Víkend namodro #9
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Víkend namodro #9

Víkend namodro #9

Jan Modrák

Jan Modrák

17. 10. 2020 07:00
Reklama

Jaký je ideální čas na oznámení hry a jejího data vydání? Jak dlouho dopředu to chceme vědět? Pamatuju si staré časy, kdy se používalo heslo „When it's done". Až to bude, tak to bude. Jenže dnes musí vydavatel pečlivě plánovat nákladnou propagační kampaň, výrobu a distribuci do obchodů. Nemluvě o strategických věcech jako je pomyslný vzkaz akcionářům, vlastně i hráčům. Co si třeba myslet o oznámení příštího God of War? Kdosi to někde komentoval bonmotem: „To je jako oznámit, že příští týden bude pondělí.“ Pravda, ale stejně jsme měli radost, ne?

Je to o to složitější, když u her často do poslední chvíle nevíte, kdy bude opravdu hotovo. Stranou teď dám Star Citizen, kde zřejmě realitu neznají ani sami vývojáři a nikdo se oznamováním data vydání netrápí. Jinde ho naopak zveřejní a dostanou sami sebe pod šílený tlak, viz pár den starý anonym z CD Projektu. Pod tlakem jistě byli i v Bungie, když tehdejší boss Microsoftu Peter Moore oznámil datum vydání Halo 2 ve formě tetování na paži (dodnes se neví jistě, jestli bylo skutečně pravé, prý ano) – řekl bych, že eventualita opožděného vydání tehdy prostě nepřipadala v úvahu. Hra nakonec vyšla, ale za cenu četných bugů a šíleného crunche vývojářů.

Asi bych se klidně dokázal obejít bez oznámení her déle než rok před vydáním.

Pravidla jsou různá, ale nezdá se, že by v tom vydavatelé měli kdovíjaký řád a spíš to vypadá, že experimentují případ od případu (nejde-li o Call of Duty nebo FIFA, kde je jízdní řád podle všeho jasně daný na věky věků). Matně si vzpomínám, že se Bethesda před pár lety snažila oznamovat hry s půlročním předstihem. Na E3 se řeklo, co koncem roku vyjde, a to se pak také opravdu stalo. Podle mě to fungovalo skvěle a troufám si říct, že je to asi ta nejlepší možná varianta. Načež pak ale stejná Bethesda na E3 2018 oznámila Starfield a The Elder Scrolls VI. Tedy hry, které v nejoptimističtější variantě vyjdou v letech 2022 respektive 2023.

Existují i opačné případy, kdy je hra vydaná současně s oznámením. To je skvělé u menší hry, kde potřebujete využít publicity (třeba dobře sledované tiskové konference) a nahnat lidi do digitálního obchodu okamžitě. Anebo když hodláte vydat něco, o čem dopředu fakt nechcete vyprávět konkurenci (Apex Legends). Tahle forma oznámení mě osobně taky baví, ale nehodí se pro každý projekt. Nemluvě o tom, že tu je dnes dost reálné riziko informačního úniku, kdy se jen málokterý velký projekt podaří skutečně utajit. (Ještě štěstí, že se kromě reálných leaků mluví i o nespočtu fiktivních her rozšířených různými čtveráky – bez toho by to byla dost nuda.)

Upřímnou odpověď ode mě nečekejte, my v herních médiích totiž z hypu tak trochu žijeme. Ale asi bych se klidně dokázal obejít bez oznámení her déle než rok před vydáním. Jestli mě totiž něco fakt nebaví, tak jsou to roky trýznivého čekání, navíc živené neustálou masírkou a záplavou informací. Jak to vidíte vy?

Něco na čtení

Víkend namodro #9
i Zdroj: Hrej.cz

Cloud Gaming in 2020 (Polygon)

Začnu tématem Polygonu o cloudovém hraní, které je souborem více než deseti různých článků. Kromě uživatelských tipů na aktuální služby a jejich srovnání stojí za přečtení článek o historii. Ten se vrací k průkopnickým službám OnLive a Gaikai, které s vizí cloudového hraní přišly už před skoro deseti lety. Leckomu také možná otevře oči článek o dopadech na životní prostředí a za přečtení stojí i pesimistický názor What if cloud gaming doesn’t catch on?

Interview: Jiří Bernášek (Herní Archeolog)

Parádní zpověď českého herního vývojáře, jehož kariéra probíhala na 8bitech zhruba mezi lety 1985 až 1993. Nadšení z toho přímo tryská a je skvělé, jak si Jiří po třech desetiletích pořád všechno pamatuje. Nemusíte ani nutně znát značky jako Atari, Spectrum nebo PMD, abyste ocenili fascinující vhled do dobové vývojářské scény a vůbec do života tehdejšího uživatele počítačů.

A janky ghost game is blowing up on Twitch (Polygon)
Phasmophobia is the best ghost game ever made (PC Gamer)

Pro novinářské veterány je stále těžší udržet si přehled o tom, co frčí mezi mladými hráči (pokud jsem se teď některého z kolegů dotkl, tak se omlouvám, beru to na sebe). Přitom stačí sledovat trendy na Twitchi (to je první krok), případně žebříček na Steamu (to už je obvykle důsledek). Nedávno tu bylo Among Us, teď Phasmophobia. Odkazuju na dva články (plus si ještě dovoluju uvést zdejší Tadeášův text), které o hře referují hodně pozitivně. Další skromný projekt, ze kterého se vyklubal fenomén. Budu zvědavě sledovat, co bude dál – zda to vyšumí, zda vývojář (jde opět o téměř sólový projekt) chytne šanci za pačesy, nebo nastoupí nějaký rychlý plagiátor vy víte odkud.

How 'Hades' Made a Genre Known For Being Impossibly Hard Accessible (Vice)

Supergiant Games bezpochyby patří mezi nejnadanější herní studia, před Hades udělali Bastion, Transistor a Pyre. Tohle je příběh vzniku Hades s výbornými vyjádřeními jejich kreativního ředitele Grega Kasavina.

The making of Rocket League (PCGamesN)

A to jste věděli, že je Rocket League pokračování? Tohle je už čtyři roky starý článek, který teď PCGN vytáhli z archivu a znovu publikovali. I tady vzpomínal pamětník, konkrétně šéf vývoje Thomas Silloway: “One day we threw a ball into the map with us...“ Zase náhoda!

Něco ke sledování

Víkend namodro #9
i Zdroj: Hrej.cz

Are Lives Outdated Game Design?

Nejnovější video Marka Browna se věnuje zdánlivě přežitému hernímu mechanismu – životům. Jsou už jen dožívajícím reliktem doby minulé, nebo mají ve hrách stále smysl? Jejich implementace může mít spoustu podob a v některé konkrétní podobě u některých žánrů své místo životy určitě mají. Každopádně spousta zajímavých postřehů, jako vždy.

5 Most Ambitious Games That Were Never Released
5 Most Ambitious Games That Were Never Released [Part 2]

O nikdy nedokončených hrách se toho na internetu dá najít spousta, existují i velmi detailní servery jako Games That Weren’t nebo Unseen64. Ale dvě videa Gameranx udělala za prvé moc pěkný (a šťavnatý) výběr, který opatřila dostupnými záběry a výborným komentářem. Spoiler alert: Star Citizen ve výběru zatím chybí.

Kanál Highlight Reel

Chris Person pro Kotaku dlouhá léta vyráběl show Highlight Reel, kde jste mohli shlédnout různé zajímavé herní klipy. Pozoruhodné úryvky z online her, zábavné glitche nebo nejrůznější obskurnosti. Kotaku se Persona nedávno zbavilo, a tak se osamostatnil a show můžete jednou týdně sledovat na YouTube.

Pixelated Heroes | NHL ’94 Documentary

Dokument o NHL 94, tedy třetím dílu hokejové herní série od EA Sports. Kolem téhle hry se vytvořila obrovská komunita, která dodnes pořádá šampionáty a turnaje (mrkněte na nhl94.com). A právě o ní je do značné míry tenhle dokument Mikeyho McBryana. To mě sice trochu zklamalo, na druhou stranu musím ocenit různé segmenty s vývojáři, s původním televizním hlasatelem a dokonce s Theo Fleurym a dalšími hokejisty. Sluší se podotknout, že se dokument věnuje výhradně konzolovým verzím NHL 94 ze SNESu a Mega Drive a nikoliv dosti odlišné (ale neméně kvalitní) PC verzi, kterou jsme u nás znali mnohem lépe. (Pokud je mi známo, dokument je volně k dispozici pouze dočasně, takže raději neváhejte.)

Něco k poslechu

Víkend namodro #9
i Zdroj: Hrej.cz

Retro Nation: Talk to... Jan Kavan (CZ)

Honza byl teď vidět leckde (nedávno jsem ho sám zpovídal o příběhu), ale stejně musím doporučit tohle jeho vyprávění o vývoji, ze kterého je krásně vidět jeho velké nasazení, osobní integrita a obrovský přehled nejen o herní hudbě, ale také herním vyprávění.

Láska na gauči (CZ)

Objevil jsem tenhle seriál podcastů (a videí) Red Bullu, kde Naomi Adachi zpovídá známé osobnosti jako je Jirka Král, Ben Cristovao nebo teď Josef Trojan. Trochu jsem přemýšlel, jestli to sem vůbec zařadit - jako jasně, nejsem cílovka a ten název mě trochu irituje, protože mi pořád asociuje jistý známější český seriál z gauče. Ale cením ten koncept a věřím, že dojde i na celebrity, které znám trochu víc.

Hey Lesson (ENG)

Tohle mě teď hodně baví. Čerstvě založený podcast (Spotify zde), který není tak docela o hrách. Jeho idea je ale naprosto geniální: ptá se chytrých lidí (typicky vědců) na otázky, které jsou inspirované videohrami. Jeden příklad: Co se stane, když lidstvo zmizí? Druhý příklad: Je vesmírná válka nevyhnutelná? Po pěti dílech jsem zatím nadšený, na webu najdete případně i přepis, pokud dáváte přednost textu.

V průběhu týdne mě můžete sledovat na Twitteru a na Facebooku.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama