Vávra: Proč nezávislá studia nezkouší růst?

23. srpen 2017 12:36 / David Plecháček / Novinky / Diskuze (25)

Gamescom je událostí mnoha konferencí, přednášek i představení, kterých se účastní mnoho známých osobností. Na některých mohou působit i nám moc dobře známé tváře – jako například Dan Vávra ze studia Warhorse. Ten byl jedním z největších taháku panelu Devcom.

Na něm vývojáři diskutovali o tom, jaká je budoucnost AAA her a jaké jsou možnosti menších studií. Jedním větším menším studiem je například Warhorse, a paradoxně přesně takových týmů po světě příliš mnoho není. Buď jsou velká a spadají pod největší vydavatele, nebo se zaměřují na indie hry. Jenže spousta takových her vyvolají úspěch, a tak by si mateřská studia měla polepšit. Ale to se neděje.

„Hodně z těchto malých studií je na Steamu úspěšných, vydělají desítky milionů dolarů – někteří z nich možná i stovky – a tak bych si myslel, že se z nich stanou další vydavatelé, nebo alespoň že když mají konečně peníze, nebudou své hry dělat v garáži v deseti lidech, že si polepší a budou děla AAA hry, ale oni to nedělají, nebo alespoň o nikom takovém nevím,“ řečnil na pódiu brzy dvaačtyřicetiletý rodák z Rychnova nad Kněžnou.

Jmenovitě zmiňuje třeba autory Ark: Survival Evolved, „kteří mají pravděpodobně neuvěřitelné množství peněz, ale nevyužívají ho na typ her, na který bych si představoval nebo který bych očekával“. Nevidíme zkrátka příšiš nezávislých vývojářů, kteří by následovali singeplayerové hry typu Assassin's Creed, Call of Duty nebo Skyrim. „Studia, která na to mají peníze, se o to ani nepokusí – nevím proč?“

S tímto názorem se nedá nic jiného, než ztotožnit. Neustále žehráme na to, že vznikají jen AAA hry a jen indie záležitosti, her někde mezi tím je poskrovnu. Chybí nám něco jako Hellblade. Adam Isgreen z Microsoftu ale podotýká, že je to pro ně i přes velký rozpočet velký risk. „Zvětšit studio a zapojit do projektu více lidí je vždycky riskantní. Můžete vzít všechny své peníze, veškerý zisk z poslední hry, a můžete je klidně zahodit tím, že se pokusíte udělat velkou hru,“ říká.

To je nepochybně také pravda, ale jak Dan Vávra správně podotknul, vzít třeba jen pětinu vydělaných peněz a investovat je do větší hry (a pětina může v některých případech představovat i 20 milionů dolarů) zas tak riskantní není. Isgreen namítl, že sám Vávra moc dobře ví, jak rychle peníze člověk vyčerpá – ale pořád je potřeba vzít v úvahu, že po takových hrách je velký hlad a investice se může snadno vrátit.

„Gamescom není jen přehlídkou indie her – naopak je tu většina AAA her. Takže je tu zájem lidí tyto hry hrát, ale produkce klesá. To je zvláštní situace,“ opáčil opět český nejznámější designér. „Každý vytváří mobilní hry, ale každoročně zas tolik AAA blockbusterů nevychází, i když se prodávají dobře. To je podle mě slušná obchodní příležitost. Nevím, proč se jí někdo nechopí,“ řekl nakonec.

Sám se o to nyní pokouší. My netrpělivě vyhlížíme začátek nového roku, kdy z Warhorse vyrazí nejambicióznější tuzemská hra Kingdom Come: Deliverance. Doufejme, že světu ukáže, že příležitost prorazit s větší hrou má opravdu každý.

Zdroj: GamesIndustry

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20861459
daremes napsal 24. 8. 2017 v 20.31

Lepsi delat opravdovou hru na polo-indie levelu v par lidech, nez byt delnikem na monstroznim projektu, ktery po letech vyvoje uz nemuze bavit ani tech par lidi, kteri maji na hru nejaky vliv. AAA titutuly jsou neco jako Rychle a zbesile. Velke naklady za zbytecnosti a monstrozni marketing a je z toho pak lina genericka blbost pro nenarocne a snadno ovlivnitelne publikum.

Nahlásit nevhodný obsah

20811703
Bohemund napsal 24. 8. 2017 v 14.41

Masarkavtrenyrkach: To proto, že spousta indie vývojářů už dělala pod vydavateli na velkých hrách, často ve stresu, a pak odešli dělat indie, aby měli větší klid. Oni už nechtějí dělat velké hry kvůli své zkušenosti. Dělat menší hry jim vyhovuje.

Dalším zase chybí kvalitní lidi, co by uměli dělat až tak graficky vykamané hry jako Hellblade a uměli perfektně třeba v UE4. Radši se drží toho, co umí.

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 24. 8. 2017 v 12.22

Masarkavtrenyrkach: +1

Nahlásit nevhodný obsah

20877525
Vincent V napsal 24. 8. 2017 v 12.19

MaxLaMage: Prej průměrná Mafia 2 :-D

Nahlásit nevhodný obsah

20864053
retro napsal 23. 8. 2017 v 19.01

Ocelotr2.0: chlebová polívka je super.

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 23. 8. 2017 v 17.06

Co jsem četl původní článek na gamesindustry.biz, který jen zmiňuje v několika bodech o čem byla panelová diskuze na Gamescomu, tak bych si troufl tvrdit, že Dan Vávra se tam do nikoho nenavážel, nikoho nekritizoval a už vůbec se neotíral o jiné hry. Zřejmě jen otevřel celkem zajímavou diskuzi na téma: "Proč se úspěšná studia nepouštějí do větších a finančně odvážnějších projektů.". Souhlasím s ním, že takových studií je překvapivě málo. Jestli vůbec nějaká. Při tom ta současná velká studia taky nějak rostla a do takového risku v minulosti musela jít. Jistě se to mnohým nevyplatilo, zkrachovali a přestali existovat. Ale desítky let malá studia koneckonců už taky přestala existovat, když v tom nejlepším byla pohlcena většími společnostmi. Tak proč to tedy nezkusit?
Ostatní účastníci diskuze se snažili najít důvody. Finanční riziko je asi ten největší. Určitě tam zazněly i jiné důvody -- ty se bohužel v tom článku už neobjevují. Na některé Dan Vávra zřejmě opět zareagoval s tím, že velké hry se teď díky dostupným nástrojům dají dělat levněji a jako důkaz tam myslím uvedl Hellblade a taky svoji hru, která, a to je víceméně ověřitelný fakt, skutečně nestojí na vývoji 50 a více milionů dolarů.
Myslím, že záhadou je: Pokud se dají při dobré organizaci udělat větší herní projekty třeba za 20 milionů dolarů, proč indie společnosti, které doložitelně vydělaly i stovky milionů, nemají chuť do takových projektů alespoň část svých financí vložit?
Takže myslím, že zde není nic kontroverzního. Jsem rád, že se na profesionální herní scéně objevuje někdo, kdo je ochoten otevřít diskuzi i na nepříliš diskutovaná témata.

Editováno: 23. 08. 2017 v 17.08

Nahlásit nevhodný obsah

20866316
Wumitai napsal 23. 8. 2017 v 16.54

Masarkavtrenyrkach: ne neni v 23. 8. 2017 v 12.58 napsal na Dana docela ostrou kritiku, ledaže by to takhle Dan taktizoval, to by pak měnilo situaci

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 23. 8. 2017 v 16.52

Ocelotr2.0: Dane, jsi to ty? :-)

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr2.0 napsal 23. 8. 2017 v 15.58

Dan Vávra je skvělý obchodník, který se umí prodat. Ví kdy kolísá zájem o jeho projekt, a ví kdy v tomto kolísajícím čase vydat developer video..... o čemkoliv. O ostatních hrách, o soudržnosti rytířského brnění, o tom jak se kovají meče či jak probíhaly hromadné bitvy. Vždy když začne Kingdom Come lehce upadat, díky dlouhému developerskému času, v zapomění, je tu Dan Vávra s novým videem.

Můžeme si o něm myslet, co chceme, ale je to profesionál, který nemá v zemích Českých obdoby a pro svět je to tvář české herně-developerské scény. Už jen to že si lajzne dirigovat 100 000 000NOVÝ projekt, nemá v čechách obdoby a zaslouží RESTEKP ! Mučte mě, krmte si mě chlebovou polívkou, přesto můj názor nezměníte. Kingdom Come může stát za vyližprdel, ale on je profík.

Editováno: 23. 08. 2017 v 16.02

Nahlásit nevhodný obsah

20866316
Wumitai napsal 23. 8. 2017 v 15.20

Flois: já bych asi Vávru neměl mít rád, tak jako všichni, jelikož je to moderní a tak vůbec, ale on je mi tak nějak sympatický a některé jeho názory, sou trefné, takže Vávru mám docela rád, až teď si uvědomuji že na svoji hlavu snesu vlna zlosti a hněvu :)

Editováno: 23. 08. 2017 v 16.13

Nahlásit nevhodný obsah

20893795
Mart9 napsal 23. 8. 2017 v 15.09

MaxLaMage: S názorem na Mafii 2 naprosto nesouhlasím. Hru jsem si tehdy koupil po vydání a byl jsem naprosto spokojen. Je to výborná hra, jejíž největší chybou bylo to, že na ní bylo hrozně vidět, jak mohla být ještě lepší, kdyby ji v 2K neosekali. Takže v součtu mi rozhodně nepřipadá, že by toho měl za sebou málo.

Nahlásit nevhodný obsah

20878494
Flois napsal 23. 8. 2017 v 14.59

Wumitai: taky sem se chtěl pobavit po těžkým dnu v práci. Prvně sem myslel že sranda nebude když nevyšel článek o xboxu. Ale pak sem narazil na Vávrů a tam diskuze nesklame nikdy :-)

Nahlásit nevhodný obsah

20866316
Wumitai napsal 23. 8. 2017 v 14.54

sem věděl že tady bude plodná diskuze, kde je Vávra, tam je i život

Nahlásit nevhodný obsah

20883442
Amos napsal 23. 8. 2017 v 14.35

Lahva: Jestli Vávra něco je, tak jedině velkohubej žvanil.
Ale ono je teď v módě trochu překrucovat slova tak to může být i vizionář. Když už se třeba říká vandalům performeři nebo umělci...
Mart9: Respekt? To si asi každý vykládáme tohle slovo jinak.

Jen aby bylo jasno - Kingdom Come přeji úspěch, ale nelíbí se mě prosazování hry chvástáním a dehonestací konkurence. Někomu ale arogance imponuje a tak má fanoušky jasný.

Nahlásit nevhodný obsah

20876978
Dr.One napsal 23. 8. 2017 v 14.26

Mart9: Přeji mu úspěch, faktem ale je, že se mu občas moc práší od pusy.

Nahlásit nevhodný obsah

7519761
MaxLaMage napsal 23. 8. 2017 v 14.24

Mart9: Za co, že nadesignoval Mafii? Že dělal na Hidden and Dangerous? Jo, to je super, ale to už je skoro dvacet let. Od tý doby dělal na čem? Na průměrný Mafii 2 a teď na Kingdom Come. Přeju, ať se mu zadaří, ale z těch trailerů a gameplayů to působí strašně levně, lacině a amatérsky.

Nahlásit nevhodný obsah

20893795
Mart9 napsal 23. 8. 2017 v 14.10

LagZz: Chápu, že seš jeho hater.... Dan Vávra si ale zaslouží uznání a respekt. To, že se nebojí říct svůj názor, je jen plus.

Nahlásit nevhodný obsah

20917054
Wexz napsal 23. 8. 2017 v 13.43

Není těžké poznat jak nemalý počet studii preferuje jet na jistotu. A zkoušet větší hry často ještě riskatnější než zkoušet nové IP. Pak ale taky jsou studia, která chtějí zůstat malá a velmi osobní, jako třeba Ghost Story (prakticky bývalé Irrational). Toť důvody dle mne. Každopádně fandím projektům ala Hellblade, obzlášť s jejich sympatickou cenovou politikou.

Nahlásit nevhodný obsah

20845348
Lahva napsal 23. 8. 2017 v 13.36

Mart9: Souhlas. Dan je vizionář. Možná krapet nekonvenční, ale už po prvních ohlasech na dostupný build KCD na Gamescomu je podle všeho na co se těšit.

Nahlásit nevhodný obsah

20917394
Cokovenecek napsal 23. 8. 2017 v 13.25

Nezkouší růst, protože by asi pak již nebyla nezávislá.

Nahlásit nevhodný obsah