tak-nam-zrusili-games-convention
Článek Tak nám zrušili Games Convention

Tak nám zrušili Games Convention

Luke

Luke

25. 2. 2008 23:00 10
Reklama

Tak nám zrušili Games Convention v Lipsku. Náhradou bude akce obdobného formátu v Kolíně. Znamená to, že od příštího roku nebude největší evropská herní výstava pár hodin jízdy od českých hranic, a že zřejmě nebudou k vidění shluky novinářů s cigaretami na každém rohu výstavního areálu. Škoda, celá akce tak měla takový správný šmrnc bezproblémovosti. GamesCom, jak se prý bude kolínská výstava jmenovat, bude zaštítěná televizní stanicí RTL, která má na kontě takové revoluční tituly jako RTL Winter Sports 2008: The Ultimate Challenge. Navíc bude posunuta na září, což znamená, že herní průmysl bude mít větší pauzu na přípravu novinek a nebude jen přesunovat obsah losangelského E3 do evropského Kolína. Tedy – doufejme.

Zatím nejznámější hráč v Bitvě Výstav, a to sice E3, prošla vloni razantním zeštíhlením. Producentské společnosti reagovaly větším protežováním předváděcích akcí ve svých domácích studiích a začaly posílat pozvánky i médiím, na které se před tím nedostávalo. Příkladem mohou být Ubi Days, aktivity Electronic Arts nebo lyonská Go Play od Atari, o jejíž životnosti toho moc nevíme, ale věříme, že Phil Harrison – potvrdí-li se jeho přestup do Atari – tomu dá novou šťávu. Výsledek malých akcí jde přímo proti filozofii E3, která byla pokládána za událost roku, na níž se odhalují největší hity. Hry jsou nyní prezentovány a odhalovány průběžně a na „é trojku“ se již tolik nedostává. Však také vloni novináři nadávali – nejen na menší přísun novinek, ale také na průběh – přesuny mezi jednotlivými hotely, v nichž se pořádaly tiskovky a rozhovory, byly zdlouhavé a organizačně nezvládnuté. A v takovém mumraji se vynořuje opomíjený nevlastní bratříček E3, GDC. Games Developers Conference.

Na mediálním úspěchu letošního GDC je vidět, odkud vítr fouká. Původním záměrem akce bylo seznámit vývojáře s novými trendy formou přednášek od zkušenějších vývojářů. A kreativci zjistili, že si mohou říkat, co chtějí, jelikož média zaujatá přicházející E3 je nesledují s velkou pozorností a PR manažeři mají výkon stažený jen na padesát procent. Prostě ráj na zemi: popovídáme si o hrách a nikdo nám do toho nebude kecat. Jenže čert nikdy nespí a právě GDC přilákala letos novináře jako magnet. Bylo zjištěno, že vývojář bez pusy plné marketingových výroků je mnohem zajímavější, než ten, který si na E3 odříká projev a s potleskem odejde z pódia. Na zprávách z GDC se pásli všichni. Jmenujme alespoň tři příklady:

„Ale já myslím, že náš marketingový ředitel Doug Lombardi už Portal 2 potvrdil.“ -vývojářka Kim Swiftová omylem oznámila Portal 2
„Tohle je poprvé, co mluvím k ožralému publiku.“ -Will Wright akceptuje, že při jeho proslovu jsou všichni zlití
„Jediná věc, která chutná lépe než makaróny, jsou makaróny vytvarované do podoby Tima Schafera.“ -Steve Purcell

Je to vtipné, ale vyvstává otázka, kterou dobře shrnul jeden redaktor GameSpotu: „Mě se tam ani nechce jezdit, cítím se mezi těmi lidmi jako vetřelec.“ Jedno z mála míst, kde se vývojáři slétají, aby byli mezi vlastním druhem, je náhle okupováno houfem lidí s kamerami, diktafony, foťáky a vlezlými otázkami, stejně jako na veřejných výstavách a konferencích. Velké firmy si to samozřejmě uvědomují a začínají na GDC představovat nové technologie a projekty. Tím se vytváří smyčka, která GDC posunuje z periferní konference do mainstreamu a možná staví základy nové E3 – samozřejmě jen pro odborné publikum, ale bez příchuti toho „dáme jedno a nebude nás nikdo otravovat.“ Možná, že již teď v nějaké malé americké vesnici probíhá přísně střežená pravidelná schůzka vývojářů, kteří přes nasazené silikonové masky kačera Donalda srkají brčkem kafe a baví se o tom, jak by se ty hry tedy mohly dělat. Možná, že je tam novináři také jednou odhalí...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama