Sen o výkonnější a dražší konzoli
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Sen o výkonnější a dražší konzoli

Sen o výkonnější a dražší konzoli

Jiří Bigas

Jiří Bigas

4. 12. 2013 23:00 18
Reklama

Nová generace konzolí ještě nikdy nepřišla nedočkavé české zákazníky tak levně jako právě ta nastupující. Nebýt cíleného oslabený koruny, velmi pravděpodobně by oba systémy nedlouho po svém uvedení na trh atakovaly magickou hranici 10 tisíc korun, respektive by se jednotliví soupeřící prodejci ve vyostřeném konkurenčním boji snažili dostat pod ni. Když si k tomu navíc připočteme skutečnost, že mzdy a kupní síla Čechů i navzdory snad už zvolna odeznívající finanční krizi pomalu rostou, je nasnadě, že stát se hrdým majitelem žhavé novinky ještě nikdy nebylo tak snadné.

ODVRÁCENÁ TVÁŘ LÁKAVÉ CENOVKY

Cenová dostupnost PlayStationu 4 a Xboxu One má ale i odvrácenou a mnohem temnější rovinu. A já se obávám, aby v samém důsledku nakonec nebyla vykoupena výrazně zkrácenou životností těchto zařízení. Pokud mi něčím dosluhující konzole opravdu imponovaly, pak to byla právě jejich zarputilá výdrž a snaha udržet se na trhu. Navzdory všem zlým prorokům se konkrétně Xbox 360 držel na výsluní popularity coby aktivní systém více než osm let. A ani v tuto chvíli pochopitelně nejsou jeho dny ani zdaleka sečteny, ačkoli jeho obliba a podpora se bude nemilosrdně krátit. PlayStation 3 byl uveden na trh o pouhý rok později, nestrávili jsme s ním proto o mnoho méně času. Nabízí se otázka, zdali nová generace může aspirovat na podobné výkony. Upřímně se ale obávám, že tomu tak nebude.

Oba giganti chtějí jít ve stopách Nintenda. Pokud by to dotovalo své konzole, mohlo už dnes patřit mezi oběti vlastního úspěchu.

Nové konzole při uvedení na český trh v minulosti běžně atakovaly hranici 20 tisíc korun. Jejich výrobci přitom byli nuceni od samého počátku tyto systémy z velké části dotovat. Vydělávali na hrách a příslušenství. Prodeje samotných konzolí se začaly vyplácet až s odstupem několika měsíců nebo dokonce let od uvedení na trh, kdy cena klíčových komponent výrazně poklesla. V samém důsledku tak bylo pro výrobce často velmi problematické na vlastní úkor uspokojit poptávku zákazníků po novince a přitom překlenout období, dokud se finančně nezahojí na hrách a příslušenství. Nic nedělá výrobcům takové vrásky, jako jsou právě zákazníci, kteří si dlouhé roky vystačí s jedním dvěma klíčovými tituly a v podstatě do hraní dál nijak neinvestují. Řekl tady někdo Nintendo?

KVALITA ZA ROZUMNOU CENU

Vyrobit Xbox One a PlayStation 4 na druhou stranu stojí obě firmy v podstatě jen tolik, za kolik si jej odnesete z obchodu. Další peníze sice spolyká marketing, distribuce, nebo marže obchodníků, ale stále jde o důležitý obrat. Microsoft ani Sony nechtějí už na konzole doplácet. Ne nijak výrazně a rozhodně ne dlouhé měsíce. Oba giganti chtějí jít ve stopách Nintenda, které by bez této strategie mohlo už dnes patřit mezi oběti vlastního úspěchu. To s sebou ale v samém důsledku nese i jednu velkou nevýhodu. Novinky nepohání žádný pohádkový hardware z říše snů a nikdo se ani nesnaží ohánět planými sliby o nevyužitém potenciálu konzolí. Mám proto velkou obavu, jak velké jsou jejich výkonnostní rezervy...

Vyrobit Xbox One a PlayStation 4 na druhou stranu stojí obě firmy v podstatě jen tolik, za kolik si jej odnesete z obchodu.

Šikovní vývojáři budou bezesporu i tentokrát schopní výrazně posouvat hranice možného s tím, jak se budou lépe seznamovat s novými platformami. Nicméně moji nervozitu přiživují i další prohlášení a nenápadné šťouchance. Zvykli jsme si na životní cyklus konzolí, který odstartoval jejich počáteční výkonností převahou, pokračoval obdobím rovnocennosti s běžnými herními počítači, aby nakonec konzole dožívaly coby slábnoucí a - připusťme si to - i brzdící platformy. Minimálně v případě PS3 a X360 nicméně nijak neživořily na okraji zájmu. Až do posledních dnů nám nabízely všechny soudobé hity v kvalitě, kterou sice škarohlídi mohli občas nazvat kompromisní, ale přinejmenším se jejich majitelé nemuseli cítit odstrčení, pokud šlo o pestrou nabídku multiplatformních titulů. To představuje dramatický obrat třeba ve srovnání s PlayStationy první a druhé generace, které se sice i na sklonku života často mohly pochlubit lákavou nabídkou vlastní titulů, ale ve srovnání s hrami na PC a nabídkou těch multiplatformních už jejich lesk značně pokulhával.

JE TO SKORO TAK DOBRÉ JAKO NA PC

Byl bych velmi nerad, aby se historie za čtyři pět let opakovala. Jako konzolistu, podotýkám nikterak nakloněného honbě za výpočetním výkonem, mě totiž znervózňují odhady o pětiletém životním cyklu obou novinek. Ačkoli jde často spíše o zbožná přání velkých vydavatelů, kteří bláhově věří tomu, že nové konzole jim automaticky přinesou vyšší zisky. A to i přesto, že nová generace s sebou nezbytně nese i vyšší náklady na vývoj a menší rozšířenost systémů mezi hráči. Existují ale i jiná prohlášení, která tuto vizi podporují. Dříve by například bylo nemyslitelné, aby vývojáři o nové konzoli prohlásili, že v podstatě zvládne rozeběhnout jejich hru v kvalitě odpovídající maximálním detailům na PC. Bez ohledu na cenu počítače, který byste k podobnému zážitku potřebovali, jsme si zvykli slýchat spíše superlativy ohledně výkonnostních rezerv a nevyužitém potenciálu, nebo o technologii, kterou by běžné počítače nedokázaly rozhýbat.

Dříve by bylo nemyslitelné, aby vývojáři o nové konzoli prohlásili, že v podstatě zvládne rozeběhnout jejich hru v kvalitě odpovídající maximálním detailům na PC.

Všechno je to asi logické a přesto to ve mně zanechává stín pochybností a hraje mi na pesimistickou strunu. Ze všeho nejvíc si totiž na konzolích cením pohodlí a jejich životnosti. Cením si svých dosluhujících hraček, protože mi sloužily tak dlouho a na několik let mě ušetřily martyria vybírání a rozhodování. Nesnadný úkol zvolit si mezi Xboxem One a PlayStationem 4 by mi výrazně usnadnilo vědomí, nebo alespoň přesvědčení, že toto dilema nebudu muset zase pěkných pár let řešit. Použití běžně dostupných komponent a ještě větší přiblížení k počítačům ale naznačují opak.

Když jsme v redakci v úterý večer vůbec poprvé zapnuli PlayStation 4 a vychutnávali první okamžiky ve světě Killzone: Shadow Fall, cítil jsem se coby potenciální zákazník jako Frodo, kterého při souboji s Prstenovými přízraky bodl do ramene Černokněžný král prokletou morgulskou dýkou. “Už to vypadá skoro jako na počítači,” řekl Zdeněk.

Au.

Kde jsou ty časy, kdy majitelé počítačů zbledli při pohledu na hry nové generace závistí a my měli jistotu, že konzole budou neúprosně rostoucímu výkonu počítačů nějaký rok stačit?

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama