Velké gesto Microsoftu: Konec povinných gest
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Velké gesto Microsoftu: Konec povinných gest

Velké gesto Microsoftu: Konec povinných gest

Jiří Bigas

Jiří Bigas

13. 5. 2014 22:44 1
Reklama

Když už se nám blíží ta E3, vzpomínáte si ještě na rok 2009? Ne? Dobře, osvěžím vám paměť. Losangeleský veletrh se tehdy nesl jednoznačně ve znamení nových pohybových technologií, s jejichž pomocí se firmy Microsoft a Sony chystaly bezohledně napochodovat do hájemství Nintenda. A zatímco PlayStation se svou zfušovanou amatérskou prezentací prototypů svítících vibrátorů později známých jako Move parádně ztrapnil, Xbox naprosto ovládl celou konferenci prezentací „úžasné budoucnosti“ v podobě projektu Natal. Co na tom, že většina prezentovaných technologických dem neměla s realitou pranic společného a virtuální chlapeček Milo slibotechny Petera Molyneuxe by možná leckterý škarohlíd rovnou označil za podvod. Microsoft tehdy uštědřil tvrdý políček konkurenci a rovným dílem svou vědecko-fantastickou vizí budoucnosti herní zábavy učaroval laikům i náruživým hráčům.

COS NÁM TO UDĚLAL?

O pět let později (je to vůbec možné?) patří pohybové periferie mezi běžné technologické vymoženosti a jejich „kouzlům“ se už nikdo nediví. Ani sváteční hráči, ani hraním nepolíbení rodičové. Nintendu, jehož konzole Wii se s touto úžasnou funkcí vytasila jako první a zajistila si tak nesmrtelnost, tím však k jeho velké škodě skončily zlaté časy. Jak už to tak bývá, konkurence se vyrovnala a ačkoli jde dnes každý na pohybové hraní trochu jinak, nelze ani o jedné z technologií rezolutně prohlásit, že je lepší, nebo horší než konkurence. A potom, o jejím úspěchu, či neúspěchu nakonec vždy rozhodují samotné hry, v čemž leží kámen úrazu. Ani po bezmála deseti letech, kdy Nintendo začalo o této novince hovořit, nejsem zdaleka přesvědčen, že nám, hráčům tradičních titulů, něco přinesla. Tedy něco pozitivního, abych byl úplně přesný.

„Fakt, že v každé domácnosti bude konzole s Kinectem, dovoluje vývojářům a designérům maximalizovat jejich kreativní a technologické možnosti.“

- Phil Harrison, viceprezident Microsoftu, 05/2013

Ač je to možná s podivem, během uplynulých let se ukázalo, že je to právě Microsoft, který v pohybovém a hlasovém ovládání, multimediálních funkcích a snu o propojení celého obýváku viděl největší budoucnost, byť se dlouho orientoval především na hardcore hráče. Ty tím pochopitelně do jisté míry nutně musel zklamat, ale výrazná náklonnost redmondského giganta ke Kinectu, jehož se v žádném případě nemínil vzdát, byla patrná už před oznámením Xbox One a jeho kritizovaným povinným propojením s touto periferií. Jenže o praktické využitelnosti jako by stále Microsoft nedokázal přesvědčit ostatní. Nikdo nepochybuje o tom, že je Kinect úžasný kus hardwaru, je opravdu pěkné slyšet, že tato technologie pohání předpověď počasí na Nově, pomáhá ve školství, vědě i výzkumu. Všude tam může mít a zřejmě i má své nezastupitelné místo. O jeho prospěšnosti pro běžného hráče ovšem panují vážné pochyby a v praxi se nezdá být ani nutnou součástí multimediálního centra, jak se nás snažil Microsoft mnohokrát přesvědčit.

VÍC NEŽ JEN GESTO

Jistě může být příjemné čas od času křiknout na konzoli nějaký ten povel, ale neobešel by se člověk i bez něj? Není na druhou stranu cenou za tento „komfort“ třeba pro klasický gamepad trochu nepřehledné prostředí Xboxu One, na němž teď bude muset Microsoft znovu zapracovat, aby netrápilo ty, kteří dají přednost konzoli bez kamery? Microsoft se pochlubil daty, podle nichž většina uživatelů nové konzole využívá Kinect alespoň občas. Upřímně řečeno, co jiného vám zbývá než se do toho trochu nutit, když už jste si za tento nadstandard připlatili. A pokud jde o převážně kladné ohlasy recenzentů, je třeba si uvědomit, že ti za tento luxus zaplatit nemuseli, proto většina z nich vlastně nedokáže správně interpretovat tužbu lidí po levnějším Xboxu One a samotné přání mít vůbec na vybranou.

„Kinect považujeme za zcela základní součást zážitku Xbox One, jeho oddělení neplánujeme.“

- Harvey Eagle, šéf marketingu Microsoft UK, 02/2014

V Každém případě je skvělou zprávou pro fanoušky Xboxu a ty, kteří o koupi konzole uvažují, že Microsoft začal znovu naslouchat svým zákazníkům. Arogantně kašlat na přání spotřebitelů si mohl občas dovolit jen Apple, a to ještě za života Stevea Jobse, byť i tomu se to nejednou vymstilo. Diktát trhu ukázal, že hráči nejsou ochotní připlatit si 100 dolarů za kus možná výtečného hardwaru, který ale nechtějí, a pokud jim to konzole dovolí, ani jej nepřipojí a bude se na něj prášit někde v poličce. Tento obrat v chování a uvažování softwarového giganta se může sám o sobě pozitivně odrazit na prodejích konzole. Spekulacím na jejich konto se ale tentokrát vyhneme. Oživení poptávky, které z oznámení vyplývá, je více než jasné a není jej třeba zdůrazňovat. Jakkoli se nakonec mohou najít hráči, kteří původní myšlence Microsoftu uvěří a dají stále přednost konzoli v bundlu s Kinectem, oba závodníci se tak trochu vracejí zpátky na start. Šance se znovu o trochu víc vyrovnaly, jen PlayStation díky předchozímu rozběhu startuje s náskokem jednoho kola.

SCHIZOFRENNÍ MICROSOFT

Ačkoli drtivá většina hráčů i novinářů vítá novou politiku Microsoftu s nadšením, stále se jedná o ústupek. A to už několikátý v řadě. Na xboxovou divizi to nevrhá nejlepší světlo, a byť stále tvrdí, že plnohodnotný zážitek vás čeká jen v kombinaci s Kinectem, lidé už jim naviják nespolknou. Můžete nám věřit, že hraní a používání Xboxu bez Kinectu nepředstavuje ani zdaleka takové omezení jako třeba nákup X360 jen se 4 GB úložného prostoru, který Microsoft vesele prodává i v roce 2014. Přitom dnes už si řada her o instalaci na disk běžně říká a s takovou pamětí rovnou zapomeňte na nabídku titulů v rámci Games with Gold nebo Games on Demand. Vím, o čem mluvím, mám první verzi konzole s diskem o velikosti 20 GB a nevejde se na něj zhola nic. Zamyslete se nad tím, co vám přijde jako větší omezení? Že přijdete o pár hlasových příkazů, nebo tak podstatné funkce jako jsou ty, které přímo souvisí s kapacitou disku? Stejná firma vám tvrdí: „Bez Kinectu není Xbox One kompletní,“ a přitom hráčům nabízí jako dostačující takto ořezaný Xbox 360. Jinými slovy, všechny ty řeči o nepostradatelnosti Kinectu, který tvoří nedílnou součást zážitku, můžete v klidu pustit z hlavy.

„Kinect zůstává důležitou součástí naší vize. Mnoho z vás jej na Xbox One využívá každý den.“

- Phil Spencer, šéf divize Xbox, 05/2014

Tenhle ústupek taky možná zamrzí nejednoho hráče, který prvotní myšlence uvěřil. První majitelé původně neoddělitelného bundlu tentokrát nezaplatili jen vyšší cenu, ale stali se v podstatě pokusnými králíky v testu, co všechno si nechají zákazníci líbit a samozřejmě se ukázalo se, že výběru dávají lidé „nečekaně“ přednost před diktátem. Tato zpráva je rovněž chmurná pro řadu týmů, které vsadily na vývoj her pro Kinect s vidinou, že tentokrát jej bude mít skutečně každý majitel konzole. Nikdo by se potom nedivil, že odtržení Kinectu může být ranou z milosti pro celou řádku her, které už nikdy nepřijdou. Tedy, hry pro Kinect pochopitelně budou vycházet i nadále, ale v podobně omezeném počtu jako pro Xbox minulé generace. Ambice oslovit hardcore hráče bude opět zapomenuta ve chvíli, kdy se většina z nich periferie dobrovolně a ráda vzdá. Potenciální vydavatel by pak svým produktem rázem oslovoval ještě menší skupinu zákazníků než s klasickou hrou, a to u nové konzole riskuje jen málokdo.

POJĎME SE USMÍŘIT

Ale neměli bychom končit v tak pochmurné náladě. Ve skutečnosti nám všem zamával Microsoft olivovou ratolestí na znamení smíru. A my bychom mu měli velkoryse jeho přešlap odpustit. Ačkoli jsme si připomínali chyby, které firma udělala, je to pro dobrou věc. Je skvělé zjistit, že nám někdo znovu začal naslouchat a není mu jedno, co si zákazníci myslí. Už nechceme slyšet o funkcích pro celou rodinu, chceme slyšet o skvělých hrách a funkcích, které ocení každý správný zákazník a fanoušek Xboxu. A právě teď zní sliby z Redmondu jako rajská hudba pro naše uši.

Velké gesto Microsoftu: Konec povinných gest
i Zdroj: Hrej.cz

Nižší cena konzole, nové hry na Xbox One v rámci předplatného, aplikace pro všechny... Microsoft velmi efektivně srovnal tempo se Sony, ačkoli má ještě drobné resty na poli grafiky a celkového výkonu. Ale i tady už si vrabci na střeše štěbetají o nevyužitém potenciálu a výkonu, který spotřebovával připojený Kinect a který by teď mohly zužitkovat samotné hry. A víte co? Pro mě bude odklon od pohybového ovládání zadostiučiněním už jen v případě, že nikdy nebudu muset hrát podobnou hru jako Ryse: Son of Rome. Tedy další technologické demo, které se hraje v podstatě samo, a i když jej ovládáte na gamepadu, nese zcela evidentní stigma hry, která původně vznikala jako titul exkluzivně určený pro pohybové ovládání, ať už se jmenuje jakkoliv.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama