Kolik stojí vydání indie hry na XOne?
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka Kolik stojí vydání indie hry na XOne?

Kolik stojí vydání indie hry na XOne?

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

30. 7. 2014 13:48 2
Reklama

Příchod nové generace konzolí byl, mimo jiného, ovlivněn i popularitou nezávislých her. Oba giganti - Sony a Microsoft - proto spustili programy pro podporu indie vývojářů a rozšířili možnosti, jak vydat svoji hru na vybrané platformě. Na první pohled se zdá všechno poměrně idylické, při finálním součtu toho, co je nutné zaplatit, však můžete být poměrně překvapeni.

Konkrétní příklad uvádí Jamie Fristrom, tvůrce hry Sixty Second Shooter Prime, který ve svém blogu přesně rozepisuje jednotlivé finanční položky, s nimiž je nutné počítat dopředu a zahrnout je do celkového rozpočtu. "Jsem jeden z nejlacinějších vývojářů, které znám," říká na začátku svého příspěvku a naznačuje, že bez ohledu na spuštění programu ID@Xbox, jehož členové dostali dev-kit zdarma, není vydání hry zrovna levnou záležitostí.

Vedle provozních poplatků, jako je poslání dev-kitu druhému vývojáři nebo nákup grabovací karty za účelem vytvoření traileru, uvádí trojici poměrně nákladných položek. V první řadě jde o lokalizaci, kterou sice Microsoft nevyžaduje, ale lokalizace jednoduše prodává. Fristrom za překlad do francouzštiny, španělštiny, italštiny a portugalštiny zaplatil 730 dolarů. Nyní však přichází ke slovu dvě platby, které jsou ukotvené ve smlouvě s Microsoftem a nelze je nijak obejít.

Jedná se o nutnost pojistit hru proti způsobeným chybám a porušením cizích copyrightů, což stálo v případě Sixty Second Shooter Prime 2037 dolarů. Druhou položkou je udělení ratingu těmi komisemi, ve kterých státech chcete hru vydat, a zatímco americká ESRB je pro americké vývojáře zdarma, PEGI nebo USK už stojí nemalé peníze. Fristrom za vydání v Evropě zaplatil dalších 2042 dolarů s tím, že se rozhodl vynechat Austrálii a Nový Zéland, kde by udělení licence stálo další 2 tisíce dolarů.

Ve výsledku se tak jedná o částku kolem 5 000 dolarů a ruku na srdce, máte každý z vás doma v polštáři zašitých 100 000 korun? Na druhou stranu ale Fristrom přiznává, že vstupní náklady jsou opodstatněné a alespoň v jeho případě se již investice vrátila. Z toho důvodu proto ani na chvíli nelituje, že do progrmau ID@Xbox vstoupil, dává však ostatním návod a malé varování, že nezávislý rozhodně neznamená bez peněz. Alespoň tedy na konzolích...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama