Joseph Olin: "Herní recenzenti jsou líní jak veš!"

31. červenec 2008 11:21 / Jaromír Möwald / Novinky / Diskuze (40)

Prezident Academy of Interactive Arts & Sciences (AIAS) se pořádně opřel do herních novinářů. Prohlásil, že jsou "líní jak veš", když recenzují hry. Joseph Olin je bývalý marketingový vedoucíl firmy Eidos a nelíbí se mu, když recenzenti netráví nad hrou tolik času, kolik by si zasloužila. Rovněž poznamenal, že je spousta herních kritiků, ale velmi málo kritických analýz. "Myslím si, že recenzenti jsou prostě líní. Ne sice všichni, ale když se podíváte na nějakou recenzi, tak tam najdete 'Tahle hra není tak dobrá, protože když ji srovnáme s touhle hrou, tak ta byla skvělá, takže tahle není.' Koho to zajímá? Jak můžete recenzovat hru jako je třeba Grand Theft Auto IV, které dohrajete za nějakých 40 hodin a přitom jste u ní strávili sotva dvě, tři hodinky? Je to to samé, jako když recenzujete film a přitom byste se koukli jen na úvodní titulky. Nemyslím si, že je to fér." Olin má dostatečné zkušenosti herním byznysem. Než v roce 2004 nastoupil do AIAS, pracoval v Eidosu na sérii Tomb Raider jako prezident marketingu. Co říkáte na jeho názor vy?

Zdroj: games industry

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20811023
gygant napsal 31. 7. 2008 v 16.24

lenochu

Nahlásit nevhodný obsah

10165541
Overwatch napsal 31. 7. 2008 v 16.22

Pokud si to dobře pamatuju, tak u toho zaklínače to bude spíš jen takový "technologický update" - nové skiny, dabing apod. Žádné zásadní vylepšení pro samotnou hratelnost či příběh (pokud teda vím, nechytat za slovo). Ale máš pravdu, i u single player her se to často mění. Ale sp hry jsou mnohem vychytanější už v době vydání, než MMO...

U MMOčka se prostě v určité fázi beta testování řekne že "už dost", jde se s kůží na trh. A najednou je z toho full verze. Přitom je to prakticky ještě třeba půl roku, někdy klidně i rok beta...

Editováno: 31. 07. 2008 v 16.23

Nahlásit nevhodný obsah

10165541
Overwatch napsal 31. 7. 2008 v 16.19

Já právě MetaCritic používám k tomu, abych si našel na danou hru spoustu recenzí a ty si pak přečtu :). Samozřejmě jen na hru, která mě opravdu zajímá.

Nahlásit nevhodný obsah

20786891
Luke napsal 31. 7. 2008 v 15.27

Ale simvas, kdo by dneska cetl recenze, kdyz mame MetaCritics a GameRankings ;)

Nahlásit nevhodný obsah

20811036
Robotron napsal 31. 7. 2008 v 15.00

A to nemusime chodit ani daleko k MMO. Casto se i single hry lisi z mesice na mesic, z tydne na tyden, diky patchum. Napr. nyni, kdyz vyjde patchem prepracovana verze Zaklinace - napise nekdo recenzi znovu? (byl by to dobry napad) - a to je jeste ten dobry priklad, protoze uz v zakladu ta hra dostavala pozitivni hodnoceni. Ale jsou hry, ktere v recenzich v prvni verzi schytaji spatne body za bugy a za mesic je situace uplne jina.

Tady ale samozrejme nechci obvinovat recenzenty, to je problem zase systemu a vyvojaru samotnych. I kdyz druhe recenze (par tydnu, ci mesicu po-T) by byla hezka vec,... I kdyz si zase dovedu predstavit, ze by vydavatel nechtel davat na takove druhe a treti recenze penize, nebo aspon castky, jako na skutecne recenze.

Editováno: 31. 07. 2008 v 15.08

Nahlásit nevhodný obsah

10165541
Overwatch napsal 31. 7. 2008 v 14.55

Ještě markantnější je ta "lenost" recenzentů u MMO her. Když vyjde taková hra, tak je to většinou pořád ještě beta verze a recenze jsou vlastně jen "dojmy z bety". Ideální recenze na MMO hru by měla být trojitá - první recenze hned na počátku spuštění (aneb dojmy z bety), druhá recenze po půl roce (aneb skutečná recenze) a třetí recenze třeba po roce, roce a půl (pokud by to mělo ještě cenu samozřejmě - a to by byla uležená recenze s odstupem a čistou hlavou). Hra se tak při jejím spuštění nemusí recenzentovi subjektivně líbit a napaří jí horší známku, za půl roku lepší známku a za rok bude natolik vybroušená, že si zaslouží třebas klidně osmičku. Jenže tohle schéma jsem snad ještě nikde neviděl. Občas se někdo MMO hrám věnuje trochu víc, ale ne takhle.

Nahlásit nevhodný obsah

9962016
Janchor napsal 31. 7. 2008 v 14.44

(k tomu dole)

Dobre receno. Ale pak se do veci vlozi fakt, ze hra chce narozdil od filmu podstatne vic casu a ten cas nikdo adekvatne nezaplati (byt jde o normalni praci a malokdy skutecnou zabavu). Tedy jak jsi sam psal, problem v nastaveni systemu. Coz je drahy pan Olin liny videt.. ale ono mu stejne slo o cislicka, jak trefil hrebik na hlavicku Sleepless.

Nahlásit nevhodný obsah

20811036
Robotron napsal 31. 7. 2008 v 14.44

Nejde o to, kdo mi co veri nebo neveri. Pokud by si nekdo delal na zaklade zde podanych informaci nejakou vlastni predstavu, tak ja jsem uvedl svuj pohled, zkusenosti a duvody, ktere me k takovym nazorum vedou. Ty jsi, krome bezduvodneho shozeni toho, co jsem napsal, neuvedl vubec nic.

Nahlásit nevhodný obsah

8267133
Jaxx napsal 31. 7. 2008 v 14.39

pohybujes se s tema tvejma predstavama nekde uplne mimo realitu, dobra polovina z toho, co jsi napsal vychazi pouze z tvych domnenek a je chybna a gyganti by ti nemeli verit ani dobry den :)

Editováno: 31. 07. 2008 v 14.40

Nahlásit nevhodný obsah

7739207
spoock napsal 31. 7. 2008 v 14.27

to co ten pán povídá není pravdou, sice je pravda že existuje trend "první recenze", který může vést k těmto závěrům, nicméně je to jako když se na celou PC komunitu všichni vývojaři koukají zkrz prsty a nadávaj, že jsou to všichni piráti :P - prostě se to hází do jednoho pytle

osobně se mi líbí, když třeba jeden web recenzuje hru půběžně jako na games.tiscali.cz jako u GTAIV např., prostě tématický týden s vybraným titulem, který si to zaslouží atd.

Nahlásit nevhodný obsah

20811036
Robotron napsal 31. 7. 2008 v 14.25

Transformes bych nemusel dokoukat, abych pochopil, o co jde. I kdyz jsem ten film nevidel. Kdyby se mi treba nelibil, klidne bych v pulce z kina odesel a pak kamaradum vypravel, ze to bylo hrozny, a ze se nemusim divat na celej film, abych vedel, jaka to byla v celku kravina. Tady bych hodnotil v ramci te vasi subjektivity. Pokud bych ale na film koukal za ucelem napsani recenze, vydrzel bych se divat, at bych si pri sledovani myslel cokoli. Pri sepsani recenze bych pak hledal sam v sobe duvody a opodstatneni proc se mi film nelibil a jestli jsou ty duvody relevantni pro vyjadreni nazoru ctenari tak, aby si on sam mohl odvodit svuj vlastni nazor, jestli by se mu film libil, ci nelibil.

Rekl bych ze prvni ryze subjektivni pristup je neprofesionalni, ten druhy profesionalnejsi.

Editováno: 31. 07. 2008 v 14.35

Nahlásit nevhodný obsah

20809822
Kekukaba napsal 31. 7. 2008 v 14.24

Něco na tom bude, sice nejsem redaktor, ale zase si myslím, že je nemožný aby u každé hry strávil recenzant třeba 30 hodin ...

Nahlásit nevhodný obsah

20811036
Robotron napsal 31. 7. 2008 v 14.10

Ano, recenzovat jednodussi a kratsi hry je pro recenzenty vyhodnejsi. Rekl bych, ze rvacka o velke tituly je proste dana tim, ze recenzenti jsou hraci jako vsichni ostatni a chteji proste hrat to nej, co muzou ukoristit :)

Dodatek, myslis na stranky jako mnozstvi textu? Cim vice stranek, tim vice penez? Tak to v zadnem pripade. Delka recenzi je relativni vzhledem ke kvalite podanych informaci. Spise je preferovan kratsi primy text, nez dlouhe obkecavani toho, co lze vyjadrit v jedne vete.

Editováno: 31. 07. 2008 v 14.16

Nahlásit nevhodný obsah

9962016
Janchor napsal 31. 7. 2008 v 14.08

Budu se opakovat, ale znovu nabizim primer s mydlem, o kterem lze objektivne rict ze ma takovou a makovou barvu a muzu se s nim namydlit. Ale jestli mi (a jak) voni, to uz je jina, zcela subjektivni vec.

Takhle muzu o hre objektivne kvaknout, ze je RTS a ma rozliseni X na Y, ale jestli je hratelna? Zajimava? Chytra? Vsechno subjektivni dojmy.

a jeste ad Robotron:
"mnohem vice se hry zacinaji podobat spise tem filmum a tedy i zazitkum z nej. A u toho je vylozene potreba hry dohravat."

Musel bys dokoukat Transformers, abys pochopil, o co jde? Nerikam, ze ma recenzent v pulce odejit ze salu, ale spektakl strizenej na miru urcity cilovce ho nema cim prekvapit. A 9 z 10 her je presne na tyhle urovni zanrovyho prumeru (lip ci hur produkcne zvladnutyho), vys nedosahujou. Tu desatou pak recenzent samozrejme dohraje - jen trouba odlozi treba Mass Effect v pulce hrani a jde na trh s nazorem.

Nahlásit nevhodný obsah

20811023
gygant napsal 31. 7. 2008 v 14.05

Hm, vždy jsem si myslel, že rvačka o velké tituly je způsobena mimo jiné i vyšší odměnou (dobře si zahrát a ještě dostat dobře zaplaceno).

Tak teď nevím, možná že recenzovat odpadní hry taky není špatné, dohraný je to snad rychle, recenze bývají kratší, recenzent může házet vtípky a kydat hnůj, asi se to dobře píše, odpovědnost asi přeci jen menší, a odměna taky dobrá, do toho bych klidně šel.

Nebo je odměna alespoň vztažená na stránky?

Editováno: 31. 07. 2008 v 14.06

Nahlásit nevhodný obsah

12902541
-Rob- napsal 31. 7. 2008 v 14.02

Ale tak ja s nim docela souhlasim. Taky se mi nelibi ten trend, ze herni weby musi napsat super-mega-exkluzivni recenzi nejlip jeste nez hra vyjde a kdyz ji napisou treba az o tejden dyl, tak jsou to strasny luzri. Tohle podle me ani nejsou recenze, jako spis prvotni dojmy. Na to aby se dala hra, hudba, film, knizka apod. trochu objektivne zhodnotit je potreba trochu casovyho odstupu. Hodne casto zjistuju, ze nejaka hra me prvnich par dnu bavi strasne moc, ale za tejden uz ji nemuzu ani videt, a hra, ktera se mi treba zezacatku nelibi vubec, me postupem casu vtahuje cim dal vic a vic. Jenze to uz se z zadny tyhle exkluzivni recenze clovek asi nedozvi. Chapu, ze kazdej je na hru po vydani natesenej a chce si o ni precist co nejdriv, tak tomu tyhle recenze prijdou vhod, ale podle me by nebylo na skodu po case i sepsat nejakou recenzi, ktera hru hodnoti po dohrani v klidu a trochu s odstupem..

Editováno: 31. 07. 2008 v 14.08

Nahlásit nevhodný obsah

20811036
Robotron napsal 31. 7. 2008 v 13.46

Pri odmenach za recenze nehraje roli jestli je hra mala nebo velka, jestli je to budget, nebo AAA titul, to vsechno se odehrava ve stejnych relacich, maximalne +- par korun, jestlize se sefredaktorovi zda recenze dobra, ci odflaknuta. Aspon tedy brano ze zkusenosti externisty.

Editováno: 31. 07. 2008 v 13.47

Nahlásit nevhodný obsah

20811023
gygant napsal 31. 7. 2008 v 13.45

Příběh se stává stále důležitější složkou her, a role scénáristů a autorů dialogů stále stoupá. Hry se mnohem více podobají filmům (a nezřídka knihám!!), než dříve, a hráčů vyžadujících příběh je stále víc; možná je to proto, že prvotní generace hráčů stále více stárnou :-)

Nahlásit nevhodný obsah

20811023
gygant napsal 31. 7. 2008 v 13.42

Já myslím, že za recenzi malé záležitosti možná nedostane tolik, co za recenzi průlomových her. A z těch vlivů, otázka je, kolik dá médiu či recenzentovi samotný vydavatel/distributor (fuj! - ale třeba i nepřímo, že jo...).

Nahlásit nevhodný obsah

20811036
Robotron napsal 31. 7. 2008 v 13.40

Neni pravda, takovych her je stale vice, a mnohem vice se hry zacinaji podobat spise tem filmum a tedy i zazitkum z nej. A u toho je vylozene potreba hry dohravat. A do budoucna to bude stale zretelnejsi.

Nahlásit nevhodný obsah