Sapkowski popisuje dohodu s CD Projektem
Britský Eurogamer si pro své čtenáře připravil velmi zajímavý rozhovor s Andrzejem Sapkowskim, v našich končinách velmi známým autorem fantasy a zejména otcem postavy Bílého vlka. Rozhovor původně vznikl především jako forma seznámení západního čtenáře s Geraltovým původem, neboť na západě je neznalost knižní předlohy podstatně vyšší.
Ovšem jen o prostém představení slavného spisovatele žánru fantasy západnímu publiku to nebylo a díky tomuto rozhovoru se můžete dozvědět i řadu dalších významných informací a událostí popisujících vznik jak povídkové a knižní předlohy, tak zejména i následné série videoher.
Vybraným žánrem bylo fantasy. Tedy žánr, který byl dle slov autora pro děti, kteří ani nedokáží řádně masturbovat.
Pro Geralta to všechno začalo v roce 1985, kdy bylo dnes slavnému spisovateli 38 let. Tehdy se Sapkowski zúčastnil literární soutěže o povídku o třiceti stranách a jeho vybraným žánrem bylo fantasy. Tedy žánr, který byl dle slov autora pro děti, kteří ani nedokáží řádně masturbovat a zároveň něco, co ostatní nahlas zatracovali. Jak to ale dopadlo, to dnes víme – sázka na odlišný přístup a na odklon od archetypů hrdinů v brnění i hodných čarodějů a představení profesionálního zabijáka nestvůr se skutečně vyplatila. Původní povídka nutně musela mít pokračování a následovala série knih napsaná v rychlém sledu zejména proto, že sám Sapkowski nerad vyčkává na pokračování svých oblíbených příběhů. Vydání se tehdy ujal vydavatelský dům SuperNowa, který šel tehdy s myšlenkou na fantasy ságu dost proti proudu a jednalo se o krok odvážný, avšak nikoli nesprávný.
Následoval komerční úspěch, přišla pozornost filmového průmyslu a po ní i námluvy s tím herním. Zde se dozvídáme, že první, kdo měl tyto ambice, byl v roce 1997 Adrian Chmielarz (Bulletstorm, The Vanishing of Ethan Carter) a jeho tým Metropolis mohl začít pracovat na první hře na motivy Zaklínače. Jenže k té nikdy nedošlo, titul upadl díky vlastním ambicím v zapomnění a k jeho dokončení nikdy nedošlo.
Sapkowski neprozřetelně odmítl procenta z možných prodejů a řekl si o balík peněz předem.
Pak ovšem na začátku milénia přišel CD Projekt RED a jeho zástupci ventilovali Sapkowskemu svoji vizi. Ten sice nijak nadšen nebyl, ale souhlasil. A tehdy poněkud neprozřetelně odmítl procenta z možných prodejů a řekl si o balík peněz předem, což ostatně udělal již v roce 1997. A zatímco poprvé se mu to vyplatilo, v případě moderní ságy to tak šťastný krok nebyl a pokud by se raději rozhodl pro procenta z prodejů hry, měl by pravděpodobně z hlediska financí zcela vystaráno. Takto pouze vzal blíže neupřesněný obnos předem a nechal CD Projekt RED, ať s jeho postavami a světem naloží, jak uzná za vhodné.
Sapkowski hrám tehdy nevěřil a úspěch překvapil nejen jeho, ale ostatně i samotný CD Projekt RED. Zkrátka ale pochopitelně nepřišel, úspěch her mohutně zvedl zájem i o jeho knihy, které se v roce 2008 vůbec poprvé přeložily i do angličtiny. Zájem o knihy samotné by ovšem na jednu stranu mohl být nedostatečný, neboť se autorovi naprosto běžně stává, že jej potkávají fanoušci zcela neznalí původní předlohy, anebo takoví, jež o něm referují jakožto o spisovateli, který píše knihy na motivy her.
Zášť však Sapkowski prý necítí, a to ani navzdory tomu, že díky hrám má aktuálně CD Projekt Red tržní hodnotu přesahující jeden a půl miliardy dolarů. Pro něj je důležité pouze to, že zájem o knihy přeci jen vzrostl a na to konto je prý ochoten fanouškům podepsat i kopie her. Jejich kvality přitom oceňuje, sám ovšem hráčem není a dle jeho slov ani nebude a bude se nadále věnovat tomu, co umí nejlépe. Fanoušci jeho díla přitom již dávno jistě ví, že další knižní kapitola tohoto příběhu je již na cestě.