Herní hlad po Kickstarteru skončil
Zlaté časy na Kickstarteru jsou překvapivě rychle pryč. Společnosti, která poskytuje platformu pro prezentaci nezávislých projektů a jejich financování dobrovolnými dárci, totiž v herní sekci zaznamenala dramatický pokles příjmů. Analytická firma ICO Partners odhadla, že letošní celková investice do her bude na Kickstarteru pouze poloviční ve srovnání s rokem 2013.
Zatímco loni věnovali dárci na herní projekty celkem 58 milionů dolarů, letos by jich mělo být pouze sedmadvacet. ICO sumu odhaduje z již uzavřeného účtu za první pololetí, kdy Kickstarter na hry vybral pouze 13,5 milionu dolarů.
Pro pokles příjmů by se našlo hned několik důvodů. Jednak hráče-investory vystrašilo pár ostudných krachů typu Yogventures či Clang a také související dvacetiprocentní pokles všeobecné úspěšnosti herních projektů.
Počítá se ale také absence skutečně velkých hitů od renomovaných tvůrců. Většina velkých herních autorů spustila svoji kickstarterovou kampaň právě v roce 2013. Jde například o projekty typu Torment, Elite: Dangerous, Dreamfall či Shroud of the Avatar. Naopak jedinou skutečně velkou událostí letošního roku bylo spuštění kampaně pro Kingdom Come Deliverance. A to opravdu není konstatování hnané národní hrdostí. RPG od Warhorse totiž bylo jednou z pouhých tří her, které letos na sebe dokázali vysbírat víc než půl milionu dolarů. Těmi zbývajícími jsou Amplitude HD a Unsung Story. V roce 2013 bylo přitom takových projektů jednadvacet.
Z milosrdnějšího úhlu pohledu Kickstarter zažívá pouze klidnější období, kdy velké hry už na sebe vydělaly a studia jsou zaneprázdněna jejich vývojem. Ovšem Kickstarteru do budoucna vyrostla také nepříjemná konkurence. A to v podobě alternativních finančních programů. Nejde ani tak o oficiální stránky jednotlivých projektů s vlastními donátorskými formuláři. Ve hře je především program Steam Early Access. Právě ten je podle analytika ICO Thomase Bidauxa největším současným soupeřem Kickstarteru.
Na Early Access prezentují studia své hry v nehotovém stavu a výměnou za exkluzivitu ranného přístupu je hráčům nabízejí za mnohdy překvapivě vysoké částky. Z nich se pak dotuje pokračující vývoj, přičemž výraznou výhodou Early Access je samozřejmě možnost výběru peněz v mnohem delší lhůtě než je pouhý jeden měsíc, který si vynutily pravidla Kickstarteru.