nemel-by-to-apple-mit-tezsi
Článek Neměl by to Apple mít těžší?

Neměl by to Apple mít těžší?

Luke

Luke

10. 3. 2008 23:53 21
Reklama

Českou republiku zpráva o možném vzestupu herní platformy iPhone nemusí vzrušovat. iPhone se u nás oficiálně neprodává, vlastní ho jen dvě tisícovky lidí a ti zřejmě hysterák také nedostanou, když jim někdo řekne, že pro jejich elegantního mazla vyjde Spore. Uvolnění vývojářských pomůcek pro tvorbu vlastních titulů na iPhone je tedy něco jako závan věcí jiných a vzdálených – přesto jde o zásadní tah, který může otřást trhem mobilního hraní. Celosvětově se počet majitelů iPhone pohybuje kolem čtyř miliónů. Přístroj umí telefonovat, ukládat filmy, fotky a hudbu do šestnácti gigové flash paměti. Přímý přístup na server iTunes znamená neustálou aktualizaci multimediálních souborů a možnost okamžitě si stáhnout oblíbeného interpreta nebo televizní pořad. Svižnost systému zajišťuje procesor na 620 MHz.

Jeden mobil vládne všem

Společnost Apple poprvé ve své historii udělala podporou her na iPhone vstřícný krok směrem k hráčům. Dopředu tak má zajištěné zákaznické jádro. I kdyby pouhá polovina současných majitelů koupila jednu konkrétní hru za jeden dolar, bylo by to stále dva milióny zákazníků a potažmo dolarů, což je mnohem více, než čím se mohou chlubit firmy produkující hry pro standardní mobilní telefony. Takové firmy mají problém: vytváří hry pro různé mobilní telefony, přitom každá továrna používá svoje programovací prostředí a tím obtížnější je pak jeden titul naportovat na, řekněme, pět druhů mobilních telefonů. Každé přepisování kódu nezanedbatelně navyšuje rozpočet. iPhone nabízí vývojářům jednotné prostředí a unifikované hardwarové možnosti, podobně jako PlayStation 3 nebo Nintendo DS. Tady máte jednou specifikované a neměnné prostředky, tak je koukejte pořádně využít. Apple navíc snahu podporuje uvolněním SDK nástrojů. Když to vše spočítáme dohromady, je jasné, že Apple elegantně nakopal zadek mobilní konkurenci a tak trochu kapesním konzolím. Ale jen trošičku... malinko... úplně zanedbatelně...

Digitální distribuce

Odkud může Apple čerpat jistotu o úspěchu her na iPhone? iTunes. Virtuální obchod s hudbou a filmy. Přes čtyři miliardy prodaných skladeb, přes dva milióny prodaných filmů. V České republice nepodporovaný. Distribuci her přes iTunes nebudou doprovázet komplikace se zmatenou navigací nebo strach ze zneužití osobních informací – systém je po rocích testování odladěný a připravený distribuovat jakýkoliv nový obsah. Jak podotkl Ron Gilbert, je firemní politika vůči nezávislým vývojářům přátelštější, než podobný vztah mezi indie scénou a Microsoftem u XBLA. Apple si bere třicet procent z prodeje hry a těch třicet procent hradí poplatky za transakce, správu serveru a samozřejmě také několik kafí pro zaměstnance Applu.

Posledním bodem, který stojí za povšimnutí je dotykové ovládání. iPhone má pouze jeden displej o velikosti displeje na PSP. Jednotlivé povely zadáváte dotykem, podobně jako na Nintendo DS. Proto se jeví ideální hry, které nejsou moc o složitém ovládání, ale naopak – tedy hry pro casual nebo midcore hráče. Krom připravované Spore se objeví i Monkey Ball (to mi přijde jako ultimátní hra pro iPhone) a společnost Gameloft oznámila patnáct titulů, které by měly v průběhu roku vyjít. Je možné, že se dočkáme traverzování současných epizodických her, jako je Sam & Max nebo Deathspank a vzniku nových sérií.

Budoucnost pro iPhone vypadá růžově, pakliže kvalitní hry nebudou utopeny desítkami klonů casual her. I to se může stát. Ale co. V České republice zatím nehrozí ani možnost koupit si na iTunes nový díl seriálu Lost a já tu píšu o hrách na mobilní telefon, který u nás Apple oficiálně nepodporuje. Takže zpátky do současnosti.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama