steam-vznikl-nahodou-valve-o-games-for-windows
Novinka Steam vznikl náhodou, Valve o Games for Windows

Steam vznikl náhodou, Valve o Games for Windows

sleepless.

sleepless.

13. 3. 2007 11:00 6
Reklama

V docela zajímavém rozhovoru na GamesIndustry.biz brání dvojice lidí z Valve (marketingový manažer Doug Lombardi a produktový manažer Eric Johnson) PC platformu vůči konzolím, osvětluje vznik Steamu a k dobru přidáváí svůj názor na současnou Games for Windows aktivitu Microsoftu.

Nejdříve tedy k Steamu, což je ukázkový příklad fungující digitální distribuce, která se však nijak netluče s tradičním prodejem her v krabicové podobě. Důkazem je dle Johnsona fakt, že po každém Free Weekendu, který Valve pořádá (jde o nahodilé akce, během nichž si může každý uživatel ze Steamu zadarmo stáhnout a celý víkend hrát jednu specifickou hru) stoupnou prodeje hry, které se daný Free Weekend týká. Zajímavé však je, že 60 procent těchto prodejů připadá na tradiční krabicové verze her. Zájemci si tedy hru vyzkouší v rámci Free Weekendu na Steamu a pak si ji jdou koupit do obchodu. To je dle Johnsonna důkaze toho, že se digitální distribuce ala Steam může s tradičním distribučním modelem dobře doplňovat.

Nic z toho bychom však nerozebírali, kdyby spol. Valve zůstala u původního plánu, který počítal s tím, že bude Steam jenom platforma určená k automatické distribuci updatů a patchů pro její hry. Jak upřesňuje Doug Lombardi, tak navíc lidé z Valve nechtěli Steam vytvářet sami. Všude kam však zašli (Yahoo, Amazon, Cisco), je však odmítli s tím, že možná někdy v budoucnu by do toho šli. Jenže ve Valve nechtěli čekat na budoucnost. Chtěli mít svůj autoupdate systém hned, tak si jej museli vyvinout sami.

Velmi zajímavě pojal Lombardi i otázku zaměřenou na proklamovanou smrt PC, jako herní platformy na úkor konzolí. Lombardi to celé vidí trošku jinak. Podle něj jen prý neexistuje nikdo, kdo by za PC platformu loboval stejně, jako to za své konzolové platformy dělají společnosti Microsoft, Sony a Nintendo. Právě ty, respektive jejich PR oddělení prý do světa neustále vysílají vzkazy o tom, že je hraní na PC minulostí, což částečně podporují prodejní čísla. Vyplývá z nich, že se prodeje PC her stále propadají. Rozhodně to však neznamená, že by mělo být hraní na PC v úpadku. Stačí se prý podívat na to, jak dobře si vede World of Warcraft, nebo řada nezávislých společnost včele s PopCap Games. Prostě chybí někdo, kdo by dokázal úspěchy PC platformy prezentovat stejně, jako to dokáží zástupci platforem konzolových.

Tím někým se podle Lombardiho možná nestane ani společnost Microsoft se svojí iniciativou Games for Windows, ačkoli se o to na oko snaží. Lombardimu se však zdá, že všechen ten humbuk okolo Games for Windows a propagace PC, jako regulérní herní platformy, je ze strany Microsoftu jen marketingová aktivita, jejímž skutečným cílem je podpora prodejů nového OS Windows Vista. Zdali to MS myslí s podporou PC platformy, tedy co se her týče, vážně, to se ukáže až v následujících dvou letech. Teprve se uvidí, bude-li MS i za dva roky utrácet takové peníze na prosazování Games for Windows kiosků v obchodech, nebo propagaci PC, jako regulérní herní platformy. Pokud tomu tak bude, tak to pro PC, jako herní platformu, může znamenat obrat k lepšímu o 180 stupňů. Pokud se však ukáže, že je aktivita Microsoftu skutečně motivována jenom podporou prodejů OS Vista, tak to hraní na PC uškodí. Jediný, kdo z toho bude těžit, bude společnost Microsoft. Navíc jenom krátkodobě.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama