rok-2020-nova-generace
Článek Rok 2020: nová generace

Rok 2020: nová generace

Luke

Luke

25. 5. 2009 22:25 10
Reklama

Charlie Stross je spisovatel. Narodil se roku 1964 a do češtiny od něj byly přeloženy knihy Plameny hvězd, Ztracená rodina, Sjednocený klan, Archivy hrůz a další, plus povídky v časopise Ikarie a několika sbornících. Jako spisovatel vědecké fantastiky se zabývá tím, jak nám ten svět bude v budoucnosti fungovat: jak se vlivem technologie změní společnost, kultura, životní styl. Podobně jako Cory Doctorow ze serveru Boing Boing vyrůstal už v době, kdy počítačové hry fascinovaly samotnou svojí existencí – alternativní světy, kde každý mohl být hrdinou v neprozkoumaných končinách vesmíru, řídil vlastní osud a potkával nejrůznější nástrahy cizích civilizací a rozdílných způsobů uvažování. Bylo by hloupé tvrdit, že jeho spisovatelskou kariéru neovlivnily. „Kolem roku 2030 bude průměrný věk hráče stejný jako průměrný věk populace. Kdokoliv pod osmdesát let s nimi vyroste,“ řekl na konferenci herních vývojářů LOGIN. Není divu, že sci-fi spisovatelé mají ke hrám pozitivní vztah a rádi se o nich vyjadřují. Jako zkušení matadoři ve svém oboru musí přemýšlet o tom, jak se změní i samotné hry. Mají nové nápady, podněty, nejsou zatíženi stavem herního průmyslu a jsou častými hosty na herních seminářích nebo panelovkách. V texaském Austinu Bruce Sterling v roli „cestovatele časem z budoucnosti“ navrhl zasloužilým vývojářům, aby se konečně přestalo říkat „MMORPG,“ protože to zní fakt blbě, a začalo se používat třeba „skupinovky.“ Charlie Stross oproti tomu zacílil na hardwarový rozvoj a zajímavě popsal herní konzoli, jak bude vypadat roku 2020.

Stross tvrdí, že půjde o handheld, který bude mít multijádrový procesor stejné výkonnosti, jako jsou dnešní špičkové stolní stanice (čtyřjádrový Intel Nehalem, u kterého se mluví i o osmi jádrech). Dále 256 gigabajtů paměti a dva terabajty SSD disku. Handheld bude fungovat jako GPS a přijímač pro rozhlasové a televizní digitální vysílání. Nevýhodou bude malý displej, proto bude na hraně přístroje pikoprojektor, jaký dnes vyrábí společnosti typu Motorola nebo Microvision. Zní to značně nereálně, ale spisovatelé sci-fi mají ten luxus, že si mohou dovolit předvídat a v mnohých případech se trefí – a když ne, tak oni jsou přece jen spisovatelé.

Strossův odhad není úplně od věci. Vždyť už dnes používáme k hraní iPhone, kterému se trochu nelogicky říká „telefon“, přestože samotné telefonování je jen jednou z možností, jak stroj používat. Pakliže by se hardwarová evoluce posunovala směrem ke Strossově handheldu, mohl by to být právě iPhone, od kterého by se vše odvíjelo. Spekulace o výkonnosti stranou, zajímavé je něco jiného: pikoprojektor. Odborníci se shodují, že technologie bude v nejbližší době dostupná pro široký komerční trh, až se odladí problémy s jasem a kontrastem, které současné prototypy mají. Pak se pikoprojektory začnou montovat do mobilů, nových revizí známých handheldů a do multifunkčních zařízení.

Jako hráči máme štěstí, že z libovolného pokroku ve spotřebním hardwaru vždy profitujeme. Nejinak tomu bude u pikoprojektorů. O hardwarově nabušené konzoli velikosti krabičky od cigaret v podstatě nemá smysl pochybovat – dříve či později se objeví – ale právě pikoprojektor by jí dodal výhodu před všemi ostatními stroji. Představte si to tak, že si chcete zahrát hru třeba v autobuse: namíříte paprsek na sedadlo před vámi a v pohodě hrajete. Anebo si promítáte hru na strop nad postelí. Nebo na záchodě... no, určitě na spoustu míst přijdete sami. Nepůjde jen o hry, ale i o filmy, videokonference, VoIP nebo zobrazení operačního systému (v tomto směru se předpokládá, že se zpětně na stůl bude promítat klávesnice nebo jakékoliv jiné ovládací prvky a celý počítač bude tak přenosný, že se Asus EEE může jít stydět do kouta).

Budoucnost vypadá růžově. Skeptici říkají, že nás na herním poli nečekají žádné zásadní hardwarové změny a příští roky budou věnovány zlepšování stahovatelného obsahu. Jenže hardwarové novinky z jiných oborů nám jsou také ku prospěchu. A už aby to bylo! Celá idea hraní na projektoru naráží na jednu věc: jestli takovéhle kousky bude umět kapesní hardware roku 2020 (nebo dřív), co budou umět velké mašiny a konzole?! Odpověď se nabízí: SkyNet!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama