Mají singleplayerové hry smysl?

21. říjen 2017 13:53 / Honza Konfršt / Novinky / Diskuze (52)

Herní průmysl se za poslední léta razantně proměnil, změny to však byly skutečně pozvolné a pro mnohé nemusely být ani tolik nápadné, jejich dopad však může být nečekaně dalekosáhlý a můžeme si za to pochopitelně jen my sami. První takovou jasně viditelnou vlaštovkou přitom byl nečekaný pád studia Visceral, které zřejmě vsadilo na nešťastnou kartu a které se vydalo jinou cestou, než jakou sami hráči v dnešních dnech chtějí.

V případě dnes již transformovaného a dosud oficiálně nepředstaveného titulu z univerza Hvězdných válek se mělo jednat o singleplayerové lineární dobrodružství. Když se ovšem podíváme na příklady úspěšných her z poslední doby, tak zjistíme, že singleplayer a linearita se dnes již tak docela nenosí. Pár let nazpátek tomu však bylo jinak, nicméně je to trend, se kterým ne všichni zcela souhlasí.

Kupříkladu vedoucí vývoje God of War Cory Barlog se na konto zastavení prací týmu Visceral Games vyjádřil ve slova smyslu tom, že ve světě je stále dost místa pro lineární hry a přímočaré zážitky pro jednoho hráče. Ostatně úspěch série God of War je toho jasným důkazem a najdou se pochopitelně také další.

Své k problematice singleplayerových her nedávno dodal i designér studia Machine Games Arcade Berg, jež stojí za novodobou sérií Wolfenstein a jež spadá pod Bethesdu, která v úspěch singleplayerových titulů věří snad nejvíce ze všech velkých a významných vydavatelů. Berg každopádně zmiňuje problém financí a rentability, která se mnohem lépe projeví u hry, kterou si hráči koupí a hrají opakovaně než u titulu, který stačí jednou dohrát a následně odnést do bazaru.

A právě finance mají zřejmě zcela zásadní roli, neboť vývoj singleplayerové hry má šanci utržit finance maximálně v několika jednorázových situacích. Jde o prvotní nákup, který je následně podpořen sadou několika rozšiřujících balíčků a za rok kupříkladu vydáním takzvané GOTY edice hry. Na straně druhé tu máme on-line tituly, z nichž některé vyloženě shrabávají kvanta peněz, jež hráči utrácejí v rámci mikrotransakcí. Podobné pokusy přitom v rámci singleplayerových her nevyznívají vůbec dobře a kupříkladu u takového Shadow of War hráči při oznámení jen kroutili hlavami.

Každopádně v kontextu nejen těchto prohlášení a díky úspěchu her typu Destiny, Division, PUBG, Overwatch a dalších tak aktuálně vnímáme změnu v onom projektu týmu Visceral jako jasný vzkaz vyslaný jedním z nejvýznamnějších vydavatelů – singleplayer a linearita patří minulosti.

Můj osobní názor v tuto chvíli není příliš relevantní a stejně tak je ve své podstatě nedůležitý i ten váš – jakkoli máte či máme singleplayerové a na hutném příběhovém vyprávění založené hry rádi, tak diktát doby a peněženky většiny určují směr vývoje herního průmyslu poněkud odlišným směrem.

Když už nedokázala zaujmout značka formátu Hvězdné války (která navíc ve své podstatě nemá v žánru sci-fi prakticky žádnou důstojnou konkurenci), tak co potom zaujmout může?

Jdeme cestou jasně vytyčeného trendu typu otevřený svět a hra jako minimálně několik let fungující služba. Poté dochází v lepším případě k postupnému vypínání serverů a jede se dále, například vstříc číslovce dva. Situace to může být pro některé navíc o to víc frustrující, že když už nedokázala zaujmout značka formátu Hvězdné války (která navíc ve své podstatě nemá v žánru sci-fi prakticky žádnou důstojnou konkurenci), tak co potom zaujmout může?

A právě to je na celé situace o to děsivější. Nicméně nechme se překvapit a snad i tak trochu doufejme. Nějaké ty velké příběhové hry každopádně ještě v přípravě jsou, a kromě zmíněného God of War či Wolfenstein II se můžeme těšit například ještě na The Last of Us: Part II, Red Dead Redemption 2 (byť v tomto případě visí nad přístupem Rockstaru po mamutím úspěchu GTA Online minimálně jeden výrazný otazník) Monster Hunter World a další. Dnes už ale jde v podstatě o výjimky.

A stejně tak nesmíme zapomínat ani na ty nedávné – Mass Effect, Prey, Resident Evil, Deus Ex, Dishonored a další. Změna v preferencích hráčů a spolu s nimi pochopitelně také v zájmu velkých studií je však jasná a může být pro některé také patřičně alarmující, co říkáte?

Zdroj: DualShockers, VideoGamer.com, Ars Technica, GameWatcher

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20835570
UnreAll napsal 23. 10. 2017 v 16.43

Ocelotr2.0: Z bazaru na seba asi len tažko už niečo ta hra zarobí.

Nahlásit nevhodný obsah

20859314
h4nsasjks napsal 23. 10. 2017 v 11.50

Masarkavtrenyrkach: Otázkou zůstává kolik MP her můžeš hrát najednou... Prostor na trhu není nekonečný...

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr2.0 napsal 23. 10. 2017 v 11.23

Masarkavtrenyrkach: Singleplayerovou hru si, ale zahraju za deset let i z toho bazaru a může si na sebe vydělat i dlouuuho po vydání (viz. ICO, Shadow of the Colossus) Kolik MP her si člověk zahraje za deset let ? Nemluvě o věcech, jako ta hra od Cliffa Blezinskiho jejíž název už jsem zapoměl. Tam se jistě do assetů investovali nemalé peníze a hra je mrtvá v den vydání.

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 23. 10. 2017 v 10.36

Je hezké tady číst o lásce k singleplayerovým hrám. Ale realita je neúprosná. Stačí se podívat na nějaký žebříček nejvýdělečnějších her na jakékoliv platformě a první desítka bude zhusta obsazena multiplayerovými hrami (nebo hrami se silným podílem mp). A to je fakt, který velcí vydavatelé investující desítky až stovky milionů do produkce a propagace nemůžou přehlížet. A ani Uncharted nebo Horizon ZD tohle nezmění (nemluvě o srovnávání jablek a hrušek).
Dělat čistě sp hry je prostě drahé vzhledem k návratnosti investic. Nejdražší je udělat assety. A ty se dají použít buď na "lineární" příběhovou sp hru, která po dohrání skončí v bazaru, a nebo na sp/mp hru, která má game-loop založenou na xp, levelování a kompetetivnosti, kterou budou hrát lidé ještě rok. Nemluvě o prodeji dodatečného obsahu.

Pobavila mě redaktorova objevná věta "A právě finance mají zřejmě zcela zásadní roli...".

A za sebe bych dodal: I kdyby pět let nevyšla jediná sp hra, tak mám co hrát z toho obrovského katalogu restů za posledních 20 let!

Editováno: 23. 10. 2017 v 10.38

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr2.0 napsal 23. 10. 2017 v 08.49

h4nsasjks: Ubisoft nebyl nikdy nějakým měřítkem pro dobrou single playerovou hru. Protože jejih hry jsou jak přes kopírák, akorát někdy maj na pozadí egypt, jindy jižní Ameriku. Dobrý singly dělá Nintendo, Naughty Dog, Kojima, Platinum či From. V podstatě Japonci.

Editováno: 23. 10. 2017 v 08.51

Nahlásit nevhodný obsah

20875576
Smaug. napsal 23. 10. 2017 v 07.48

h4nsasjks: U3 tě nebavilo a U4 by sis nekoupil tak jako tak. Evidentně nikdo netratil tím, že ses podíval na LP. COD většina lidí nehraje kvůli kampani jako takové, ale proto, že si občas chtějí jen tak pro zábavu zastřílet v pěkné grafice a neobtěžovat se umíráním. Příběh je tam jen jako bonus. Na akční filmy se taky nechodí kvůli příběhu.
Já tyhle lineární střílečky moc nehraju, naposledy reboot Tomb Ridera a i tam mi průchod hrou přinesl mnohem silnější zážitek, než kdybych to jen viděl. Minimálně bych se nemusel rozčilovat, co to tam ten youtuber vyvádí, proč se zdržuje tím a tím nesmyslem a tak podobně.
Hraju spíš hororovky a tam je zážitek s prsty na myši a klávesnici diametrálně odlišný, než když jen zíráš do obrazovky. U her, kde prim hraje atmosféra je to taky podobné. To, že postavou hýbeš, ti umožní s ní mnohem lépe splynout, i když nemůžeš nic ovlivnit. Takové intro k Ori and the Blind Forest mohlo být klidně plně předanimované, ale tím, že bylo hratelné, vyždímalo mnohem víc emocí. Ale možná je to jen můj osobní názor.
LP pro mě mají význam jako reklama, kdy se kouknu jen na kousek a podle něj se rozhodnu. Jako návod, když nevím jak dál (u her jako Dark Souls je lepší vidět než si to jen přečíst, i když ani to tam často nepomůže). A jako připomenutí hry, kterou už jsem hrál a chci se podívat, jak s ní zápasí jiní.
Pokud někomu přijde sledování LP stejné jako hraní, nejspíš by se mu hra nelíbila. Je to sice ztráta pro prodejce, ale nespokojený hráč taky není žádná výhra.

Nahlásit nevhodný obsah

20859314
h4nsasjks napsal 23. 10. 2017 v 01.31

Mitsurugi: Já sděluji pouze názory sám za sebe... Kdysi jsem koupil U3 v megaslevě kolem 200... Asi po hodině jsem to odložil, protože se mi nelíbila ta linearita, omezenost, skripty apod... Od té doby mám o U jasno... Nicméně Zdeněk streamoval poslední díl a na ten jsem se podíval celý.. Líbilo se mi to. Nemám problém si dát časem i další hry (Například kampaně COD)...

Za sebe si myslím, že LP jsou skvělá reklama, pro hry jako je GTA, Fifa atp. Ale zrovna to Uncharted... To je jako vyvěsit na YT film a očekávat, že si ho po shlédnutí poběžíš koupit... Ta hra je tak lineární, že jakýkoli zásek je frustrující...

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 23. 10. 2017 v 00.15

h4nsasjks: Máš nějaké důkazy na to, že LP snižují prodeje? Protože si myslím, že je to naopak a existuje několik her kde se nedá pochybovat o tom, že dosáhli obrovských úspěch primárně kvůli LP. Pochybuju, že se někdo koukne na LP Uncharted a řekne si, že teď to už hrát nepotřebuje. Řekne si spíš pravý opak. A to podle mě platí i u walking simulátorů.

Editováno: 23. 10. 2017 v 00.16

Nahlásit nevhodný obsah

20859176
Drotman napsal 23. 10. 2017 v 00.13

Ja som singlplayerový hráč a nejaký mulťák ma absolútne neba, takže dúfam, že singlplayerové hry nejako prežijú, ale nie ako další openworld kde je ako že singel, jako sorry no. Dúfam, že sa všetci prežerú s tých mulťíkovýn a onlineovýn a vývojári si spomenú ako sa to má robiť.

Nahlásit nevhodný obsah

20859314
h4nsasjks napsal 22. 10. 2017 v 21.08

Zerosekai: Mitsurugi: A další... Zmiňoval jsem konkrétně Uncharted,. Reprezentuje ten "nejočividnější" příklad lineární hry => filmu... Min. hratelnosti a vlastního zážitku. Já se samozřejmě nechlubím tím, že jsem vývojářům nedal ani korunu. Poukazuji na problém těchto her, není nutné je hrát. Sdílení LP narozdíl od filmů je zcela legální. Hrozí, že časem za takové hry nebude nikdo platit... Nicméně za tohle si můžou vývojáři sami, když osekali hratelnost na nejnutnější minimum a spostu situací řeší pomocí animací "okořeněných" QE.

Sám preferuji OW, RPG, strategie a sportovní hry... Tzn. hry, kde můžu ovlivnit příběh, prožít ho alespoň částečně po svém, či hry, které stojí na hratelnosti...

Sám nevěřím, že všechny hry budou MP... Jistě si všichni vzpomínáme na časy WOW. Vzniklo spousty lepších / horších her, ve snaze napodobit jeho úspěch... Nepovedlo se to nikomu. Kolik MP her vypustil v poslední době Ubisoft ? The Division, Wildlands, For Honor... Hraje to ještě někdo ?? Nevěřím, že je tu velký prostor pro podobné hry...

Nahlásit nevhodný obsah

20859208
doomista napsal 22. 10. 2017 v 17.51

Čím jsem starší a čím míň času mám, tím spíš preferuju lineární SP hru s herní dobou kolem cca 8-10 hodin. Bohužel trh je v současné době poměrně skoupý na hry s tímto zaměřením a pro mě atraktivním tématem. Škoda... A hrát počtvrté starší hry, které kritéria splňují už taky není tak atraktivní.

Nahlásit nevhodný obsah

20842776
JabJab21 napsal 22. 10. 2017 v 16.41

UnreAll: Tetris s otevrenym svetem uz davno vydali. Jmenuje se Minecraft.

Nahlásit nevhodný obsah

20915442
_Gabriel napsal 22. 10. 2017 v 15.54

h4nsasjks: Dohraj si první The Evil Within na Akumu, pak si povíme o lineárních hrách. Napsal jsi to přesně opačně, v těch velkých hrách už není prostor na vytvoření nějaké smysluplné hratelnosti a výzvy, proto to skoro vždy končí stejně, přesílený terminátor zadupe do země úplně vše. Krasný příklad je Zaklínač 3, kde jim funguje obtížnost hry jenom v první kapitole.

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 22. 10. 2017 v 15.04

h4nsasjks: Promiň, ale to je naprosto nesmyslné a nepravdivé zobecnění. Mezi lineární hry se totiž řadí i věci jako Bayonetta, Metal Gear Rising, nebo Devil May Cry, které hratelností totálně převišují drtivou většinu multiplayerových a open world her.

Nahlásit nevhodný obsah

20879493
kojinho55 napsal 22. 10. 2017 v 14.18

Nechápu, proč je tento komentář zařazen do sekce novinky.

Nahlásit nevhodný obsah

20835570
UnreAll napsal 22. 10. 2017 v 14.13

Ale ved ono sa to zase vráti. Je to ako s modou. Teraz bude SP pozvolna upadať až do doby, ked bude opať sviežim závanom originality. Nikdy som nevydržal u akejkolvek MP hry nejak dlho. Snád až na výnimku CoH 2, ale aj to po jednom dvoch zápasoch človek ukončí a pár dní sa tým nezaobera. Neznášam hry zadarmo, ako free to play a pod. Neznášam hry zamerané len na MP zložku. Nech sa autori snažia o inovácie hocijako, stále je to všetko len prezlečený deathmatch s pár ulohami navyše a ako taký ma už len z princípu nemôže udržať dlho.

Kludne by som mohol prehlásiť, že MP časť v hrách je vlastne len zbytočná funkcia, za ktorú musím aj tak zaplatiť. Kooperativny režím dokáže byť velice zábavny, ak je rozumne integrovaný do spravidla SP hry. Odolávať ale vlnám nepriatelov v kooperacii vydrží tak max, na par hodín.

A preto som si práve kúpil ELEX, single, signle, nič len single... a samozrejme klud a dokonca nepotrebujem ani 144Hz monitor, aby mi oči nevypadli z jamiek pri rýchlych manévroch v MP akciách.

A samozrejme neznášam SP hry, v ktorých musí byť za akúkolvek cenu otvorený svet.čakám, kedy príde tetris s otvoreným svetom...

Editováno: 22. 10. 2017 v 14.21

Nahlásit nevhodný obsah

20876347
Cimba4 napsal 22. 10. 2017 v 13.46

h4nsasjks: tak stupidní mě příjde hledět na letsplay.. co z toho máš??:D:D no každý je jiný. Ale ještě se tady chválit ze jim nedá ani korunu a zajímat se o tu konkrétní hru.. no Češi

Nahlásit nevhodný obsah

20919665
Zerosekai napsal 22. 10. 2017 v 13.09

h4nsasjks: já chápu že se někdo dívá na lets playe hele i komentovanej walkthrough může mít něco do sebe ale prostě sedět a koukat se na kompletní průběh uncharted jako na film a pak se jště chlubit tím že nepodpořím vývojáře protože udělali hru na kterou se při nejmenším dobře kouká ehhh ehhh

Nahlásit nevhodný obsah

20859314
h4nsasjks napsal 22. 10. 2017 v 12.13

Smaug.: U těch lineárních her je problém, že je člověk nemusí hrát, protože jejich silná stránka je grafika, animace, příběh a naopak slabší je hratelnost... Sám nemám Uncharted rád, přijde mi stupidní jak je v něm vytyčena cesta, ze které nejde sejít (Byť v posledních dílech byly otevřenější lokace)... Tudíž mi stačí takovou hru zhlédnout na YT a ND ode mě nevidí ani korunu. Věřím, že je nás takových více...

Nahlásit nevhodný obsah

14538225
DJBlack napsal 22. 10. 2017 v 12.10

Nese*te mě takhle po ránu.

Máte smůlu, stále tu jsou vývojáři kteří mají ke hrám vztah, tvoří je srdcem a nevidí za nimi jen peníze.

Editováno: 22. 10. 2017 v 12.26

Nahlásit nevhodný obsah