vyvolavani-mrtvych-predcasne
Článek Vyvolávání mrtvých. Předčasné?

Vyvolávání mrtvých. Předčasné?

Luke

Luke

26. 5. 2008 22:00 83
Reklama

K tématu, zda je hraní na PC díky novým herním konzolím mrtvé, se šťastně vyjadřuje kde kdo a zřejmě by svojí trošku do mlýna přinesla i trafikantka nebo řidič tramvaje. Jedna stana tvrdí, že PC nemá budoucnost, druhá naopak hlásá, že taková prohlášení jsou typická při rozmachu každé konzolové generace a zatímco konzole přicházejí a odcházejí, PC drží status quo. V uplynulých týdnech jsem sbíral prohlášení významných lidí o problému a smysl tohoto komentáře bude více, než kdykoliv jindy, na vás. Jistě bylo více poznámek na nejrůznějších vývojářských blozích a v rozhovorech, ovšem nedají se všechny podchytit a následující vyjádření jsou nikoliv důkazem inteligence muvčích, ale obrázkem vztahu herního průmyslu k PC.

„PC je takové, jaké je - to znamená, že potřebujete kolem šedesáti tisíc na extrémně výkonný systém, aby na něm běžela Euphorie, Digital Molecular Matter a engine hry. Pro lidi s pomalým počítačem je pak herní zážitek sesekaný, musí stáhnout nastavení grafiky a hra pak pro ně není tou samou hrou. (...) Nakonec by taková hra byla jen pro úzký segment hráčů,“ řekl producent Cameron Suey o Force Unleashed na PC. „Neopouštíme PC trh. Jen jsme se podívali na počet konzolí na trhu a každá konzole má stejnou výpočetní kapacitu, takže dává smysl, že vyvíjíme tuto hru jen pro konzole.“ Zajímavý názor, který rozhodně nezdůvodňuje, proč hra vychází na PSP, PS2 a Nintendo DS. Suey produkuje verze pro PS3 a Xbox360, není tedy ideálním člověkem, který by se k problematice PC měl vyjadřovat (jak je poznat i z hodnocení ceny výkonného PC!). Z jeho neobratné argumentace je poznat, jaký je komerční zájem velkých firem (také například Crytek): vytvářet hry pro trh se zmapovanými uživateli, stabilním hardwarem a menším pirátským faktorem. V důsledku se můžeme připravit i na to, že Indiana Jones vyjde exkluzivně pouze na konzole, a že začneme zažívat výraznější přesun PC hráčů na PS3 a Xbox 360.

Scénárista Fallout 3, Emil Pagliarulo, nad PC hůl neláme a snaží se najít cestičku skrz regionální rozdílnost. „Na PC je hodně inovace. Objevuje se řada vývojářů z východní Evropy, kteří vytvářejí parádní hry. Podívejte se na Stalker nebo Zaklínače. Ty hry mají řadu originálních prvků. Rád bych, aby dostaly více prostoru. Myslím, že PC hráči tedy migrují na konzole v USA, ale to není pravidlo pro jiné země.“ Trefná poznámka. (Nejen) východní Evropa rozhodně nebude komerčním spasitelem platformy, ale stále vznikají tituly, kvůli kterým stojí za to neházet PC do kontejneru. Souhlasí s tím i mluvčí Games For Windows, Kevin Unangst: „PC bude vždy základem všech inovací, které se týkají hratelnosti, nových typů her, byznys a distribučních modelů. Je to základní platforma pro internet, pohání akceleraci grafických procesorů a osobně nemám žádný důvod se domnívat, že se PC nějak změní. Jde o hlavní platformu a pevně věřím, že to tak i zůstane.“ K tomu se přidává i Doug Lombardi z Valve, firmy, která má do diskuse co kecat. „Neustále probíhají zlepšení hardwaru a platforma dospívá rychleji, než konzole,“ říká Lombardi a naráží nejen na hardwarovou evoluci, ale i na obsahovou. „Měli bychom spíše zpochybňovat úspěch konzolí do budoucnosti, jestli budou pokračovat v politice drahých nákupů dalších zařízení a her po koupi samotné konzole.“ Servítky si nebere ani ředitel WildTangent, Alex John, který přímo prohlásil konzolové hraní za mrtvé a PC za budoucnost online a casual hraní a hraní obecně. No, řekněme, že ani největší PCfilové mezi námi by neplácli takovou blbost.

Electronic Arts ústy Johna Riccitiella prohlásila, že nebýt astronomických prodejů The Sims a World of Warcraft, byl by celý PC sektor v kopru. Na druhou stranu Riccitiello věří mikrotransakcím a uznává, že PC vydělává čím dál tím víc. A právě Electronic Arts společně s Valve a dalšími velkými firmami, které stojí o dominanci na PC trhu, jsou možnými spasiteli hráčů, kteří jsou znechucení z nedostatku exkluzivních nebo alespoň „velkých“ titulů. Vezměte si Spore, Dead Space nebo Mirror's Edge a konverzi Mass Effect nebo Burnout Paradise. Podobnou pozici jako Riccitiello drží Ray Muzyka z Bioware, pro kterého je úspěch hry na PC indikací extrémně kvalitní hry – hráči na PC jsou podle něj totiž náročnější a kritičtější.

Herní průmysl tedy od PC neutíká a těch několik neopatrných vyjádření se nedá brát jako důkaz opaku. Velké firmy jsou zajedno v tom, že na platformě je dostatek možností k realizaci vlastních her, ale také nových způsobů distribuce nebo platby, o olbřímím casual sektoru, který je na PC závislý, nemluvě.

Malý bonus na závěr. Zeptali jsme se několika lidí z českého herního prostředí, zda si myslí, že je hraní na PC mrtvé:

„Vzhledem k tomu, ze špičková konzole stojí už méně, než špičková grafická karta a zvládne takřka to samé, tak situace pro PC úplně optimální jistě není. Nemyslím si ale, že kvůli tomu skončí. Už jsem tuhle obavu zažil několikrát a pořád tu je. Nicméně mi nepřijde moc důležité, na jaké platformě hraji, ale co hraji, takže to moc neřeším.“
-Dan Vávra (Mafie)

„PC hry mrtvé nejsou, jen musí projít určitou evolucí, hlavně co se týče distribuce. Budoucnost je v systémech typu Steam, kde si ke hře koupíte i hromadu služeb a podpory. Všechny tři hlavní konzole už něco takového mají a PC je bude následovat. Hezky z pohodlí domova si koupíte hru a k tomu budete postupně dostávat všemožná vylepšení, podporu, akce...Už se to pomalu rozjíždí. PC hry ještě neřekly poslední slovo.“
-Nikola Matoušková (www.tlamiczka.com)

„PC hraní samozřejmě mrtvé není a troufám si tvrdit, že nikdy ani mrtvé nebude. Pravděpodobně se změní struktura vydávaných her, ale narozdíl od mnohých si nemyslím, že tato změna musí nutně směřovat jen ke casual hraní. To bude samozřejmě důležité, ale řekl bych, že stejně tak bude přibývat hardcore multiplayerových a online her šířených pomocí digitální distribuce. Fanoušci onlinovek, závodních simulátorů a strategií mohou být podle mě optimističtí.“
-Martin Bach (šéfredaktor časopisu Level)

„Ano, protože mělo nechráněný pohlavní styk s leproidní aidsáckou prostitutkou... a to ani nemluvíme o těch drogách, co do sebe po dobu své existence nacpalo. Proto si pamatujte, že drogy jsou špatné. A lepra je dobrá, ale jen s květákem.“
-Jiří Pavlovský (publicista)

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama