i-digitalni-hry-muze-zakaznik-dal-prodavat
Novinka I digitální hry může zákazník dál prodávat

I digitální hry může zákazník dál prodávat

Ondřej Švára

Ondřej Švára

4. 7. 2012 14:36 2
Reklama

Možná přelomové rozhodnutí učinil evropský soud ve věci druhotného prodeje softwaru. Zákazníci mají podle něj právo bazarově prodávat také digitálně zakoupené zboží. Respektive není rozdíl mezi digitální a krabicovou verzí softwaru. Obojí má zákazník právo prodat někomu dalšímu.

Tato praxe byla dosud technologicky znemožňována samotnými digitálními distributory, kdy zakoupené zboží nebylo možné převést na dalšího majitele. Týká se to i herních obchodů jako je Origin, Battle.net, Impulse či Steam a dalších. Na nich jsou zakoupené hry vždy fixovány na jeden konkrétní účet, ze kterého je deaktivovat a dál prodat nelze.

I digitální hry může zákazník dál prodávat
i Zdroj: Hrej.cz

Podle aktuálního vyjádření Soudního dvora Evropské unie nemůže obchodník ani výrobce softwaru omezovat zákazníka v druhotném prodeji softwaru. Všechny digitální obchody, Steam nevyjímaje, by tedy měly v rámci Evropské unie vašemu přání o přeprodeji vyhovět. Zatím zřejmě přes zákaznickou podporu, v budoucnu snad nějakou standardní utilitou umístěnou ve vašem účtu.

Rozhodnutí evropského soudu je ale zatím jen předběžné. Je především reakcí na spor v Německu, kde tamní firma Used Soft obchodovala s již použitými licencemi na programy od firmy Oracle, a ta se bránila vlastními licenčními ustanoveními, ve kterých se zakazuje druhotný prodej. Až pokud dá tamní soud UsedSoftu za pravdu, vytvoří se precedens pro ostatní.

Zákaz second-handovému byznysu je v podstatě běžnou součástí licenčních ujednání počítačového softwaru, her nevyjímaje. Zákazník musí s tímto ustanovením povinně souhlasit před každou instalací. Digitální distribuce byla spíše jen prostředek, jak zákaz účiněji prosazovat. Second-hand s krabicovými hrami totiž efektivně potírat nešlo, avšak v internetovém prostředí  se na veškeré zboží dává licenční zámek mnohem snadněji.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama