Ratchet zlomil rekord. Film kritika strhala
Novinka Ratchet zlomil rekord. Film kritika strhala

Jiří Bigas

Jiří Bigas

30. 4. 2016 07:30 15

Není nejmenší pochyb o tom, že Ratchet & Clank je povedená hra. A v redakci bychom si moc přáli, aby stál na počátku renesance plošinovek, které se ocitly v posledních letech pomalu na vymření. Jenže se stačí podívat na cenovku a je vám jasné, že Sony, případně samotní vývojáři si úspěchem hry před jejím vydáním zdaleka tak jistí nebyli. Zdá se ale, že obavy nebyly na místě.

I když je Ratchet & Clank velká AAA hra a jen blázen by jej označil za nějaký ubohý remaster, který by se autoři snažili ospravedlnit nižší cenou, namísto klasických 60 dolarů stojí novinka jen 40, tedy v přepočtu necelou tisícovku. A za necelých 1000 korun ji také prodává drtivá většina českých obchodů, což je příjemná změna oproti obvyklé hladině. Zejména s ohledem na nezpochybnitelné kvality hry. Pokud navíc zapátráte důkladněji, zjistíte, že se najde řada e-shopů, která má titul Ratchet & Clank dokonce za méně než 800 korun.

Zřejmě i díky tomu se mohli vývojáři na Twitteru a PS Blogu pochlubit radostnou novinkou, že se reboot stal dosud nejrychleji prodávanou hrou v celé sérii. A to je nutné vzít v úvahu, že i původní hry patřily mezi jedny z nejúspěšnějších titulů na PS2. Autoři se naneštěstí nepodělili o žádná konkrétní čísla, takže si můžeme jen domýšlet, jak dobře si novinka vede, lze nicméně s úspěchem předpokládat, že vydání mimo sezónu hře výrazně pomohlo prosadit se v konkurenci titulů, na něž se tradičně soustředí větší pozornost médií i zákazníků.

Nevíme ani to, jaký díl dosud držel titul pro nejrychleji prodávanou hru ze série Ratchet & Clank. V každém případě jde o úctyhodný výkon. Stačí pomyslet na skutečnost, že série od roku 2002 čítá celkem čtrnáct her. V recenzi na Hrej.cz udělil Zdeněk novince absolutní hodnocení a mimo jiné o ní prohlásil: “Zaručuji se za to, že hru budete zbožňovat, ať už vám je dvanáct, osmnáct, nebo skoro třicet.”

Prodeje hry mohl podpořit i stejnojmenný animovaný film, který do amerických kin vstoupil shodou okolností právě včera. Jenže snímek, který bude mít v Česku premiéru až 23. června s podtitulem Strážci galaxie, si naneštěstí zatím nevede přinejmenším u kritiky tak dobře jako jeho předloha. I když svým způsobem je film také předlohou nové hry, aby se to nepletlo. Na každý pád na IMDb má sice novinka v tuto chvíli zatím slušné hodnocení 7,1, ale na Rotten Tomatoes už jen pouhých 20 procent. Kritika film nemilosrdně strhala a negativní recenze jednoznačně převažují nad pozitivními.

A důvodem podle všeho není nepochopení látky filmovými recenzenty, protože za zklamání snímek označují i herní média jako IGN nebo GameSpot. Filmu navíc v kinech zatopí konkurence s podobnou cílovou skupinou v podobě nové Knihy džunglí. Kritici se shodují v tom, že příběh nestojí za nic, podle listu The Los Angeles Times film připomíná čtyři epizody sobotních ranních animáků, které někdo splácal dohromady do podoby celovečerního filmu. V další recenzi se zase objevil názor, že film Ratchet & Clank reprezentuje do nejhorší ze světa filmu i her.