Víkend namodro #16
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Víkend namodro #16

Víkend namodro #16

Jan Modrák

Jan Modrák

5. 12. 2020 08:00 1
Reklama

Dnes vám neřeknu nic nového, tenhle článek klidně mohl někde vyjít před pěti lety a možná taky vyšel. Přiznejme si, kdo z nás kdysi tušil, že se „free to play“ model stane takovou rakovinou herní branže? Všichni jsme si tenkrát mnuli ruce, jak pěkně ušetříme a pro strom jsme neviděli les. Nechápejte mě zle, jsou i hry, které „free to play“ model používají způsobem, který z hráčů nedělá naprosté voly, ale ač jde o sebevětší hry, je to jen pověstná kapka v kyselinovém bazénku.

Některé nezkušené či naivní hráče to překvapí, ale firmám podnikajícím v oboru F2P jde v první řadě o zisk. Čím větší herní studio je, tím více to platí a u veřejně obchodovaných společnostech je to naprosto neoddiskutovatelné. F2P systém je v jejich podání postaven na čistokrevném principu „když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají“. Tedy pravidlo první: dejte hráči jen tolik, aby ho hra bavila právě tak, aby jí ještě nevypnul, ale ani o píď víc. Pravidlo druhé: přesvědčte ho, že vám má zaplatit peníze. Pravidlo třetí: s mírnými obměnami to opakujte, dokud to hráči nedojde a neodejde.

Obzvláště odsouzeníhodné jsou tyto psychologické triky u her cílených na děti a ani toho se bohužel řada studií neštítí.

Velká studia postupem času své monetizační systémy dovedla k šokující dokonalosti a vděčí tomu za prvé psychologii a za druhé tzv. data miningu. Je veřejným tajemstvím, že v herní branži pracují psychologové, kteří vývojářům radí, jak se dostat do hlav hráčů. Jejich metody jsou poměrně dobře dokumentované (vyhledejte si v Googlu „FP2 psychology“, je to odzbrojující čtení), často balancují na hraně etiky a často s gustem a bez uzardění operují i daleko za ní (viz žánr gacha). Obzvláště odsouzeníhodné jsou tyto psychologické triky u her cílených na děti a ani toho se bohužel řada studií neštítí. Studia se často hájí například tím, že 70% hráčů dohrálo hru bez placení a že celkově za hru platí pouze jednotky procent. To je pravda, ale na tom, že jste při hraní pokusnými králíky všichni a že už nejde jen o zábavu, to nic nemění.

Data mining je metoda sběru dat, která výrobcům umožňuje hry optimalizovat do posledního pixelu. Díky (ne vždy) anonymním datům, které neustále putují od vás k vydavateli (aniž byste to často tušili) jsou nejen schopni odhalit jakýkoliv sebemenší bug, ale i dokonale vyladit hratelnost a samozřejmě především monetizační model. Často se v tomto případě používá tzv. A/B testing. Polovina hráčů vidí tlačítko vyzívající k platbě zelené, druhá polovina hráčů ho má zlaté. U prvního vzorku na tlačítko klikne 1,335% hráčů, u druhého je to 1,350%. Spočtěte si, jaký potenciální příjem tento rozdíl znamená třeba při deseti milionech hráčích a je vám jasné, jakou barvu bude mít tlačítko v další verzi. Jistě, zlatou. Testuje se ale dál – první půlce teď bude zlaté tlačítko pulzovat, druhé bude pro změnu blýskat. A tak stále dokola.

Mohl bych pokračovat ještě dlouho, ale rovnou přejdu k tomu, co mě trápí nejvíc. Že trpím i já, který se F2P hrám vyhýbá. Herní branže se díky těm několika procentům platících hráčů proměnila do šílené karikatury a například zcela změnila to, jak zákazníci vnímají hodnotu hry. Ač si ráno koupíme předražený kelímek kafe za 70 korun, máme, zdá se, velký problém utratit stejnou sumu za mobilní hru. A tak jsem šťasten za každou klasickou hru, která se nebojí žádat prémiovou cenu a za tu nabídnout víc než adekvátní porci zábavy. A nedělat z nás voly, to především.

Přiznání na závěr: v první větě jsem nekecal, tento článek mi v prakticky totožné verzi vyšel před asi šesti lety ve SCORE. Nepočítám, že si toho někdo po těch letech všiml, ale pokud to na vás působí líně, přijměte mou omluvu. Mám ale za to, že by se o tomto tématu mělo mluvit znovu a znovu. A obávám se, že to za dalších pár let budu muset zase někam vnutit. Hezký víkend.

Něco na čtení 

Víkend namodro #16
i Zdroj: Hrej.cz

Mafia: Definitive Edition’s Clever Navigation System (Superjump)

Text adorující navigační systém v remaku Mafie. Souhlasím, nehodí se do každé hry, ale v Mafii fungoval moc chytře.

Alex Honnold Completes First Free Solo Ascent of PS5 (HardDrive)

Server HardDrive píše skvělou satiru, vyplatí se ho sledovat. Tohle mě fakt pobavilo!

Internal Sony Docs Explain How "Activities" Became a Cornerstone for PS5 (Vice)

Zajímavá úvaha nad motivací Sony ke změnám v UI konzole, zdrojem byly interní dokumenty Sony. K tématu ještě druhý článek od stejného autora o tom, jak nové UI mění způsob, jakým hrajeme.

Call Of Duty Shouldn't Get Away With Its Revisionist Politics In 2020 (The Gamer)

„Pokud máme hry považovat za umění, měli bychom je také kritizovat jako umění.“ S perexem nelze než souhlasit, se zbytkem textu už je to horší. Střídal se tam údiv se značným pobavením a to, co autorka žádá po dnešních hrách (nadto po blockbusterech), je velmi naivní. Přesto to sem sem, rozhodně je to pozoruhodné téma k zamyšlení a diskuzi.

Geralt of Rivia: A disabled protagonist (Eurogamer)

Sara Thompson se věnuje konzultaci v oboru zdravotního postižení a zkraje listopadu napsala sérii tweetů, o tom, že je Geralt zdravotně postižený. Což vyvolalo dost rozporuplné reakce a tenhle článek se nad tím vším zpětně zamýšlí. Je to vlastně docela hezký příběh, jak někomu fantasy román pomohl vyrovnat se s vlastním traumatem. 

The New Demon's Souls Remake Tries Too Hard to Be Realistic (Wired)

Kritika estetiky remaku Demon's Souls a způsobu práce Bluepointu. 

Něco ke sledování

Víkend namodro #16
i Zdroj: Hrej.cz

Gamer Pie – Online – Level 3,5 (Facebook)

Tradiční brněnský herní festival se tentokrát koná jen online (na Facebooku a Twitchi) a celou sobotu pojede přednášky a autorská hraní (což je obecně super koncept). Více na oficiálním webu.

From Internet Addicts to e-Sports Athletes: Digital Game Culture in China (Zoom)

Akademička Marcella Szablewicz hodinu vypráví o videoherní kultuře v Číně. Jde o autorku knihy Mapping Digital Game Culture in China, k tématu má co říct a o největším světovém herním trhu se tu přes trochu nudnou akademickou formu dozvíte opravdu hodně.

Hraní her mu vydělává i po třicítce. Lidi mi platí, protože jsem vtipný, říká streamer CzechCloud (Reflex)

Rozhovor s Petrem Žaludem aka CzechCloudem o kariéře streamera. Pro mě jako dinosaura to byl hodně zajímavý vhled do dnešního Twitche. K dispozici i jako podcast.

Olympic Archer Breaks Down Video Game Archery (Wired)

Americká lukostřelkyně Mackenzie Brown dvacet minut seriózně hodnotí lukostřelbu ve videohrách, počínaje The Last of Us Part II a konče Tomb Raiderem. Výborné postřehy!

Sidenote: Why Button Mashing Works (Sometimes)

Taky hrajete mlátičky typu Street Fighter tak, že zuřivě (a náhodně) bušíte do tlačítek a zkušený hráč na druhé straně se diví, že jste vyhráli? Kanál Core-A Gaming věnovaný tomuto hernímu žánru má vysvětlení.

The System Behind Hades' Astounding Dialogue

Další týden, další video o Hades, konkrétně o úžasně promyšleném procedurálně generovaném dialogovém systému. Na téhle hře by se dal vyučovat herní design snad celý semestr.

Overblood 2 | Back from the Dead

O téhle hře na první PlayStation z roku 1998 jsem nikdy neslyšel, nebo jsem na ní úspěšně zapomněl. Nad snad až příliš ambiciózní hrou by šlo mávnout rukou jako nad vykrádačkou Final Fantasy VII, tak to alespoň před dvěma dekádami udělala většina recenzentů. Charlie z kanálu The Gaming Brit Show k tomu ovšem přistoupil mnohem poctivěji a těch 70 minut uteklo jako voda.

How The Stanley Parable Was Made and Broke Up The Dev Team

Pro změnu ještě něco modernějšího – dokument o vývoji The Stanley Parable, což je hra, kterou se mi nechce jakkoliv popisovat, protože pokud jste ji nehráli... tak byste to fakt měli napravit a předem si o ní nic moc nezjišťovat. Kanál That Guy Glen šel každopádně do odběrů, podobných „making of“ indie her už má na kontě přes deset.

Něco k poslechu

Víkend namodro #16
i Zdroj: Hrej.cz

Vizionář Sir Clive Sinclair (Retro Nation)

Další fantastický podcast Michala Rybky, ve kterém vypráví o kariéře slavného vynálezce Clivea Sinclaira. Ten vytvořil vedle legendárního ZX Spectra řadu fascinujících (a taky často ujetých) produktů. Vedle poslechu je dobré si zmiňované vynálezy souběžně dohledat na internetu v obrázcích nebo videích. Michal také v průběhu podcastu několikrát doporučil britský televizní film Micro Men.

V průběhu týdne mě můžete sledovat na Twitteru a na Facebooku.

 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama