Sen o výkonnější a dražší konzoli

5. prosinec 2013 00:00 / Jiří Bigas / Komentář / Diskuze (67)

Související články

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
-1
:) napsal 26. 1. 2014 v 05.10

Bounty: Dobrá, ale řekni mi za kolik koupíš Pc, aby si rozjel hru jako Killzone na stejnou grafiku ? Myslím, že 10.000 je cena naprosto úžasná...

Nahlásit nevhodný obsah

20833441
Wes_P napsal 12. 12. 2013 v 01.32

psxo:
Nejsem zaujatý ani pro jednu značku,ale je celkem jasné, že PS4 je výkonnější...

Nahlásit nevhodný obsah

20803179
Solearis napsal 12. 12. 2013 v 01.05

Výkonnostne síce nie sú nové konzole nič svetoborné, ale podľa môjho názoru je to krok správnym smerom kvôli:
- jednotnej architektúre pre všetkých veľkých hráčov (MS, Sony, PC) a tým pádom nižšej cene vývoja hier,
- výhre AMD ako dodávateľa - ovplyvní spôsob akým budú vyvíjané engine-y a procesori cielené na herné publikum a tým pádom "silné" PC bude lacnejšie, lebo AMD nemusí konkurovať Intelu vo vysoko výkonnostnom segmente trhu,
- celkovo nižšej cene herného HW - mala by mať za následok viac predaných kusov a tým pádom väčší herný trh.

Samozrejme má zvolený prístup nevýhodu, že nenúti vývojárov HW tlačiť veľa peňazí do výskumu. Tu však dúfam, že korporátne peniaze zabezpečia zdraví pokrok aj v budúcnosti (ono marža na serverových kusoch HW je stále šokujúca - kľudne aj niekoľko sto dolárov za jedno CPU).

Editováno: 12. 12. 2013 v 01.08

Nahlásit nevhodný obsah

-1
Max napsal 10. 12. 2013 v 16.32

Taky si myslím, že tohle je možná až přehnaně pesimistické. Pokud vím, tak například u PS3 se hovořilo o tom, jak je strašně složité na konzoli programovat. Každopádně i pět let mi přijde dost slušná životnost. PS3 mám již skoro šest let a bylo skvělé sledovat, jak hry na ní se stávaly lepší a lepší. Teď je čas na evoluci.
Mimochodem, co jsem projížděl různé weby, tak jsem naopak četl, jak si vývojáři PS4 pochvalují. Věřím, že XBOX One na tom bude podobně, i když to vypadá, že má určité menší HW nedostatky.
Jako vždy - čas ukáže. Předvídat to, co bude nemá smysl. Vždyť ani neumíme předpovědět jaké bude počasí na týden dopředu, tak jak to pak je s předpovědí toho, co bude za pět šest let s PS4? :)

Nahlásit nevhodný obsah

-1
Bounty napsal 10. 12. 2013 v 08.57

Kde jsou ty časy, kdy majitelé počítačů zbledli při pohledu na hry nové generace závistí a my měli jistotu, že konzole budou neúprosně rostoucímu výkonu počítačů nějaký rok stačit?

:D to nevím z jaké planety jseš ale tohle se nikdy nestalo a nikdy nestane.Konzole vždy vykazovali zchátraloou grafiku o generaci za PC to o čem se tady zmiňuješ platilo tak maximálně pro 386ky jenomže v té době nikdo nadupanou grafiku nepotřeboval hraní bylo o něčem jiném než je dnes.
Možná až jednou bude koncept PC používán jen jako výpočetní výkon... do té doby budou konzole vždy pro jednoduché a líné lidi kterým nezáleží natom jak hra vypadá nebo jak běží..

Nahlásit nevhodný obsah

-1
Nikdo napsal 9. 12. 2013 v 19.44

No paseku v tom udělá steambox který má vyjít na začátku roku 2014 a ten má (alespoň co já vím) podporovat všechny hry na steamu cožjsou spousty her zdarma, a spousty nejnovějíších her s přijatelnou cenou

Nahlásit nevhodný obsah

-1
imPALa napsal 7. 12. 2013 v 22.27

Vážně... Začínám si být jist, že Xbone/PS4 bude "lidový nativní zlatý standart příštích deseti let". Vezmu-li v potaz svůj úhel pohledu grafika, pak překonání 4K zobrazení se jen tak nedočkáme (musela by se odehrát revoluce na poli datových nosičů/připojení, neb hodina jakostního 4K videa si ukousne takových 72GB), navíc 8 Mpix je slušná "velkoformátová fotka" (do A4) a ve 32 a méně palcích (na televizi/monitoru) zaručena velmi dobrá čitelnost a kvalita srovnatelná s tištěným médiem typu noviny/magazín...

Nahlásit nevhodný obsah

-1
QuestIon napsal 7. 12. 2013 v 20.02

Ještě to uzavřu, prodiskutovali jsme to s podobně "trefenými" kolegy a došli jsme k závěru, že rezerva na straně operační paměti (multitask), 4K (video + "indie" hry) capability, ještě větší podpora obecně užívaných formátů, může dost dobře u NG konzolí zajistit podobný problém, jaký má v současnosti Makrohard s winXP - uživatelům budou dost možná stačit i deset let...

Nahlásit nevhodný obsah

-1
QuestIon napsal 7. 12. 2013 v 14.55

Jiří Bigas: A nakonec, milý pržíteli, si vezmu větu, kterou jste uzmul Kazunori Yamauchimu - kolik času myslíte, že takový návrh slupnul, aby našli rozumný kompromis mezi vizuálním/fyzikálním modelem - koukněte se na stíny vozidel (pěst na oko odpovídající osazení "hruškové paměti do jablečného stroje")... Howgh!

Nahlásit nevhodný obsah

-1
QuestIon napsal 7. 12. 2013 v 14.22

Jiří Bigas: Imho dalším pádným argumentem vzdory vaší servilní teoretické UHO větě, "o menší rošířenosti platformy" je zaměření na online/služby/multimediální centrum nahrazující pc podobně jako tablety - tímto neduhem mohla spíše trpět generace 360/PS3 právě z nedostatku hw kapacit (když to řeknu ostře byli mrtví dříve, než začli, a uvožovat o x360ce jako o stroji na déle, než tři roky - čiročiré zoufalství - už tehdy se těžiště hraní přesouvalo výrazně jinam - WOW/Steam)...

Nahlásit nevhodný obsah

-1
QuestIon napsal 7. 12. 2013 v 13.14

Jiří Bigas: Imho, svá slova o životnosti a nákladech jste si neuměl dát dohromady - proč asi bylo nutné držet PS3 (příklad, lze to zobecnit) tak dlouho při životě??? Současná generace byla uměle nadstavována - já si jen dávám dohromady názory vývojářů např. z Illusion, CD projektu (sympatie/důvěra)... pak si stačí dát dohromady slova Blizzardu a životnost WOW a dostanu "standartní životnost" konzole - 5let naplno...

Nahlásit nevhodný obsah

-1
QuestIon napsal 7. 12. 2013 v 12.22

Jiří Bigas: "Predikce odborníků" - to je věc u které opravdoví odborníci propadají v hurónský smích (co jsem četl, vývojáři si nové konzole pochvalují a pravděpodobně si oddechli - nebudou muset tolik řešit technická specifika a místo toho se budou moci soustředit na obsah)...

Nahlásit nevhodný obsah

-1
QuestIon napsal 7. 12. 2013 v 11.48

Jiří Bigas: Dal jste si s tím práci, dík za to... Ale pletete se, zdravá porce agresivity, řekl bych "kamarádského pošťouchnutí" vážně byla na místě vzhledem k tomu, z čeho byl uvařen váš článek (UHO). Budu se s vámi hádat - jak jsem psal, váš pohled byl velmi krátkozraký. Považte autore jedno hledisko (vzhledem k oněm "diskutabilním" větším ziskům) a sice, že celý ekosystém hraní se posouvá do sféry komunitní/mp/online/MMO - a v současnosti právě z tohoto plynou největší zisky herních vydavatelů, které jim s předchozí generací konzolí utíkaly (celkově zejména v této oblasti)... Taky bych to uzavřel - nic ve zlém...

Nahlásit nevhodný obsah

-1
Muribundus napsal 6. 12. 2013 v 19.38

Mitsurugi: Jo jasný,asi jsem to trochu přestřelil. Základní myšlenka ale byla taková, že lidi nemůžou počítat s tím, že se budou konzole držet na topu dlouhou dobu jako tomu bylo u ps1.

Nahlásit nevhodný obsah

198646
theris napsal 6. 12. 2013 v 17.54

QuestIon: Na nedostaku kvalifikovaných vývojářů pro PS3 zas můžou profitovat studia kterým to nedělá problém

Editováno: 6. 12. 2013 v 18.05

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 6. 12. 2013 v 16.57

Muribundus: Počítač z konce roku 2010 za 40 000 rozhodně neodpovídá dnešnímu za 15 000. Podle mě jsi to trochu přehnal. Samozřejmě, když mi ukážeš nějaké údaje tak se rád nechám přesvědčit.

Nahlásit nevhodný obsah

20822354
Jiří Bigas napsal 6. 12. 2013 v 16.19

QuestIon: Se zájmem jsem si přečetl všechny vaše příspěvky a těší mě, že o tématu přemýšlíte a předkládáte vlastní názor. Když člověk píše komentář, glosu nebo jakýkoli jiný subjektivně zabarvený text, musí počítat i s negativními ohlasy. Pokud by v textu nebylo obsaženo trochu kontroverze nebo menšinového názoru, nemělo by smysl takovou myšlenku ani obhajovat, nebo ji jakkoli prezentovat. Nad konsensem není třeba polemizovat.

Názory ostatních čtenářů jsem tentokrát nechal bez odezvy, jelikož jsem chtěl nechat diskusi volně plynout a vše podstatné jsem vyjádřil už v textu. Není k tomu navíc co dodat. Udělám nicméně ve vašem případě výjimku, když o to tak očividně usilujete. Ačkoli vás musím upozornit, že vaše bezesporu zajímavé postřehy a názory, na něž máte plné právo, a já mám opozici v zásadě rád, poněkud znevěrohodňujete svým agresivním vyjadřováním. Ale i z toho si člověk může udělat obrázek.

Pokud jde o vaši poslední narážku k nákladnosti vývoje, klidně to v krátkosti rozvedu. Nikdo netvrdí, že minimálně PlayStation 3 nebyl z hlediska vývoje a optimalizace problematickou a náročnou platformou, jako to ostatně platilo i o jeho předchůdcích. Neshodneme se ovšem v to, že by byl, potažmo exotická architektura, hlavním viníkem stále rostoucích nákladů na vývoj. Klidně může být jednou z dílčích příčin. Vy ovšem popisujete konkrétní systém, zatímco já mluvil v obecné rovině. A v obecné rovině se vývoj her prodražuje především z důvodu stále vyšších nároků na technické zpracování. To e jednoduše fakt, několikrát prezentovaný řadou elitních vývojářů, kteří mají z každé nové konzole respekt, stejně jako vydavatelé, neboť ví, že vydat AAA titul v odpovídající kvalitě bude prostě s ohledem na nezbytnou vyšší míru detailů stát víc peněz.

Příkladem za všechny v této spirále budiž třeba série Gran Turismo. Sám Kazunori Yamauchi už v roce 2007 prohlásil, že vymodelovat jeden vůz do GT5 trvá půl roku, zatímco v případě prvních dvou dílů na to designérovi stačil jediný den. Jak vidíte, toto jsou fakta, o která já svůj text opírám, nevařím z vody. A podobných ohlasů byste na webu našel bezpočet, pokud byste chtěl. Stejně jako výroků zástupců velkých vydavatelů, kteří opakovaně tlačí na výrobce konzolí, aby pospíšili s novou generací. Tolik k druhé části uvedeného. O tom, že jim nové konzole automaticky nepřinesou jen kýžené vyšší zisky, ale i vyšší náklady a v krátkodobém horizontu i riziko menšího rozšíření nové platformy, není třeba nijak zvlášť spekulovat.

S chutí bych vám odpověděl i na další otázky, ale je to poměrně zdlouhavé a oba víme, že bych vás stejně nepřesvědčil, což ani není mým cílem. Je jen škoda, že své vlastní názory nedokážete rovněž podložit pádnými argumenty a uchylujete se k osobním výpadům a narážkám o fackách, věku autora nebo prostomyslnosti. Přitom mnohdy nerozporujete nic v mém textu, protože já kupříkladu nechválil minulou generaci za množství operační paměti, jak se mi snažíte podsouvat, ani pomýleně nesrovnávám její velikost u konzolí a počítačů - jablka/hrušky.

Neglorifikuji grafiku, jak naznačujete, na úkor ostatních moderních vymožeností, obávám jsem se jen menší výkonnostní rezervy (o tom je ostatně celý text a je podložen predikcemi odborníků), která se samozřejmě netýká jen vizuálního zpracování. A především jsem se úplně vyhnul unáhleným srovnáním s nákupem počítače, nebo náklady na pořízení televize, kterou potřebujete k nové generace stejně tak jako k té dosluhující bez výjimky. A to že ceny televizí v obecném měřítku klesly, jak se zřejmě snažíte neobratně naznačit, nemá co dělat s cenou nových konzolí, o níž jsem psal já - znovu míchání jablka/hrušky. A jinak děkuji za optání, moje televize vždy patřily k soudobé špičce, jsem na ně tak trochu fanda. Ale možná vaše podezření vychází ze rčení "Podle sebe soudím tebe".

Tímto bych tuto diskusi uzavřel a dál bych nechal komentáře volně plynout.

Editováno: 7. 12. 2013 v 01.34

Nahlásit nevhodný obsah

-1
Muribundus napsal 6. 12. 2013 v 16.14

Mitsurugi: Poučíš mně tedy?

Nahlásit nevhodný obsah

-1
QuestIon napsal 6. 12. 2013 v 16.00

Srry všem, že to tu tak zahlcuju, ale je to fakt k smíchu...
Vemte si, že na vývoj multiplatformního titulu jste dodnes potřeboval specialisty (nástroje), kteří si utrhli minimálně 25% z celkového rozpočtu na vývoj (např. Cry engine) - takoví specialisté, kterých je 5% a jsou silně "proprieatry", jsou prostě drazí - viz opět trable s nedostakem kvalifikovaných vývojářů pro PS3...

Jéžiš člověče, vy budete jeden z těch, co silně podléhají okolí - "wowifikaci" a "cypatění"...

Nahlásit nevhodný obsah

-1
QuestIon napsal 6. 12. 2013 v 15.11

Fakt autore - to co jste vypustil - neskutečné bláboly, kraviny...

Ačkoli jde často spíše o zbožná přání velkých vydavatelů, kteří bláhově věří tomu, že nové konzole jim automaticky přinesou vyšší zisky. A to i přesto, že nová generace s sebou nezbytně nese i vyšší náklady na vývoj

Obvzláště toto je perla nade všechny - aneb proč si myslíte, že upustili od silně exotických architektur předchozí generace a proč náklady na vývoj za poslední dekádu tak rostly - na facku...

Nahlásit nevhodný obsah

-1
imPALa napsal 6. 12. 2013 v 14.01

psxo: Dík, člověče - ty nové konzole jsou prostě v porovnání s předchozími nebe a dudy - jsou to fakt pěkné, vyvážené a odladěné, kousky hw, za fakt férovou cenu (každá krapítek jinak zaměřená - Xbox je víc obývákový gadget)... Zapomínáš na služby - hry jsou jen 50% konzole od doby, kdy přijaly obecně rozšířené formáty/nosiče (CD/DVD/Bluray)...

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 6. 12. 2013 v 11.19

Muribundus: Tak to ani zdaleka není pravda.

Editováno: 6. 12. 2013 v 11.19

Nahlásit nevhodný obsah

-1
Muribundus napsal 6. 12. 2013 v 08.45

Já osobně se divím tomu,že ps3 a x360 vydržely tak dlouho, nové procesory,grafiky atd. vychází každý půl rok. 5 let mi přijde jako rozumná hranice. Protože za 5 let budou vypadat hry na pc úplně jinak než dnes.Konzolisti přece nemůžou čekat, že si koupí něco za 10 tisíc, bude to srovnatelný s počítačem za 40 a ještě k tomu, to vydrží 4x delší dobu. Protože co si budem povídat, počítač koupený před třemi lety za 40 tisíc je dneska srovnatelný s počítačem možná tak za 15...

Nahlásit nevhodný obsah

-1
psxo napsal 6. 12. 2013 v 01.10

lidé často zapomínají, takže jen pro připomenutí k tomu hw a menší porovnání:

SONY
PS3 - superCPU cell, obrovské problémy s výrobou(jedna SPE z výroby vypnuta+ 1jádro pro os) - Ramka dělená, vram pouhých 256mb ram + systémová pamět' xdr 256mb do které měla přístup i gpu ..

Co na to vývojáři? Ps3 si to sežrala na plné čáře, bylo to vidět na multihrách atd ..cell noční můra + na nedostatečnou ram si stěžovali vývojáři ještě než byla ps3 uvedena na trh - sony o navýšení vram nechtěla ani slyšet..
Grafika osekaná rsx, hlavně sběrnice, kde padl výkon o 30% dolů .. kojima si pochvaloval ps3 než mu dali finální devkit, kde výkon spadl ..
PS4 - slepený jaguár 8j (4+4/1-2j os) amd turbo režim u her - Ramka nadstandardní 8gb gddr5 sdílená --- Grafika slušná, upravená ACE část pro asynchronní výpočty + extra cache + pomocné čipy na dekompresi dat, audio, hw scaler, koprocesor arm (os operace)


MS
Podobně na tom byl X360, kde gpu dopadla stejně se sběrnicí, ale aspoň MS vyslyšel epic a navýšil hlavní sdílenou pamět' z 256mb na rovných 512mb ..
XO - stejný slepený jaguár jak ps4 (2j os), 8gb pomalejší ddr3, Grafika ořezaná díky umístění 32mb esram do APU .. + další pomocné čipy (data, audio, hw scaler)
Ms jen na poslední chvíli zvýšil takt cpu a gpu ..


a co z to vyplívá? no nic, protože klíčové jsou hry.. ale lidi se budou hádat do "krve" který "krám" je výkonnější ..

Nahlásit nevhodný obsah

-1
demonBREDY napsal 5. 12. 2013 v 22.58

ale o tom to neni,jeto o rozdělení marketingu- pc kousek xko-ps ato vše je předem domluvené jeto velká hra velkých kluku:-) prachy.

Nahlásit nevhodný obsah

-1
imPALa napsal 5. 12. 2013 v 22.44

Fakt vtipné je, člověci, že dnes s otevřenou pusou lidi čumí na ovládání hlasem na Xbone... mít u toho RISCu 512MB, či víc paměti a být to otevřené linuxu (alespoň korporátní distro)/nezávislým vývojářům, pak už to měla PS3...

Nahlásit nevhodný obsah

-1
PAeris Kiran napsal 5. 12. 2013 v 22.43

http://www.youtube.com/watch?v=RlIWJlz6…

Už se píše hra (vybráno 33M dollarů a 34. je na cestě) vyjde za půl roku a nové konzole podle výpočtů jsou v podstatě na jejích minimálních požadavcích...

Hardwarově... s možností týdenních updatů a totální otevřenosti pro persistent world kdy by se měl mít možnost připojit KDOKOLI kdo má hru bez ohledu na platformu zdarma (základní Chrisova podmínka) bohužel nesedí ani na Sony ani na Microsoft.

Nahlásit nevhodný obsah

-1
imPALa napsal 5. 12. 2013 v 22.23

Prostě, obvzláště Sony s minulou generací naprosté zklamání hw/služby - na hlavu, rozklad charakteru (koho proboha může napadnout dát k x jádrovému power pc 256MB RAM)... Mohli se postavit po boku takovým klukům z Apple/Google...

Nahlásit nevhodný obsah

-1
imPALa napsal 5. 12. 2013 v 22.16

Mě prostě nejvíc štve jak to Sony zabilo - s PS3 spáchalo sebevraždu na mnoha frontách (stranou her), kdyby byl jejich přístup opravdu "pokrokový/vizionářský", tak má ps 3 alespoň půl giga paměti, své korporátní linux distro společné z větší části se všemi dalšími jejich serepetičkami, a ps3 dnes dál tiká coby interní součást "smart tv" (služby)...

Nahlásit nevhodný obsah

20860788
prof.janvelich napsal 5. 12. 2013 v 21.46

Všechno je to programování, optimalizaci herního enginu (frostbite, unreal engin...) Vzpomente si na rok 2004 kdy Valve vydalo přes STEAM hru HL2. Dosud nevídaná grafika a excelentní hrátky s fyzikou to prostě bylo BOOM!

Takže třeba dobrá parta z Naughty dog udělala spoustu her: Série: Uncharted a nebo The Last Of us. Když jsem si jako jeden z mála koupil hru The last of us a viděl dosud nevídanou grafiku na svém PS3 tak jsem si říkal, že možná ani není potřeba uvádět novou generaci konzole od Sony (PS4) všechno je to o lidech, zkušenostech a jak moc umí optimalizovat kód enginu, hry... takže si myslím, že třeba takový PS3 rozhodně nepatří do starého železa, protože když udělá zkušený tým hru s dobrou grafikou, vybroušeným příběhem kde jsou emoce, strach, obava a dobrodružství tak si myslím, že ti rozumni "konzolisti" nemají ani potřebu kupovat nové PS4 navíc je to první revize a je třeba ještě chvilku počkat.

Takže schrnuto a podtrženo. Nové konzole nejsou přelomové a uvažoval bych o ni v případě že by se objevilo více her, počkal bych na stabilní verzi a až pak si ho koupil.

U PC je grafika jinde existují tkz. výkonější AA kde hra pak vypadá realisticky a opravdu je to podívaná snů. Zaklínač 2/Nový AA 4/GW2 to jsou hry kde je potřeba mít výkoný HW postavený na SB/IV/ nebo ještě lépe Haswell i5 4670K/ k tomu nějakou GTX 680 nebo AMD X 280/290 A VEJŠ. Mluvím o ultra detailech... mam herní dělo SLI i7 prostě extrém takže vím, že herní enginy jsou náročné na ultra a vynucený AA do ultra.

Konzole jsou trochu jiné, ale jak říkám dobrý tým co umí spolupracovat a má zkučenosti v oblasti programovacích jazyků a mají fantazii tak prostě jde udělat stále dobrá hra i na PS3 kdo říká že je to vykopávka tak pravděpodobně nenapsal žádný program nebo nezkoušel crackovat hry.

Můj názor.

Nahlásit nevhodný obsah