Víkend namodro #5 
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Víkend namodro #5 

Víkend namodro #5 

Jan Modrák

Jan Modrák

19. 9. 2020 07:00
Reklama

Jeden z posledních slunečných víkendů letošního roku vám nechci kazit vážným komentářem. Tentokrát to bude něco trochu jiného. Asi jste v týdnu četli o absurdním přejmenování Gods & Monsters, ke kterému dost možná došlo i za přispění energy drinku Monster (ačkoliv to Ubisoft popírá). Není nad hezky šťavnatou historku, a protože tohle není zdaleka jediný příklad přejmenování hry, využívám tohoto prostoru a pár vám jich tu ještě naservíruji. A až večer zabodujete před kámoši v hospodě, nezapomeňte zmínit, že jste se o nich dočetli na Hrej.

Víte třeba, že se Pac-Man v Japonsku původně jmenoval Puck-Man? Namco mělo ale strach, že bude nezbedná americká mládež loga na automatu seškrabávat, z P se všude rychle stane F a z Puck-Mana tak bude Fuck-Man. Něco mi říká, že to byla dost reálná obava. A právě z ní se zrodil legendární Pac-Man. 

Někdy ale přejmenování tak úplně reálné základy nemělo. Tony Hawk’s Pro Skater se v části Evropy jmenoval... no, Tony Hawk’ Skateboarding. Že to je hloupá a zbytečná změna? Kdosi v Activisionu prý dostal strach, že tu slovo “skater” asociuje spíše bruslaře a pro jistotu to na obalu napsali polopatě. Naštěstí pak šéfové zřejmě dostali rozum a pochopili, že tu nejsme úplní blbci, kteří v životě neviděli prkénko na kolečkách. Od druhého dílu už byl název znovu jednotný. 

Vrásky mohou vydavatelům přidělávat i jazykové odlišnosti. Slovo, které v jednom jazyku zní naprosto normálně, může v jiném dostat poněkud nechtěný význam. Tak třeba Mortal Kombat: Deception – zatímco v angličtině jde o neškodný “podvod”, ve francouzštině jde o “zklamání”. A tak v zemi croissantů tenhle díl Mortal Kombatu dostal podtitul Mystification.

Další důvody mohly pocházet z marketingového oddělení (to, jak známo, bývá v každém herním studiu zdaleka nejchytřejší). Když tak Ubisoft (pardon, tenkrát ještě Ubi Soft) přenechal vydání Settlers ve Spojených Státech tamnímu vydavateli SSI, došlo i k přejmenování hry na Serf City: Life is Feudal. Zřejmě šlo o snahu využít slávy Sim City a značnou proměnou zde prošel i samotný obal hry.

A pak jsou tu autorská práva. S těmi je to někdy ošemetné. Tak třeba Star Fox, jedna ze slavných sérií Nintenda, se v Evropě musela jmenovat Starwing. Důvodem byla údajně jakási německá společnost Star Vox. Protože obě slova v německé výslovnosti znějí stejně, Nintendo se rozhodlo vyhnout soudu a změnit u hry pro SNES název. Za pár let se ovšem situace zkomplikovala, protože se jménem Starwing začal mít problém George Lucas. Psal se rok 1997, Nintendo s Lucasarts podepsalo smlouvu na pár her a rozhodlo se zase ustoupit. Ale ani tady to nekončí – pak zřejmě došlo k dohodě s onou společností Star Vox (případně zkrachovala) a díl Star Fox Adventures už na GameCube vyšel po celém světě s jednotným názvem.

Notoricky známý je příklad jisté japonské značky Biohazard. Možná už jste o ní také slyšeli. V USA jí Capcom musel kvůli stejnojmenné metalové kapele přejmenovat a v interní firemní soutěži (zase to marketingové oddělení!) zvítězil nepříliš dobrý název Resident Evil, který navíc dával smysl pouze u prvních dvou dílů. Mimochodem, tvůrce hry Šindži Mikami západní název nenávidí a odmítá ho používat.

Příčin změn názvů může být vážně dost. Jako třeba v případě kontroverzní open-world hry Rockstaru situované do prostředí internátní školy. Trefný a úderný název Bully se v Evropě změnil na Canis Canem Edit, prý pod tlakem různých rodičovských asociací. Uznávám, že je nový název taky docela chytrý (znamená „dog eat dog“), ale stejně je to škoda. O něco později se už rodiče zřejmě uklidnili, protože Scholarship Edition i v Evropě vyšla jako Bully.

Seznam zdaleka nekončí, tak to ukončím raději já. Možná jedním z nejzábavnějších případů různých názvů. Bionic Commando z roku 1988 se v Japonsku prodávalo pod názvem Hitler's Resurrection: Top Secret. Původní japonská verze přetékala nacistickými referencemi a hráč, který se prokousal až na samotný konec, dostal příležitost zlikvidovat Adolfa Hitlera. Nintendo už ale v té době začalo být hodně restriktivní a pro západní verzi došlo k zásadním zásahům cenzora. Pikantní je, že v závěrečném dialogu přesto zůstalo slovo „damn“. To prý bylo na tehdejší poměry hodně odvážné. Damn!

Citát týdne

Víkend namodro #5 
i Zdroj: Hrej.cz

Dejte vysloužilým hráčům milion dolarů a já budu ve vaší videohře.

Legendární Charles Barkley se příkladně postavil za staré hráče, kteří si podle něj také zaslouží odměnu za své vyobrazení v NBA 2K. Je samozřejmě výsostným právem 2K umístit do své hry jen hráče, které tam sami chtějí (a s nimiž se dohodnou na honoráři), ale od Barkleyho jde o respektuhodný krok. Navíc mě baví, jak všechno zdůvodnil v rozhovoru s klukem, který má na YouTube kanálu pár stovek odběratelů.

Star Citizen není žádná nafouknutá bublina.

Chris Roberts se zase jednou vydal obhajovat na fóra (zde konkrétní post) a tvrdí, že i když nemůže garantovat, kdy slíbené funkce dokončí, rozhodně to prý nebude trvat 10 nebo 20 let. Já tedy naopak doufám, že si tenhle příběh nějakou tu dekádu ještě moci užívat. S popcornem v ruce.

Něco na čtení

Víkend namodro #5 
i Zdroj: Hrej.cz

This is how the cover art of Dungeon Master (1987) was made (Spelpappan)

Článků i videí o retro hrách je internet plný, ale tohle je dost možná vůbec poprvé, co čtu o tom, jak vznikl obrázek na obalu hry. A zrovna jde o fakt zajímavý příběh a kultovní dílo.

John Carmack and American McGee reflect on the making of Quake and how Nine Inch Nails helped define the modern video game soundtrack (Wayback Machine)

V týdnu vyšel legendární Quake soundtrack na vinylu, objednat lze přes nin.com. John Carmack spolu s Americanem McGee zavzpomínali, jak se kdysi id Software dohodli s Trentem Reznorem a jak to pak celé vznikalo. Z nějakého důvodu s tímhle „bonusem“ měla problém Bethesda (resp. Zenimax), která zjevně Carmacka pořád nemusí, a publikaci zakázala. Což jde na internetu dost těžko, viz tzv. efekt Barbry Streisandové. Je to moc hezká vzpomínka, která stojí za přečtení a k dispozici je i verze v graficky hezky vyvedeném bookletu, který měl být součástí vinylu. Jen bacha, ať si u jeho čtení neukroutíte hlavu.

Fall Guys once had ‘cheater island’ for the jerks (Polygon)

Vývojáři Fall Guys provedli sociální experiment, kdy cheatery místo zabanování poslali na Cheater Island, tedy na zvláštní servery určené výhradně pro podvodníky. Fantastické! Z videí je zřejmé, jak si to užívali – myslím, že je to pro ostatní vývojáře příklad hodný následování. K Fall Guys pak ještě přihazuji článek o tom, jak hra frčí na Twitchi.

Why Online Multiplayer Isn’t So Social (Uppercut!)

Zajímavý článek, který se ptá, jak moc je online multiplayer ve skutečnosti sociální aktivitou. Pozoruhodné téma, zvlášť v dnešní individualistické době kovidové, kdy všichni nejraději žijeme na svých ostrovech v Animal Crossingu.

Videogames, Please Stop Making Me Kill Dogs (Paste)

Zabíjet ve hrách lidi? Hračka. Ale psy? Tak to pozor! Já ovšem s autorkou v zásadě soucítím, sám mám také jistý emocionální blok, a když na mě v The Last of Us 2 skočí vlčák... Abych téma odlehčil, dost možná znáte účet @Can You Pet the Dog? na Twitteru.

The PC Gamer Top 100 (PC Gamer)

Každý rok britský PC Gamer sestavuje žebříček „Sto aktuálně nejlepších her“. Je to dobře a často vtipně napsané (jde o osobní tipy jednotlivých členů redakce) a výborně sestavené – vždy tu jsou věci, které neznám a věci, které bych ve stovce (nebo na konkrétní vyšší pozici) rozhodně nečekal.

Něco ke sledování

Víkend namodro #5 
i Zdroj: Hrej.cz

The Psychological Trick That Can Make Rewards Backfire

Nové video Marka Browna na kanálu Game Maker’s Toolkit. Herní designéři už dnes pracují s psychologií a snaží se nás všemožně udržet u svých her. Má to ovšem i jistá rizika.

Super Mario Bros. 3 in 3 minutes - World Record Speedrun Explained

Bez speedrun videa se Víkend namodro prostě neobejde. Pusťte si ho, i když třeba nemáte nejmenší vztah k Super Mario hrám. A dávejte dobrý pozor, stojí to za to.

Edmund McMillen Breaks Down His Game Design History

Noclip tentokrát vyzpovídal Edmunda McMillena. Řeší se Super Meat Boy, řeší se The Binding of Isaac a další projekty. McMillen je skvělý člověk a inspirativní vývojář, možná si ho pamatujete z dokumentárního filmu Indie Game: The Movie, na který tohle video docela pěkně navazuje. Happy end nekončí.

Out of Bounds Secrets | Uncharted 4

Youtuber Shesez se mj. zabývá tzv. „out of bounds“ videi, ve kterých odhaluje různé zajímavé lokace a tajemství. A to tak, že jednoduše (pomocí cheatů, triků, glitchů nebo free camera režimu) vyskočí z herní oblasti. Má tu i video s pár zajímavostmi z Fall Guys, ale zajímavější je tohle čerstvé video o Uncharted 4.

How Forza Uses Neural Networks To Evolve Its Racing AI

Kreativní šéf Forza série Dan Greenawalt vypráví o tom, jak se ve Forza Motorsport snaží vytvořit realistické soupeře pomocí umělé inteligence. A bude „hůř“, AI už se začíná ve hrách dařit i tam, kde byste to asi nečekali.

Forgotten_VCR na Twitchi
A off-topic na závěr. Na tomto kanálu jeden bezejmenný streamer několikrát týdně streamuje nahrávky z různých starých, obskurních VHS kazet, které během let nashromáždil do soukromé sbírky.Streamovaná videa jsou sestavena dohromady z různých záběrů, ať už jde o staré reklamy z 80. let nebo třeba bizarní souboje v ninja filmech. Je to umění, mrkněte.


V průběhu týdne mě můžete sledovat na Twitteru a na Facebooku.

 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama