Víkend namodro #10
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Víkend namodro #10

Víkend namodro #10

Jan Modrák

Jan Modrák

24. 10. 2020 07:00 1
Reklama

Když jsem před pár týdny natáčel do Cibien’s Corner díl o konzoli GameCube (premiéru měl tento týden v pondělí), došlo samozřejmě i na Eternal Darkness. A já si znovu připomněl moje oblíbené boření čtvrté stěny. Znáte ten pojem? Jedná se o pomyslnou zeď, která v divadle odděluje diváky od vlastního představení probíhajícího na jevišti. Běžné představení se odehrává výhradně v prostoru na pódiu a diváci děj sledují nezúčastněně. Jsou ale i představení, kde herci onu pomyslnou stěnu oddělující diváka od herců záměrně boří. Typickým příkladem bylo představení Sluha dvou pánů v Národním divadle. Miroslav Donutil se v něm v jedné chvíli najednou obrátil na publikum s prosbou o kousek chleba. Je to jeden z klíčových a populárních okamžiků, protože stovkami repríz vycvičené publikum reagovalo nejen hurónským smíchem, ale třeba i vhozením bochníku chleba na pódium. 

Čtvrtá stěna se ale boří nejen v divadle, nýbrž i ve filmech a v televizi. No a ano, dokonce i ve hrách. Já mám tyhle okamžiky moc rád, protože bývají vtipné, šokující a neobyčejné. Vytrhnou vás ze zažitého stereotypu, pobaví originálním vývojem příběhu a překvapí vynucením neotřelého řešení nějaké překážky. Jejich největší síla je ovšem v tom, že vás nenásilně zatáhnou do svého fiktivního světa...

Hra se mě najednou zeptala, zda chci smazat pozice z paměťové karty. Zvolil jsem NE a už to fičelo – podle ukazatele na obrazovce mi je hra právě mazala.

Jedním z nejznámějších herních případů proboření čtvrté stěny ve hrách byl Metal Gear Solid (následují spoilery). Je to už přes dvacet let, ale vzpomínám si na to, jako by to bylo včera. Do té doby už jsem pokořili stovky nejrůznějších bossů, ale Psycho Mantis na mě vyrukoval s nevídanou taktikou. Při souboji mě začal provokovat tvrzením, že umí číst moje myšlenky, což dokázal trefnými odkazy na nejrůznější hry, které jsem měl uložené na paměťové karty („Vidím, že máš rád Castlevanii!“). A pak najednou opravdu četl myšlenky, resp. věděl, jak se pohybuju. Řešení? Až po hodné chvíli mi došlo, že je potřeba přepojit ovladač z prvního do druhého portu. V celé sérii se pak čtvrtá zeď bořila docela pravidelně – zrovna před pár týdny o tom vyšlo tohle pěkné video.

Ještě zajímavější proboření čtvrté stěny jsem o něco později zažil v už zmíněném Eternal Darkness, které Nintendo vydalo na GameCube. Tady hlavní postava zažívala okamžiky poblouznění, které se zpočátku projevovaly zmateným pohybem postavy nebo změnou v barevné paletě obrazu, později ale došlo na úplně jiný kalibr. Hra se mě najednou zeptala, zda chci smazat pozice z paměťové karty. Zvolil jsem NE a už to fičelo – podle ukazatele na obrazovce mi je hra právě mazala. To bylo na infarkt! Jindy se objevila „blue screen“ chybová hláška, obrazovka najednou zčernala, případně hra zčistajasna ztišila hlasitost, a to se standardním televizním zeleným ukazatelem hlasitosti (všechny efekty k vidění na tomto videu). Zuřivě jsem tiskl dálkové ovládání televizoru a bušil do televize, aby se vzpamatovala, aby mi teprve po chvíli došlo, že jsem vývojářům skočil na špek.

Víkend namodro #10
i Zdroj: Hrej.cz

Seznam pokračuje. V druhém Monkey Islandu můžete v určitý moment s Guybrushem zavolat na help linku LucasArts. V Resident Evil zase v určitém okamžiku střílet po kameře, takže se pak na obrazovce objeví průstřely. Batman: Arkham Asylum se v jistý okamžik tváří, jako by právě spadl. V Hitmanovi 2 se v Sapienze po výstřelu do davu ozve „Žádné strachy, tohle je jen videohra!". 

A čtvrtou zeď proboural i Geralt v Zaklínači 3, který se na v samotném závěru datadisku Krev a víno podívá do pomyslné kamery a na hráče. V tu chvíli mě mrazilo v zádech. A tohle je přesně to, co často probourání čtvrté stěny provází. Jde často o nezapomenutelný moment, který překvapí, pobaví a šokuje. A takových okamžiků není nikdy dost.

PS: Kdybyste si chtěli připomenout další případy, mrkněte na hutný seznam serveru TV Tropes. A nebo na tohle video na YouTube.

Něco na čtení

Víkend namodro #10
i Zdroj: Hrej.cz

Amazon Wants to ‘Win at Games.’ So Why Hasn’t It? (Wired)

Hezké a pěkně dlouhé shrnutí mnohaletého koketování Amazonu s hrami. Díky inside informacím místy hodně šťavnaté čtení.

Tragic Heroes and Vicious Murderers: The Mafia in Video Games (Fanbyte)

Titulek je zavádějící, ale dozvíte se tu o zrodu sicilské mafie a historie jejího romantického a stereotypního vyobrazení ve filmu a hrách. Psáno hlavně pro americké publikum, takže se tu řeší, že by možná konečně měla vzniknout „anti-Mafia“ hra nebo film.

Hades, Going Under show how roguelikes can overcome their flaws (Windows Central)

A znovu Hades, tentokrát o tom, jak se hře podařilo inovovat klasickou (a pro mnohé frustrující) formulku roguelike her postavenou na opakovaném umírání. Do argumentace je ovšem přizvána ještě druhá hra, o které jste možná dosud neslyšeli – Going Under.

Tankový prapor. Jak se herní vývojáři z Bohemia Interactive dostali do žebříčku nejbohatších Čechů (Forbes)

Velký profil Bohemia Interactive a jeho dvou majitelů – původně vyšel v srpnovém Forbesu a teď je celý přístupný online. Španěla a Pavlíčka tentýž časopis v aktuálním čísle zařadil jako nováčky do žebříčku českých miliardářů, majetek každého z nich podle Forbesu dosahuje 3,2 miliardy korun. Jak vidíte, hrami se dnes dá slušně uživit!

The weirdest Steam refund messages (Gamasutra)

Pár vtipných vzkazů hráčů, kteří se rozhodli refundovat nákup na Steamu. Včetně: „Hra je příliš návyková. To by byl problém.“

This AI was created to beat the hardest game of 2020 (Polygon)

Řeč je o Spelunky 2 a umělé inteligenci, která vývojářům tuto dosti obtížnou hru pomohla testovat, aby procedurálně generované úrovně neobsahovaly žádné nechtěné chyby. Je zábava koukat na „stroj“, jak se snaží pokořit plošinovku - má to z nějakého důvodu úplně jiné grády než počítačem hrané šachy. Škoda, že těch záznamů není víc, na nějaký Twitch kanál bych se s chutí podíval. Umělá inteligence by mohla nejen hrát, ale také obstarávat vtipné hlášky. A nebo radši ne.

In Search of the Blue (Into The Spine)

Takový hezký „feel good“ příběh o Subnautice a úniku z dnešní šílené reality.

Něco ke sledování

Víkend namodro #10
i Zdroj: Hrej.cz

The Evolution Of Hockey Video Games

NHL 21 je venku a tady je pěkné shrnutí hokejových videoher. 

Sprayed with Blood Every Time I Get Hit in Dark Souls

Youtuber Big Secret si (v rámci nového konceptu svého kanálu) vytvořil přístroj, který mu chrstnul do tváře krev, kdykoliv v Dark Souls 3 dostal zásah. Krev je falešná, ale stejně je to sranda. A to i přesto, že asi sami tušíte, jak to skončí...

Collector's Quest Saison 3

Krásné video o sběrateli z Japonska. Produkce je francouzská, ale jsou tu anglické titulky a beztak se většinu videa mluví v japonštině. Pan Low, japonský sběratel (a současně farmář, který se živí pěstováním ovoce a zeleniny), je sympaťák a má nádhernou sbírku videoher, automatů i nejrůznějších obskurností včetně funkčních automatů ze 70. let, o kterých jste v životě neslyšeli. Na kanále je celý seriál s různými dalšími sběrateli v Japonsku, je to paráda!

What is "Blaseball" and why is it taking over the Internet?

Možná už jste také slyšeli o fenoménu Blaseball. Na Wikipedii se píše, že je to „online browser baseball simulation horror“ hra a teď určitě chcete vědět víc...

What Happened to Crow 64?

Hodně zajímavý dokument o zapomenuté hře Catastrophe Crow na Nintendo 64. Její autor totiž před dokončením zmizel. Ani vám příliš nezkazím zábavu prozrazením, že je celý příběh vymyšlený. Výborně zpracované!

Steamworks Deep Dive - Steam Front Page

Tohle asi není pro každého, ale pokud by vás zajímalo, jakým způsobem je sestavovaná úvodní stránka Steamu (resp. jak tam jsou vybírány konkrétní hry), mrkněte na zhruba dvacetiminutové video. Pro vývojáře, ale i některé hráče bude možná přínosné vědět, které části jsou kurovány (a není jich vůbec málo) a které jsou obsazeny algoritmem. A jak ten algoritmus funguje.

What Virtual Reality Is Like For Someone Who Doesn't Play Games

Razbuten v rámci své nepravidelné série „Gaming For A Non-Gamer“ pustil svojí manželku do virtuální reality a sledoval, jak reaguje.  

The Greatest DOOM Player Of All Time

Přiznávám, že jsem ve skrytu duše doufal, že to bude video o mě (haha), ale nakonec padla volba podle očekávání na Zero Mastera. Další výborné video o Doomu od Karla Jobsta.

World Record Attempt 2020

A ještě doporučení na sobotní retro stream, kdy dojde k pokusu o světový rekord ve hrách Commando a Green Beret, k němuž opět nastoupí borci Martin Kolář a Petr Prokop. Mělo by to probíhat v průběhu celé soboty a osobně jsem na to dost zvědav, obě hry patří mezi ty obtížnější (alespoň pro mě). Pro jistotu ještě odkaz na Facebook event.

Off-topic

The 100 Sequences That Shaped Animation  (Vulture)

Tohle si schovejte až na zítra. Parádní žebříček, skvělé čtení.

V průběhu týdne mě můžete sledovat na Twitteru a na Facebooku.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama