opatrna-unie
Článek Opatrná unie

Opatrná unie

Luke

Luke

23. 6. 2008 22:00 1
Reklama

Často se divíme, jaká japonská hra si našla cestičku přes celou Asii až do Evropy – anebo spíše přes Pacifik, Spojené státy a Atlantik. Při představě korejského národa namačkaného u Starcraftu jen obracíme oči v sloup. Čínští farmáři v online hrách budí škodolibý úsměv. Americké šílenství kolem pěti hvězdičkových titulů pak hodnotíme jako vliv přílišné reklamní masírky. A sami v Evropě se považujeme za vkusné hráče, kteří dokáží nejen rozpoznat kvalitní hru, ale také ji vytvořit nebo se do ní snažit dávat umělecké zlomy, jako ve francouzské vlně z poloviny devadesátých let. Nejde přitom o nic jiného, než jak naše národní mentalita nahlíží skrz vlastní historické umělecké hodnoty na nová interaktivní díla – nebo co se s nimi snaží dělat. Proto vpravdě neexistují globálně úspěšné hry, stejně jako neexistují globálně úspěšné filmy – a výjimky potvrzují pravidlo. Podíváme-li se na statistiky, obvykle u některé hry nebo filmu převažuje buď výdělek ve Spojených státech, nebo v Evropské unii. Podle toho se dá spolehlivě zjistit, na jaké struny je potřeba zabrnkat Evropanům nebo Američanům, o asijských národech nemluvě.

Přesně na to nedávno narazil časopis Forbes, který v závislosti na výzkumech prodejnosti označil Evropu za region, kde hry nenacházejí zdaleka tak velkou odezvu, jakou by vzhledem k možnostem trhu měly mít. Oproti tomu obyvatelé Spojených států jsou mnohem vstřícnější ke každé novince, i k hardwarovým inovacím. S radostí dají peníze téměř do všeho, co se objeví na pultech, a herní společnosti proto cílí na Ameriku jako na „hard core trh“, kde se prodá většina vyvíjených her, které oproti tomu v Evropě nemusí mít úspěch. Proč? Protože jsou moc náročné nebo nic nenabízejí. Evropané preferují jednoduché, krátké hry nebo hříčky, více se orientují na internetové casual záležitosti a k velkorozpočtovým titulům se chovají zdrženlivě. Na prvním místě v evropské prodejnosti za loňský rok se umístila DSková Brain Training, následuje FIFA 2008 a Wii Play – tedy dvě casual hry na jednu velkorozpočtovou. Necelý milión kopií Halo 3 se prodal v Evropě oproti necelým pěti miliónům ve Spojených státech. Žebříček samozřejmě nemá absolutní výpovědní hodnotu, čerpá z údajů z Německa, Francie a Velké Británie, ale naznačuje, jak se jako Evropané lišíme. Anebo jiný příklad: hry jako S.T.A.L.K.E.R. nebo Gothic 3 zaznamenaly úspěch v Evropě, na druhé straně Atlantiku však ne.

Pro herní firmy takový žebříček (a samozřejmě interní průzkumy) znamená možnou změnu orientace a větší diferenciování regionální výroby. Vznosná myšlenka globalizace selhává, pakliže je zjištěno, že nevydělává. Na tom, že Evropané preferují casual hry, ostatně také není nic špatného – přiklánějí se k jedné mohutné větvi herního průmyslu, kterou podporují čistě kvůli své přirozenosti. Stejně tak Američané lépe zabírají na Halo 3 nebo Gears of War. Zajímavá – a čistě teoretická - otázka se dostavuje vzhledem k práci herních novinářů. Pakliže by trh viditelně preferoval casual hry a hříčky, mají se ocitnout na předních místech herních médií, zatímco velkorozpočtárny by se měly uskrovnit? Samozřejmě ne, protože to neříká, že by šlo o špatné hry.

Výsledný obrázek je jinde: Spojené státy se svojí láskou k hitovkám a Evropa se svým rezervovaným pohledem na věc se výborně vyvažují a situace garantuje, že nepřeváží ani jedna strana a na každého se dostane. Periferně se také opět potvrzuje, že PC není mrtvá platforma, protože může sloužit jako distribuční prostor právě pro casual hry a celý internetový interaktivní segment. Že Evropané mají náběh na konzervatismus, ostatně Forbes dovodil také podle toho, že minulý rok se prodávalo ve zmíněných zemích nejvíce PlayStation 2 (47 procent), Nintendo DS (25 procent), Nintendo Wii (7 procent) a Xbox 360 (5 procent). Tváří v tvář takovým faktům nemůžeme říkat „všechno je přece úplně jinak“ - v závislosti na prodejnosti konzolí se formuje i dostupnost titulů. Majitelé PlayStation 2 nezoufejte, váš trh bude v Evropě ještě pár let silný. Absurditka ze zákulisí: velká část nových her pro PS2 se vyvíjí v Indii. To je, panečku, globalizace!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama