Nastává úsvit herních hororů
i Zdroj: Hrej.cz
Until Dawn Článek Nastává úsvit herních hororů

Nastává úsvit herních hororů

Redakce Hrej.cz

Redakce Hrej.cz

26. 8. 2015 15:35 2
Reklama

Se hrou Until Dawn to po svém oznámení v roce 2012 nevypadalo dvakrát dobře. Vývojáři ze Supermassive Games chtěli zapojit ovladač Move, slibovali unikátní first person pohled a horor, který závisí na hráčových volbách. Doba se však posunula, herní firmy procitnuly z potřeby zapojovat do hraní více svalů, než je zdrávo a Until Dawn se dočkal změny konceptu. Jirka Bigas dostal priviliegium, zahrát si hru jako první, hluboké dojmy si ale odnesli i Vojta se Zdeňkem. Jakýma očima se tedy na Until Dawn dívá zbytek redakce?

ZDENĚK: I NA MALÝCH VOLBÁCH ZÁLEŽÍ

Posledních několik dní jsem si v redakci připadal jako blázen. Když se totiž Vojta s Jirkou bavili na téma Until Dawn - a že se bavili nečekaně, často a dlouho - začal jsem vydávat nejrůznější zvuky a bubnovat si prsty do uší, abych nezaslechl ani ň o tom, co si ti dva nadšeně vypráví. Jasně, taky jsem mohl prostě odejít z místnosti, ale to je teď jedno. Podstatné je, že se mi podařilo včera (no, vlastně dneska se svítáním) hru také dohrát!

Ihned po příchodu do redakce jsem byl proto vtažen do rozhovorů o tom, jak mohl skončit osud té a té postavy a liboval si, že i já mohu přijít s něčím, co kolegové během svých dohromady již čtyř průchodů ve hře nezažili, nebo jim nebylo úplně zřejmé. A skutečně, bavíme se tu o pátém (!) projití jedné a té samé hry, jejíž příběhové volby bývají v diskuzích kriticky přirovnávány k nedůležitým až nicotným. Netvrdím sice, že Until Dawn nabízí pouze důležitá rozhodnutí, která diametrálně mění konec hry, všechny vaše volby ale mají ve výsledku smysl a v drtivé většině případů také ovlivní, zda postava přežije či nikoliv. Díky tomu přichází hra s další rovinou strachu ču obavy, protože dopředu jen složitě odhadnete, jestli by nesplnění tohoto quick time eventu znamenalo smrt. A ještě lépe, zda by postava umřela ihned, nebo se její osud zpečetil až za nějakou dobu.

Nastává úsvit herních hororů
i Zdroj: Hrej.cz

V redakci jsme se společně dohodli, že ani v tomto článku nevyzradíme žádné konkrétní detaily, abychom nekazili váš zážitek, už nyní je ale nad slunce jasné, že Until Dawn dokázal to, k čemu se mnoho podobných her ani nepřiblížilo. Souhlasím s Jirkou, že se hra opravdu pitomě ovládá, postavy jsou vesměs nesympaticky uječené (což ke slasheru patří), ale tak nutkavý pocit, pustit se do hraní znovu, jsem nezažil už dlouhé roky. Je to především proto, že finální součet přeživších může být odlišný, čemuž samozřejmě předchází samotné volby. A když s úžasem zjistíte, že tahle a tahle scéna mohla být úplně jiná, aby po dlouhých třech hodinách ovlivnila důležitou pasáž (nebo také ne, pokud si ji pojistíte jinak), musíte zkrátka před vývojáři že Supermassive Games smeknout.

Ale víte co? Nedivím se. Už několikrát jsme mohli být svědky, že vývojáři umí přinést čerstvý vzduch do žánru, kterému se dosud vůbec nevěnovali a v případě Unitl Dawn to platí dvojnásob. A pokud by úspěch Until Dawn alespoň v jednom jediném studiu zažehnul zájem o vytvoření něčeho podobného, nebudu se zlobit. Dokonce bych bral i mnohem kratší záležitost s ještě odlišnějšími vyústěními a konci, kterých by mohlo být ve hře hned několik. Haters gonna hate - říká se v angličtině - a já se podepisuji. Všichni ostatní se mnou určitě vydrží až do úsvitu.

VOJTA: AŽ DISKUZE S KAMARÁDY STOJÍ ZA TO

Nedělá mi problém přiznat, že nadšení kolem Until Dawn vnímám méně intenzivně než mí kolegové. Nesporné kvality grafické stránky i správnou béčkovost hry, která zahrnuje osobnosti postav, jejich chování i směřování příběhu - to vše mohu jen pochválit. Jen mě mrzí, že tvůrci s hráči hrají trochu falešnou hru a Until Dawn z důvodů pochopitelných všem, kteří hru dohráli či si průběh nechali vyzradit přes kompletní let’s play, je něco jiného než nám Supermassive Games tvrdí.

Samozřejmě bych chtěl mluvit o příběhu, o kterém zároveň mluvit nechci, protože jestli něco v tomto případě dělá dobrou hru dobrou, je to právě její příběh. První i druhé dohrání mě přesvědčilo, že pokud vezmu Until Dawn jako celek, tak není z hlediska znovuhratelnosti příliš atraktivní. Ne, že bych viděl všechno, ale viděl jsem toho díky odlišným rozhodnutím dost, abych měl představu o tom, jaká by hra byla napotřetí, napočtvrté.

Velké i malé volby neurčují pouze, kdo zemře nebo zda bude mít postava v ruce zbraň.

Proto mi přijde, že se kouzlo Until Dawn skrývá v momentech a maličkostech, kterých si třeba při prvním průchodu nevšimnete a možná ani při tom druhém. Velké i malé volby neurčují pouze, kdo zemře nebo zda bude mít postava zbraň, až ji bude pronásledovat vrah. Jsou to odlišné tóny v dialozích, logické vyústění nastavených vztahů... zkrátka drobnosti, které mají skutečně zajímavé dopady na dění ve hře.

Například na začátku hry dojde k hádce mezi dvěma holkami a vy jako přítel jedné z nich máte možnost přidat se v hádce na stranu jedné nebo druhé megery. Pokud však nestraníte své přítelkyni, bude na vás naštvaná a na sebemenší narážku zareaguje podrážděně, urazí vás a nepomůže. Nevleze do místnosti otevřeným oknem, navrhuje nebezpečné nápady a je celkově nepříjemná. To však není konec důsledků vašeho chování a společně s dalšími možnými volbami může vést nejen k jiným variacím dialogů, ale především k mnohem závažnějším událostem dále v příběhu.

Nastává úsvit herních hororů
i Zdroj: Hrej.cz

Ani mnohonásobný průchod hrou však nenahradí tu diskuzi, kterou můžete po dohrání vést se svými kamarády a dohromady rozplétat klubko voleb, rozhodnutí a zvládnutých či nezvládnutých QTE. Radost nad objevením dalšího - co by se mohlo stát, kdyby... - je něco, co při kompletním průchodu nevyzní tak dobře, jako při sdílení pouze takového momentu.

Že by se mi hra líbila více, pokud by byla jiná v tomhle či onomhle ohledu, je nepodstatné. Until Dawn je unikátní ve svém neskutečně propleteném (spíše než rozvětveném) příběhu mnoha voleb. Na první pohled není příliš odlišný od jeho konkurence v podobě seriálové produkce Telltale, ale čím více se o něm dozvídáte, a to třeba i od kamarádů, tím více vyplouvá na povrch zručnost autorů, kterým spletenec linek nepřerostl přes hlavu a zároveň se nezbavil svých vysokorozpočtových ambic.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama