Omlouvat crunch je zcestné

2. říjen 2020 17:00 / Redakce Hrej.cz / Komentář / Diskuze (14)

Související články

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20853654
RuThaN napsal 8. 10. 2020 v 11.52

Herni weby jsou to samy, hra se musi zrencovat rychle a taky bych rek, ze nikdo reseni, jestli to autor stihne dohrat a napsat za 8 hodin, nebo je nucej delat vic..

Nahlásit nevhodný obsah

20922091
Trubka napsal 6. 10. 2020 v 07.20

Včera byl na tohle téma perfektní rozhovor/panel Honzy Modráka, Viktora Bocana a Karla Matějky, je na Youtube (Těžký život vývojáře (vývojářský crunch)).

Bylo to velmi realistické, žádné populisticklé a rádobysenzační kecy, které produkuje J.Schreier a spousta herních "novinářů" (kteří samozřejmě nejlépe ví, jak vývoj velké hry probíhá).

PS: Výše uvedený odstavec se netýká tohoto článku, ten se mi líbí.

Editováno: 6. 10. 2020 v 07.24

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr NN napsal 5. 10. 2020 v 08.46

Herní vývojáři můžou alespoň řvát a stěžovat si přes média.
Jenže v každý kapitalistický firmě existuje něco, co by se dalo nazvat crunchem, všude jsou vymaštěný šéfové, kteří chtějí splnit úkol za každou cenu a zdaleka není tak populární o tom mluvit, protože taková drůbežárna není zdaleka tak atraktivní, jako místo kde se vyrábí WITCHER.

Slyšeli jste někdy u soukromníka slovo odbory ? Jako místo, kam si můžete jít poplakat, když je na vás moc zlej a málo vás platí ? Herní vývojáři nejsou sami, který tenhle konzumní nanažranej svět, který tak strašně milujeme, drtí.

Nahlásit nevhodný obsah

20842776
JabJab21 napsal 4. 10. 2020 v 18.18

veselykralicek: Dyt jo, staci to oznamit nekolik mesicu nebo rok pred vydanim a je to v poho. Taky nikdo nerikal ze hra musi vyjit ten samej rok jako je dokoncena, je to jenom zvyk, takze o nakej marketing se lidi bat nemusej.

Editováno: 4. 10. 2020 v 18.18

Nahlásit nevhodný obsah

20878723
veselykralicek napsal 4. 10. 2020 v 13.52

Legoldos: Nevím, no...

Nahlásit nevhodný obsah

20851060
Legoldos napsal 4. 10. 2020 v 08.12

veselykralicek: a bez marketingu hra nevydělá na vývoj, firma krachne a vývojáři budou bez práce, tadáááá vyřešil si problém

Editováno: 4. 10. 2020 v 08.12

Nahlásit nevhodný obsah

20878723
veselykralicek napsal 4. 10. 2020 v 02.10

Řešení by bylo neoznamovat hru dokud si nebudu jistej datem vydání. Stejně se to třikrát odloží nebo to vyjde ve stavu jako Wasteland 3
Prostě děláme na hře a až to bude, tak to bude. Nebo ideálně neříkat nic a tady to máte..

Nahlásit nevhodný obsah

20925273
Radek Raudenský napsal 3. 10. 2020 v 22.21

Gameover: Tak prvně bych chtěl říct, že článek se sice odrážel a byl silně inspirovaný situací v CDPR, já osobně jsem tím ale cílil i na obecnou situaci okolo crunche. Ale tedy k jednotlivým bodům.
Ano, proplacen nebyl, pro mě osobně to ale nebylo mnoho měsíců, ale pouze sezóna, naopak zimní měsíce byly "pohodové" (gastro není nikdy pohoda :)). A jak jsem říkal, nedá se to porovnávat, ale z jiného hlediska - zatímco u mě to byla hodina nebo dvě, u vývojářů to mohlo být (a bývá) více - 16 hodin každý den v rámci celého pracovního týdne, po dobu x měsíců, nevyjímaje.
Ano, rozhodně souhlasím s tím, že pracovní kultura je v různých částech světa odlišná. V USA je situace často horší, jelikož tyto přesčasy nemusí být placené. Ale to nemění nic na mém názoru - tedy že by tyto věci neměly být nařizované, nýbrž dobrovolné. To, že se v rámci CD Projektu dělají "lepší" (rozumějte o něco kratší/placené) na této situaci nic neomlouvá.
Porovnávání utrpení v zemích, kde se válčí a utrpení vývojářů mi přijde naprosto zcestné. Ano, samozřejmě, že lidé v těchto zemích jsou na tom velmi špatně, ale bavíme se tu o dvou zcela rozdílných situacích, které nejdou porovnávat. Pokud budete mít špatnou náladu, asi nebudete brát argument "Ježiši, proč máš špatnou náladu kvůli (čemukoliv), aspoň máš co jíst. Kdybys byl tady, tak nemáš co do huby." Doporučuji video kanálu NaprostoRetardovaný s názvem "Tvoje problémy bych chtěl mít", které, si myslím, by vám mohlo osvětlit, proč tento argument, resp. tato narážka je mimo.
A nakonec k organizaci. Firma by měla mít vůči počtu svých zaměstnanců také odpovídající počet vedoucích. Každý by měl mít na starosti svůj tým lidí a tím pádem by měl mít přehled o tom, co se kde děje. Tyto informace by se následně měly přenášet dále. Plánování a tvoření projektů obecně v IT sféře je extrémně náročným úkolem, který se kvůli charakteristice tohoto odvětví často nedokáže naplánovat. A to je právě to, na co jsem chtěl narazit. Já neříkám, že se tento problém vyřeší přes noc. Ani přes měsíc nebo snad za rok. Poukazování na tento problém by ale mělo vést k tomu, aby se situace neustále zlepšovala. A také aby se případně měnil přístup lidí díky tomu, že se jim budou ukazovat a vysvětlovat dané problémy, i když se jich třeba přímo netýkají. David zmiňoval certifikaci fair-trade, obecně je tento "postup" nebo systém spojený i s jídlem. U ryb se píše a prokazuje, jestli byly odloveny vlečnými sítěmi, které ničí mořské dno. U vajíček se zase můžeme zajímat, jestli nosnice byly chovány v klecovém, popřípadě halovém chovu. Ve výsledku je pro zákazníka produkt stejný - ryba nebo vajíčko je stejné. Ale může nebo nemusí ho zajímat pozadí jeho tvorby.

Editováno: 3. 10. 2020 v 22.22

Nahlásit nevhodný obsah

20875703
Gameover napsal 3. 10. 2020 v 15.57

Radku, v článku porovnáváš svůj crunch z gastra, který ti nebyl proplacen, což je zcestné, protože tito vývojáři zaplaceno dostávají. Potom odkazuješ na rozhovory zaměstnanců z jiných studií, protože rozhovor se zaměstnancem cdpr není k dispozici. To je taky zcestné, protože kultura usa společností je jiná než v Polsku. Pracovní právo je taky jiné. Z článku mi přijde, že např. crunch v bioware = crunch v cdpr. Dokud Schreier nezveřejní něco konkrétnějšího, budou mít ode mě benefit of the doubt. Zcestná mi přišla taky věta „...že samotní vývojáři budou při vývoji trpět“. Ne, overtime bych určitě nenazval utrpením. Běž se podívat do válkou zmítaných zemí, tam najdeš utrpení. Taky často slyším jak je crunch fail vedení, že měli líp plánovat, předvídat atd. Nevím jak to u nich funguje, ale dovedu si představit, že koordinace projektu čítajícího cca 500 lidí nebude lehký úkol. Navíc, další odklad by jim uškodil mnohem víc než jim uškodila tato zpráva.

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 3. 10. 2020 v 14.41

filozof: Můžeš se přestěhovat do Číny a tu romantiku zažít znovu v rámci systému 996 :)

Nahlásit nevhodný obsah

20842776
JabJab21 napsal 2. 10. 2020 v 23.12

Libi se mi jak se tu vede debata a pak se proste napise clanek kde se napise, ze je to takhle. Prijde mi to vtipny. Nicmene s titulkem souhlasim.

Nahlásit nevhodný obsah

20838584
RomanK47 napsal 2. 10. 2020 v 19.19

To je sranda, když zaměstnanec chce vybrat přesčas jako náhradní volno, tak vedení strašně rozmýšlí, jestli si to může dovolit, na druhou stranu neradi proplácí. Ale když chce vedení, tak bude lidem poroučet jako otrokům. Na*rat na přesčasy a na*rat na firmy, jejich problém, že vedení stojí za ho*no.
Já jsem single a zažil jsem takový crunch, státní podnik, 20 hodin přesčasů každý týden dva měsíce v kuse, odbory nedělaj nic. Pak ještě lidem přesčasy seberou, neproplatí a řeknou, že si je měli vybrat. Takže lidi mají v docházce přítomnost, ale nevybrali si ji volnem ani to nedostali proplacené. Člověk si v takových případech nemůže vyřídit ani osobní věci, natož když má rodinu, která toho rodiče potřebuje, ať už je to vyzvedávání dětí ze škol nebo věci kolem baráku.
Na takový namyšlený s*áče ve vedení už jsem tak akorát alergickej. Poslat je do p*dele, ať si to vyžerou sami, když si to vymysleli. Já se zařekl, že od příště je pošlu někam a vezmu si na to klidně právníka, protože jinak se ani státní podniky neštítí porušovat zákony, držet lidi týdně 20 hodin přesčasů dva měsíce v kuse v létě. Natož soukromý firmy, který taky vede pěkná banda křiváků, kterým nedělá nejmenší vrásky vyjebat se svými zaměstnanci.

Nahlásit nevhodný obsah

20859198
schmauz napsal 2. 10. 2020 v 17.46

Me by zajimalo, proc nekdo resi crunch v cizi firme, se kterou ma spolecneho jen to, ze obcas hraje jejich hry. Nic, absolutne vubec nic mu do toho neni, v 99% ani nevidi do vyvoje her a vubec netusi, jak je vyvoj her narocny. Jasne, crunch muze byt peklo, ale peklo byva i u nas v praci, kdyz se nestiha. Nikomu do toho zvenci nic neni, je to vztah zamestanec - zamestnavatel. A je fakt smesne, jak se v tom nekteri novinari rypou a pripadaji si jako spasitele a napravci prescasu. Hovno ledatak. Tvrde se maka skoro vsude a prescasy k tomu patri.

Editováno: 2. 10. 2020 v 17.47

Nahlásit nevhodný obsah

20849350
filozof napsal 2. 10. 2020 v 17.32

Kde jsou časy, kdy se Bohemka hrdě chlubila přesčasy a přespáváním ve studiu. Romantika skončila, nastoupili levicoví ochránci.

Nahlásit nevhodný obsah