the-elder-scrolls-iv-oblivion-vytre-ocekavane-rpg-opravdu-vsem-zrak
Novinka The Elder Scrolls IV: Oblivion - vytře očekávané RPG opravdu všem zrak?

The Elder Scrolls IV: Oblivion - vytře očekávané RPG opravdu všem zrak?

sleepless.

sleepless.

19. 5. 2005 16:48
Reklama

Když se objevily první informace a obrázky o novém dílu ságy Elder Scrolls s podtitulem Oblivion, hráči nevěřili vlastním očím. Jaké jsou ale dojmy po prezentaci na výstavě E3, srovnání s neméně ambiciózním Gothic 3 a konzolovými hity?Bethesda rozhodně nepatří k těm, kteří by vydávali pokračování jako na běžícím páse. S každým dílem Elder Scrolls přišla výrazná změna: vše začala v roce 1993 Arena, o tři roky později ji následoval Daggerfall, v roce 2002 Morrowind a letos by měl přijít další vrchol. Autoři na prvním místě zdůrazňují zbrusu nový engine, který byl vyvíjen už dopředu s ohledem na výkonnou konzoli Xbox 360 a PC budoucnosti. To konkrétně znamená pokročilá práce se světlem a stínováním, či různými speciálními efekty pro maximálně realistické prostředí. A grafika na doposud zveřejněných screenshotech skutečně vypadá impresivně. Prezentaci na výstavě autoři začali pro RPG stylově: v temné kobce, kde ostatně začíná i celá hra. Hlavní postava je zpočátku bezejmenným vězněm zamčeným v útrobách pevnosti hlavního města království Tamriel. A přestože vězeňská cela není zrovna místo, kde by bylo lze očekávat vizuální orgie, i tady neopomněli zahraniční novináři pořádně vynést grafiku do nebes. Obdivování chrastících řetězů a dalších aktivních objektů netrvalo dlouho. Do žaláře dorazil král Uriel Septim spolu se svými dvěma nejvěrnějšími strážemi. Na útěku tajnou chodbou musí panovník projít právě celou hráčovy postavy - a podle toho, jak se v této obtížné situaci zachová, určí se povolání a přesvědčení hrdiny. Možností je přece mnoho: zavolat stráž - pomoci k útěku, skrýt se, utéci... Jak se ovšem později ukáže, král smrti stejně neujde. Právě z jeho zavraždění totiž vyplývá chaos a bezvládí, okolo nějž se točí děj Oblivion. Pouze nalezení jediného přeživšího syna, který by se pevně chopil moci a uvedl království do normálu, může zabránit jeho zkáze. Vývojáři z Bethesdy pochopitelně předvedli svou chloubu: lesní lokace. Bethesda se chlubí tím, že tvorbu porostu ve všech úrovních lesa konzultovala s obdorníky a žádné dva stromy ve hře nejsou stejné. V lese se po přepadení loupeživým rytířem dočkalo publikum i ukázky bojů - nový systém je vcelku akční, krátké stisknutí klávesy ovládá rychlý útok, delší podržení znamená tvrdší rozmach za cenu rychlosti, časem by boje měla ozvláštnit magie a samozřejmě též komba v závislosti na levelu postavy. Kobkoidní prostředí, které v ukázce následovalo, znamenalo nejen setkání s nepřáteli, ale také opatrnost - na každém kroku může číhat důmyslná past. Právě zde byla demonstrována propracovaná fyzika, kdy prakticky každý objekt ve hře je aktivní a reaguje v závislosti na svých vlastnostech a pozici. Města ve hře se nesou v typické fantasy tradici - připomínají raný evropský středověk, s kamennými budovami, blátivými ulicemi a spoustou zajímavých postav v krčmách, ale i volně v ulicích. K řadě questů bude potřeba dospět delší cestou - od zajímavé informace někde v zapadlém koutku města, která se zapíše jako téma pro rozhovor, přes důležitou NPC, která na jejím základě teprve zadá příslušný úkol. Autoři si ohledně postav slibují hodně od své Radiant AI, systému, který zajišťuje všem lidem běžný denní program - spánek, práce, hospoda, jiná zábava, jídlo, pití... Samozřejmě čistě AI nezastane všechno a klíčové sekvence pro významné příběhové questy budou skriptované. Oblivion se podobá MMORPG v rozsahu světa, či simulaci pravidelného střídání dne a noci, naštěstí v něm nebudou hráči muset absolvovat příliš dlouhé přesuny: autoři nabídnou hned několik způsobů přepravy mezi městy. Samozřejmě, že do divočiny žádná drožka ale nejede... Závěrem by se slušelo zhodnotit, zda byla E3 prezentace Oblivion dostatečně přesvědčivá. Jestli si mají jít Piranha Bytes se třetím Gothicem rovnou hodit mašli a jak se hra popasuje audiovizuálně s konkurencí na PS3 a Xbox 360. Prakticky to ale nelze: i přes neustále rostoucí konkurenci pocit, že se chystá něco velkého, zůstal zachován. Titul nejnetrpělivěji očekávaného RPG si Oblivion udržel s přehledem.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama