Vávra: Proč nezávislá studia nezkouší růst?
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka Vávra: Proč nezávislá studia nezkouší růst?

Vávra: Proč nezávislá studia nezkouší růst?

David Plecháček

David Plecháček

23. 8. 2017 10:36 25
Reklama

Gamescom je událostí mnoha konferencí, přednášek i představení, kterých se účastní mnoho známých osobností. Na některých mohou působit i nám moc dobře známé tváře – jako například Dan Vávra ze studia Warhorse. Ten byl jedním z největších taháku panelu Devcom.

Na něm vývojáři diskutovali o tom, jaká je budoucnost AAA her a jaké jsou možnosti menších studií. Jedním větším menším studiem je například Warhorse, a paradoxně přesně takových týmů po světě příliš mnoho není. Buď jsou velká a spadají pod největší vydavatele, nebo se zaměřují na indie hry. Jenže spousta takových her vyvolají úspěch, a tak by si mateřská studia měla polepšit. Ale to se neděje.

„Hodně z těchto malých studií je na Steamu úspěšných, vydělají desítky milionů dolarů – někteří z nich možná i stovky – a tak bych si myslel, že se z nich stanou další vydavatelé, nebo alespoň že když mají konečně peníze, nebudou své hry dělat v garáži v deseti lidech, že si polepší a budou děla AAA hry, ale oni to nedělají, nebo alespoň o nikom takovém nevím,“ řečnil na pódiu brzy dvaačtyřicetiletý rodák z Rychnova nad Kněžnou.

Jmenovitě zmiňuje třeba autory Ark: Survival Evolved, „kteří mají pravděpodobně neuvěřitelné množství peněz, ale nevyužívají ho na typ her, na který bych si představoval nebo který bych očekával“. Nevidíme zkrátka příšiš nezávislých vývojářů, kteří by následovali singeplayerové hry typu Assassin's Creed, Call of Duty nebo Skyrim. „Studia, která na to mají peníze, se o to ani nepokusí – nevím proč?“

S tímto názorem se nedá nic jiného, než ztotožnit. Neustále žehráme na to, že vznikají jen AAA hry a jen indie záležitosti, her někde mezi tím je poskrovnu. Chybí nám něco jako Hellblade. Adam Isgreen z Microsoftu ale podotýká, že je to pro ně i přes velký rozpočet velký risk. „Zvětšit studio a zapojit do projektu více lidí je vždycky riskantní. Můžete vzít všechny své peníze, veškerý zisk z poslední hry, a můžete je klidně zahodit tím, že se pokusíte udělat velkou hru,“ říká.

To je nepochybně také pravda, ale jak Dan Vávra správně podotknul, vzít třeba jen pětinu vydělaných peněz a investovat je do větší hry (a pětina může v některých případech představovat i 20 milionů dolarů) zas tak riskantní není. Isgreen namítl, že sám Vávra moc dobře ví, jak rychle peníze člověk vyčerpá – ale pořád je potřeba vzít v úvahu, že po takových hrách je velký hlad a investice se může snadno vrátit.

„Gamescom není jen přehlídkou indie her – naopak je tu většina AAA her. Takže je tu zájem lidí tyto hry hrát, ale produkce klesá. To je zvláštní situace,“ opáčil opět český nejznámější designér. „Každý vytváří mobilní hry, ale každoročně zas tolik AAA blockbusterů nevychází, i když se prodávají dobře. To je podle mě slušná obchodní příležitost. Nevím, proč se jí někdo nechopí,“ řekl nakonec.

Sám se o to nyní pokouší. My netrpělivě vyhlížíme začátek nového roku, kdy z Warhorse vyrazí nejambicióznější tuzemská hra Kingdom Come: Deliverance. Doufejme, že světu ukáže, že příležitost prorazit s větší hrou má opravdu každý.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama