Osud Mafie v rukou Borderlands
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Osud Mafie v rukou Borderlands

Osud Mafie v rukou Borderlands

David Plecháček

David Plecháček

1. 4. 2019 13:25 7
Reklama

Na konci minulého týdne konečně došlo k tomu, na co jsme všichni již několik let (nebo několik konferencí) čekali. Gearbox odhalil třetí Borderlands. Zatímco se někteří začali nepokrytě těšit na pokračování původní „looter shooter“ hry a jiní vyjádřili určitou skepsi nad neoriginalitou toho, co ve čtvrtek viděli, stala se ve spojitosti s Borderlands ještě další věc, která má zároveň přesah i na sérii blízkou naším patriotickým srdcím. Gearbox totiž představil remasterovanou verzi původní hry, a zároveň Ultra HD Pack pro The Handsome Collection. Zaznamenali jste, kdo na nich pracuje?

KDO JEN SAKRA VYTVOŘIL TU TŘETÍ MAFII?!

Letitý první díl byl podroben plastické operaci ve studiu Blind Squirrel. To není, se vší úctou k celému týmu, ničím zajímavá společnost, ostatně v jejím repertoáru zatím chybí jakákoliv vlastní značka. Jediné, co o ní můžeme říct, je fakt, že dlouhodobě spolupracuje s 2K a jejími studii na hrách, pod nimiž jsou podepsaná povětšinou větší studia – tak jako v případě Irrational Games a série BioShock (a jejího remasteru), tak jako u Firaxis Games a Xcomu, nebo tak jako u třetí Mafie.

Osud Mafie v rukou Borderlands
i Zdroj: Hrej.cz

To Handsome Collection čítající druhý díl a Pre-Sequel je pro nás mnohem zajímavější. Na remasteru portované kolekce totiž pracuje studio Hangar 13 sídlící v kalifornském Novatu v zátoce San Francisco Bay, vedené Hadenem Blackmanem a lidmi z bývalého LucasArts, které se nám vepsalo do paměti jako studio zodpovědné za výše zmíněné pokračování série Mafia. Možná vám tento střípek utekl, možná mu jen nepřipisujete žádný význam, ale možná to znamená více, než by se mohlo na první pohled zdát.

Nedošlo jen k drobným změnám, ale v zákulisí došlo k mnohem komplexnější restrukturalizaci.

V mých očích je jasno. Na další díl mafiánské městské akce můžeme zapomenout. Pro úplné pochopení situace je potřeba jít do minulosti, specificky do období krátce po vydání dílu s Lincolnem Clayem v hlavní roli, kdy se studio začalo transformovat a vyhaslo stejně tak rychle, jako zahořelo. Hangar 13 totiž nebyl úplně etablovaný tým, a 2K (respektive mateřské Take-Two) jej založilo a poměrně rychle mu svěřilo AAA hru, která se chtěla stát highlightem tohoto konzolového cyklu a zařadit se tak po bok sesterského Grand Theft Auto. Dnešní optikou se jeví tyto plány jako bláhové, ale před pěti lety jim vývojáři i vydavatelé věřili a směle si šli za svým. Jak už to u her bývá, ne všechny záměry se vždy protnou s realitou. Problémem byl čas, relativně malý počet zaměstnanců a i problémy při spojení 2K Czech s novým studiem, jmenovitě s tuzemským enginem prvních dvou her série, jejímiž následky byly přinejlepším průměrné recenze a jen velice vlažné přijetí mezi hráči.

CO DÁL?

Velice rychle se začalo spekulovat, že tým za své přešlapy draze zaplatí. Reakce na sebe nenechala dlouho čekat, někteří klíčoví zaměstnanci odešli a údajně mělo dojít i k propouštění, ačkoliv krátce po těchto zprávách přišlo ze studia vyjádření, že se počet zaměstnanců ustálil na 150, což je zhruba počet, který odpovídá stavu z doby vývoje hry před jejím finalizováním. To nezní nijak tragicky, že? Máte pravdu. Mezi jednotlivými projekty mnoho studií neví, co se svými pracovníky, pro něž v tu chvíli chybí smysluplná práce. Dá se říct, že propouštění čeká na konci vývojového cyklu každý tým, a Hangar 13 není výjimkou. Jenže nedošlo jen k drobným změnám, ale v zákulisí došlo k mnohem komplexnější restrukturalizaci.

V Hangaru 13 chybí síla na cokoliv většího.

Jednak, Hangar 13 stále operuje v Brně a v Praze coby pozůstatek 2K Czech, zároveň studio otevřelo novou pobočku v Brightonu. Těchto 150 zaměstnanců tak nesedí v prosluněné Kalifornii s adekvátními platy, ale velká část ze 150 členů je rázem rozeseta i u nás a i ve Velké Británii. Jinými slovy, 150 tehdy není to samé jako 150 dnes. Tímto krokem se chtě nechtě stalo z nově vzniklého ambiciózního týmu jen torzo, které mohlo při troše štěstí maximálně spolupracovat na jednom projektu, nebo se soustředit na více menších dílčích aktivit. Víte, odkud vítr vane? Nevíme, kde přesně vznikl remaster, nebo spíš Ultra HD Pack, abychom byli přesnější. Mohlo to být ve Spojených státech stejně tak jako v Británii nebo u nás v České republice. Víme ale, že Hangar 13 v současné podobě nebude mít sílu, aby přišlo s další Mafií.

OBRAT O 180°

Možná v tuto chvíli namítnete dvě věci. Za prvé, že v Kalifornii může pracovat drtivá většina celého týmu, a především za druhé, že by 2K stejně nedalo vývojářům šanci s pokračováním. První souvisí s druhým. 2K bezprostředně po vydání třetí Mafie dalo Hangaru 13 na výběr, co bude dělat – Mafii 4 nebo vlastní novou IP. Tak jako všichni kreativci, i tehdejší vedení vybralo variantu dvě, čímž tuzemskou sérii odsunulo na vedlejší kolej. Tou hrou měla být špionská akce Rhapsody (dovolíme si rýpnutí, že by se jednalo o takového Agenta, jakého v minulosti plánoval a zavrhl Rockstar), z níž se ale oklikou stala poměrně alternativní hra, jejímž základem byla hudba a na ní postavené aktivity. S hudbou už totiž koketovala i původní vize, původně se její pomocí měl spouštět detektivní režim. Tento prvek se ale zdál vedení tak dobrý, že by na něm bylo bývalo postavilo celou novou hru. Hudba se měla stát i zbraní. Buď jak buď, znamenalo to spoustu hudby – a spoustu peněz s jejím licencováním.

Osud Mafie v rukou Borderlands
i Zdroj: Hrej.cz

Jakoby to nestačilo, v omezeném kalifornském týmu se rodil další projekt, kódově označený Parkside. Možná jste o něm slyšeli - možná i nad rámec toho názvu. Mělo by se totiž jednat o dobře známou sérii: BioShock. Takže tu na jedné straně máme průměrná hodnocení Mafie, zvláštní Rhapsody, se kterým vývojáři netuší, jak dál (spekuluje se o superhrdinské hře, co-opu a live-service modelu), a legendární sérii Kena Levina, která jen čeká, až ji někdo oživí, byť už ne v původním Irrational Games. A také nové studio v Británii, které tříští již tak omezené pracovní zdroje, a spoustu zaměstnanců v našich tuzemských největších městech. Jak do toho zapadá Borderlands? Jednoduše tak, že v Hangaru 13 chybí síla na cokoliv většího. Jakýkoliv remaster je přesně ten typ produktu, který v současnosti vývojáři mohou zvládnout, a pokud v hlavním studiu pod patronátem Blackmana něco vzniká, je to stále v intencích myšlenek, návrhů a prototypů – a není a jen tak to nebude Mafia.

Ostatně není náhoda, že drtivá většina otevřených pracovních pozic studia se teď otevírá v Brightonu a u nás.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama