v-jake-herni-spolecnosti-zijeme
Článek V jaké herní společnosti žijeme?

V jaké herní společnosti žijeme?

Luke

Luke

22. 12. 2008 23:57 79
Reklama

Dva dny před Štědrým dnem psáti komentář a hledat téma laické a netradiční je, mírně řečeno, postavené na hlavu. Podle četnosti příspěvků na zpravodajských serverech je ale zřejmé, že Vánoce se dotýkají publicistické drezůry jen letmo a je jisté, že spousta článků vyjde i zítra – 24. prosince. Je to škoda. Jako by tu skutečně existovala internetová realita vedle reality hmatatelné a jejich rozdílnost byla tak zásadní, že každá dokáže existovat vlastním životem, i přes zásadní svátek západní kultury. Na odlišnost světonázoru lidí zatažených do diskusních fór, ICQ a zpravodajství poukazuje aktuální vydání týdeníku Respekt. Autor článku se snaží najít definovat hranici mezi virtuálnem a reálnem – a nedá se říci, že by nacházel kompromis, zlatou střední cestu nebo se ostře vyhraňoval vůči „net generation“. Z textu je patrné, že nikdo moc neví, co se děje, byť je možné opřít se o fakta poskytnutá výzkumem sociologů a psychologů Univerzity Karlovy. Například, že internet pravidelně využívá devadesát jedna procent českých dětí ve věku od dvanácti do osmnácti let. Občas textem prokmitne zmínka o hrách, ovšem velmi okrajová – není divu, protože výzkum byl zaměřen jiným směrem.

Napadá mne, jak by asi dopadl obdobně důkladný výzkum hraní v české společnosti? Zjistili bychom podíl pohlaví, věku, pirátství a dozvěděli se, jaké věci lidé od her očekávají, případně, kam se u nás celý herní sektor vyvíjí. Informace by jistě byly zajímavé a díky nim by se dalo lépe identifikovat, pro koho herní média, ať papírová, televizní nebo internetová ve skutečnosti pracují. Musíte pochopit – jako herní publicisté to nevíme na sto procent. Získané údaje odvozujeme z anket, často pouze internetových nebo rozesílaných s předplatitelským výtiskem. Průzkumy jsou pouze orientační, odhalují jen část herního publika, ale názory ne-hráčů se v nich už nepromítají, přestože právě ty by mohly puzzle očekávání herní obce dobře doplnit. Vždy je dobré, když se můžete opřít o plnohodnotné výsledky a postavit na nich své další směřování – nebo naopak vykviknout zděšením a utéci.

Je možné, že se mýlím, ale zatím u nás neproběhl žádný celorepublikový výzkum (nejen) herního trhu a herní společnosti. Přitom jsou podobné záležitosti na západě běžné a pravidelně se v novinkové sekci Hrej.cz dozvídáte o jejich výsledcích. Čím to, že o oficiálních objektivních průzkumech v našem prostředí neslyšíme? Slovem „objektivní“ se zde rozumí „provedený nestrannou společností“. Vždyť nejen novináři, ať už herní nebo klasičtí, by měli pár témat k zamyšlení. Své by mohly vytěžit i distributorské a produkční společnosti nebo vydavatelské firmy, případně takové, které se chtějí na českém herním trhu uchytit. Bez povšimnutí by výsledky nemohly s čistým svědomím minout ani pedagogové nebo rodiče, protože obě skupiny jsou hrám skrz děti vystavovány a musí reagovat na jejich zájmy a svět, ve kterém žijí. O tom, že hry tvoří podstatnou část krajiny mladých lidí (i těch starších) snad dnes není nutné pochybovat, tudíž důkladný průzkum je žádaný.

Jenže někdo by ho musel zaplatit. Nejde o jednorázovou vlnu dotazníků a oslovování lidí na ulici. Hloubková práce vyžaduje měsíce času, čas jsou peníze, peníze nejsou. Optimální variantou by bylo zaplatit firmu zabývající se těmito aktivitami z vládních peněz anebo z grantů – ovšem to by je musel někdo vypsat. V případě investování ze strany soukromé firmy by se ozvala kritika obviňující z ovlivňování výsledků, nehledě k tomu, že výsledky by byly jistě pro soukromé účely. Samotné dílčí průzkumy by ovšem postačily – řekněme takové, které by se zaměřily na jeden jediný efekt hraní her (ideálně ne „bude malý chlapec po hraní Call of Duty 5 zabíjet lidi na ulici?“) a vyjasnily by alespoň jednu věc. Protože ve finále, ať už jsou i oficiální výzkumy zpochybnitelné z mnoha úhlů pohledu a metodika není sto procentní, jde hlavně o to, abychom poznali, v jaké společnosti žijeme, a jak se bude vyvíjet v závislosti na běhu času. A to je dost racionální argument, proč vůbec podobný výzkum iniciovat.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama