Zakladatel CDPR vzpomíná jeho začátky
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka Zakladatel CDPR vzpomíná jeho začátky

Zakladatel CDPR vzpomíná jeho začátky

Pavel Makal

Pavel Makal

18. 3. 2017 16:54 13
Reklama

Není to tak dávno, co se Michał Kiciński, jeden ze zakladatelů polského CD Projektu rozpovídal pro server Gazeta o tom, že chystaný Cyberpunk 2077 bude ještě úspěšnější hrou než Zaklínač 3. Nyní zas další z otců společnosti Marcin Iwiński věnoval rozhovor serveru Glixel a věnoval se v něm celé řadě zajímavých témat. Například tomu, jak vůbec CD Projekt přišel na svět.

Iwiński vzpomíná na počátek devadesátých let, na první roky po pádu komunismu, kdy v Polsku ještě neexistoval koncept autorských práv a možnost legálně pořídit hry byla prakticky nulová. V té době potkal Kicińskiho, který byl jeho spolužákem na střední škole. Velice brzy zjistili, že je pojí stejná vášeň pro videohry. Navštěvovali společně počítačovou burzu ve Varšavě, kde místní komunita nakupovala hardware a vyměňovala hry.

Krátce před ukončením jejich středoškolských studií byl v Polsku zaveden autorský zákon a oba kamarádi si řekli, že by mohli založit firmu na dovoz her. Iwiński měl díky BBS kontakty na americké velkoobchodníky a Kiciński chodil importovaná CD o víkendech prodávat na burzu. Iwiński se smíchem říká, že na počátku sháněli hry všude, kde to šlo. Jedním z prvních dodavatelů byla prý firma Just CDs z Anaheimu. Prý jen visel na telefonu a objednával ve stylu „pět kusů Indiana Jonese, dva kusy Day of the Tentacle.“ Nějakou dobu fungovali v šedé zóně, po třech úspěšných měsících si řekli, že své konání zlegalizují a založili firmu.

Zde také leží původ jména CD Projekt, u prodávání cédéček s hrami. Iwiński vzpomíná na první návštěvy větších herních akcí, jako byl CES nebo ECTS. První hrou, kterou viděli na ECTS, byl Warcraft 2. A řekli si, že jej prostě musí mít. Objednali tedy 300 kusů z irského skladiště Blizzardu a tak začala spolupráce dvou firem, která skončila teprve před několika lety, když CD Projekt odprodal svou distribuční odnož.

Velmi důležitou částí obchodního plánu společnosti byly také lokalizace her. CD Projekt začínal na menších projektech, později se ale setkali s Bioware a nabídli jim, že lokalizují první Baldur’s Gate. Vydavatelství Interplay o tom nechtělo ani slyšet, protože se mu polský trh zdál příliš malý. CD Projekt ale zariskoval a garantoval 3000 prodaných kusů. Iwiński upozorňuje, že to byl velký hazard, v té době se v Polsku prodala tak třetina a kdyby se nepodařilo dosáhnout slíbeného počtu prodaných kopií, museli by firmu zavřít.

Lokalizace Baldur’s Gate trvala 6 měsíců a účastnili se jí profesionální polští herci. Než byla hra připravena k vydání, měl CD Projekt přes 18 tisíc předobjednávek. A v prvním roce prodali 50 tisíc kusů. Iwiński popisuje schůzku se zastoupením Interplay, které nemohlo uvěřit tomu, že se hry prodalo hned z kraje 18 tisíc kusů. Podle jejich slov se „tolik her v Polsku prodat nedá“. Pro CD Projekt to byl však jen začátek a následně firma lokalizovala takové pecky, jako je Planescape: Torment nebo Fallout.

Iwiński v rozhovoru samozřejmě mluví i o třetím Zaklínači, o knižní sáze Andrzeje Sapkowskiho a o chystaném Cyberpunku 2077. Přeje si, aby skok mezi Zaklínačem 3 a Cyberpunkem byl ještě větší, než tomu bylo u druhého a třetího dílu Zaklínače. Nezbývá než doufat, že se CD Projektu jejich předloňský masivní úspěch podaří minimálně zopakovat.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama