Víkend namodro #2
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Víkend namodro #2

Víkend namodro #2

Jan Modrák

Jan Modrák

29. 8. 2020 07:00 1
Reklama

Vítejte u druhého sloupku, jehož ambicí je nabídnout vám k víkendové kávě nějakou tu inspiraci ke čtení a ke sledování. Odkazy níže, teď krátké zamyšlení.

Tematika ceny her je zcela určitě příliš rozsáhlá na to, abych se jí tu věnoval obšírně a se vším všudy. Ale tento týden se zase událo pár věcí, které stojí za pozornost. Shrňme si dřívější stav věcí – vydavatelé AAA titulů pláčou nad stále stoupajícími náklady na vývoj a současně nad stagnujícími prodejními cenami. Věc je samozřejmě mnohem složitější - na jedné straně proto, že se velkých her prodává nesrovnatelně víc než dřív a že jsou tu nezanedbatelné dodatečné příjmy z DLC a mikrotransakcí, na straně druhé proto, že ceny zůstávají stejné navzdory značné inflaci. Vydavatelé se na každý pád nenápadně, ale jasně snaží vyvolat dojem, že je zvýšení ceny nevyhnutné.

Je to jistě věc k diskuzi, ale osobně pro vydavatele nemám moc pochopení a zvýšení standardní doporučené ceny mi připadá nestoudné. Je pravdou, že náklady na vývoj každou konzolovou generaci významně stoupají, ale věc je složitější. Dokázal bych ještě pochopit zvýšení ceny u singleplayerových her jako je The Last of Us 2 nebo Red Dead Redemption 2, kde jsou produkční hodnoty zjevně na špičkové výši a příjmy z mikrotransakcí jsou relativně omezené. Ale i když respektuju kreativní svobodu autorů, v obou případech vidím mnohem snazší řešení – hru prostě zkrátit. Osobně mám za to, že by RDR2 byla při poloviční délce jednoznačně lepší hra. A hezkých pár hodin by se jistě dalo „ušetřit“ i na TLOU2.

O to paradoxnější je, že prvními dvěma velkými hrami, které se pokouší ustanovit nový cenový standard, jsou dvě nejprodávanější herní série v Severní Americe. Druhé NBA 2K20 prodalo zhruba 10 milionů kopií (a příjmy z mikrotransakcí ve hře meziročně stouply o 30 %) a letošní ročník bude poprvé stát 70 dolarů. Activision s letošním Call of Duty zkusí trochu opatrnější přístup, kdy nabídne základní edici hry za standardních 60 dolarů, ale za tzv. „cross-gen bundle“ (tzn. s podporou PlayStationu 5 a Xbox Series X, kterou přitom nemálo ostatních vydavatelů nabízí zdarma) bude chtít 10 dolarů navíc. Nejsou to tedy žádné okrajové tituly, které vidíme třeba v bitvě filmových studií s provozovateli kin. Jsou to těžké váhy.

Sluší se dodat, že řada jiných vydavatelů velkých her (např. Ubisoft) deklarovala, že prozatím zůstává na standardních 60 dolarech. Jiní o zdražení uvažují, všichni ale svorně situaci pozorně sledují a podle výsledků NBA 2K21 s chutí do rozjetého vlaku rychle sami naskočí.

Bude to ještě legrace. A vlastně už je. Pobavil mě příspěvek do diskuze v podání nechvalně proslulé G2A, která zveřejnila vlastní studii, jejíž respondenti považují cenu vyšší než 60 dolarů za neodpovídající. Třetina respondentů se už někdy kvůli nákupu herního hardware nebo her zadlužila a ohroženi budou zejména mladí hráči. Použit je tu kouzelný termín „outpriced by gaming“, nad nímž se jako boomer musím pousmát. Jestli byl někdo „outpriced by gaming“, tak jsme to byli my v 90. letech. Kdyby mi tehdy někdo řekl o Game Passu, asi bych na něj koukal hodně nevěřícně. 

Hezký víkend.

Citáty týdne

Víkend namodro #2
i Zdroj: Hrej.cz

„Tak je mi 50. Doufám, že ještě budu několik dekád relevantní.“

John Carmack doufá a já s ním. Mimochodem, když pracoval na enginu Doomu, bylo mu 22 let. 

„Epic Games a Apple mají právo vést proti sobě soudní spor, ale jejich pře by neměla ohrozit přihlížející.“

Soudkyně kalifornského soudu Yvonne Gonzalez Rogersová v ostře sledovaném sporu použila zdravý rozum

„Autentický okolní hluk. Plačící dítě není garantováno na každém letu.“

Airplane Mode je další z dlouhé řady bizarních nápadů a jeho feature list na Steam stránce nemá chybu. Něco mi říká, že by mohl ustanovit nový žánr sitting simulator.

Něco na čtení

Víkend namodro #2
i Zdroj: Hrej.cz

Dvojrozhovor s CBE Software

Dvoudílný rozhovor serveru Vision Game s Janem Kavanem a Lukášem Medkem z CBE Software, který si můžete nejen poslechnout, ale i přečíst v přepisu. Číst o vývojářských začátcích (to je téma prvního dílu) je vždycky poučné. Obvykle tam nechybí velké chyby a naivita, ale také zajímavé projekty, nad kterými se samozřejmě dávno zavřela voda. Vím, je to klišé, ale umění odrazit se ode dna je součást DNA úspěšného vývojáře. Kluci to teď po Someday You’ll Return budou potřebovat znovu, ale jsem přesvědčený, že další hra bude hit.

Getting into Esports

Baví mě čtení o hrách na místech, kde byste to nečekali. V zahraničí už se to děje docela běžně, tady třeba otiskl skvělý esej o esportu (zvenku a dost zeširoka) prestižní britský literární časopis London Review of Books. Moc si nedokážu představit, že bych v Literárních novinách četl vysvětlení zkratky MOBA. A už se to ani nestane.

Roberta Williams Is the World’s First Graphic Computer Game Designer—But She’s Famous for All the Wrong Reasons

Obligátní retro čtení. Zrovna louskám zatím skvělou knihu The Sierra Adventure a do toho jsem narazil na tento long read. Pokud vás zaujal krátký rozhovor s Robertou a Kenem Williamsovými v High Score, rozhodně si postavte na kafe a rozklikněte ho.

How an Alleged Dick in a 'Halo 3' Trailer Started an Emergency at Bungie

Pamatujete si ještě na „Hot Coffee“ skandál kolem GTA? V Bungie si o dva roky později v roce 2007 prožili svůj vlastní infarktový okamžik. O téhle kauze jsem v životě neslyšel, což je současně zřejmý spoiler toho, jak to celé dopadlo. Přesto fascinující čtení.

How ‘Flight Simulator’ Handles Conflict Zones and Concentration Camps

A ještě jednou Vice. Název mluví za vše. Mimo jiné vám bude po přečtení definitivně jasné, proč se Flight Simulator neprodává v Číně.

Defining Dina from The Last of Us: Part II

Výtečná analýza jedné z hodně zajímavých postav hry. Nechybí ani rozhovor s představitelkou role, Shannon Woodwardovou. (Pro jistotu: čtěte pouze máte-li už dohráno.)

Něco ke sledování

Víkend namodro #2
i Zdroj: Hrej.cz

The best game-breaking speedruns of Summer Games Done Quick 2020

Minulý týden proběhla tradiční akce Games Done Quick. Tentokrát výhradně v online formátu, ovšem o zajímavé výkony nebyla nouze. Ars Technica jich pár vybrala a v článku najdete i embedovaná videa, která vám spolehlivě vystačí na celý víkend. Užijte si to. Výkon v DDRkové hře Pump it Up! (druhá ukázka v článku) podle mě snese nejpřísnější sportovní měřítka – viz ta část cca v 1:00:00, kde HappyF333tz, už značně unavený, dokončí skladbu na nastavení, se kterým se to předtím povedlo prý jen šesti jiným hráčům. 

Baba Is You by Punchy in 22:39

A ještě jedno bonusové video z GDQ, které Ars Technica nevybrala (ono by toho mohlo být mnohem víc – viz kompletní archiv). Baba is You je jedna z nejlepších a hlavně nejoriginálnějších indie her loňského roku – pokud jste jí ještě nehráli, napravte to. Pokud se k tomu ale z jakéhokoliv důvodu nechystáte, nebo už to máte za sebou, mrkněte na tenhle půlhodinový run. Jeho autor naprosto úchvatným způsobem a s šílenou kadencí slov při hraní vysvětluje řešení každé hádanky. Neskutečně jsem se bavil.

The Most Wholesome Moment in Speedrunning History

A do třetice speedrun, tentokrát další úžasný příběh od Karla Jobsta, který znovu naplno využil svůj talent pro poutavé vyprávění a dramatický střih. Jedna z věcí, které mě na speedrunech opravdu baví, je sledování emocí hráčů po úspěších i nezdarech. Jak by ne, když u toho často vysedávají stovky a tisíce hodin a snaží se urvat každou desetinu vteřiny. Tady vás ale musím varovat – ke sledování tohoto videa si radši připravte kapesníky.

How 6 Months of COVID-19 Quarantine Affected Life at Supergiant Games

Danny O'Dwyer z Noclipu se vývoji Hades věnoval už v pěti předchozích videích. Doporučuju jimi začít, ale nutné to není, v březnu totiž „příběh“ vývojářů nabral trochu nečekané obrátky. Jinak je to dost diskutované téma a co jsem se bavil s českými vývojáři i z větších studií, většinou jejich zkušenosti kopírují obecnou reakci takřka jakékoliv kancelářské firmy – všichni jsou překvapení jak skvěle home office funguje. 

So What Was That Whole Killzone Series About?

Fantastický pohled do zpětného zrcátka na pozoruhodnou a dnes už bohužel poněkud pozapomenutou sérii. Kanál The Gaming Brit Show postupně probral všechny díly Killzone včetně těch handheldových. Hodnotit jednotlivé příspěvky jako díly je po letech těžké, ale jak se při sledování vrací vzpomínky, mám chuť si je znovu zahrát. Tak či onak, lore ta série měla úžasný!

How Christopher Nolan Builds Intensity

Off topic bonus. 

V průběhu týdne mě můžete sledovat na Twitteru a na Facebooku.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama