Tak nám prodali Oculus…
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Tak nám prodali Oculus…

Tak nám prodali Oculus…

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

25. 3. 2014 23:32 17
Reklama

V noci z úterý na středu otřásla médii nechutně šokující zpráva o tom, že Facebook koupil společnost Oculus VR za 2 miliardy dolarů. Už jen fakt, že jsem před chvílí použil slova – otřásla, nechutně a šokující – jasně naznačuje, s jakou nevolí až opovržením je informace mezi hráči a vývojáři šířena. Skoro bych se vsadil, že se kvůli tomu v noci alespoň na chvilku přestala otáčet země a vážnost situace je srovnatelná tak maximálně se soudným dnem… Teď vážně – pokud nějaký projekt začne na Kickstarteru, kam logicky vstupují nezávislé entity nejen s vidinou zisku daného finančního obnosu, ale také se zájmem ustavit kolem produktu komunitu, nejde o konečnou stanici. Pokud budeme chápat Kickstarter jako neotřesitelný investiční model, navíc v mnoha případech chybně řízený emocemi, pak se možná dočkáme úspěšných projektů, ale o spoustu z nich zcela neodvratně přijdeme. Já osobně výše popisovaný obchod tak černě nevidím a pokusím se nastínit, co dobrého by Facebook mohl do kanceláří Oculus VR přinést.

ZÁVISLÁ NEZÁVISLOST

V první řadě je férové zasadit do kontextu to, co napsal na Facebook jeho zakladatel Mark Zuckerberg. Pokud věčně naštvaní odpůrci sociálních sítí na chvíli prominou, nemyslím si, že by byl Zuckerberg ztělesněným zlem a pokud vidí ve virtuální realitě potenciál, udělal přesně to, díky čemu lidé bohatnou. Předpověděl, lépe řečeno – odhadnul – trh, a to je umění spojené s mnoha riziky. I takovými, že do vás budou lidé kopat a nadávat vám. Zuckerberg i z tohoto důvodu uvedl, že Oculus VR zůstává i nadále společností zaměřenou na hry a hlavně nezávislou na Facebooku. To, jestli se mu nemalá investice vrátí, je jedno ze zmiňovaných rizik, upřímně si ale myslím, že akvizici je správné sledovat spíše jako investici do technologie, nežli snahu umožnit milionům lidí přijímat přátelství na Facebooku ve trojrozměrném rozhraní.

Značka Facebook otevírá dveře, všichni na ni slyší a celé vizi virtuální reality dodává Zuckerbergův zájem punc vážnosti.

Pohledem zakladatele firmy Oculus VR, Palmera Luckeyho, se rovněž jedná o rozumný krok, který umožní firmě expandovat a ve výsledku dostat Rift k více zákazníkům za nižší cenu. „Ve hrách toho nyní budeme moci dosáhnout více. Představy, že od této chvíle přesouváme své zájmy mimo herní segment, jsou liché,“ říká Luckey a dále uklidňuje případné skeptiky poměrně zásadním argumentem. Dle jeho názoru totiž neexistuje odvětví, které by bylo schopné ztvárnit trojrozměrné světy natolik přesvědčivě, jako to už pár let dělají hry, a ještě nějakou dobu tomu tak bude. Pak, možná, začne Rift plnit funkci i jinde, řekněme například ve školství nebo právě v sociálních sítích, do té doby ale budou hry primárním cílem a prvotní testovací skupinou s úkolem prokázat potenciál.

MASIVNÍ DOPAD

Ačkoliv je nezávislost bez výhrad k užitku, a v tomto případě to platí i pro jistou záruku, že malá firma Oculus VR nebude převálcována molochem Sony, nejedná se o to nejdůležitější. Dosud, a teď mi promiňte, byl Rift záležitostí hardwarových geeků, po spojení s Facebookem je i v Zuckerbergově zájmu nadchnout pro virtuální realitu masu obyčejných lidí. Přesně ty pak potřebuje každý, kdo na trh vyrazí s produktem, který je neznámý, ale má ambice zaznamenat myšlenkový či technologický průlom. Podobné publikum dosud společnost Oculus VR postrádala, a jakožto nezávislá firma by k němu zřejmě nikdy nenašla cestu. Naproti tomu značka Facebook otevírá dveře, všichni na ni slyší a celé vizi virtuální reality dodává Zuckerbergův zájem punc toho, že to tady někdo myslí opravdu vážně.

Tak nám prodali Oculus…
i Zdroj: Hrej.cz

Lidem, kteří kvůli celé situaci tapetují diskuze svými ublíženými názory, že nic není jako dřív a Facebook se teď na nás bude dívat skrze Oculus Rift, bych vzkázal jen jedno – přestaňte vyvádět. Když nic jiného, akvizice znamená, že Oculus VR má zaručený zdroj peněz, nemusí se strachovat o to, kdo zaplatí pásovou výrobu Riftu ve velkém a díky síle Facebooku může firma jednat na mnohem vyšších úrovních a oslovovat kohokoliv. To, že se k Oculus VR otočil zády tvůrce Markus „Notch“ Persson, je jen povolená ztráta, ze které osobně cítím spíše pózu, nežli skutečný argument. Pokud se lidem zdá, že Facebook nemá s hraním nic společného a jde jen o další krok k prohloubení data-miningu, pak s nimi asi jen těžko bude rozumná řeč, ale to už vidím větší etické i myšlenkové riziko v akvizici WhatsAppu za bezmála desetinásobnou cenu.

Pokud tedy věříte myšlence, že by Oculus Rift mohl zažehnout revoluci nejprve ve hrách a později i v dalších odvětvích, nemůže vám být z dlouhodobého hlediska krok Facebooku proti srsti. Logicky nás ale zajímají i opačné názory a případná diskuze, která by mohla odhalit další možné výhody či nevýhody.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama