Frictional Games si pochvalují Somu
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka Frictional Games si pochvalují Somu

Frictional Games si pochvalují Somu

Pavel Makal

Pavel Makal

24. 9. 2016 15:10 5
Reklama

Studio Frictional Games rozhodně není známo pro veselé, pohodové a uvolněné hry. Série Penumbra, Amnesia a dosud poslední titul Soma mají rozhodně k podobnému označení daleko. I tak si ale dokázaly mezi hráči nalézt věrnou komunitu fanoušků a právě Soma, která si pro své kvality získala i Jirkovo srdce, je tématem aktuálního vyjádření na vývojářském blogu Frictional Games.

Soma možná svým pojetím mnohé zaskočila, přeci jen se od předešlé Amnesie v mnohém liší. Přestože mnozí hráči čekali další titul, prodchnutý řadou lekavých momentů, hra sama nakonec měla mnohem pomalejší tempo a hloubavější atmosféru. Dokázala vás zkrátka přinutit přemýšlet o událostech, jejichž nedobrovolnými svědky jste se stali, a tím se navždy zapsala do srdcí fanoušků vážného sci-fi.

Soma vyšla již před rokem a pro vývojáře tedy nyní nastal čas zrekapitulovat, jak si hra vedla nejen v hodnocení kritiky a samotných hráčů, ale zejména po stránce prodejů. Přestože titul rozhodně nebyl sázkou na jistotu a studio se při jejím vývoji vydalo na tenký led zcela jiného žánru, nakonec vše zjevně dopadlo dobře. I díky účasti v různých slevových akcích se hry celkem prodalo přes 450 tisíc kusů, díky čemuž si na sebe byla schopna vydělat a v současnosti už je pro studio ziskovou.

V příspěvku na blogu se píše, že se jedná o jednoznačně nejambicióznější projekt, s jakým se Fricitional Games dosud zabývali. Vývoj byl zhruba desetkrát nákladnější než práce na Amnesii: The Dark Descent a zmíněn je například náročný dabing, který byl kvůli snaze dosáhnout co nejlepšího výsledku nahráván hned třikrát. Při vývoji se totiž hereckým výkonům přikládala zvláštní důležitost, protože si autoři od počátku byli vědomi, že na něm bude stát výrazná porce atmosféry. Zatímco v předchozích projektech byl dabing až poslední položkou v pořadí, nyní do něj bylo výrazně investováno a i tak se více než polovina nahraného záznamu do hry nakonec nedostala. Totéž údajně platí i o modelech a 3D animaci.

Vývojáři nadále hovoří o problémech, se kterými se museli potýkat při prezentaci hry. Zmiňují, že přestože již měli na kontě úspěšné hororové hry, pojetí Somy bylo zcela jiné a titul přenášel svou atmosféru na hráče rozdílným způsobem. Vrásky na čele také autorům nadělaly obavy z nerealistických očekávání hráčů, kteří v Somě mohli vidět variaci na úspěšnou Amnesii. V tomto případě se v PR kampani užívaná poznámka „od autorů Amnesia: The Dark Descent“ ukázala být dvojsečnou zbraní. Přestože pro studio dávala smysl z pohledu zaujetí hráčů, zároveň budovala okolo hry v očích publika dojem, který nebyl úplně na místě. Frictional Games se sice snažili na rozdíly mezi oběma hrami během vývoje poukazovat, i tak ovšem mnoho recenzentů hře vytklo, že není tak strašidelná, jako Amnesia.

Přes všechny tyto potíže ale autoři hodnotí Somu jako obří úspěch. Amnesie se za první rok prodalo o zhruba 60 tisíc kusů méně a i přesto, že šlo pouze o PC titul, kdežto Soma vyšla i na PS4, velkou část prodejů měly na svědomí slevové akce, ve kterých šla cena Amnesie dolů až o 75 %, k čemuž zatím u Somy nikdy nedošlo. Soma navíc stojí o třetinu více. Pozitivně je v příspěvku na blogu kvitováno i hodnocení na serveru Metacritic, které momentálně stojí na 84 bodech, podobně kladně pak vycházejí i uživatelské recenze na Steamu. Hra má navíc i stále aktivní komunitu na Redditu a fanoušci stále živě debatují o hře a potenciálním vývoji událostí po skončení příběhu.

Zřejmě nejzajímavější informaci si však vývojáři nechali na konec. V závěrečném shrnutí zmiňují plán stát se studiem, které pracuje na dvou projektech naráz, a pochvalují si, že se jim toto rozhodnutí zatím daří naplňovat. První z projektů údajně přejde do fáze ostré produkce koncem letošního roku, ten druhý je pak zhruba uprostřed fáze výzkumu a vývoje. Žádné bližší informace bohužel příspěvek neobsahuje, láká však na jakési menší překvapení, které by mělo být oznámeno ještě letos. Jsme zvědavi, zda se švédský tým pustí do zbrusu nového žánru, nebo bude nadále prozkoumávat temné stránky lidské povahy. Každopádně jim v jejich dalším snažení přejeme hodně štěstí.

 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama