18.40

Wexz: ale už ne to, že z sp hry tu 1/3 ceny dostaneš i za ten rok nebo za dva,... u mp hry, když se všichni rozejdou už těžko, tam pak leda přejít na f2p model a doufat, že se zaplatí provoz serverů, údržba... takhle už hra není jenom hra ale servis/služba...spousta se teď do toho pouští, protože trh není nasycenej, ale teď si představ, že bude ročně vycházet deset různejch klonů pubg, deset různejch klonů destiny nebo něčeho takového... vznikne spousta titulů, který budou po krátké době nehratelné...

Nahlásit nevhodný obsah

20811703
Bohemund napsal 18. 1. 2018 v 18.38

Zase ty lži a polopravdy. Nikdo z hráčů nežádá vrážet do toho 100 melounů a dělat stále větší hry, to je oblbování. Většina těch peněz se nesmyslně vyhazuje na nafouklý marketing, opravdu nepotřebujete mít x spotů v US TV. To samý filmové cutscény, které jsou sice pěkné, ale většina her nepotřebuje hodiny nafouknutých cutscén, to jsou vyhozené prachy. Naučte se líp plánovat. Hellblade vznikl za zlomek prachů, je menší, ale vizuální kvalitu má, cutscény měl taky, takže to jde. Zaklínač 3 měl taky nižší rozpočet než velké hry EA.

Nahlásit nevhodný obsah

20917054
Wexz napsal 18. 1. 2018 v 18.23

Wizard: Přesně to je obsaženo v mém předchozím příspěvku :D

Nahlásit nevhodný obsah

20859314
h4nsasjks napsal 18. 1. 2018 v 18.21

O tom sledování LP jsem již psal, je to vcelku logické nicméně když je hra tak lineární, že je to v podstatě film, tak se nemůžou divit, že se na to lidi klidně jen kouknou... Jasný příklad je Uncharted... Hry hezký, ale hratelnost o ničem... Pevně danej koridor, cesta kterou musíte projít... Žádnej prostor pro unikátní zážitek...Např. Dark Souls, které je postavené na hratelnosti si své hráče najde vždy...

Nahlásit nevhodný obsah

20787966
Wizard napsal 18. 1. 2018 v 18.08

Wexz: Určitě validní argument, ale zase nebereš v potaz, že mp hry existují a padají s hráčskou základnou. u sp hry je jedno, jestli si jí zahraješ hned nebo o rok později -> zážitek bude pořád stejný, kdežto u mp hry potřebuješ mít kolem hráčskou základnu -> když se dav přesune jinam, najednou není hra, protože bez ostatních připojených lidí prostě už není zábavná. MP jsou z tohodle důvodu krátkodobější. po spuštění služby se spousta lidí sejde, ale v okamžiku kdy se začnou rozcházet jinam, tak máš po hře, pač tím rozcházením jí úměrně klesá zábavnost...

Nahlásit nevhodný obsah

20919665
Zerosekai napsal 18. 1. 2018 v 17.57

Já bych teda ještě rád řekl jednu věc a to že nároky na vývoj hry rostou, to není tak docela pravda, hodně lidí tím omlouvá rostoucí ceny v obchodech a tak ale když se podíváte na nejdražší vyrobené hry, tak většina je kolem roku 2010 +- 2 roky, nároky na samotnou tvorbu her vlastně i mírně klesaj, samozřejmě jsou tu vyjimky, akorát když uděláte hru za 50mega a pak dáte dalších 200mega do reklamní kampaně, tak to holt naroste no, ale vývoj her sám o sobě není tak nákladnej, to samí u filmu, nový ghostbusters stáli kolem 150mil ale na to aby se dostali páni filmaři na nulu tak potřebovali 400mil, proč? reklama

Nahlásit nevhodný obsah

20866316
Wumitai napsal 18. 1. 2018 v 17.53

Masarkavtrenyrkach: no jasně :))

Nahlásit nevhodný obsah

20787966
Wizard napsal 18. 1. 2018 v 17.53

UnreAll: děláš jako kdyby staří nikdy nehráli mp, ale vždyť se hráli lanky pořád. doom, diablo, cs ko, starcraft, warcraft 3 (první dota),... stačilo jen snýst kompy nebo zajít do herny... byly i portály jako gamezone apod. mp na dobrý úrovni už funguje od nějakýho roku 1997, mmočka se hrajou masivně už od dob asheron's callu, everquestu nebo runescapu... takže s věkem to fakt není o rozdělení mezi sp a mp.

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 18. 1. 2018 v 17.51

Ještě k této (ne)plodné diskuzi: Jen před pár dny se udělala taková hezká tečka za uplynulým rokem na Steamu s výsledkem 7600 uveřejněných nových her. Asi všechno nebyly multiplayerové, že?
Jsou-li potíže projektů paní Hennigové symptomem konce opulentních single-playerových filmových her plných wow-momentů a "realistické" grafiky, tak to jsem všemi dvaceti pro! Nechť zhynou! Víc se budu bavit u Undertale než u Uncharted.

Nahlásit nevhodný obsah

20917054
Wexz napsal 18. 1. 2018 v 17.47

Nerad to říkám, ale...singl hry narozdíl od multi přeci jen trpějí, když se vezme celkový výdělek. Příklad:
singleplayer:
Vyšel Wolfenstein 2, chcete ho hrát, ale nemáte zrovna čas nebo peníze...obojí vyřeší čas. Koupíte ho rok po vydání za 1/3 ceny a užijete si ho naplno. Jen Vývojář/vydavatel vydělal moc málo, moc pozdě.
multiplayer:
Vyšla Destiny 2. Líbí se vám a všichni to jdou hrát. Když tady počkáte rok, tak možná ušetříte, ale hra zatím stačí umřít. A takových multiplayerů je 9 z 10ti. Takže většina koupí hned. Za plnou cenu. Vývojář/vydavatel je spokojen a dalo mu to jasný signál, jakou cestou se vydat.

Smutné, protože miluji singlplayer hry, ale to je realita AAA.

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 18. 1. 2018 v 17.46

Wumitai: Tak to jsi chodil do školy ještě za Masaryka, ne?

Nahlásit nevhodný obsah

20876347
Cimba4 napsal 18. 1. 2018 v 17.39

Kdoví jak to je.. Někdo z hora něco žblechtne a aby ovce měli co řešit. Ať to bude jak koliv..nic stím neuděláš(me)

Nahlásit nevhodný obsah