Článek Star Wars Battlefront - čtyřnásobné dojmy

Star Wars Battlefront - čtyřnásobné dojmy

Redakce Hrej.cz

Redakce Hrej.cz

14. 10. 2015 11:00 39
Reklama

Minulý týden jsme stejně jako velká část z vás strávili mnoho hodin hraním otevřené betaverze multiplayerové akce Star Wars Battlefront. Zanechala v nás rozmanité a rozporuplné dojmy, o které jsme se rozhodli s vámi podělit. Porovnejte vaše zážitky s našimi a posuďte sami, který autor se svým názorem nejvíc shoduje s vaším. V redakci jsme každopádně ke shodě nedošli.

ZDENĚK PRINC: FANOUŠCI JÁSAJÍ, HRÁČI MAJÍ POCHYBY

S přístupem do bety Star Wars Battlefront jsem v sobě začal svádět mnohem urputnější bitvu, než je ta, která probíhá v rámci módu Walker Assault na planetě Hoth. Jsem fanoušek Star Wars, těším se na film, těším se na Battlefront, chci Star Wars hru od Amy Hennig a tím můj seznam přání rozhodně nekončí. Jenže vedle toho jsem také hráč, a i když mi masivní střílečky nejdou tak, jak byste si při sledování mého bolestného počínání přáli vy, nejsem vůči nedostatkům betatestu slepý.

AUTENTICITA NENÍ VŠE

Star Wars Battlefront se prezentuje vynikající grafikou, do které jsem se zakoukal v podstatě ihned. Líbí se mi celkový retro nádech, který vzdává hold původní trilogii, ale respektuje i změny a úpravy, které se pojí s trilogií novější. V tomto bodě zažívám ty pravé nerdgasmy a když se k tomu ještě na bojišti objeví Luke nebo Anakin (haha, spoiler), přestávám bojovat a doslova jen zírám. Možná bych snesl ještě víc ikonických hudebních linek v menu i na pozadí bitev, ale upřímně myslím, že v tomto ohledu si nemá nikdo z nás nač stěžovat.

Kde už problém vidím, je již zmiňovaný Walker Assault – tedy mód pro 40 hráčů, kteří si coby vojska Rebelů a Impéria snaží překazit plány na pohodový večer. Bitva je to masivní, v mých očích ale až příliš jednostranná. Rebelové mají za úkol ubránit štítový generátor, přitom ale čelí mohutné přesile v podobě dobře vybavených vojáků a dvou kráčejících tanků AT-AT. V tomhle směru vše zapadá do kánonu filmu, jako hra je však počínání nevyvážené a vyhrát spolu s Rebely se mi podařilo pouze dvakrát z dvaceti bitev. Pokud totiž chtějí Rebelové využít podpory Y-wingů, musí s nimi po poměrně dlouhou dobu udržet rádiové spojení, na druhé straně Stormtroopeři musí pouze podržet tlačítko po dobu několika vteřin, aby rádiové vysílání přerušili.

HRÁČI NETUŠÍ, CO MAJÍ NA BOJIŠTI DĚLAT

Druhou věcí jsou zmiňované potvory AT-AT, které jsou jednoduše příliš silné a z pozice Rebelů je vyžadována souhra a přesné načasování, aby bylo možné kráčející tanky z bitvy vyřadit. Není to zrovna lehká záležitost a přijít na celý systém mi trvalo několik bitev, během kterých jsem si vyslechl ne zrovna pochvalné hlášky od spolubojovníků. A s tím se nakonec pojí i třetí problém, který zatím s Battlefrontem mám – nedostatečné vysvětlení toho, co máte na bojišti dělat. Před spuštěním každé mapy, a to se týká i zbývajících módů Survival a Drop Zone, sice můžete rychle přelétnout seznam hlavních úkolů, nejsou však blíže vysvětlené a hráči skutečně na začátku netuší, co mají dělat.

Pevně věřím, že různorodost módů přebije i malý počet map, na nichž se bude Battlefront odehrávat a ve výsledku vznikne důstojná adaptace.

Tyto tři problémy jdou ale na druhou stranu poměrně snadno odstranit a právě betatest slouží k tomu, aby je odhalil a vývojáři se jimi pak mohli dále zabývat. Pevně věřím, že různorodost módů přebije i malý počet map, na nichž se bude Battlefront odehrávat a ve výsledku ze hry vznikne důstojná adaptace, která jednak posune sérii dál a jednak nahradí absentující Battlefield. S ním bych ale nechtěl Battlefront příliš srovnávat, vývojáři ostatně sami zdůrazňují, že se snaží o něco úplně jiného, tak aby jim to vyšlo.

HONZA KONFRŠT: TAK TAKHLE BY TO ŠLO!

Jestli si mě beta Star Wars Battlefront něčím získala, tak to muselo být mocným dýchnutím atmosféry tolik známého univerza a tím, že onen nerdgasm, který zmiňoval Zdeněk, byl na spadnutí pokaždé, sotva se z bedýnek začaly linout první tóny známých melodií. Toto jsou nefalšované Hvězdné války, a já byl na moment jejich součástí.

NENÍ TO BATTLEFIELD PŘES KOPÍRÁK

Zlí jazykové sice tvrdí, že se jedná o Battlefield s jiným skinem, já bych si něco podobného ale vyslovit netroufl. Battlefront sází na jedinečnost atmosféry, na zjednodušení principů a to, že na hře pracuje tým stojící za sérií Battlefield, samozřejmě má za následek určité podobnosti. Nikdy bych však neřekl, že se jedná o Battlefield s blastery. Každá hra má svá specifika a i když nejsou natolik odlišné, jak by třeba být mohly, tak mi dovolte připomenout, že se jedná o recept více než funkční. Tak proč jej neaplikovat v pozměněné podobě i jinde? Battlefront navíc nenabízí tak bohaté taktické možnosti (chybí například jednotky či třídy bojovníků) a v kombinaci se zasazením se jedná o alternativu, nikoli o FPS prohnanou přes kopírák. Battlefront je svižnější, na náplň možná trochu méně objemný, i tak je však skvěle hratelný.

I když toho beta příliš nenabídla, přesto ve mně vzbudila maximální očekávání finální verze.

Jako alternativa tedy funguje Battlefront na výbornou, AT-AT drtí rebelskou konkurenci, rudé výstřely z blasterů a hrdinské hlášky létají vzduchem a celé to vyznívá jen a jen ve prospěch autorů a k jejich cti a přesně takto bych si představoval kvalitní online FPS s licencí. A i když toho beta příliš nenabídla (dva multiplayerové režimy, jeden singleplayerový, trojici map), přesto ve mně vzbudila maximální očekávání finální verze. A to se počítá!

VOJTA DŘEVÍKOVSKÝ: JE TO PŘÍLIŠ CASUAL

Milé DICE, pojďme si promluvit o tom, jak jste zvorali svoji nejlepší možnost ujistit hráče, že Star Wars Battlefront bude dobrá hra. Můžete tvrdit, jak moc je otevřená beta zátěžový test na vaše servery, jak moc se z ní chcete poučit, ale zřejmě jste zapomněli, že je to především výkladní skříň. Je mi upřímně jedno, jestli si zkoušíte, zda se vám servery nehroutí. Co mě zajímá je, jak se hra hraje a zda mám o ní nadále jevit zájem.

HLAVNĚ SE NEBAVIT

Ale ne, vy jednu z nejočekávanějších her letoška (roku Hvězdných válek!) představíte jako načančanou nudu. K čemu mi jsou sliby, že hra bude obsahovat specializační třídy, když mi vybavení v hratelné ukázka ani nenabízí hrát neofenzivně? Proč je mód horda omezený obtížností a počtem kol, abych se náhodou nezačal při hraní bavit? Koho napadlo nabídnout čtyři funkčně prakticky totožné zbraně? Nejste v branži žádní nováčci, a proto je mi jasné, že se nejedná o chybu, ale o úmysl. Upřímně, to mě znervózňuje.

Takhle to vypadá, že se ze Battlefrontu klube ještě více casual hra než Star Wars Angry Bird...

Nejvíce mě asi děsí představa, že jste skutečně předvedli to nejlepší, co Star Wars Battlefront v prosinci nabídne. Myslíte si, že by fanoušci Star Wars byli standardně komplexní onlinovkou zastrašení? Takhle to totiž vypadá, že se ze Battlefrontu klube ještě více casual hra než Star Wars Angry Bird... A to, nepochopitelně, s plnou cenovkou.

JIRKA BIGAS: BATTLEFRONTU CHYBÍ TÝMOVÝ DUCH

Když jsem měl příležitost si v černu v Los Angeles na E3 poprvé osahat Star Wars Battlefront, napsal jsem o něm něco v tom smyslu, že nepůjde o žádnou revoluci, ale bude to poctivá a řemeslně kvalitně odvedená týmová střílečka, která si především díky licenci Hvězdných válek rozhodně nebude stěžovat na nezájem publika. Po minulém týdnu už si tak jistý nejsem. Shodou okolností byla součástí bety tatáž bitva na planetě Hoth. Co se mi ale během jednoho kola a několika málo desítek minut jevilo jako svěží a zábavné, se při opakovaném hraní najednou zdá až příliš ploché a fádní. Jen těžko se teď můžu ubránit dojmu, že každý mód a každou mapu prokouknete během pár her a v součtu nenabízí takovou hloubku, jakou byste od podobné hry čekali. A ano, i od Battlefieldu, jehož dědictví se vývojáři snaží zbytečně až křečovitě zbavit, jen aby se zavděčili kritikům, kteří straší veřejnost přeskinovaným datadiskem ke známé sérii. Jako by to snad byl nějaký katastrofální problém.

ZJEDNODUŠENÍ, KAM SE PODÍVÁŠ

Pravda je taková, že mi ze všeho nejvíc vadí všudypřítomné zjednodušování a pravidla ušitá na míru i svátečním hráčům, o čemž už psal Honza i Vojta. Musím ale současně dát za pravdu Zdeňkovi, že navzdory tomu většina lidí stejně jen zmateně pobíhá po bojišti, pálí všude kolem sebe hlava nehlava, aniž by reálně tušili, co se po nich vůbec chce. Není to ovšem podle mě chyba hry jako takové, nebo snad vývojářů, jako spíš důsledek otevřeného testu a toho, že hra bude i v budoucnu přitahovat velice nesourodou komunitu, jejíž členové budou mnohdy podobnými hrami zcela nepolíbení. Ale to je zřejmě nevyhnutelný důsledek komplikovaného spojení mainstreamového tématu s formátem multiplayerové akce, která po hráči chce alespoň elementární zkušenosti a orientaci v bitvě.

Coby fanoušek Star Treku mohu jen doufat, že někdy někdo s podobným zaujetím, přesností a smyslem pro detail vytvoří hru z “konkurenčního” vědeckofantastického universa.

Jsem nadšený z toho, jak Battlefront vypadá. Coby fanoušek Star Treku mohu jen doufat, že někdy někdo s podobným zaujetím, přesností a smyslem pro detail vytvoří hru z “konkurenčního” vědeckofantastického universa. Vývojáři nemluvili do větru, když slibovali perfektní grafiku, které na prvních obrázcích řada hráčů nechtěla uvěřit. Autoři netrávili čas s filmaři, rekvizitami a výlety na místa natáčení zbytečně. Tak autentické Hvězdné války jste prostě ještě v žádné videohře vidět nemohli. Jedna věc je, jak hra vypadá, něco úplně jiného ale představuje hratelnost a zábava. Mám dojem, jako ostatně nejednou v posledních letech, že všechno to úsilí a píle na poli technické dokonalosti lehce odvedlo pozornost vývojářů od hry samotné. Ta je totiž banální a velmi prostinká. Alespoň z betaverze to tak působí. A i když mám stále na paměti, že jsme viděli jen menší část hry a stěžovat si na malou pestrost a variabilitu je do značné míry nefér, obávám se, nakolik tenhle obrázek reprezentuje finální podobu hry.

TÝMOVÍ PROTIVNÍCI

Představený obsah měl koneckonců sloužit jako výkladní skříň celé hry, ukázka toho nejlepšího. A v tom pro mě alespoň zatím hra selhává. Nic bych si ale nepřál víc, než abych mohl tento názor ještě změnit. Moc bych sám sobě přál, aby se mi nakonec Battlefront líbil, protože se na něj těšíme v redakce od jeho oznámení s tím, že to je ta multiplayerová akce, kterou spolu budeme ve volných chvílích hrát. Neměl to být Battlefield ani Call of Duty, nic co má už vybudovanou komunitu fanoušků, kterým jako sváteční hráči nestačíme. Mělo to být něco akčnějšího a přímočařejšího. Nějak jsme se ale přepočítali v tom, že EA chtějí oslovit zřejmě ještě mnohem širší skupinu hráčů, kteří jsou v on-line akcích ještě méně hardcore než my. Až do otevření bety jsem klukům pořád tvrdil, jak je to ze strany DICE chytrý a skvělý tah - udělat bezplatné veřejné “demo”, které prostě nemůže selhat a peníze se vývojářům a vydavateli jen pohrnou. Teď už si tím tak jistý nejsem. Reklama, co nejde zkazit, možná nakonec neudělá takovou díru do světa, jak jsem doufal.

Velká část hráčů nechápe, co má dělat, anebo na to kašle a hraje prostě střílečku!

Díky rozmanité skupině hráčů, kterou beta přilákala, ale bude ji přitahovat do značné míry i plná hra, panuje na bojišti neuvěřitelný chaos. Velká část hráčů nechápe, co má dělat, anebo na to kašle a hraje prostě střílečku! Většina lidí ignoruje dílčí úkoly, nejedná takticky. Ale hra je k tomu ani nijak nenutí, nemotivuje. Battlefrontu jednoduše chybí velení, někdo, kdo by akci koordinoval a plánoval celkovou strategii, protože samotní hráči toho nejsou očividně schopní. Spolupráce tu nevzniká organicky a co už za chybu vývojářů považuji, nijak tomu mechanismy nebo pravidly ani nepomáhají. Patrné je to zejména na velkých bitvách, kde se zcela chaoticky potácí desítky hráčů, kteří jsou jakoby mimochodem součástí stejného týmu, mají stejné cíle, ale nic pro to nedělají.

KLONOVÉ VÁLKY

Je parádní, že si můžu vybrat mezi 1st person a 3rd person perspektivou. Kolik her vám to dnes umožní? Kolik AAA her? A kolik multiplayerových her? Naprosté minimum. Jenže co je mi to platné, když na druhou stranu alespoň v betaverzi najdete v podstatě čtyři úplně stejná zbraně. Ano, jeden blaster střílí silnější paprsek a pomaleji. Druhý pálí rychleji slabší. Ve výsledku ale oba fungují úplně stejně a upižlají nepřítele za stejnou dobu, pokud míříte přesně. Tomu se říká absolutní vybalancování. Stejně uniformně působí i vojáci na bojišti. Můžete si upravit výbavu, v budoucnu bude dokonce výběr ještě pestřejší, budeme moci zapracovat na vzhledu. Bez ohledu na štábní podstatu hry ale působí všichni hráči zaměnitelně, všichni hrají stejně, chybí jakákoli pestrost nebo možnost se pořádně odlišit a vzít na sebe unikátní roli.

Pocit sounáležitosti se vytratil hlavně díky záměně oddílu za partnera.

Chybějící třídy jsou zřejmě dalším důvodem, proč hráči nedokáží samostatně najít v týmu nějaké smysluplné uplatnění. Pocit sounáležitosti se ale vytratil hlavně díky záměně oddílu za partnera. Oddíl tvořil tým v týmu, možná malé kolečko, které ale zapadlo do celého soukolí. A dobře sehraná četa týmově myslících a spolupracujících hráčů různých tříd dokázala třeba právě v Battlefieldu kolikrát pořádně zamíchat kartami, ne-li přímo zvrátit nepříznivý průběh bitvy. Nebyl jste jednotlivec, byl jste součástí malé čety, která dokázala na bitevní poli operovat nezávisle na zbytku týmu a přitom mu být prospěšná. S parťákem v Battlefrontu ale tváři v tvář chaotické přesile nezmůžete nic, když zbytek vašich spolubojovníků nepřidá ruku k dílu. Geniální koncept malých týmů v rámci větších týmů tak vývojáři degradovali na jediné - možnost respawnovat se ke kolegovi a nezačít na okraji bitvy.

CHYBÍ MI KOPILOT

Totéž platí o bitevních prostředcích. Nejenže do nich nemůžete postaru nasednout prostě tak, že k nim na bojišti přistoupíte (ačkoli tu dokonce figurují coby kulisy) a vývojáři se museli znovu křečovitě snažit odlišit od zavedeného standardu sbíráním levitujících žetonů. Korunu zpackanému dojmu z jejich používání ale nasazuje, jak vám docvakne až po pár hrách, že jde pokaždé o sólo záležitost. Stejně, jako když jdete po svých, i tady jste solitérem, který není nucen a motivován spolupracovat s ostatními. AT-ST osedláte sami, stíhačku osedláte sami. Nikoho nepotřebujete, nikdo nepotřebuje vás. A to je velká škoda. Protože jen máloco se v podobných hrách vyrovná chvílím, kdy spolu s kamarády sdílíte stejný vehikl. Nasednete do jedné helikoptéry. S podporou přátel vlétnete přímo do srdce bitvy, všichni brání stejný prostředek, všichni mají stejný cíl. Pilot z kolegů učiní výsadkové komando, které je v mžiku na zemi, a hned se vrací pro další parťáky na základnu. Nic takového jsem ale v Battlefrontu bohužel nezažil. Alespoň zatím…

Jak jsme avizovali, konsensu jsme v redakci nedosáhli. I když negativní dojmy převažovaly v tomto textu nad pozitivy, rozhodně to není tak, že by se Battlefront líbil v redakci jen hrstce lidí. Naše postřehy proto ještě v dalších dnech doplní vyčerpávající dojmy Honzy Borse, který si Battlefront podle svých slov užil asi nejvíc.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama