Mají singleplayerové hry smysl?
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka Mají singleplayerové hry smysl?

Mají singleplayerové hry smysl?

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

21. 10. 2017 11:53 49
Reklama

Herní průmysl se za poslední léta razantně proměnil, změny to však byly skutečně pozvolné a pro mnohé nemusely být ani tolik nápadné, jejich dopad však může být nečekaně dalekosáhlý a můžeme si za to pochopitelně jen my sami. První takovou jasně viditelnou vlaštovkou přitom byl nečekaný pád studia Visceral, které zřejmě vsadilo na nešťastnou kartu a které se vydalo jinou cestou, než jakou sami hráči v dnešních dnech chtějí.

V případě dnes již transformovaného a dosud oficiálně nepředstaveného titulu z univerza Hvězdných válek se mělo jednat o singleplayerové lineární dobrodružství. Když se ovšem podíváme na příklady úspěšných her z poslední doby, tak zjistíme, že singleplayer a linearita se dnes již tak docela nenosí. Pár let nazpátek tomu však bylo jinak, nicméně je to trend, se kterým ne všichni zcela souhlasí.

Kupříkladu vedoucí vývoje God of War Cory Barlog se na konto zastavení prací týmu Visceral Games vyjádřil ve slova smyslu tom, že ve světě je stále dost místa pro lineární hry a přímočaré zážitky pro jednoho hráče. Ostatně úspěch série God of War je toho jasným důkazem a najdou se pochopitelně také další.

Své k problematice singleplayerových her nedávno dodal i designér studia Machine Games Arcade Berg, jež stojí za novodobou sérií Wolfenstein a jež spadá pod Bethesdu, která v úspěch singleplayerových titulů věří snad nejvíce ze všech velkých a významných vydavatelů. Berg každopádně zmiňuje problém financí a rentability, která se mnohem lépe projeví u hry, kterou si hráči koupí a hrají opakovaně než u titulu, který stačí jednou dohrát a následně odnést do bazaru.

A právě finance mají zřejmě zcela zásadní roli, neboť vývoj singleplayerové hry má šanci utržit finance maximálně v několika jednorázových situacích. Jde o prvotní nákup, který je následně podpořen sadou několika rozšiřujících balíčků a za rok kupříkladu vydáním takzvané GOTY edice hry. Na straně druhé tu máme on-line tituly, z nichž některé vyloženě shrabávají kvanta peněz, jež hráči utrácejí v rámci mikrotransakcí. Podobné pokusy přitom v rámci singleplayerových her nevyznívají vůbec dobře a kupříkladu u takového Shadow of War hráči při oznámení jen kroutili hlavami.

Každopádně v kontextu nejen těchto prohlášení a díky úspěchu her typu Destiny, Division, PUBG, Overwatch a dalších tak aktuálně vnímáme změnu v onom projektu týmu Visceral jako jasný vzkaz vyslaný jedním z nejvýznamnějších vydavatelů – singleplayer a linearita patří minulosti.

Můj osobní názor v tuto chvíli není příliš relevantní a stejně tak je ve své podstatě nedůležitý i ten váš – jakkoli máte či máme singleplayerové a na hutném příběhovém vyprávění založené hry rádi, tak diktát doby a peněženky většiny určují směr vývoje herního průmyslu poněkud odlišným směrem.

Když už nedokázala zaujmout značka formátu Hvězdné války (která navíc ve své podstatě nemá v žánru sci-fi prakticky žádnou důstojnou konkurenci), tak co potom zaujmout může?

Jdeme cestou jasně vytyčeného trendu typu otevřený svět a hra jako minimálně několik let fungující služba. Poté dochází v lepším případě k postupnému vypínání serverů a jede se dále, například vstříc číslovce dva. Situace to může být pro některé navíc o to víc frustrující, že když už nedokázala zaujmout značka formátu Hvězdné války (která navíc ve své podstatě nemá v žánru sci-fi prakticky žádnou důstojnou konkurenci), tak co potom zaujmout může?

A právě to je na celé situace o to děsivější. Nicméně nechme se překvapit a snad i tak trochu doufejme. Nějaké ty velké příběhové hry každopádně ještě v přípravě jsou, a kromě zmíněného God of War či Wolfenstein II se můžeme těšit například ještě na The Last of Us: Part II, Red Dead Redemption 2 (byť v tomto případě visí nad přístupem Rockstaru po mamutím úspěchu GTA Online minimálně jeden výrazný otazník) Monster Hunter World a další. Dnes už ale jde v podstatě o výjimky.

A stejně tak nesmíme zapomínat ani na ty nedávné – Mass Effect, Prey, Resident Evil, Deus Ex, Dishonored a další. Změna v preferencích hráčů a spolu s nimi pochopitelně také v zájmu velkých studií je však jasná a může být pro některé také patřičně alarmující, co říkáte?

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama