Zlomí cenovka Oculus Rift zařízení vaz?
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Zlomí cenovka Oculus Rift zařízení vaz?

Zlomí cenovka Oculus Rift zařízení vaz?

Redakce Hrej.cz

Redakce Hrej.cz

8. 1. 2016 10:00 28
Reklama

Téměř čtyři roky po spuštění Kickstarterové kampaně, která slibovala příchod nové éry, se pionýr moderního VR chystá přijít na trh ve finální podobě. Oznámení vysoké ceny za helmu, která otevírá okno do vrituální reality, překvapilo nejednoho hráče. Opravdu jsme to ale nemohli čekat? A není nastavená cenovka okamžitým vítězstvím pro konkurenci? Přečtěte si, jak na událost týdne nahlíží David a Zdeněk.

DAVID PLECHÁČEK: TOHLE VR NENÍ PRO VŠECHNY

VR zatím počítačovému a konzolovému trhu nevládne - na to je pořád ještě brzy. Přesto stačil jediný večer a jediné oznámení, a v herní branži a v internetových diskuzích není silnějšího tématu, než vysoká cena zařízení od společnosti Oculus. Palmer Luckey ve středu spustil předprodej svého zařízení a odstartoval tím lavinu, kterou bude kdokoliv jen těžko krotit. Cena 19 tisíc (bez dopravy a především bez daně) stanovená pro evropský trh překvapila nejednoho fanouška.

HEZKY POPOŘÁDKU

Všechno to začalo nevinně. V roce 2012 tehdy dvacetiletý vizionář (pro někoho utopista, šílenec nebo naivní kluk) Palmer Luckey odstartoval crowdfundingovou kampaň na Kickstarteru, jejímž cílem bylo vybrat dva a půl milionu dolarů na vývoj zařízení, které by mělo zprostředkovávat virtuální realitu. Zařízení za pouhý den vybralo třikrát více peněz, než bylo požadováno, čímž v podstatě odstartovalo éru VR. My už nyní víme, že Oculus Rift nebude jediným VR zařízením. O své místo na trhu bude muset bojovat hlavně s HTC Vive a PlayStation VR, ale hlavně nám to mělo říct mnohem důležitější věc – virtuální realita bude byznys, ve kterém se bude točit ohromné množství peněz.

V současnosti už existují různé přilby, které samy o sobě VR nezprostředkovávají, ale tento efekt vytvoří až jiné zařízení.

A opravdu. Kromě dalších a dalších zařízení jsme mohli začít pozorovat, jak se trh s VR diverzifikoval. Najednou nešlo jen o jedno zařízení vyvíjené různými společnostmi, ale začaly se objevovat zvěsti o virtuální realitě, která bude těžit ze stále výkonnějších mobilních zařízení a která bude podstatně levnější. V současnosti už existují různé přilby, které samy o sobě VR nezprostředkovávají, ale tento efekt vytvoří až jiné zařízení, přesněji mobilní telefon. Díky tomu mohou tyto přilby efektivně bojovat s konkurencí, neboť jejich cena může být o několik řádů nižší. Není náhodou, že různé analytické společnosti odhadují, že nejvíce prodaných zařízení pro VR si připíše společnost Google se svými kartónovými brýlemi Google Cardboard.

OPRAVDU SE CENA NEDALA ODHADOVAT?

Nicméně se do popředí zájmu dostaly již zmíněné HTC Vive, PlayStation VR a Oculus Rift. O cenové politice všichni velcí hráči na trhu mlžili, dokud hradbu mlčení neprolomili lidé z Oculusu. Koncem května loňského roku se v rámci Code Conference rozhovořil Brendan Iribe o tom, kolik budou muset hráči investovat do VR zařízení a do patřičně výkonného počítače. Celková částka za VR headset a za PC (grafická karta NVIDIA GTX 970 nebo AMD 290, 8 GB RAM, procesor Intel i5-4590) měla činit 40 tisíc korun, což měla být první nápověda týkající se koncové ceny zařízení.

Zlomí cenovka Oculus Rift zařízení vaz?
i Zdroj: Hrej.cz

Indicie to ale rozhodně nebyla poslední. Koncem loňského roku se Palmer Luckey rozhovořil o tom, že VR rozhodně nebude levná záležitost, a ačkoliv by ho všichni jistě chtěli, rozhodně si ho nebude moci každý dovolit. Co víc bychom vlastně chtěli slyšet? Bylo jen otázkou času, než se samotnou cenu dozvíme, v každém případě jsme mohli vcelku pohodlně odhadovat, že se nebude jednat o zařízení pro každého a cena tak bude vysoká. Na tomto poli bude mít podle analytické společnosti IHS Technology výhodu PlayStation VR, které má být o poznání levnější – přesto zástupci Sony už s předstihem upozorňují, že i tak můžeme čekat cenovku někde na úrovni nové konzole, tedy přibližně 10 až 12 tisíc korun.

MÁME TO, CO SLIBOVALI

Suma sumárum, 15 tisíc korun – cena stanovená pro americký trh – odpovídá tomu, co jsme mohli odtušit už z dřívějších prohlášení. Ano, VR je drahé zařízení, ano, není to něco, co si bude moct průměrný Čech jen tak z rozmaru dovolit. Na druhou stranu, pravda je taková, že to ani nikdy nikdo nikde netvrdil.

Na co jediné můžeme oprávněně spílat, je hrozivě špatný přepočet pro evropský trh. Rozdíl o celé 4 tisíce korun je opravdu něco, co je sotva ospravedlnitelné. Ale co naplat. O tom, že společnosti mají pro různé trhy různé cenové politiky, pravděpodobně všichni víme, bojovat proti tomu ale asi nijak nelze. Doufejme, že alespoň v tomto ohledu si HTC Vive a PlayStation VR povedou lépe.

ZDENĚK PRINC: OCULUS JE VÍTĚZSTVÍM PRO SONY

Technologie VR je pro mě v tuto chvíli na stejné úrovni jako 3D televize. Nebojím se mluvit o tom, že mě zatím žádné z vyzkoušených zařízení nepřesvědčilo k tomu, abych po něm doopravdy zatoužil a v následujících letech budu pravděpodobně jen přihlížet a nechávat se přesvědčovat. Jedno ale vím jistě - Oculus Rift mít doma nebudu.

Nutnost disponovat nadprůměrně výkonným počítačem je podle statistik a průzkumů stále ten největší kámen úrazu.

Když se spolu s předobjednávkami zveřejnila cena, horlivě skloňovaných 600 dolarů a v Evropě rovných 700 eur, protočil jsem panenky a kroutil hlavou. Ne, že by mnozí z nás nemohli jít a teď hned si Oculus koupit i za tak vysokou cenu - v době, kdy jsou lidé ochotní dávat přes 20 tisíc korun za nový telefon, 40 za novou televizi a podobnou částku za herní počítač, je všechno možné, ale Oculus Rift není ani jedno z těchto zařízení. A navíc jej nevnímám ani jako standardní herní periferii. V tom je pak dle mého názoru největší háček a jen málo argumentů k tomu, aby i pochybující hráči řekli - dobrá, tohle teď zahýbe herním světem, musím to mít taky.

NEZAHÝBE!

Jsem možná skeptik, ale vy všichni, kdo doma máte Kinect, odpovězte si, na co jej používáte? Tyhle situace se v historii už několikrát opakovaly a i přes to, že se za první várkou Oculus Rift jen zaprášilo, nejsem přesvědčen, že majitelé pochází výhradně z řad hráčů. A pak je tu samozřejmě nutnost disponovat nadprůměrně výkonným počítačem, což je podle statistik a průzkumů stále ten největší kámen úrazu. Můžete si hlavu ukroutit, ale většina hráčů na PC má problém spustit nejnovější hry v maximálním grafickém nastavení, natož aby živila výkon tak hladového zařízení, jakým je právě Oculus Rift.

Zlomí cenovka Oculus Rift zařízení vaz?
i Zdroj: Hrej.cz

Pokud bych tedy měl, coby hráč, vsadit na konkrétního koně, šel bych do sázkovky s tipem PlayStation VR. Sony dělá do her už přes 20 let, předchozí prohlášení, že jejich zařízení bude stát jako nová konzole, zní v kontrastu s cenou Oculus Rift jako rajská hudba a základna majitelů PlayStation 4 čítá přes 30 milionů hráčů. Hráčů, rozumíte? Nikdo si nekoupí konzoli k tomu, aby na ni rozjížděl Linux. V tomhle ohledu je i důležité, že Sony zná velmi přesně svoji cílovku a možnost reagovat na zveřejněnou cenu konkurenčního zařízení je (haha) k nezaplacení.

Snad tedy lidé kolem Palmera Luckeyho vědí, co dělají a nedotlačili se sami násilím k tomu, že budou jen tím pomyslným bagrem, který odklízí nepořádek z nově budované cesty a pak bude tiše rezavět v příkopě, až po krásné nové silnici budou jezdit ostatní. Prohlášení, že první verze Oculus Rift ale ani náhodou nezlevní, nebo rádoby ušlechtilé - nevyděláváme na Rift s touto cenou ani flok - mi ale klidu nepřidává.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama