Víkend namodro #11
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Víkend namodro #11

Víkend namodro #11

Jan Modrák

Jan Modrák

31. 10. 2020 08:00 6
Reklama

Když asi před měsícem Nintendo oznámilo ukončení výroby celé řady svého handheldu 3DS, četl jsem o tom u nás převážně jen strohé zprávy. Ani trochu sentimentu, nikde žádné komentáře o konci jedné éry. Přitom to tak opravdu je – je to v podstatě definitivní konec handheldové éry. Nebudu tvrdit, že jsem to obrečel, ale zasáhlo mě to.

Game Boy, Game Boy Color, Game Boy Advance, Nintendo DS a Nintendo 3DS byly během třech dekád fantastické handheldy, každý s nekonečnou řadou výborných her, vytvořených na míru menšímu displeji a přenosnému/kompaktnímu charakteru přístroje. Omezené technické parametry tlačily vývojáře do kreativních řešení, nutily je soustředit se na ryzí hratelnost. Z podstaty věci jsou spíše než na audiovizuálním zpracování postavené na zábavnosti. A to je něco, co prostě nelze neobdivovat. Tyhle hry také do značné míry nestárnou, rozhodně tedy méně než 3D tituly na PC a velkých konzolích.

Faktem ale je, že Switch už prostě není kapesní konzole, jako byl Game Boy nebo i Nintendo 3DS, minimálně v tom smyslu, že se nevejde do kapsy.

Možná si říkáte, jak do toho zapadá Switch, to je přece taky handheld. A skvělý! Zejména pro indie scénu je Switch aktuálně primární cílovou platformou, kdy je tu kvalitní nebo něčím zajímavá hra oproti Steamu stále viditelná a celkem i objevitelná. Indie hry také úspěšně ignorují hybridní charakter Switche a opravdu jsou to ryzí handheldovky. Přesto tu je, alespoň u velkých her, určitý kompromis zřejmý. Analytik Michael Pachter ostatně před týdnem prohlásil, že by se Nintendo mělo zbavit TV režimu Switche: „Nemyslím, že většina lidí hraje v obou režimech, je jich možná tak 20 %. Většina majitelů Switche hraje v handheld režimu, takže celý smysl hybridu prostě nechápu.“ Připadá mi to trochu popletené - nevím, z jakých dat čerpá a čemu by soustředění se na handheld pomohlo. Faktem ale je, že Switch už prostě není kapesní konzole, jako byl Game Boy nebo i Nintendo 3DS, minimálně v tom smyslu, že se nevejde do kapsy.

No a to je asi to hlavní, co mi bude chybět. Mě osobně naskáče vyrážka, když mi někdo říká, že přece můžu hrát na mobilu. Potřebuju klasické tlačítkové ovládání, potřebuju konvenční displej. Takový handheld, přesněji kapesní konzole, mi bude chybět. A zdá se, že už se nevrátí. Ještě, že tu jsou bazary a retro obchody, zásoba starých Game Boyů a 3DSek je a dlouho bude nevyčerpatelná. A jsou tu i nejrůznější modifikované modely pro fajnšmekry. Nebo různé stále vylepšované kapesní konzole (jsou jich opravdu desítky) stvořené hlavně pro emulátory. Tak snad zas tak špatně nebude, byť už bez Nintenda.

Něco na čtení

Víkend namodro #11
i Zdroj: Hrej.cz

Cloud Gaming: Why It Matters And The Games It Will Create

Analytik Matthew Ball výtečně a extrémně podrobně o hraní v cloudu se všemi jeho silnými stránkami i slabinami a s prognózou do budoucna. Včetně nových herních žánrů, které by se díky cloudu mohly objevit. Je skvělé, když má někdo takhle otevřené oči.

Marvel's Avengers Is Fantastic Once You're Fully Powered Up (Kotaku)

Avengers, zdá se, trochu prošuměli a s „live service“ plánem to Square Enix nebude mít jednoduché. Nicméně podle tohoto textu se hra postupem času značně zlepší a s namaxovanými postavami si hráč užije spoustu zábavy. Jen musíte investovat hodiny do grindování. Je otázkou, jestli tohle není problém takřka všech her se stromem skillů, ve kterých z podstaty věci začínáte se základní postavou.

Nintendo And Velan Studios On Bringing Mario Kart Live Into The (Real) World (Nintendo Life)
The Five Games of Guha Bala (Podcast GamesIndustry.biz)

Mario Kart Live je skvělý kousek technologie propojující klasickou hru s inovativním hardwarovým řešením – to je vývojářsky nesmírně obtížné spojení, které ovšem může potenciálně stvořit výjimečný (a výjimečně úspěšný) produkt. V prvním odkazu se můžete dočíst něco málo o tom, jak produkt vznikal. Pro mě bylo překvapením, že idea vzešla od vývojářů Velan Studios. Ty jsem měl za nováčky (studio vzniklo v roce 2016), v tomto oboru mají ovšem nemalé zkušenosti – ve své předchozí štaci ve Vicarious Visions se totiž podíleli na vývoji Guitar Hero nebo Skylanders. Pozoruhodný příběh si můžete poslechnout ve vyprávění jednoho z bratrů zakladatelů (druhý odkaz). Obrovský respekt!

Every Sierra graphical adventure game, ranked (PC Gamer)

Nevím jak dalece Alexis Oongová skutečně hrála nebo snad dokonce dohrála každou hru od Sierry, ale prý jí to trvalo měsíc a půl. Výsledkem je tenhle úctyhodný žebříček 63 her. První místo jistě uhodnete, ale patrně tam objevíte i tituly, o kterých jste nikdy neslyšeli.

Trump Refuses to Pass Controller After Character Dies (Hard Drive)

Americké prezidentské volby jsou za dveřmi, takže je ten pravý čas si připomenout, jak si vzal Donalda Trumpa na paškál skvělý satirický herní web Hard Drive.

The story of Virtual Springfield, the Simpsons walking simulator that spawned a tourist attraction (PC Gamer)

Už v roce 1997 vyšel walking simulátor, ve kterém jste se mohli projít virtuálním Springfieldem. Přijetí bylo spíše vlažné (tehdy na podobné „nehry“ ještě nebyli recenzenti ani hráči zvyklí), ale „making of“ rozhodně stojí za přečtení.

How Indiana Jones, Rambo, and others ended up in 1980s Czechoslovak text-adventures (Arstechnica)

No vida, legendární československé textovky skončily až na Arstechnice a do dlouhého článku vyzpovídali třeba Jaroslava Švelcha nebo Františka Fuku. Výborné!

How Riot created the virtual universe of the 2020 League of Legends World Championships (Polygon)

Esportové přenosy nesleduju, ale tohle mi docela otevřelo oči – show, kterou Riot každoročně vytváří ke svému světovému šampionátu v LoLku, snese nejpřísnější parametry a podle mého soudu snadno konkuruje nejnákladnějším sportovním přenosů včetně zahájení Olympiády. Viz také tohle dokumentární video o přípravě loňského ročníku.

Něco ke sledování

Víkend namodro #11
i Zdroj: Hrej.cz

The technology that’s replacing the green screen (Vox)

Lehouce off-topic, ale jen lehounce. Nová technologie, která nahradí klasický green screen, navazuje na předchozí příspěvek o produkci show v Riotu.

How Alien Isolation Survived its Difficult Development

V novém videu se tým Noclipu zaměřil na strastiplný vývoj Alien Isolation a je to fascinující nejen proto, jak dobře to nakonec dopadlo. Užijte si Halloween!

The Haunting Peace of Being Lost | Psych of Play

Proč jsou hry pořád větší? Proč máme tak rádi pocit, že jsme ztracení v neznámém světě? Proč vyžadujeme více a více prostoru k průzkumu? Proč je cestování na koňském hřbetě neprobádanou částí světa tak napínavým zážitkem?

How Wadjet Eye makes point and click adventure games

Rozhovor s Davem Gilbertem, tvůrcem tradičních point’n‘click adventur ve studiu Wadjet Eye Games. Dělal jsem s ním rozhovor asi před dvěma lety a tehdy mi poodhalil velké tajemství svého vývojového procesu: „Mám jeden ohromný počítačový program, jmenuje se “Poznámkový blok”, a občas taky sáhnu po takovém fajnovém technickém výdobytku zvaném “tužka a papír”. V kostce to probíhá tak, že si zapisuji různé nápady, dokud nekápnu na něco, co se mi zalíbí, a z toho se následně pokusím poslepovat herní návrh. Pokud se mi to líbí i pak, zkusím z toho udělat hru. Popravdě v tom, jak tvořím hry není žádný rytmus ani struktura, a přesto se mi tímhle způsobem povedlo stvořit už celých 16 her.“

Trailheads: The Oregon Trail's Origins Documentary

The Oregon Trail je legendární edukativní videohra, která u nás není příliš známá – nejspíš proto, že vyšla už v roce 1971 a nejslavnější byla na počítačích Apple II. Dokument o jejím vzniku přesto stojí za zhlédnutí, už kvůli roku vzniku. Zrod byl navíc velmi neobvyklý.

Unlocking The Secret Mechanics Of Donkey Kong

Pokud jste neviděli dokument King of Kong (sakra, už je to 13 let…) o překonávání světového rekordu v Donkey Kongovi, rozhodně to napravte, je to totiž velká zábava plná vášně, intrik, obsese i zla. Hned po filmu můžete navázat tímhle novým videem Karla Jobsta, který se naopak zaměřil výhradně na herní techniky, které v Donkey Kongovi potřebujete k dosažení rekordních výsledků.

Art Restoration (and the Biggest Mod in Resident Evil History)

Skvělé zamyšlení nad honbou za hezčí grafikou, za remasterováním a remakováním. Co je ještě správné a co už je za hranou? Hezky prezentovaná na konkrétním amatérském modu, jehož autoři byli naprosto posedlí zlepšováním vizuální kvality Resident Evilu 4.

Relaxing videogame mixes

Kanálů věnovaných videoherní hudbě je spousta, tady ale najdete dlouhá videa s relaxačními mixy. Je to hodně zaměřené na Nintendo (takže například „Relaxing Water Themed Nintendo Music + Water Flowing Sounds“) a pokud vás zajímají spíše ambientní mixy z her The Last of Us, Mass Effect nebo Red Dead Redemption, zkuste pro změnu tento kanál.

V průběhu týdne mě můžete sledovat na Twitteru a na Facebooku.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama