Fig: "Crowdfundování her není udržitelné"
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka Fig: "Crowdfundování her není udržitelné"

Fig: "Crowdfundování her není udržitelné"

David Plecháček

David Plecháček

29. 5. 2017 11:59 2
Reklama

Kickstarterová, nebo chcete-li crowdfundingová herní mánie vznikla ke konci roku 2009. Kickstarter jako takový fungoval teprve několik měsíců a už se na něm začaly objevovat první videoherní projekty, které znamenaly pro způsob vydávání her revoluci. Ten správný boom nastal až o několik později, na přelomu let 2011 a 2012. Ačkoliv nebyl první, Kickstarter se stal synonymem pro tento specifický způsob financování. Těžko si představit, že i po letech se objevila skulinka, kterou se lze protlačit na výsluní. A přesto vznikl Fig.

Málokdo ví, že za vznikem dnes už zavedené platformy, skrze niž se financují desítky her, stojí lidé z herní branže. Jedním ze spoluzakladatelů byl Justin Bailey, COO společnosti Double Fine Tima Schafera (Psychonauts, Grim Fandango, Broken Age). Právě poslední zmíněná hra, Broken Age, si prošla Kickstarterem. Tehdy si Justin Bailey řekl, že na trhu existuje prostor a že vydávání jako takové nefunguje tak, jak má a dostatečně pružně nereaguje na možnosti trhu. Bailey své začátky popsal v rozhovoru pro magazín MCV UK.

„V základu si nemyslím, že se vydávání her v posledních čtyřiceti letech nějak změnilo. Jistě tu existovaly společnosti, které měnily způsoby, jakým hry hrajeme, nebo na čem vůbec hrajeme, ale vydávání jako takové není odlišné. Je to pořád ten samý proces, který se odehrává za zavřenými dveřmi ve vakuu, a vy jen doufáte, že máte v rukách hit. Není proto divu, že tímto procesem spíše projdou pokračování stávajících IP,“ popisuje Bailey obšírně stávající zkostnatělý stav a praktiky vydavatelských domů.

Ale Fig je jiný, podle svých slov nabízí vývojářům financovat svůj projekt s přímým propojením s komunitou. Vývojáři prakticky okamžitě dostanou zpětnou vazbu o tom, jestli je o jejich novinku zájem či nikoliv. Proto můžou být kreativnější a přicházet s novějšími a inovativnějšími hrami. „Přijde mi logické, že když je chování vydavatelů takové, tak vývojáři raději půjdou naší cestou,“ říká.

Jenže Bailey tvrdí, že nejen vydávání her nebylo v pořádku, ale i samotný crowdfunding byl více méně rozbitý. „Možná lépe řečeno nekompletní. Víte, je dobré, že si firmy mohou říct o peníze svým fanouškům, ale z dlouhodobého hlediska je to něco neudržitelného. Nejvíce je to patrné na tom, jak se vybrané částky každoročně (za poslední tři roky) snižují.“ tím chybějícím článkem, o kterém Bailey mluví, je možnost zapojit investory. Nebo spíše možnost přímo se stát investorem. Právě to je největší devíza Figu, který to umožňuje. „Zatímco lidem může dojít chuť fungovat jako taková charita, investoři se podílu z výdělku nikdy nepřejí,“ dodává.

A takovému způsobu uvažování propadli i někteří vývojáři. Vždyť za Figem nestojí jen Bailey, Bob Ippolito a Freeman White coby trojice zakladatelů, ale jako poradní hlas slouží i Brian Fargo z inXile, Feargus Urquhart z Obsidianu, samotný Tim Schafer. CliffyB. A to jsou zvučná jména.

Bailey je zastáncem toho, že být investorem by neměla být výsada jen těch nejbohatších, ale že by měl mít tu možnost prakticky kdokoliv. Proto „investorské“ příspěvky začínají na hodnotě 500 dolarů (12 500 korun). I tak ale na základě nejrůznějších šetření dochází vedení Figu k zajímavému zjištění – málokdo investuje proto, aby se mu jeho vklad vrátil. Většina investuje zkrátka proto, že chce hru podpořit vyšším obnosem peněz než obyčejný backer. Investoři pochopitelně nevkládají peníze do společnosti, ale do hry jako takové. „Během crowdfundingových kampaní už přišla nejedna společnost o dobré jméno,“ dodává jeden ze zakladatelů Figu

Už jsme to načali, ale k tématu se ještě jednou vrátíme – částky vybrané od hráčů každým rokem klesají. „Podívejte se na první a na poslední (třetí) Banner Sagu. Trojka nevybrala ani 40 procent oproti prvnímu dílu z roku 2012.“ Ale jak to, že například Pillars of Eternity II: Deadfire vybralo ještě více, než PoE před lety? Odpověď je jednoduchá a opět demonstruje to, jak velká mezera se na trhu za Kickstarterem nacházela – investoři. Na Pillars of Eternity II se vybralo víc, i když reálně přispěla jen polovina lidí.

Videohry se k Figu čím dál častěji obrací, takže zmíněné Pillars bylo díky investorům druhou nejúspěšnější hrou v rámci crowdfundingu od kampaně na Shenmue 3, kterou odstartovalo Sony na E3 2015. Jak přízračné, když Feargus Urquhart sedí v poradním orgánu Figu. Bailey ale i přes tento úspěch vidí, že budoucnost takových projektů je v ohrožení. „Myslím si, že kampaně videoher založené na odměnách nemohou z dlouhodobého hlediska tímto způsobem fungovat. Myslím, že u jiných věcí – u deskových her, například – to možné je a vybrané částky ještě porostou, ale hry jsou něco jiného. Na tomto trhu zkrátka působí mnoho odlišných sil,“ říká.

A jaká je tedy budoucnost této platformy, která se na videohry specializuje? Ačkoliv je na trhu krátce, teprve od roku 2015, už teď Bailey zajišťuje její budoucnost. Jak v úvodu řekl, zavedené služby nedokázaly pružně reagovat na potřeby trhu. Fig to dokázal. Teď je na něm, aby se sám posouval kupředu. Uvidíme, jestli se vedle Pillars a například Psychonauts 2, Rock Bandu 4, Wastelandu 3 nebo vedle Phoenix Pointu obejví nějaké další hry, které tento způsob vydavatelství posunou zase o kus dál.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama