Bývalý boss Sony: Cena PS3 byla přemrštěná
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka Bývalý boss Sony: Cena PS3 byla přemrštěná

Bývalý boss Sony: Cena PS3 byla přemrštěná

Pavel Makal

Pavel Makal

29. 9. 2016 12:25 5
Reklama

Je vždycky přinejmenším zajímavé dozvědět se s dostatečným časovým odstupem, s jakou vizí přistupují vývojáři či výrobci hardware k novým projektům a jaké překážky musí při jejich vývoji či prezentaci veřejnosti překonávat. Jack Tretton, bývalý zodpovědný ředitel Sony Computer Entertainment America, se v posledním podcastu IGN Unfiltered rozpovídal mimo jiné o tom, jakého přijetí se dostalo PlayStation 3.

Tretton tvrdí, že období mezi uvedením PlayStation 2 a 3 bylo tou nejintenzivnější částí jeho kariéry, minimálně co se týče působení v Sony. PS2 zaznamenala nebývalý úspěch a díky svým kvalitám i nadprůměrné podpoře vývojářů si pro sebe získala 60 až 70% podíl na celosvětovém trhu. Navázat na taková čísla s novou konzolí bylo skutečnou výzvou. Cenovka, se kterou šla následně PlayStation 3 na trh, situaci rozhodně neusnadnila.

„Po PlayStation 2 by bylo snadné navázat „PS2,5“, něčím vylepšeným, ale v zásadě ve stejném stylu. My jsme ale s PS3 chtěli přinést něco revolučního. Nakonec tahle konzole přinesla spoustu skvělých technologií, které jsou dodnes ceněny. V té době byl ale Cell procesor proprietární technologií, bylo složité pro něj vyvíjet a stejně tak náročné bylo jej vyrábět. Všichni jsme věděli, že cena, se kterou jdeme na trh, není pro spotřebitele příznivá. Kupodivu ale Sony i s takto nastavenou cenovkou přicházela o spoustu peněz,“ podotýká Tratton. Připomeňme, že zaváděcí cena byla stanovena na 600 dolarů, u nás se 60 GB model začal prodávat za doporučenou cenu 16.810 korun.

PS3 navíc přišla na trh rok po konkurenčním Xboxu 360, který svou příznivější cenou, pohodlnějším vývojovým prostředím a rychlejším nástupem získal nepříjemný náskok. Ten se následně konzole od Sony snažila dohnat prakticky po celou dobu svého životního cyklu. Nepomohlo ani další zdržení uvedení PS3 pro evropské trhy, kam se zařízení dostalo až v roce 2007, zatímco v Japonsku a USA bylo dostupné už závěrem roku 2006. „Byla to nejspíš ta nejnáročnější situace pro vydání konzole, jakou si umíte představit. Víte, že Xbox 360 je už na trhu, víte, že je váš hardware dražší, než byste si přáli a víte, že při vydání máte mnohem hubenější softwarové portfolio, než by vám bylo milé. Bylo nám jasné, že nás čeká strmá učící křivka v odvětví výrobní efektivity a vývoje software,“ vzpomíná Tratton.

Konzole si však díky kombinaci skvělých exkluzivit a úspěchu slim revizí dokázala vybudovat početnou a vokální komunitu fanoušků a podle posledních údajů se celosvětově prodalo 85 milionů kusů, konkurenční Xbox 360 pak prodal o milion méně. Tretton v roce 2014 odešel po 19 letech ze Sony a momentálně je členem rady ve společnosti Genotaur, která se zabývá umělou inteligencí, a LifeApps Digital Media, digitálním vydavatelství produktů a médií spojených se zdravím a sportem.

Kromě vzpomínek na PS3 se Tratton ještě vyjádřil k fenoménu early access. Na rozdíl od současného odmítavého postoje Sony je on sám daleko optimističtější: „Myslím, že early access je možná tím nejlepším, co kdy herní průmysl potkalo. Hráči mají zájem o technologie a chtějí mít ve vývoji vlastní slovo.“ Tratton jako výhody early accessu nadále zmiňuje například bezplatný feedback ze strany komunity, kontinuální finanční podporu, která může vývoj držet při životě a samozřejmě fakt, že se hráči mohou vyjádřit k tomu, co se jim líbí a co ne. Bývalý šéf americké pobočky Sony velmi chválí Microsoft za uvedení této služby na Xbox One, protože tím výrazně pomáhá malým týmům s omezenými zdroji a zároveň otevírá nové příležitosti na konzolovém trhu. 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama