Víkend namodro #1
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Víkend namodro #1

Víkend namodro #1

Jan Modrák

Jan Modrák

22. 8. 2020 07:00 3
Reklama

Milí čtenáři, právě jste rozčetli můj první víkendový článek na Hrej. Ty se tu budou objevovat s železnou pravidelností každou sobotu v devět hodin ráno a jejich ambicí je nabídnout vám ke kávě o líném víkendovém dopoledni nějakou tu inspiraci ke čtení a k zamyšlení. Tento týden je možná, vzhledem k předpovědi počasí, trochu naivní očekávat, že budete tropické dny trávit u svých obrazovek, takže klidně běžte a bez výčitek skočte do bazénu. Ovšem všichni víme, že léto netrvá věčně. A nakonec ani víkend a vy to třeba doženete v pondělí v práci.

Můj plán není nijak objevný, všechno vidíte níže a vysvětlení jistě nebude nutné. V úvodu každého článku bych vždy rád v souvislejším textu okomentoval nějaké aktuální (nebo i neaktuální, ale něčím pozoruhodné) téma, ale napoprvé si dovolím osobnější úvod. Ostatně, osobní tento sloupek má být cíleně. Po více než dvaceti skvělých, ale úmorných letech v nejrůznějších herních médiích, kdy jsem cpal své texty do hladového uzávěrkového chřtánu jako na běžícím páse, mě k pravidelnému psaní zlákala jen možnost napsat si opravdu cokoliv. Stále toho hodně čtu a s chutí se o to podělím, a to včetně českých zdrojů, což bude takový můj drobný příspěvek k nápravě trochu zvláštní praxe českých herních webů předstírat, že tu žádný další nevychází. Takže, i když se mnou třeba nebudete vždy souhlasit, nebo mě z nějakého důvodu nemáte rádi (pokud jste patřili do „týmu Level“, vůbec se za to na vás nebudu zlobit), v odkazech si snad přijdete na své.

Přeci jen se tu ale o jedno téma otřu. Ve středu měl na Netflixu premiéru dokumentární seriál High Score. Na Vortexu k němu vyšel pochvalný text, tady na Hrej byl Aleš Tihlařík viditelně kritičtější. S oběma názory nemám problém – osobně jsem byl taky trochu zklamaný nebo jsem spíš očekával víc, ale je celkem zřejmé, že nejsem typickým divákem, kterému byl seriál určen. Zaujal mě ale tweet Dannyho O'Dwyera, jehož produkční společnost Noclip doufám nemusím představovat. Noclip točí herní dokumenty pro hardcore hráče, ale v sérii tweetů se svěřil s touhou dostat příležitost natočit dokument o hrách pro Netflix: „Slibuju, že nebude mít arkádovou estetiku a nebude mluvit o stále stejných hrách, jejichž příběhy posloucháme znovu a znovu.“

Bylo by skvělé, kdyby tu příležitost Danny dostal a fakt bych byl na jeho vizi (o níž tvrdí, že jí má dokonale promyšlenou) zvědavý. Ale ani ona by přece nutně nebyla určená pro mě. A tak jsem ve skutečnosti rád, že v dnešní době můžeme kašlat na Netflix, protože tu vznikají jako houby po dešti dokumenty „pro nás“. Určitě tu o nich bude pravidelně řeč. Vedle Noclipu jsou to další podobně velké produkce i menší skvělí youtubeři, případně mnoho jednorázových aktivit jako je třeba aktuálně oznámený dokument o Mystu. A nebo jiný o Tony Hawkovi.

Citáty týdne

Víkend namodro #1
i Zdroj: Hrej.cz

„Sousedi už si zvykli, i když ještě občas přijde nějaké udání, když si vyjedeme. Měšťáci by proti nám neměli šanci, ale hasiči Stříbrná Lhota, to je dobrý oddíl. To zase pozor.“


Vtipálek Marek Španěl o tanku T-72, který už má Bohemia Interactive pět let ve své firemní flotile v Mníšku pod Brdy. Z článku ve velkém profilu v aktuálním Forbesu. Nepadlo tam pro nás nic objevného, snad kromě informace o záměru majitelů vstoupit na burzu. 

„The Pirate Bay to jistí, 25 Euro za hru fakt nedám. A Factorio hezky po česku zakázalo slevy, takže čekat ani nemusím.“

Uživatel Soriako pod článkem o Factoriu na serveru Root. Diskuzní příspěvek má 32 lajků. Něco o nás vypovídá, minimálně o tom, že před sebou máme ještě dlouhou cestu. 

Viděl jsem dva streamery, jak si dnes živě na streamu vykloubili rameno. Už mi neříkejte, že hráči nejsou sportovci!

„Video or it didn't happen,“ chtělo by se říct. A v odpovědi na tweet ho tam opravdu máte! Nepěkný pohled.

Něco na čtení

Víkend namodro #1
i Zdroj: Hrej.cz

Nintendo, Disney, and Cultural Determinism

Výtečná (a hodně dlouhá) esej o tom, jak o svém byznysu uvažuje Nintendo a jak vidí svou budoucnost. S řadou věcí lze nesouhlasit, ale rozhodně to je zajímavá perspektiva a za článkem je znát hodně pečlivý research.

My 10 Year Game Development Journey

Skvělý blog Nico Tuasona, indie vývojáře z Filipín. Nico popisuje svou desetiletou kariéru a aniž bych chtěl jakkoliv spoilovat, něco vám o jeho vyprávění naznačí skutečnost, že v červnu vydal svou hru Lithium City. Nejspíš jste o ní neslyšeli, na Steamu má 79 recenzí, z toho 92 % kladných.

Amazon is good at so many things. Why is it bad at games?

Na hrách si více či méně lámou zuby i největší herní firmy jako Google nebo Apple a z jistého úhlu pohledu buďme rádi. Tohle je komentář o snažení Amazonu.

The Pentagon Wasn’t Ready for Gamers to Push Back

Pentagonu se na Twitchi nedaří shánět nové ovečky. Na hráče cílí už léta, teď si ovšem najednou neví rady: „Trable začaly v červenci, kdy Armáda začala banovat lidi z Twitch chatu za to, že se dotazovali na americké válečné zločiny.“

Deus Ex at 20: The oral history of a pivotal PC game

Tohle je už z června, ale já se k tomu dostal až nedávno. Fascinující vzpomínka na vývoj Deus Exu přímo od účastníků včetně scénáristů, designérů, šéfa Eidosu a nechvalně proslulého spoluzakladatele Ion Stormu.

Něco ke sledování

Víkend namodro #1
i Zdroj: Hrej.cz

How One Gameplay Decision Changed Diablo Forever | War Stories | Ars Technica

Další skvělou sérií historických videí o hrách produkuje server Ars Technica. V posledním díle jeho War Stories mluví David Brevik o to jednom zásadním rozhodnutí, které změnilo celý koncept Diabla a zajistilo mu úspěch a slávu Je to už dost notoricky známé, ale třeba jste to ještě neslyšeli. Nebo ne přímo od něj...

The Games That Designed Themselves

Tradičně skvělé video Marka Browna z jeho kanálu Game Maker’s Toolkit (můžu celkem s jistotou říct, že se tu bude objevovat pravidelně). O kreativním procesu vzniku her a o nezanedbatelném faktoru náhody.

Profil Vojtěch Vaněk

Tohle je velmi krátký profil ČT Art (jen asi 6 minut), ale stojí za zhlédnutí. Vojtěch Vaněk je herní vývojář (Dark Train) a výtvarník. Inspirativní člověk. Povšimněte si hlavně zmínky o videoherní instalaci Digitalium, která je stále k vidění v Brně.

The Real-Life Criminal who helped GTA make millions

A to jste věděli, že Rockstaru pomáhal s Grand Theft Autem skutečný kriminálník? No, to trochu kecám (resp. je to trochu jinak, než teď asi čekáte), ale stejně...

RenderWare: The Engine that Powered an Era | Retrohistories

Před Unreal Enginem a Unity byl v éře PS2 jiný populární engine, RenderWare. A pak ho koupili Electronic Arts. Konec je tedy naprosto typický.

Hardwarový Artefakt: Ruské digihry ELEKTRONIKA IM + Datadisk: Spy vs Spy

Tenhle díl Pavlova a Honzova Hardwarového artefaktu mě nadchnul. Vzpomínají totiž na slavné ruské digitální hry a rozebrali je do posledního šroubku. Doslova! Skvělý projekt, který na Patreonu rád podporuju.

Pretending I'm a Superman

Už o tom byla řeč v závěru hlavního článku. Tohle je nezávislý dokument o fenoménu Tony Hawk videoher. Na iTunes a jinde k zapůjčení za něco málo přes stokorunu, pokud jste tuhle sérii hráli a milovali, ani chvíli neváhejte.

V průběhu týdne mě můžete sledovat na Twitteru a na Facebooku

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama