Nový Monkey Island by byl hardcore
Autor prvních dvou dílů série Monkey Island Ron Gilbert sice nepracuje na žádné moderní inkarnaci, ovšem to neznamená, že nemá přesnou představu o tom, jak by měla vypadat. Ve svém aktuálním zamyšlení dává jasně najevo, že nový Monkey Island by měl být hodně náročný a tím pádem i dost retro.
Kdyby Gilbert nový díl skutečně tvořil, netoužil by po nějakých HD efektech a ultra vysokém rozlišení, spíše by se zaměřil na lepší práci s detaily. Dále by hru vystavěl na hardcorové mechanice starých adventur s minimem situací, kdy hra vodí hráče za ručičku. Zároveň by Threepwoodovi dopřál bohatý inventář a nechal by ho utápět v dialogových chytácích a puzzlech.
Při vývoji by Gilbert také rád inovoval skriptovací jazyk SCUMM, který použilo Lucas Arts v některých svých tradičních hrách, především v Maniac Mansion. SCUMM ve své době představoval šikovný kompromis mezi programovacím jazykem a herním enginem, který umožňoval tvořit lokace, předměty i dialogy bez nutnosti zapisování do zdrojového kódu. SCUMM mimo jiné umožňoval i jednodušší portování her na jiné platformy. LucasArts se SCUMMu definitivně vzdalo v roce 1998 při tvorbě hry Grim Fandango, která již byla tvořena plnohodnotným enginem GrimE. I tímto by byl Gilbert vlastně dost retro. Na SCUMMU se mu líbí především rychlost, s jakou mohl své nápady a vtípky zabudovat do herní kostry.
Gilbert by při eventuální tvorbě nového Monkey Islandu nejraději pracoval v úzkém, asi desetičlenném, kruhu vývojářů a chtěl by určitě vyrobit krabicovou hru. Inu, jsou to opravdu smělé představy vzhledem k dnešnímu byznysu. Uplatnil by je například v kampani na Kickstarteru? Nechme se překvapit. Sbírání peněz od fanoušků Gilbert nezavrhuje.