quo-vadis-playstation-3
Článek Quo vadis, PlayStation 3?

Quo vadis, PlayStation 3?

Luke

Luke

22. 6. 2009 22:32 156
Reklama

Na zlevnění PlayStation 3, jejíž 80 GB verze momentálně stojí přibližně deset tisíc korun v České republice a 400 dolarů ve Spojených státech, čekáme jako na smilování. Ani přes pobízivé hlasy herní komunity společnost Sony cenu nestahuje a drží ji na stejné hladině. Mnozí analytici očekávali, že Jack Tretton na letošní „étrojkové“ tiskové konferenci Sony jako jednu z novinek ohlásí právě výrazný pád ceny, ale stejně jako v tolika jiných případech se spletli.

Upřímně řečeno, z pohledu manažerů nemá cenu zlevňovat něco, co se dobře prodává, dokud se prodeje výrazně nezbrzdí. A to i přes shledání časopisu Bussiness Week, že: „PlayStation 3 je mnohem zajímavější v tom, co by mohla ukázat, než v tom, co ukazuje.“ PS3 si zkrátka vede dobře, alespoň podle březnového oznámení: mezi lidmi celého světa je téměř třiadvacet miliónů prodaných kusů, což je o sedm miliónů méně než u Xbox 360, ale zároveň jde o množinu lidí, se kterými se již musí počítat. Ti samozřejmě cenu nekritizují. Názor, že konzole je drahá, se v poslední době šíří jinde – nejen mezi zájemci o koupi, ale silné hlasy se ozývají od herních producentů, kteří se domnívají, že by levnější konzole přinesla větší prodejnost jejich titulům. Za všechny mluví nedávné vyjádření šéfa Activision Blizzard Bobbyho Kotticka, který má za to, že cena hardwaru je příliš vysoká a ubližuje prodejům jeho her.

Jak je to možné? Připomeňme si, jak funguje prodej konzolí. Výrobci hardwaru vypočtou, za kolik by chtěli konzoli prodávat s ohledem na skutečné výrobní náklady. Následně porovnají výsledek se situací na trhu a řeknou, za kolik ji budou prodávat. Rozdíly jsou propastné. Tržní úspěch je ovlivněn nízkou cenou, tím pádem jak Sony tak Microsoft tratí na každém prodaném kusu několik set dolarů. Finta je v tom, že konzole zpětně vydělávají na prodeji licencovaných hardwarových doplňků a samotných her. Čím vyšší počet prodaných her, tím více peněz plyne do kapsy Sony a Microsoftu a zpětně se kompenzuje prodejní handicap. Pro zdravou ekonomickou situaci je tedy zapotřebí jít producentům her na ruku s cenou konzole, která zaručuje, že si ji koupí více lidí – a na to právě narážel Kottick.

Počet konzolí na světě zdaleka nereflektuje počet prodaných her a často se ozývá, že po koupi PlayStation 3 si uživatel zahrál jednu nebo dvě hry a pak začal přístroj používat jako přehrávač filmových blu-ray disků. Vadou na kráse tedy nemusí být cena, ale kvalita a počet her. Jinými slovy: víc zajímavých her a rozsáhlejší nabídka je to, co PlayStation 3 schází. Už při vydání byla kritizována nezajímavost a malý počet launchových titulů a situace se výrazně nemění ani dnes, po téměř dvou letech. Otázkou tedy zůstává, nikoliv zda bude zlevněna (jak si myslí Kottick), ale co bude platformu prodávat. A je to tady: nejde o komunitní nebo internetové či multimediální funkce, protože ty jsou předpokládány a zdarma. To, co musí PlayStation 3 prodávat, musí být zpětně vyčíslitelné na dolary, ze kterých bude mít Sony své procento, aby měla důvod zlevňovat.

Exkluzivní tituly ztrácejí v posledních letech na důležitosti, protože vývojáři raději prodají svoji hru oběma velkým výrobcům, než aby se spoléhali na úspěch na jedné platformě. Samozřejmě, stále budeme mít Uncharted a Gears of War, ale ty samotné prodeje neutáhnou. Permanentní hit udělá z konzole i multiformátová hra tím, co dokáže z hardwaru vymáčknout. V současnosti jsou ze zákaznického pohledu – z pohledu laika, co chce hrát pěkné hry – rozdíly zanedbatelné a PlayStation 3 čeká na dobu, kdy vývojáři dokáží z hardwaru dostat to, co skutečně umí, jak naznačil Bussiness Week.

Druhou možností je rozšířit globálně mediální knihovny typu filmotéka. Kdyby se Sony podařilo vyjasnit autorská práva pro video-on-demand na globální úrovni, můžeme klidně uvažovat o PlayStation 3 jako o centru domácí zábavy a teprve potom jako o herní platformě (podobně, jako je iPhone nejdřív super gadget, který shodou okolností umí také telefonovat). Sony by sice ztratila pozici na herním trhu, ale obsadila by místo, které zatím okupuje především PC s rychlým internetovým připojením – a to by byla také výhra.

Je zvláštní, že po devatenácti měsících od uvedení na trh PlayStation 3 stále hledá svojí tvář. Je ale jasné, že jakmile se jí to podaří, bude to tvář krásná a neuvěřitelně výkonná. Bezva holka, prostě.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama