Not enough Hatred
i Zdroj: Hrej.cz
Hatred Článek Not enough Hatred

Not enough Hatred

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

18. 10. 2014 16:00 102
Reklama

Bolí mě hlava. Každý stisk tlačítka na klávesnici je jako výstřel z pistole a k tomu všemu píšu rychle. Opravdu hodně rychle. Je to samopal, zarývá se mi do uší, děsivě detailně vnímám, jak zvuk teče přes ty malinké kosti se srandovními názvy až do mozku a drtí ho. Jsem naštvaný? Možná. Mám chuť jít zabít řvoucí lidi venku, kteří se právě baví tím, že kopou do popelnic? Určitě ne. Pánové z polského studia Destructive Creations si ale myslí něco jiného a snaží se nám všem dát jasně najevo, že na zabíjení obyčejných lidí není nic šokujícího. Hatred je podle jejich slov jenom hra, nemáme ji brát vážně, a pokud nejsme schopní rozlišit realitu od virtuality, pak bychom měli jít na hodně dlouhou procházku. Jejich slova.

PRVNÍ PLÁN

Bohužel a bohudík, i přes varování a otevřená doporučení bere internet tenhle simulátor genocidy vážně až příliš. Doslova cítím, jak praská vesmír, když se názorově vyšinuté skupiny řadí do dvou extrémně odlišných množin a předhánějí se v argumentačních válkách. Pokud jste ještě neviděli debutový trailer, potřebuji, abyste si tuhle minutu třicet devět dlouhou látku doplnili.

Díky.

Teď už možná víte, že Hatred je hra o hodně naštvaném chlápkovi, kterého tenhle svět vytáčí do nepříčetna. Tak moc, že vyráží ven zabíjet lidi. Nic víc dělat nechce, alespoň podle toho, co nám vývojáři stihli dosud sdělit. Izometrický pohled vyvolává vzpomínky na Postal z roku 1997 a nabízí přímou spojnici mezi tím, o co se před lety snažilo studio Running with Scissors, a o co se o sedmnáct let později snaží někdo jiný. No jo, jenže za tu dobu ušly hry dlouhou cestu, z undergroundových výronů se stala zábava pro masy a jako taková je pod drobnohledem všech mravokárců a strážců korektnosti. Je to hukot, když si někdo dovolí vyrukovat se hrou, ve které se zabíjí nevinní, ale neděláme to v celé řadě dalších her?

TI VELCÍ

Tohle je otázka, kterou přímo i nepřímo pokládají ti, kdo Hatred před světem hájí. Máme tu přeci zlovolné Grand Theft Auto, při jehož hraní vám může švihnout v hlavě, a začnete dělat vesměs to samé, co předvádí trailer Hatred. Rozdíl spočívá v tom, že pokud budete systematicky vyvražďovat město v GTA, začnou vám jít po krku policisté a hlavní část hry – příběh – se v tu chvíli stává nehratelný. Je to postih, který by měl vaše řádění udržet v mezích a náznak toho, že usekávat lidem ruce jen proto, abyste viděli krevní sprej, není tak úplně okej.

Podíváte-li se na hru z technického hlediska, veškeré nedostatky mohou být jak satirou, tak i neumětelstvím vývojářů.

V tom tkví pravděpodobně největší problém Hatred – hra nepřichází s žádným jiným cílem, nežli je vyvražďování nevinných lidí, a byť se zastánci odkazují na svobodu projevu, zachází vývojáři svým jednáním za hranici vkusu. Osobně mi je jedno, co si kdo myslí, jaké prosazuje názory… Dokážu se nad to všechno poměrně jednoduše povznést, z Hatred ale v mých očích vytéká naprostá zbytečnost a snaha upoutat za každou cenu. Podíváte-li se na hru z technického hlediska, veškeré nedostatky mohou být jak satirou, tak i neumětelstvím vývojářů a především úvodní scéna videa, ve které si hlavní hrdina cpe do kabátu jeden granát za druhým, působí přihlouple. Zbytek pak taky není technologicky nijak extra na výši a o pokročilých mechanismech nebudeme mluvit ani v případě, dozvíme-li se o hře později i něco víc.

HNIJÍCÍ POZADÍ

Zdaleka nejvíc mě proto zaráží, odkud Hatred pochází, a zatímco mravokárci poukazují výhradně na to, kolikrát hlavní hrdina bodnul do nic netušícího chlápka, já sleduju jednotlivé lidi, stojící za vývojem. Že Hatred není v jejich očích pouze hra, ale v podstatě analogie jejich životního smýšlení, je patrné na první pohled a opravdu nemusíte kopat tak hluboko. Jarosław Zieliński, CEO společnosti, nařachaný týpek s černými brýlemi a lebkami na hlavní fotce svého facebookového profilu. Překvapuje někoho, že sympatizuje s polskou Ligou Obrany, která se veřejně staví proti přistěhovalcům a stoupencům Islámu? Designér Jakub Stychno se řadí po bok členů skupiny Tábor národních radikálů a společně s grafikem Marcinem Kaźmierczakem chodí do kroužku nacionalistů z Všepolské mládeže... Další ze členů vývojového týmu už oproti zmiňovaným doslova „paběrkují“ a anti-homosexuální skupiny jsou jen lehkým odvarem.

Not enough Hatred
i Zdroj: Hrej.cz

Je vůbec přijatelné tohle akceptovat? Už vlastně ani nejde o tu zbytečnou hru, která je podle dosavadních ohlasů vlhkým snem maximálně tak 13letých puberťáků. Tady jde o probublávání extrémního pravicového smýšlení do her, které se může stát ideologicky návodným. Neberte mě špatně, nemyslím si, že po dvou hodinách hraní Hatred tu máme zástup masových vrahů, kteří venku pobíhají s ukradenou pistolí a střílí do lidí. Prohlubuje se tím hmatatelné rozčílení společnosti, která navíc svoje postoje dostane ospravedlněné prostřednictvím kousku stále rostoucí části moderní kultury.

HNĚDÁ BUDOUCNOST

Nedivím se proto ani trochu obavám, zda vůbec budou chtít distribuční sítě jako Steam nebo GOG s vývojáři spolupracovat. Vše je podle dosavadních informací na začátku, zástupci GOG vysvětlili, že s nimi ještě nikdo z Destructive Creations nejednal, ale vzhledem k tomu, jak pečlivě si tento obchod vybírá moderní tituly pro prodej & propagaci, osobně bych si tipnul, že se budoucí dohoda nenaplní. Elegantně pak ze spojitosti se hrou vybruslili i lidé z Epic Games, na jejichž enginu Hatred běží. Nebudeme tu teď rozjíždět fantazie, ale nezapomeňte, že na všem je trocha pravdy. Oficiálně chtěli lidé z Epicu odstranit své logo z propagačních materiálu Hatred proto, že šlo podle nich o protiprávní užití. Ze strany vývojářů se zase ozývá, že si jen špatně prostudovali EULA dokumenty a v domnění, že je povinnost uvést logo Epic Games u všech her, využívající jejich engine, nad tím ani pořádně nepřemýšleli. Upřímně, na pohádky nevěřím, a ten náraz padajícího kamene ze srdce Epic Games, jako bych stále slyšel v ozvěne. Jasně, jsou v tom nevinně, ale způsob, jakým se zbavili odpovědnosti (ať už jakékoliv), připomínal úspěšný dogfight z druhé světové.

Hatred není v očích vývojářů pouze hra, ale v podstatě analogie jejich životního smýšlení.

Ke hře, která na sebe poutá pozornost možná jen proto, že její autoři tak trochu nesnesou soužití s nikým jiným a hlavně potřebují reklamu, aby byli schopni hru někomu udat, je proto nutné postavit se tvrdě. Nehodlám totiž podporovat něco, co jednak souhlasí s nesnášenlivostí a jednak ani nevypadá nějak úžasně. Rozumím vlně herní nostalgie a okleštěno o politické pozadí je Hatred možná tím, na co vyznavači (?) Postalu a jiných, přímočaře a samoúčelně krutých her čekají. Nerozumím tomu, protože nás to před mainstreamovým publikem zase vrhá kamsi do dob prvního Postalu, ale na druhou stranu, stavět se na zadní za každou cenu a vlastně jen proto, že izometrických akcí je jako šafránu? No, vaše volba a hlavně nezapomeňte, že se pořád bavíme o Polsku, výspě katolíků v Evropě. Blesk do nich udeří, mark my words!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama