inzerce

Gluchovskij se ostře pouští do Sapkowskiho

19. duben 2017 11:48 / Pavel Makal / Novinky / Diskuze (42)

Před nedávnem jste si na našich stránkách mohli přečíst o tom, jak vzpomíná spisovatel Andrzej Sapkowski na dohodu s polskou herní společností CD Projekt RED, díky níž mohla vzniknout vynikající a úspěšná herní trilogie Zaklínač. Sapkowskiho vztah k herní adaptaci svého literárního díla ale není zrovna pozitivní, jak dokládá aktuální rozhovor pro magazín Waypoint.

Sapkowski byl v uplynulých dnech pozván do Londýna, kde se měl objevit v panelové diskuzi o tom, jak příběhově laděné hry obohacují styl vyprávění. Sapkowski pozvání přijal, údajně však ne zcela dobrovolně: „Donutili mě. Něčeho takového bych se asi z vlastní vůle nezúčastnil. Znám ale své povinnosti. Když jste pozváni na takovou událost, děláte, co od vás organizátoři očekávají. Nikoho nezajímá, jestli se mi to líbí nebo ne,“ uvádí spisovatel.

Zároveň popírá, že by si z diskuze mohl sám něco odnést. Své pochybnosti doplňuje citátem z Balady o Východu a Západu od spisovatele Rudyarda Kiplinga: „Východ je Východ a Západ je Západ, ti dva se nikdy nesetkají. Literatura a videohry jsou jako oni. Není nic špatného na adaptacích knih, ale nemůžete tvrdit, že jsou na stejné lodi. Že to vše začalo komiksem, pak přišel televizní seriál, pak film a pak až kniha. A že to vše pasuje dohromady. To je blbost,“ dodává Sapkowski.

Spisovatel již při zrodu herní série odmítl možnost spolupráce s jejími autory. Jednak z toho důvodu, že se chtěl držet svého kopyta, toho, co opravdu umí, částečně ale prý také proto, že nevěří, že hry jako médium dokáží dobře vyprávět příběh: „Videohra slouží jinému účelu, funguje jinak. Kolik podstaty může být v textu, když hlavní hrdina jde lesem a hovoří s veverkou?  Kde je v tom literatura? Kde je prostor pro hloubku a sofistikované jazykové prostředky, s nimiž by hry mohly povznést kulturu? Nic z toho tam není,“ vypočítává spisovatel. Vzpomíná také na nabídku CD Projektu, že udělají hru založenou na jeho knihách, ale vymyslí vlastní příběh. Na to jim řekl, že to už je jejich problém. Zároveň přiznává, že jen hlupák by odmítl nabídku na adaptaci, ze které plynulo dost peněz.

Jaký je tedy Sapkowskiho problém s herním Zaklínačem nebo s hrami obecně? Je to poměrně prosté. Spisovatel si totiž myslí, že mu CD Projekt kazí jeho vlastní odvětví činnosti: „Nemám nic proti té hře. Myslím, že je to velmi kvalitní produkt. Všechna chvála, kterou CD Projekt sklízí, je plně zasloužená. Nemám nic proti hrám, nic proti lidem, které je hrají, i když já to nejsem a nikdy nebudu. Můj odpor začal, když mi hra začala kazit můj trh. Prvního Zaklínače jsem napsal před 30 lety. Když přijdu na autorská setkání, v publiku není nikdo v mém věku. Je mi 69. Všude jen samé děti. Jak mají některé z nich vědět, zvlášť v Německu, Španělsku nebo Spojených státech, že moje knihy nejsou spojeny s hrami? Že nepíšu knihy, které jsou založeny na hrách? Ony to třeba nevědí a CD Projekt velmi kvalitně maskuje původ svých her. Je to na nich napsáno malým písmem, museli byste si vzít mikroskop, abyste viděli, že jsou postaveny na mých knihách,“ durdí se Sapkowski.

Zároveň ho štve ještě další domnělá křivda: „Představa, kterou CD Projekt šíří, tedy že mi jejich hry zajistily popularitu za hranicemi Polska, je absolutně lživá. Já zpopularizoval jejich hry. Všechny západní překlady mých knih včetně toho anglického byly vydány ještě před prvním hrou.“ Následně si však spisovatel mírně protiřečí, když mluví o vydáních svých knih, která jsou opatřena artworky z herní série: „Vydavatelé jsou si dobře vědomi, že někteří lidé Zaklínače objevili s hrami a mohli by si přečíst knihu. Mohli, protože není tak samozřejmé, že hráči budou číst nebo že čtenáři budou hrát. Samozřejmě se to ale stává. Nepopírám, že mi hry mohly do jisté míry pomoci v prodejích knih. Myslím ale, že výsledek je vyrovnaný. A jestli ne, tak si víc lidí zahrálo hru díky tomu, že četli mé knihy. To si myslím já, ale nejsem si jist. Nedělal jsem o tom žádné průzkumy.“

 Na Sapkowskiho slova velice razantně reagoval ruský spisovatel Dmitrij Gluchovskij, autor knižní série Metro, která se taktéž dočkala herní adaptace. Ten uvedl, že se Sapkowski absolutně plete a neváhal na o třicet let staršího spisovatele zaútočit s tím, že je arogantní „motherfucker“. „Bez herní značky by literární sága Zaklínač neměla takové množství čtenářů po celém světě. A není to jen o hráčích, svůj vliv má i herní tisk a ohlas, který se kolem her tvoří, samotný pocit, že vychází něco velkého a zajímavého. To lidi upoutalo. Bez toho by Sapkowski zůstal jen lokálním východoevropským fenoménem, nikdy by na západě neuspěl. A totéž platí i pro mé knihy ze série Metro,“ uvádí Gluchovskij.

Jeho jakožto fanouška Falloutu a S.T.A.L.K.E.R.a  prý nebylo zvlášť nutno přemlouvat, aby vývojářům ze studia 4A Games podal pomocnou ruku a dal požehnání k adaptaci svého díla. „Rozhodl jsem se využít této příležitosti k vyprávění vlastního příběhu a nijak jsem hry nesoudil jako nebezpečí pro své drahocenné duševní vlastnictví. Právě naopak, viděl jsem v tom skvělou možnost, jak propagovat celou značku. A přesně tak to fungovalo. Pokud pracujete s talentovanými lidmi, prostě jim dejte svobodu v tom, jak interpretovat váš příběh.“

Gluchovskij si spolupráci s 4A Games velmi pochvaluje. Říká dokonce, že Metro 2033 je podle něj první lyrická, sentimentální a filozofická 3D střílečka na světě. Pro pokračování jménem Metro: Last Light vytvořil i kompletní příběh. „Postaral jsem se o to, aby každá postava, kterou potkáte, měla to, co má každý člověk – city. City, s nimiž se můžete ztotožnit. A city, které jsou důležité pro to, abychom mohli postavě věřit. A to je velmi podstatná věc, kterou se hry mohou naučit od literatury. Já sám už jsem součástí generace, která hry neodsuzuje jako pokleslou formu zábavy. Snadno mohou být uměním, záleží na tom, kdo je tvoří a jaký má talent. Mohou být odpadem i uměním,“ uzavírá Gluchovskij.

Sapkowski sice názory svého kolegy rozhodně nesdílí, alespoň však netvrdí, že by spolupráce s CD Projektem litoval. „Kdybych neprodal práva na adaptaci, možná bych si nemohl dovolit nájem. O pivu ani nemluvě,“ říká. 

Zdroj: VG247

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20863161
Tataboj napsal 23. 4. 2017 v 13.25

Mitsurugi: Mně hlavně přijde, že i ty walking simulátory zatím spíš experimentují s tím médiem, co si můžou dovolit.

Nahlásit nevhodný obsah

20841627
Silesian napsal 23. 4. 2017 v 11.14

Pidalin: U jmen slovanského původu, které Sapkowski zcela jasně je, to sporné není.

Nahlásit nevhodný obsah

20814464
Pidalin napsal 23. 4. 2017 v 02.09

Silesian: No to je dost sporný u cizích jmen. ;-)

Nahlásit nevhodný obsah

20841627
Silesian napsal 22. 4. 2017 v 19.58

Sapkowski, bez Sapkowského.

Nahlásit nevhodný obsah

20866316
Wumitai napsal 21. 4. 2017 v 18.06

Pidalin: ale já bych chtěl hrát za Žižku ! a chtěl, chtěl, chtěl

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 21. 4. 2017 v 11.41

Pidalin: Každý za sebe. Já můžu s klidem říct, že ta nejlepší kniha co jsem četl, je na úplně jiném levelu než ta příběhově nejlepší hra co jsem hrál (a že jsem jich nehrál málo, i hry, které mají mít údajně ty nejlepší podmínky k vyprávění, jinak řečeno walking simulátory bez gameplaye).

Nahlásit nevhodný obsah

20814464
Pidalin napsal 20. 4. 2017 v 18.52

Wumitai: Proč za Žižku? Četl jsi to? Je to fantasy dost podobný Zaklínači, historický postavy se tam občas jenom mihnou. ;-)

Nahlásit nevhodný obsah

20912174
The End napsal 20. 4. 2017 v 15.05

Wumitai: Být jednooký a slepý ve VR by byla psina :-D

Nahlásit nevhodný obsah

20866316
Wumitai napsal 20. 4. 2017 v 15.02

Pidalin: tak to bude dost hardcore hrát za jednookého Žižku a pak za slepého, tohle bych udělal hlavně primárně na VR

Nahlásit nevhodný obsah

20814464
Pidalin napsal 20. 4. 2017 v 12.43

rDaneki: Že by Geralta vymysel podle sebe? :-D
Mitsurugi: A co je teda to nejlepší? Kdo o tom rozhodne? Teď třeba čtu Sherlocka Holmese a hrozně mě překvapuje jak moc předvídatelný to je, než to blbec Watson pochopí, tak už si dávno všechno domyslim, i když se to skvěle čte, tak často to tak je že tyhle nejslavnější díla jsou příběhově docela slabý. Ale myslim že Sága o Geraltovi je (kromě Hry o Trůny, to jsem ale nečetl) asi ta nejzamotanější a nejsložitější věc jakou jsem kdy četl, takže tam je to jasný že ty knihy jsou uplně někde jinde než ta hra. ;-) A zase třeba to Metro (když už tady je ten Gluchovskij) tak tam je to podle mě naprosto vyrovnaný hry i knihy. Ale ono to neni žádný super vele dílo ty knihy. ;-)

PS: Udělejte někdo hru podle tý husitský trilogie, ať je Sapik nasranej. :-D

Editováno: 20. 04. 2017 v 12.46

Nahlásit nevhodný obsah

20866316
Wumitai napsal 20. 4. 2017 v 09.28

Nigfire: jo tohle už sem zkusil, otevřeli se mi dveře ze skříněk sem si vzal náboje, dobyl sem a spadlo to, zase a tohle mně docela mrzí ono Metro je fakt vynikající záležitost

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 20. 4. 2017 v 09.11

Pidalin: Já nesrovnávám brak s brakem, ale to nejlepší s nejlepším. Ta nejlepší literární díla jsou příběhově na úplně jiné úrovni než ty příběhově nejlepší hry. Neříkám, že to tak bude vždy, ale situace se moc nelepší.

Nahlásit nevhodný obsah

20841962
Nigfire napsal 20. 4. 2017 v 08.02

Wumitai: Já to na PS4 dohrál bez jediného pádu. Zkus to přeinstalovat.

Nahlásit nevhodný obsah

20876434
rDaneki napsal 20. 4. 2017 v 07.22

Jako on umi psat. Ale je to proste dusi takovej ten pravej zaklinac. Nechce nic moc novyho chapat, porad nerudnej a naprdenej. A hlavne za prachy

Nahlásit nevhodný obsah

20876434
rDaneki napsal 20. 4. 2017 v 07.21

Editováno: 20. 04. 2017 v 07.22

Nahlásit nevhodný obsah

20908924
Miami Vice napsal 20. 4. 2017 v 04.46

Já osobně si myslím, že v dnešní době jsou to spíš hry, kdo dělá reklamu knižní anebo filmový předloze. Pokuď někdo není vyloženě nějakej knihomol, tak se spíš dřív dostane k tý hře. No a pokuď ho zaujmou hlavní postavy a příběh, tak se občas může i stát, že si potom koupí i tu knihu.
Ono se to špatně posuzuje, ale prostě mi přijde, že dnešní děti a teenageři fakt skoro nečtou, tak doufám, že aspoň pár z nich ta hra nalákala ke koupi knížek.

Nahlásit nevhodný obsah

20863161
Tataboj napsal 19. 4. 2017 v 21.53

Pidalin: Hry mají největší potenciál na vyprávění příběhu ze všech ostatních médií, co jsi jmenoval. Bohužel se vývojáři her celkově soustředí na příběh opravdu velmi málo a i do naprosto příběhových her se musí dávat jednoduché puzzly, aby hráči nefňukali kvůli nedostatku hratelnosti.
Mitsurugi: Ahoj

Nahlásit nevhodný obsah

20814464
Pidalin napsal 19. 4. 2017 v 21.24

Drotman: Tak to neměl psát když ho to teď tak sere. :-D
Mitsurugi: Většina literatury je brak, uplně stejně jako u her, spoustu knížek jsem po 30 stránkách zahodil protože se to nedalo číst, podle mě je co do možností vyprávět příběh všechno vyrovnaný, jak kniha, tak film i hra.

Editováno: 20. 04. 2017 v 12.39

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 19. 4. 2017 v 21.18

Pidalin: Ve hře je ovšem taky prakticky vždy mnohem primitivnější příběh. Když srovnám třeba Malaz s příběhem herních Zaklínačů, Mass Effectu, nebo Dragon Age, tak o tom, že hry kvalit literatury nedosahují vůbec nepochybuju. V literatuře zase není interaktivita a gameplay.

Nahlásit nevhodný obsah

20859176
Drotman napsal 19. 4. 2017 v 19.10

Čítal som jeden rozhovor s Petrou Neomilnerovou a tá tam hovorila, že keď stretla Sapkowskeho a hovorila mu, že spáchala nejakú homo verziu zaklínača, tak jej povedal, že nech si s ním robí čo chce. Podľa mňa sa Sapkowsky stal obeťov jednej série a všetci od neho chceli iba další príbeh o Zaklínačovi, alebo zo sveta Zaklínača a jeho to strašne sere, takže keď prišla hra a mala obrovský úspech a svet sa dozvedel, že existuje nejaký Sapkowsky a jeho knihy, tak to ešte väčšmi zvýšilo záujem o Zaklínača a jeho to ešte väčšmi nasralo a najradšej by sa na celého Zaklínača vysral, ale vďaka úspechu hry ho začali všade pozívať a on tam musel hovoriť o sérii, ktorej sa vlastne stal otrokom, takže je brutálne nasraný. Na druhú stranu, vzhľadom na jeho vek by sa mal naučiť pretvarovať a myslieť na dôchodok, takže sa mohol nabaliť a dožiť ako boháč. Hold smola

Nahlásit nevhodný obsah