Sony: Silnější hardware nehraje žádnou roli
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka Sony: Silnější hardware nehraje žádnou roli

Sony: Silnější hardware nehraje žádnou roli

David Plecháček

David Plecháček

14. 6. 2017 16:58 44
Reklama

Microsoft představil nejsilnější konzoli, kterou kdy kdo spatřil. Toto tvrzení zní možná epicky, ve skutečnosti to ale nic moc převratného není. Vezmeme-li to globálně, každá další generace představí dosud to nejlepší. Rozdíl je ten, že většinou všichni výrobci představí plus minus stejný hardware, ale s novými mezikroky v rámci jedné generace se ale nůžky rozevírají nebezpečně široce. Xbox One X je totiž o dost výkonnější než PS4 Pro. Vyjádřeno čísly – „6 je více než 4“. Mělo by se tedy Sony bát?

Na tuto otázku se snažil odpovědět Jim Ryan, celosvětový finanční a marketingový ředitel Sony. Vždyť samotný Phil Spencer několikrát zdůraznil, že je hrdý na konzoli, která nemá obdoby a která nemá co do svých specifikací na současném trhu prakticky konkurenci. Ryan ale zůstává klidný. Ostatně podobnou situaci už jednou zažil, jenom v opačném gardu. Vzpomeneme-li si na minulou generaci, v ní měla Sony papírově silnější hardware nežli Xbox 360. A v některých ohledech byly tyto rozdíly doslova marginální.

Britský Eurogamer, který rozhovor vydal, ale na scénu přidává ještě jeden činitel. Sony totiž horečně uzavírá partnerství s AAA vývojáři a jejich multiplatformními hrami (Activision a jejich Destiny a Call of Duty, EA a jejich FIFA, apod.) a tak se nabízí otázka, jestli nemůže mít vliv na tom, v jaké kvalitě vyjdou hry na Xboxu One X. Nemohla být součástí smluv i dohoda o tom, že hry vycházející na PS4 Pro budou v té samé verzi na Xboxu One X?

„Nebudu zveřejňovat detaily, které jsme implementovali do jednotlivých smluv s vydavateli,“ řekl Ryan. „Před lety se nám ta samá taktika (silnější PlayStation 3) nevyplatila tak, jak jsme mysleli. A nemá to co dělat s marketingovými dohodami, je to zkrátka dynamika, s jakou vývoj jednotlivých her probíhá.“ Navíc Ryan potvrdil přesně to, co mnozí opět připomínali už před vydáním Xboxu One X, neboli Projectu Scorpio. „Stalo se to, že vývojáři, často na rozkaz vydavatelů, vyvíjeli hru pro nejmenší shodný čitatel a tam se zastavili. Jen v několika málo případech využili sílu PS3. A teď věřím, že nám dá historie zapravdu.“

Jinými slovy, to, že je jedna konzole výkonnější než druhá, nic neznamená. Vývojáři se zastaví u té nižší, slabší konzole, a výhody té lepší využijí jen zřídkakdy. Proto se zpravidla budou verze na PS4 Pro a XOX shodovat. „Historie se neopakuje úplně vždycky, ale pokud jste vydavatel videoher, jedná se nejracionálnější možný přístup. Děláte tu samou jednu práci pouze jednou. Nemusíte dělat jeden set činností pro jednu konzoli a pak jej opakovat pro tu druhou.“ Přímé odpovědi na původní otázku jsme se ale nedočkali. Údajně hledáme nějakou stopu nefér praktik tam, kde žádné nejsou.

Sony se evidentně nástupu nové konzole nebojí. „Uvidíme, co bude v následujících šesti měsících, až konzole vyjde. Mezi tím tu budeme mít stovky nových her, a ukáže se, co trh vlastně chce. Pokud vývojáři nebo vydavatelé budou chtít využít jejich výhod, udělají to. Pokud ne, tak ne.“ Pokud si je japonská společnost opravdu tak jistá, možná bychom se nemuseli bát závodů ve zbrojení.

Na druhou stranu, je otázka, co na to Microsoft. Phil Spencer, shodou okolností opět v rozhovoru s britským Eurogamerem, řekl, že PlayStation 4 Pro je spíše soupeřem pro Xbox One S, než pro XOX. Jim Ryan ale pověstný „úder“ zpět nevrátil. „Já říkám, uvidíme, co bude v listopadu, až budeme rok na trhu se zařízením, které je připraveno na 4K. Uvidíme. Máme 60 milionů prodaných zařízení, a jsme rádi, jak nám to jde. Můžeme jen Microsoft přivítat na párty, na které už jsme.“

„Každý pátý prodaný PlayStation je PS4 Pro. Myslíme, že jsme našli dobrý balanc mezi upgradem a tím, že si stále spousta lidí kupuje základní PlayStation 4. V určitém slova smyslu je ale dobře, že na tento trh (Microsoft) přichází. Myslím, že už jen to, že se tu takto bavíme, tak to podporuje vztah Sony versus Microsoft. Ale užívám si to. Myslím, že je to dobré pro celý náš trh. Samozřejmě tento vztah má dva aspekty: z pohledu hráčů a z pohledu vývojářů. A to, že je tu další hráč na trhu, který je schopný 4K, dělá situaci pro vývojáře o dost jednodušší. A v tom je to dobré. Historie říká, že rozdíl sta dolarů je bonusem pro nás, Microsoft to nebude mít snadné. Ale evidentně si věří. Jsou to chytří lidé. Budou mít plány, jak zmaximalzovat své zisky,“ pokračoval zástupce Sony.

Navíc se objevují názory a odborné články, které zpochybňují postavení Microsoftu a jeho Xboxu One X coby jediné konzole, která nabídne nativní 4K. Respektive ano, Microsoft bude mít své exkluzivní tituly jistě ve 4K. Viděli jsme například Forzu, která je neskutečná. Mulitplatformní hry jsou na tom ale jinak a většina z nich se spolehne na checkerboard rendering, tedy na technologii, kterou používá PS4 Pro. Microsoft na své konferenci představil tři multiplatformní hry – Assassin’s Creed: Origins, Metro Exodus a Anthem. Ale ani u jedné si nemůžeme být jistí, zda opravdu bude ve 4K.

EA o Anthem mlčí a nevíme, na čem hru prezentovalo. 4A Games už prozradili, že jejich Metro ukazovali na PC, které má podobné systémové vlastnosti, jako Xbox One X. Přesto to nejsilnější Xbox nebyl. A Assassin’s Creed? Digital Foundry, dceřiná společnost Eurogameru, prozradila, že v nativním 4K neběží. Využívá již zmíněný checkerboad. Takže zatímco Microsoft říká, že vývojáři mohou využívat výkonu konzole, tak se potvrzují slova Ryana. Mnoho médií poukazovalo na fakt, že se navíc rétorika Microsoftu změnila. Scorpio (One X) už totiž není konzole, která jediná nabídne 4K. Tato slova už neslýcháme. Pro vývojáře evidentně může být snazší využít technologii, která synonymem pro nativní 4K není. Tedy checkerboard.

Ještě před rokem Spencer říkal: „Tohle je jediná pravá 4K konzole. Podívejte se na to, jaké má specifikace, je to úplně jiná liga. Když přemýšlím o technologiích, které 4K imitují a které jiné konzole využívají, tak nativní 4K je úplně něco jiného.“ Ale ani Assassin, který se exkluzivně objevil u Microsoftu, toho „něčeho jiného“ nedosahuje.

Férově ale musíme přiznat, že ani Sony nemá na růžích ustláno. I ji můžeme počastovat kritikou. Přestože byla konference kvalitní a měla své produkční hodnoty, něco jí chybělo. Redaktor, který rozhovor prováděl, ji označil jako plochou. Chyběly na ní nově oznámené hry. Nebo alespoň hry, které by byly překvapením. Ryan odvětil, že jako plochou by jí sám neoznačil. Přesto Sony několik nových projektů oznámila, ale jak přiznává, na poli AAA her to nebyla ani jedna. „V tyto dny a v této době, když do vývoje her proudí tolik peněz, není logisticky možné, aby se na každé konferenci představil tucet nových titulů. Rozhodli jsme se, že se zaměříme na příští rok. O GT Sport jsme mluvili okrajově, hry jako Everybody’s Golf a Knack 2 jsme nezmínili vůbec. Nebylo místo ani pro PlayLink initiative (hry, které se ovládají mobilem, pozn. redakce), ačkoliv jsme na to hrdí.“

Problém je, že i když měl PlayStation 4 silnou první polovinu roku, ta druhá je poněkud slabší. „Máme GT Sport, a Gran Turismo je historicky naší nejprodávanější sérií.“ Pokud nemáte rádi GT, Ryan nabízí hry jako je FIFA, Call of Duty, Destiny 2… a na poznámku, že se nejedná o exkluzivity, vypíchl, že tyto tituly budou mít některý obsah PS4 exkluzivní, a že to jistě sehraje svou roli. Nám to tedy jako náplast nestačí. A vám?

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama